Forsterker på 170 watt og 30A...

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
30A er vel gjerne der current limiter slår til.
Hypex sine klasse D-moduler kjører lignende, så en ender opp med 225w i 8 ohm, 400w i 4 ohm og 580w i 2 ohm.

Johan-Kr
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Lav impedanse vil med andre ord være barnemat for denne?
Det skal du ikke være så sikker på. Hvis den i 8ohm er i stand til at afgi´ 30 spids = 10millisekunder, er det for den kan i 10 millisek.
Dette er ikke ensbetydende med, at den så kan trække 30A kontinuerligt i 1ohms belastning.
Hvis man går dem lidt på klingen, skal det måske vise sig, at den slår fra ved 10watt kontinuerligt i 2 ohm??
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.904
Antall liker
19.799
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
30A er vel gjerne der current limiter slår til.
Hypex sine klasse D-moduler kjører lignende, så en ender opp med 225w i 8 ohm, 400w i 4 ohm og 580w i 2 ohm.

Johan-Kr
Problemet med Kl-D modulerne er så, at ved 225 watt i 8 ohm kræves en forsyning på f.eks. +-65volt.
De kan så til gengæld ikke tåle at blive fuldt udstyret i 4ohm ved +-65volt, og slet ikke i 2ohm :)
Derfor ser man typisk datablade opgi lavere max spænding ved 4ohm og endnu lavere ved 2 ohm.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ja, styringa på modulene vil begrense både på strøm og spenning. derfor har du ikke en dobling fra 225W til 400W i 4 ohm og videre ned til 580W i 2 ohm.

Johan-Kr
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Det skal du ikke være så sikker på. Hvis den i 8ohm er i stand til at afgi´ 30 spids = 10millisekunder, er det for den kan i 10 millisek.
Dette er ikke ensbetydende med, at den så kan trække 30A kontinuerligt i 1ohms belastning.
Hvis man går dem lidt på klingen, skal det måske vise sig, at den slår fra ved 10watt kontinuerligt i 2 ohm??
Takk, tidsperspektivet er jo åpenbart viktig, ja. Jeg fant denne, forklarer den noe mer? Jeg vet ikke hvorfor de sier den er nominelt 120 watt - den er nominelt 170 watt i 4 Ohm ifølge både produsent og modellbetegnelsen.

Cube measurement Lyngdorf TDAI-2170.png


Jeg er ikke ingeniør, men 300 w i 2 ohm er vel fortsatt langt unna 30A? Eller misforstår jeg noe nå?
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hvordan er det mulig? Er ikke amp og watt en funksjon av hverandre? Og hva har det å si for lyden, egentlig?

Det er Lyngdorf TDAI-2170 jeg tenker på.

Jo, egentlig.
Men ikke hifi..
Watt er så mangt..innen hifi..
Strømforsyning er viktig.
Osv.. Men når de oppgir watt på så mange måter, kan en ikke regne det ut slik.

Min effekt er vel oppgitt til 70w og 2 store trafoer og mono oppbygd. Spiller som mono blokker.
Ikke vert borti en effekt som spiller som monoblonker før denne jeg har nå.

For andre merker, ville de vel sagt 2x300-500 watt på min, utfra hva som kommer ut.?

Så det variere så voldsomt fra merke til merke.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
I første omgang er det max spenning ut fra forsterker som er utslagsgivende... en typisk transistorforsterker med feks +/- 50V forsyning vil kunne gi ca 45V max ut, da man alltid taper litt i utgangstransisorer og balanseringsmotstander men det er toppspenning, så for et normalt regnestykke gir det ca 32V RMS, som tilsvarer ca 130W i 8 ohm... men for at dette skal funke må utgangstrinnet også kunne levere tilstrekkelig strøm, - i dette tilfellet ca 4A kontinuerlig, med en peak strøm på ca 5,6 A. Dette er ikke imponerende tall i og for seg, men vanlig test er at dette skal leveres "kontinuerlig"..... Forholdet mellom 4 og 8 ohm er at 4 ohm krever mer strøm for samme effekt, men mindre spenning. Om sluttrinnet fortsatt er i stand til å levere mer strøm, vil man derved få større effekt i 4 ohm...
Så er det dette med overdimensjonerte strømforsyninger, som først og fremst er beregnet på å levere mer strøm, ønskelig både til kortvarige impulser men også til partier i musikken med høyere volum.... Høyttalere har stort sett varierende impedans gjennom frekvensspektret, og er nesten som oftest alt annet enn nominell impedans. Noen har svært store variasjoner, hvor særlig lav impedans er problematisk for enkelte forsterkere som da ikke klarer å levere nok strøm....
:cool: Det er vel mest en slags HiFi-myte at enkelte forsterkere "spiller" som om de er mye kraftigere enn de er, - en 100W forsterker er fortsatt en 100 watter, selv om den kan ha strømreserver til å levere mer i korte perioder. En for spinkel strømforsyning vil også føre til en modulasjon av forsyningsspenningene, som igjen gir opphav til små ( eller større) ulineariteter som bl.a. gir økt forvrenging, men det er også en logisk grense andre veien, hvor for store trafoer og kondensatorer nærmest bare er bortkastet... Nok er nok, - da trengs det ikke mer....
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Oki.
Kverrulere litt...

Det vil da si at de fleste forsterkere ikke levere nok i korte perioder ?
- Ja, siden min 70w levere som monoblokker / masse effekt i f. Eks basslagene.

Siden min levere mer, må jo andre 70 watterne (de fleste gir mindre guff ) vere laget for liten?

Sånn leser jeg det ut fra svaret ditt.

Aldri tenkt over det før, men da er det bare store monoblokker som er i nærheten av å gi ut det de skal?

Eller?


Å spille som monoblonker, er jo en helt annen tyngde i lyden eller med vanlig forsterkere.
Hva som gjør det? Bare strømforsyning og kondensatorer?

Igjen blir jo det som at de vanlige er for små til å levere de som de er oppgitt til?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Det trikset ligger stort sett i tilstrekkelig kraftige strømforsyninger med stor strømkapasitet ( les: kraftig trafo og mye kondensator), samt at utgangsimpedansen bør være svært lav..... selve utgangstrinnet kan feks ha to transistorpar, som er svært vanlig i mellomklasse forsterkere, - eller 12-15-20 par, som man kan finne i HiEnd forsterkere... ingenting galt i det, - heller tvert imot... men da skal også resten av kostruksjonen leve opp til dette...... men det koster som kjent å være kar....:cool:
 
Topp Bunn