Forsterkere Forsterker med dac til Stax SR-Λ

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Behovet har nå meldt seg for å blåse nytt liv i mine over 20 år gamle Stax SR-Λ hodehøyttalere, og da er jeg på jakt etter en god integrert stereoforsterker med dac. Prisklasse: rundt 5000 kr.

    Siden staxene må kobles til høyttalerutgangene via en slik adapter...

    stax_srd-6.jpg



    … blir det for upraktisk å bruke de på det eksisterende anlegget siden forsterkeren min (Exposure 3010S2) ikke har noen svitsj mellom de to settene med høyttalerutganger. Jeg må dermed fysisk koble fra høyttalerne for hver gang, og det blir for tungvint. Det frister heller ikke med tanke på signaltap å koble høyttalerene via de gamle klemterminalene på baksida av Stax-boksen.

    Da tenker jeg heller å ha et eget 'head-fi'-minianlegg bestående av en Chromecast Audio som kjøres optisk inn i en integrert forsterker med dac. Det kan muligens etter hvert også bli brukt som minianlegg på kontoret på jobb, derfor er det en fordel å ha dac og forsterker i én og samme boks.

    Foreløpig har jeg stoppa opp ved Marantz PM6005 og NAD D3020:

    marantz_pm6005_vs_nadd3020.jpg


    Marantzen frister med klassisk kvalitetsoppbygning, mens det forlokkende med NADen er at den er liten og mye mer praktisk, spesielt på et kontor. Men i lengden er det nok lydkvaliteten i seg selv som vil ha størst betydning.

    Den siste tida har staxene blitt brukt med en gammel surroundreceiver, og det fungerer jo, men ikke noe mer enn det. Lyttegleden er ikke der, men etter å ha testa staxene på Exposure merker jeg at det ikke er de gamle staxene sin feil. Med skikkelig elektronikk begynner de å blomstre igjen. Men selv om de gamle staxene fortsatt profitterer mye på god elektronikk, må jeg samtidig holde litt igjen på budsjettet. Prislappen på 5495 kr for Marantz PM6005 er nok det høyeste jeg kan strekke meg, iallfall i denne omgang.

    Noen erfaringer med Marantz PM6005 og/eller NAD D3020? Eller er det andre kandidater jeg bør vurdere?


    P.S. Noen vil kanskje synes det er rart at jeg ikke prioriterer nye hodehøyttalere/-telefoner, men jeg sliter med å finne igjen den samme avslappa musikaliteten og fraværet av øretrøtthet som jeg får med disse Stax SR-Λ. Andre hodehøyttalere/-telefoner vil sikkert spille mer 'imponerende', men for meg handler det mest om å ha noe som fungerer godt under timevis med musikk. Disse egenskapene er nok sikkert grunnen til at disse staxene har fulgt meg i såpass mange år.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hmm - skulle til å foreslå en liten effektforsterker koblet til pre out på Exposuren, men den har jo ikke main in eller speaker off :confused:
    Tåpelig!

    Hvis Nad D3020 er innafor budsjettet, så tror jeg den gir mest for penga...

    Hvis du er kapabel til litt hjemmemekk, så går du på http://www.hypexshop.nl og kjøper et sett UcD32 på sluttsalg til €50. Pass på og få med kabelsettet til den og. Så skaffer du regulator og buffer på ebay, og bruker en passiv volumkontroll. Det hele putter du inn i et billigkabinett (fra ali express). Dette drar unna 1000-1500kr i alt... Se Roadrune sin tråd her: http://www.hifisentralen.no/forumet...e-forsterkerprosjekt-fra-en-glad-amata-r.html

    Johan-Kr
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er nok ikke typen til hjemmemekk, men takk for tipset :)

    Etter litt googling og lesing om disse gamle staxene så har jeg funnet ut at det selges gamle drivere/forsterkere til disse. Da slipper man å gå via passiv adapter fra høyttalerutgangene, men kan bruke linjesignal som ved andre hodetelefonforsterkere.

    Jeg fant denne til ca. 4000 kr på ebay som kanskje kan være et like aktuelt alternativ:

    ebay_stax_amp.jpg


    s-l1600-1.jpg
    s-l1600.jpg


    Noen som har erfaring med disse?


    P.S. Moderator kan sikkert flytte denne tråden til underavdelingen for hodetelefoner, siden det nå handler mer om hodetelefonforsterkere :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Den der er nok rette sorten. Den vil spille ringer rundt en billig integrert til noenlunde sammenlignbar pris.

    Johan-Kr
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det ble et ganske enkelt valg til slutt. Da er den kjøpt :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den der er nok rette sorten. Den vil spille ringer rundt en billig integrert til noenlunde sammenlignbar pris.

    Johan-Kr
    Det tror jeg også. Eneste alternativ for meg i en slik situasjon trådstarter er i ville vært å kjøpe en brukt DAC og en brukt EL84-forsterker istedenfor en litt over middels klasse D eller SS-forsterker med DAC.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Etter mer lesing skal denne rørbaserte Stax SRM-T1 være den beste matchen til Stax SR-Λ Pro, så jeg falt for fristelsen da jeg så et eksemplar til en hyggelig pris på eBay.

    s-l1600-1.jpg
    s-l1600.jpg


    Dette blir min første erfaring med rør, så til dere 'rørfolk': Er det noe man skal være obs på når man har kjøpt et eldre rørbasert produkt? Ifølge selgeren er forsterkeren testa og alt skal fungere utmerket, men vil dere likevel anbefale at forsterkeren får en sjekk/overhaling pga. høy alder? Eller er det bare plug 'n' play og kose seg med musikken? :)

    condition.jpg



    Ifølge specs er dette i denne: Output stage: two 6FQ7/6CG7 vacuum tubes. Slik ser modellen ut inni (illustrasjonsfoto, ikke av den aktuelle forsterkeren):

    D3S_5330-inside-1600.jpg


    Rør har vel begrensa levetid, men er det slik at de spiller fint helt til de ryker, eller blir de dårligere med årene? Mener å ha lest noe om måling av rør…

    Og pga. rørenes begrensa levetid bør vel rørbasert utstyr slås av etter bruk? Min transistorbaserte forsterker har jeg stående konstant på siden den da er gjennomvarm og klar til bruk. Men denne bør jeg vel slå av etter bruk?

    Det ble mange spørsmål om grunnleggende ABC-kunnskap om rør her, så det er bare å lenke til noen nettsteder/tråder som kan fungere som 'rørkunnskap for dummies' om dere ikke gidder å forklare alt med egne ord ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De blir gradvis dårligere, men forvitringen blir ikke hørbar før mot slutten av rørenes levetid. Men det skal du ikke bekymre deg for med så små og søte rør. De er ikke spesielt dyre å erstatte når behovet kommer. Det er ingen utgift som skremmer bort brukere.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Da var den transistorbaserte driveren på plass, og den gjør virkelig jobben med å blåse nytt liv i de gamle staxene :) Spiller faktisk langt, langt bedre enn passiv adapter via høyttalerutgangen på Exposure 3010S2. Langt mer detaljert og mer nøytralt lydbilde. Nå er det for alvor vanskelig å ta av seg disse gamle staxene som har gitt meg årevis med spilleglede :)

    stax_driver.jpg


    Og imponerende nok tok det bare fem dager fra denne ble slengt i posten i Yokohama i Japan til jeg kunne plukke den opp her i Haugesund. Jeg reagerte med vantro da jeg fikk hentemelding allerede i dag :)

    pakke_japan-norge.png


    Så gjenstår det da å vente på den rørbaserte saken som etter anmeldelsene å dømme skal være enda et hakk bedre og en bedre match til SR-Λ. Den er underveis fra Tyskland, men jeg har en mistanke om at den leveransen kommer til å ta lengre tid...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har den driveren du har mottatt pro-utgang også? Den på bildet i annonsen har ikke det, men på den du har mottatt ser det ut som om det står noe under utgangene for hodehøyttalerne.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det var den andre store overraskelsen i går, at den har pro-utgang og ikke er den samme utgaven som den som er avbilda i annonsa. Det skyldes sannsynligvis at eBay-selgeren selger flere eksemplarer av SRM-1/MK-2, både pro-versjonen og standard-versjonen, og har lagt ut feil bilde i annonsa. Det var jo flaks for meg som sitter med en 5-pins SR-Λ Pro, men hadde nok vært fryktelig irriterende om det var motsatt (at det var bilde av pro-versjonen og standard-versjonen kom i pakken) ;D
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Da var den rørbaserte SRM-T1 også på plass :) Og om det skyldes rør eller ikke; den spiller iallfall langt mer åpent og detaljert enn den transistorbaserte SRM-1/MK-2. Ifølge skriverier på nett er den transistorbaserte SRM-1/MK-2 beskrevet som litt for lys i toppen, men at det ellers bare er nyanseforskjeller på disse to. Det første kan jeg være enig i, men jeg vil påstå at det er ganske store forskjeller i mellomtonen på disse to. Den rørbaserte SRM-T1 får fram langt, langt mer rom og detaljer i mellomtonen, og det er betydelig mer enn nyanseforskjeller.

    Men summa summarum: Full valuta for pengene igjen, selv om denne hadde en noe dyrere bruktpris, men spiller såpass bedre at det var verdt prisforskjellen. De gamle staxene leverer fortsatt :)

    stax_tube.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring er at Stax hodestater låter lysere på transer, selv om samme forsterker spiller varmt og fyldig på enhver vanlig høyttaler. Har jo bare hatt passiv driver selv, så jeg har fått høre dem på en rekke forsterkere opp gjennom årene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn