Forslag til revidering av reglene for hifisentrale

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Jeg foreslår at reglene for bransjer og ikke bransjer ved dette forumet revurderes. Punktet jeg sikter til er reglen om at "Hifi Blader" Ikke blir beregnet som endel av bransjen og står fritt til å kommentere innlegg/emner vedrørende deres blad produkt.

Slik det er nå oppstår det den samme tråden hver eneste måned, gjerne flere ganger i måneden. En tråd som starter ut som en diskusjon vedrørende et nyutgitt eller kommende nummer. Hvor deltagerne ved dette forum kommenterer artikklene, og yttrer hva de synes. Så kommer det noen med en innvending mot innholdet, en artikkel, eller hva dette måtte være. Dette resulterer i at redaksjonen trer inn i diskusjonen og tråden sporer av i rettning kritikk av bladet. Slik jeg ser det nå er det ingen mulighet for at forumdelagerne kan diskutere et produkt, de har kjøpt og betalt penger for. Uten at den aktuelle redaksjonen blander seg inn, om noen skulle ha noe de ikke var fornøyd med. Dette er vel og bra, men det er ikke alltid vi trenger denne innblandingen i disse trådene. Hva om alle produsenter av utstyr skulle kaste seg inn i kommentarer der folk ikke likte det og det utstyret. Også tilsutt konkludere med at "bare la vær å kjøp produktet vårt, om du ikke liker det" i en krass og hårsår tone ? Jeg synes deltagerne må kunne ha sine meninger, uten å bli "angrepet" av personer bak produktet.

Selvfølgelig er redaksjonen berettiget til å svare på henvendelser som retter seg direkte til de. Men slik det er nå, fungerer ikke dette.

Jeg foreslår at det opprettes et eget forum feks. "Tilbakemeldinger ris/ros til *****" slik at kommentarer og meninger rettet direkte til redaktører og skribenter kan bli besvart der. Slik at vi kan føre en vanlig diskusjon andre steder uten redaksjonell innblanding.

just my 2c.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Re: Forslag til revidering av reglene for hifisent

Skal tas til etterretning. Kanskje en oppdeling kunne være en god idé.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Re: Forslag til revidering av reglene for hifisent

Jeg er selv skribent, og har et litt mer nyansert syn på dette:

Jeg synes en tråds overskrift er svært førende for hva som diskuteres der.  Hvis overskriften er "Test av Panasony CD-spiller i Audiofilics", eller noe slikt, så må vel skribentene få lov å ytre seg og utdype og presisere det de har skrevet i artikkelen.  Tråden handler jo om artikkelen spesielt, og ikke bare produktet som er testet.

En tråd som har overskrift "Panasony CD-spiller, er den bra?" er derimot en tråd som omhandler produktet.  Der blir det mindre naturlig for en skribent å ta opp en egen artikkel man har skrevet om produktet, men jeg synes likevel det er underlig om en skribent som har gjennomført en grundig og tidkrevende test av produktet ikke skal få lov å ytre seg.  

Det har vel litt å gjøre med å være i forsvarsposisjon.  I første case ovenfor er skribenter og redaksjon i en forsvarsposisjon.  Det er deres produkt (artikkelen) som er hovedemne i tråden, og det er naturlig å ta til motmæle når man føler urettferdig kritikk.  
I det andre caset er det CD-spillerproduktet som er emne, og skribenter og redaktører har ingen naturlig forsvarsposisjon.  Det har imidlertid produsentene.  Framkommer det påstander som beviselig er uriktige, så må man også har få komme med saksopplysninger, synes nå jeg.

Poenget mitt er: Hvis du ønsker en diskusjon om subjektive synspunkter rundt et produkt: Ta utgangspunkt i produktet når du starter tråden, ikke start diskusjonen i en tråd som åpenbart omhandler et blad eller en konkret artikkel i bladet.

Til slutt: Alle bransjeaktører, enten det er produsenter, selgere, importører, skribenter, redaktører etc. bør skille mellom subjektive meninger og objektive fakta.  Det er ikke like selvsagt at man skal kommentere subjektive meninger som åpenbare faktafeil, mener nå jeg.
 
Topp Bunn