Forsterker/reciever med romkorreksjon?

GON

Fersking
Ble medlem
22.07.2007
Innlegg
2
Antall liker
0
Hei
Jeg er helt fersk og lurer på om det finnes noe slikt noe:
En forsterker/reciever med romkorreksjon for å sikre fleksibilitet og bra lyd:
Skal kun brukes til stereo men surround er ok hvis kanalene kan slåes over til å benyttes i stereo. Har tenkt å benytte DAC RME ADI-2 og Pioneer DVD spiller som signalkilde. Forsterkeren trenger da ikke DAC.
Jeg innbiller meg at romkorreksjon er viktigere enn mange andre ting innen HiFi for lyden sin del? Rommet (og selvsagt høyttalerene) må vel farge lyden mer enn kabler/dempeplater/ulike forsterkere og forsterkerteknologier/ulike signalkilder...eller? Jeg har sett litt rundt men skjønner for lite av det og vet ikke helt hva jeg trenger, jeg ønsker ikke å kjøpe features jeg ikke trenger, som jeg lett kan komme til å gjøre.
Håper dette var forståelig.

Mvh
GON
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.201
Torget vurderinger
1
Du har åpnet bra med gode spørsmål. Samtidig er nok katta sluppet ut av sekken nå, siden mange har sterke meninger om dette. Du vil antageligvis få mange forslag som kan komme til å strekke seg over ulike prisklasser, og se ut som poster på statsbudsjettet.

Min personlige mening er at romkorreksjon kan være et godt verktøy til å avhjelpe problemer i rommet, men det er særlig bassen som representerer den største utfordringen. Der kan det i mange tilfeller være vanskelig å få linearitet, eller ha muligheten til å kunne plassere høytalerne uten å måtte inngå kompromisser pga. WAF eller plass. Det er rett og slett plasseringen av høytalerne som mange ganger ødelegger for potensialet i seg selv til å få lyden til å utfolde seg.

Selvsagt dreier det seg om krav til anlegget, men generelt tror jeg svært mange med en god stereo ender med å trykke høytalerne tett opp til bakveggen, og på steder der lyden ikke får utfolde seg. Det er bare å ta en titt i bildegalleriet her på sentralen så kan man se hvordan man har jobbet med plasseringen.

Da kan det være en god idé å ta en titt på hva slags høytalere som vil passe, slik som konstruksjon, antall elementer (en 2,5-veis kan ofte dekke behovet der 4x8" vil få rommet til å bli et discoteque), hvor bassrefleksportene er plassert ol. for å best finne en løsning som vil fungere. En subwoofer kan hjelpe til med å kompensere eller justere bassen i et stereoanlegg og redusere behovet for store høytalere med ditto digre forsterkere.

Romkorreksjon får du i ganske rimelige surround forsterkere i dag som fokuserer på bassen (TACT/Lyngdorf tar for seg hele frekvensområdet) og ganske dyre ting som jeg selv har (Meridian G68, som håndterer frekvenser under 300-250Hz) som kan brukes til å løse problemer lyden. Romkorreksjon kan som sagt hjelpe, men ikke utføre mirakler dersom man har plassert høytalerne fullstendig ute av fokus.

Men som nevnt, man kan kjøpe et solid, godt stereoanlegg og jobbe med plasseringen og møblere litt normalt, og få gode resultater. Med ditto diskusjoner med kona/dama/kjæresten som følge.


Mvh. Bjørn
 

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
215
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Vet ikke hvilket svar du egentlig vil ha. Men svaret til Bjørn forklarer jo mye.

Ellers vil jeg vel kort nevne at surround-recievere fra ca. 5.000,- har en form for romkorreksjon i seg. Kvaliteten på disse stiger stadig hos de ulike leverandørene, men så vidt meg bekjent er Denon, Pioneer og Yamaha merker som får bra tester av sine recievere. Om disse er bra nok for deg til stereobruk må du finne ut av. Kvaliteten på romkorreksjonen her kan sikkert ikke måle seg med de beste på stereo-siden, men at recieverne gjør en forbedring er jeg ovebevist om.
Hvor mye penger har du tenkt å legge i dette?

mvh TomTom
 
O

omholt

Gjest
Akkustikk behandling er langt viktigere enn romkorreksjon. Skaff deg heller noen akustikk plater og kjøp deg en stereo forsterker. Det finnes god romkorreksjon i noen stereo produkter (Copland, Lyngdorf og DEQX), men da er vi i en annen prisklasse.
 

JensL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2003
Innlegg
222
Antall liker
8
Sted
Akershus
Gå for f.eks. Onkyo, Marantz eller Denon med Audyssey romkorreksjonen.
Jeg hørte en Onkyo i stua til en kompis, og det var nesten natt og dag når jeg byttet mellom korrigert og ikke-korrigert lyd.
Uten tvil en stor forbedring.

Hvis du legger 9-12.000,- på bordet, får du en modell som har Audyssey MultEQ XT, som er topputgaven.
Denne korrigerer hele frekvensområdet på 8 posisjoner i stua.

Her er noen priser på Onkyo:
http://www.mono.no/subcat.x?cid=163&sid=547
Mer info: www.onkyo.net

Hifiklubben har Denon.

Merk at de nyeste modellene fra Onkyo og Denon har også støtte for HDMI 1.3 og de nye HD-formatene fra DTS og Dolby (HD Master Audio og TrueHD).
Kan være greit å ha for fremtiden.
 

JensL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2003
Innlegg
222
Antall liker
8
Sted
Akershus
eldo472 skrev:
Sony TA-FA1200ES er med romkorreksjon.
Joda, men ikke Audyssey. Sony bruker sin egen DCAC (Digital Cinema Auto Calibration), som sikkert er helt ok, men utifra det jeg har lest er Audyssey flere hakk bedre.

Hentet fra en test av STR-DG810: "Sony's latest revision of DCAC is by far the most confusing auto calibration system we've ever tested. Part of the blame is the poorly written owner's manual and the downright awful user interface of the system."

Det var vanskelig å finne detaljert info om DCAC, f.eks. om hele frekvensområdet blir korrigert.
 

ara1

Medlem
Ble medlem
31.10.2004
Innlegg
13
Antall liker
0
Sted
Gjøvik
Jeg kjører romkorreksjon med Benchmark. På CD kjører digitalt inn i denne, kun i frontkanaler drevet av mine hovedforsterkere. Når jeg så vil se film bare kjører jeg pre out fra kringmaskindekoderen som så går analogt inn i bencmarken og romkoorigerer dette signalet før det går inn i i forforsterker som er tjunet på fixed nivå ned i forsterkerene. Så drar souroundforsterkeren bakhøytlerene. Jeg kun altså foredler signalet i fronthøytalerene på dvd og kinolyd.

Det er ikke enten eller, men i høyeste grad både og. Og jeg har jo ikke frontøytalere da selvfølgelig... og ikke sub, men rumperister...

Så svaret er at med benchmark og forforsterker kan du bruke et drivverk f.ex dvd spilleren og f.ex dele digitalsignalet ut fra denne. Et til Bencmark og et til surroundforsterker. Benchmark har også en bedre enn god DA-converter... Pris ca 10 k, men du sparer CD spiller.. Og for dere som ikke liker flere kanaler så skjønner jeg dere, men tro meg den lyden jeg har på film er vanvittig og sterolyden har ingen begrensninger annet en ett Y-ledd. Og du behøver ikke en spes god kringlydprosessor da den bare dekoder og drar bakhøytalerene.
 

faltro

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2007
Innlegg
111
Antall liker
2
Sted
Bergen
Torget vurderinger
16
Hei..

Er det noen som har erfaring med Sony TA-FA1200ES?
Ser den ikke fikk noen god test i lyd og bilde, men har det som jeg er ute etter ellers.
 
Topp Bunn