Høyttalere Forslag til oppgradering av høyttalere

Piotr 13

Fersking
Ble medlem
01.02.2018
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Jeg tenker å legge meg på 6000-9000kr brukt på finn. Jeg har nå mine klipch høyttalere i stua i leiligheta mi som er relativt åpent. Høyttalerne står I ørehøyde på sidene av reolen som platespilleren står på. Om det er gulvstående høyttalere eller stativ er jeg usikker på. Hva er fordeler og ulemper egentlig?

Jeg hører mest på alternativ rock som grudge, rock, psych, prog og litt country og setter pris på om lyden er varm og «skiller» seg ut mest mulig ut fra fra klinisk og digital lyd som mulig. Tydelig bass trykk har jeg aldri vært spesielt interressert i. Ettersom jeg har lyst å kjøpe en svart Orotofon PU ønsker jeg høyttalerne skal kunne være «gjennomsiktige» nok til at man kan høre detaljer tydeligere som symbaler. Ikke lett å forklare lyd ser jeg hehe
Hei,

Når det gjeller kravene (pris og lyd) og dine preferanser, fra egen erfaring (jeg har eller hadde disse høyttalerne) jeg kan anbefale f.eks: 1. Vienna Acoustic Mozart Grand - jeg liker de veldig, spiller varm (er ikke nøytral) med fantastisk bass; 2. Pylon Diamond 25 og 28 veldig pen treverk, litt varm men nær nøytralitet, forskjellene mellom 25 og 28; størrelsen og litt større og mer åpent lydbilde i Diamond 28; 3. Dynaudio Focus 140, 160, 220, Audience 72se; i alle - Dynaudio sin "merke-klang"; 4. Snell E III, J III, veldig vellydende høyttalerne men med gammeldags design og i tillegg har sin alder allerede dessverre så er vanskelig å kjøpe noe i bra stand...

Hvis handler om fordeler og ulemper gulvstående og stativ høyttalere så jeg mener/hørte at det er: 1. forskjellen i bassproduksjon (fordel til gulvstående) 2. flere hevder at golvstående bygger alltid bedre lydbilde og stereofoni (jeg er uenig) 3. plass sparing (stativ) 4. enklere å sette opp i et rom (fordel til stativ) 5. estetikk (det som du/rom-kameraten din liker) og kanskje enda mer...

Mvh. Piotr.

Topp Bunn