Forstørrelseglass / mikroskop til platespiller

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Jeg har et par forstørrelsesglass som jeg bruker når jeg stiller inn geometrien på platespilleren min, men er egentlig ikke fornøyd med noen av dem (4x-8x versjoner). Er det noen som har noen forslag eller erfaring med noen typer?

Høres litt spennende med USB mikroskop: noen erfaringer, linker?


Mvh
Boden9
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har lagt merke til at Michael Fremer bruker et USB-mikroskop til oppsett at korrekt SRA. Aner ikke hvor han fikk tak i sitt, eller hva denslags koster. Kanskje lete på eBay?
 
V

vikeby

Gjest
Jeg tror faktisk Michael Fremer er inne på noe vesentlig her. Det det er snakk om, er å "kopiere" vinkelen på nåla som brukes ved gravering av matrisen som det presses plater fra.

Her er en link til en artikkel hvor Fremer diskuterer dette:
http://www.soundscapehifi.com/mysonic-eminent-stereophile.pdf

Her er link til mikroskopet Fremer refererer til:
http://www.cyberguys.com/product-search/?keyword=dino+lite+am313

Det er fullt mulig å se dette med et godt forstørrelsesglass også, men for å få eksakt 92 grader, så er nok mikroskopet det refereres til, løsningen. Det følger forresten med software hvor du kan tegne opp vinkelen på stiften/nåla, for så å få beregnet eksakt vinkel.

mvh
Tore
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Det her synes jeg var veldig interessant. Jeg har ikke tenkt så nøye over det her før, men det er jo tydelig at man må se VTF/VT og SRA i sammenheng for å få en perfekt innstilling. Jeg har tenkt VTA som vinkelen på cantilever ( eller nålefane som det så smukt heder på dansk) sett som vinkelen mellom plata og en imaginær linje som fortsetter fra tuppen av cantilever og frem foran nåla (stylus). Det viser seg at det ikke er korrekt, men som Mikey skriver:

A profusion of confusion and mindless
pontification continues to be generated
on this subject. First of all, the vertical
tracking angle (VTA) is the angle between
the record surface and the line
described by the contact point of the stylus
in the groove and the cantilever’s pivot
point."

Her er et bilde som illusterer det godt synes jeg:



Ellers så høres USB mikroskop ut som en dyr, men god idé.
Puma
 

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
513
Antall liker
595
Torget vurderinger
3
Hei Bjørn

USB-mikroskop kan kjøpes hos N.J. Opsahl i Skien eller kjøpes på postordre gjennom denne linken:
http://www.njopsahl.no/vis_vare.php?varenr=MC44302

Anbefales!
Det finnes software til mac og pc der du kan måle vinkler (eks. 92 grader) direkte på kamerabildet fra usb-mikroskopet :)

ivarlo
 

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
387
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
Hei !
Jeg har et USB-mikroskop jeg fikk av kona til jul for et år siden. Hun arbeider hos en optiker, og mikroskopet var annonsert som en nyhet fra et ledende merke på mikroskop/kikkert-markedet. Mikroskopet fungerer brillefint det, men jeg har funnet ut at det samme produktet er tilgjengelig på f.eks Ebay merket med opptil flere ulike fabrikat eller merker, og da til ca 20% av prisen det kostet veiledende fra forretningen hun arbeider i.

Om det duger til deres behov vet jeg ikke, men det er i alle fall et godt verktøy for vurdering av slitasje på stifter osv. Det lagrer dessuten helt OK bilder.

Mest nytte hadde jeg nok av det da jeg fikk en knøttliten metallsplint i tommelen i fjor sommer....men det er jo en digresjon :)

mvh: Stian
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
ivarlo skrev:
Hei Bjørn

USB-mikroskop kan kjøpes hos N.J. Opsahl i Skien eller kjøpes på postordre gjennom denne linken:
http://www.njopsahl.no/vis_vare.php?varenr=MC44302

Anbefales!
Det finnes software til mac og pc der du kan måle vinkler (eks. 92 grader) direkte på kamerabildet fra usb-mikroskopet :)

ivarlo
Takker! Det er jo ikke så langt unna heller.

Mvh
Boden9
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
ivarlo skrev:
Hei Bjørn

USB-mikroskop kan kjøpes hos N.J. Opsahl i Skien eller kjøpes på postordre gjennom denne linken:
http://www.njopsahl.no/vis_vare.php?varenr=MC44302

Anbefales!
Det finnes software til mac og pc der du kan måle vinkler (eks. 92 grader) direkte på kamerabildet fra usb-mikroskopet :)

ivarlo
Er dette noe du bruker selv? Du har jo nok av pick-uper å stille inn og Van denHulen er vel ganske nervøs av seg?

Mvh
Boden9
 

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Jeg er enig i at dette er interessant! Min erfaring er at når jeg bruker fabrikkens innstillinger mht. stifttrykk, så låter det best når armen er patallell med platetallerkenen. Jeg har eksperimentert en del med dette. Vil det da si at jeg har korrekt SRA? Hvor stor/liten er toleransene mht. stivhet i nålfanen fra fabrikkene? Er det slik at en bør justere i forhold til korrekt vinkel for hver individuell PU (om jeg forstår dette korrekt), eller er dette problemet mer av teoretisk art enn med hensyn til lydgjengivelsen?
 

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
513
Antall liker
595
Torget vurderinger
3
Boden9 skrev:
ivarlo skrev:
Hei Bjørn

USB-mikroskop kan kjøpes hos N.J. Opsahl i Skien eller kjøpes på postordre gjennom denne linken:
http://www.njopsahl.no/vis_vare.php?varenr=MC44302

Anbefales!
Det finnes software til mac og pc der du kan måle vinkler (eks. 92 grader) direkte på kamerabildet fra usb-mikroskopet :)

ivarlo
Er dette noe du bruker selv? Du har jo nok av pick-uper å stille inn og Van denHulen er vel ganske nervøs av seg?

Mvh
Boden9
Ja det er den jeg bruker. Opsahl har noen større og dyrere modeller også, men jeg vet ikke om de er berdre.
Skulle hatt et skikkelig stativ (type svanehals) for lettere å komme til med mikroskopet ift nål i rille.

ivarlo
 
Topp Bunn