Forsterker/Driver til Stax

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Hei og god morgen.
Jeg har kjøpt meg et par brukte hodetelefoner fra en arb.kollega.Type Stax 407.Han har ikke bruke disse selv da forsterker var defekt og ingen vet hvor den er blitt av, men de skal vere i god stand.
Så til spørsmålet,er det best å bare kjøpe forsterker fra stax,eller kan jeg kjøpe en annen type som kan passe?Eller er det kanskje dumt å bruke penger på de i hele tatt da de nok er ganske gamle?Noen som har peiling?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
SR-407 er ikke "gammel". Det er den modellen som selges i dag. Av forsterkere så er det et begrenset utvalg alternative produsenter til Stax - og de ligger i den "øvre" del av prisskalaen. Flere benytter f.eks rør-driveren Stax SRM-006t til SR-407.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Woo WEE er et adapter som brukes fra en vanlig stereoforsterker. Den har fått mye skryt, men kvaliteten på lyden er HELT avhengig av kvaliteten på forsterkeren. Derfor kommer du nok til å se litt ulike kommentarer hvis du googler rundt. Jeg vurderer den sterkt selv.

Koster USD 499

WEE - Dynamic to Electrostatic Headphone Converter

 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
SR-407 er ikke "gammel". Det er den modellen som selges i dag. Av forsterkere så er det et begrenset utvalg alternative produsenter til Stax - og de ligger i den "øvre" del av prisskalaen. Flere benytter f.eks rør-driveren Stax SRM-006t til SR-407.
STAX har også flere transistorforsterkere. STAX SRM-323S skal visstnok være meget god selv med toppmodellen STAX SR-009.

Utover Woo Audio Wee, er alle alternativer fra andre fabrikanter enn STAX dyre, og (vel i de aller fleste tilfeller) dyrere enn STAX' dyreste forsterkere.

STAX'
Det ser ut som om STAX SR-407 ble lansert i desember 2010. Den har 580 V DC pro bias. Hvis du kjøper en brukt forsterker må du derfor passe på at den har minst en pro bias utgang. Eldre forsterkere kan ha utganger for både pro og normal bias eller kun normal bias. De med kun normal bias bør du unngå.

Tillegg:
Norsk prisliste http://www.lyrichifi.no/PDF/PR_STAX_2012_juli 25.pdf der prisene er betydelig høyere enn i Danmark. Jeg tror de norske prisene ble justert i sommer, men en rask titt tidligere i dag tydet på at yenkursen siden har gått ned.

HiFifreaks er dansk STAX-importør og ser ut til å ha betydelig lavere priser. Kursen på norske og danske kroner er nesten lik og momssatsen er den samme.
 
Sist redigert:

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Takker for gode svar.Tror jeg satser på å kjøpe meg en srm 323?,får høre med forhandler om en god pris.:)
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
323 er fin den, mye for pengene.
 
Topp Bunn