Forsterker blir altfor varm

Havardsen123

Medlem
Ble medlem
27.01.2021
Antall liker
4
Sted
Vestfossen
Har en Ground Zero GZTF 69 (https://bilradiospes.no/ground-zero...C4RIvWIh6IHgHdwX_2TSLctNnDJ8ENyYaAggCEALw_wcB)
i en scooter med en gammel 2 kanals forsterker av merke boss som er en 100w 2 kanals med 50w på hver kanal ved 4 ohm, det står non bridgeable, men hva skjer hvis jeg brokobler? Og vil det ha noe effekt på varmen. Og dessuten når jeg spiller på fult så virker det som den får for lite effekt så kunne trengt litt mer.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg kjenner ikke forsterkeren din, men jeg er blitt forklart at en forsterker er "non bridgeable" hvis de to kanalene ikke har felles jord. Så hvis din forsterker opererer med forskjellig jordpotensial på de to kanalene, bør du ikke satse på brokobling. Det kan skade forsterkeren.

Men - i en TENKT brokobling - vil du få ett monosignal ut av den brokoblede forsterkeren - slik at du i så tilfelle måtte ha enda en forsterker for å få lyd i stereo. Og hvis vi fortsatt ser for oss en TENKT brokobling, vil en brokoblet forsterker "se" halve høyttalerimpedansen - slik at den blir mer følsom for impedansdipper i høyttalerne.

Havardsen123

Medlem
Ble medlem
27.01.2021
Antall liker
4
Sted
Vestfossen
Så dersom jeg måler at det er kontakt mellom jordingene så vil det ikke være skadelig? Men det vil gjøre at strømmen blir høyere og derfor vil den bli varmere? Men da kan jeg vel spille på lavere volum

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
31.097
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
"NON BRIDGEABLE" betyder typisk i autoradio-gear, at der er benyttet 2 forsterkere i hver kanal, som ER bridged i forveien.
Typisk en "chip-forsterker" med 2 kanaler, som er brokoblet. En til høyre og en til venstre kanal.
Derfor går det ABSOLUT IKKE an å brokoble, når den oven i købet er påtrykt advarslen "non-bridgeable".
Kunne redegjort med en lang teknisk smøre, men gider ikke. Bare ikke gjør det :)
Citat:" Men da kan jeg vel spille på lavere volum"
Det er sjeldent nogen fordel overhovedet at brokoble. Forsterkeren bli´r varmere, ser en 4ohms høyttaler som 2ohm osv.osv.
Bli´r den for varm, spiller du enten for høyt, har høttalere med for lav impedans, eller der er noe galt et sted :)

Havardsen123

Medlem
Ble medlem
27.01.2021
Antall liker
4
Sted
Vestfossen
Trenger 1 ohm motstand i serie med en coax høyttaler, bruker man vanlig 12v effektmotstand eller?

HasseBasse

Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
31.097
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Slike løsninger duer ikke. Kjøp en annen høyttaler eller en annen forsterker :)

HasseBasse

Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
31.097
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Fordi det ikke er den riktige løsningen.
Skal du absolutt gjøre det, så kjøp en 20-25watt/1 ohm modstand. De er typisk i metalhus beregnet på kjøling.
Spenn den fast på noget metall som tåler at bli´ varmt.

Heat resistor.jpg

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
226
Forsterkere skal ikke gå varme pga litt for lav last. Fortell og hva slags forsterker & høyttaler du har, så kan vi kanskje hjelpe.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.701
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Sjekket historikken. Dette er noe bilstereo opplegg.

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
226
HasseBasse har helt rett her. Du kan rimelig trygt koble to 3 ohms høyttalere til forsterkeren selv om den er oppgitt til 4 ohm minimum.
"Bridge" her betyr at du bruker to forsterkere i brokobling for å få dobbelt så stor spenning = 4 ganger så stor effekt. I teorien...

Slik:
brokobling.GIF

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.701
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Slo sammen disse trådene som handler om det samme.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.125
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Bilstero og sånn har ofte lavere spennings forsyning ,,, så der for bruker de ofte 2- 4 ohhm elementer for å få opp effektibiteten
En god 20 w bil forsterker uten booster klare det og liit mer med en ved brokobling Skal høyere effekt nåes er det forstekere med booster som gjelder for å få opp foryning spenningen og til sist igjen ofte brokoblet .Nå er ikke bare høytaler max loaden betinget av max effekten til ampen , men også boosteren . Hvis HT ementene dine tåler mer effekt er løsningen en større amp enten med større spenning sving eller mer strøm slik at ett sett HT til kan til kobles :)
Tipper på dine amper er brokoblet fra før , og da vil de bare knekke sammen med ytterligere bro kobling enten pga temperatur eller strøm
å koble på motstand er å kaste vekk" effekt

PS . Viktig ... Hvis du ikke allerede har det er det så er ett must for max effekt med ett stort power batteri . .Gjerne lithium .

Sist redigert:
Topp Bunn