Forslag til bitteliten og enkel skrivebordshøyttaler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg trenger (vel, det gjør jeg egentlig ikke, men la oss late som om jeg gjør det) et nytt hobbyprosjekt, og tenker på høyttalere til skrivebordet på jobben.

    de må:

    -Være enkle å bygge.
    -Låte bra ved veldig lave volum
    -Være å små som mulig
    -Gjerne være veldig billige

    Tenker på noe á la JohnBlue JB3

    Ser mange bygger med TangBand 3" fulltoneelementer. Kan det være noe for meg?

    Kan jeg med slike elementer bare hoppe over hele delefilteret, da. Det er jo bare ett element, mener jeg. ;)

    Hva er dette "baffel step-filteret" jeg ser her og der?

    På forhånd takk for hjelpen!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baffelstep kan du bare glemme om du har høyttalere med ett element!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    Baffelstep kan du bare glemme om du har høyttalere med ett element!
    ;D

    Dazed kan jo snuse litt hos Eltek også. Mye inspirasjon der.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    BerntJ skrev:
    Takk for tipset. Den er bokmerket.

    erato skrev:
    Baffelstep kan du bare glemme om du har høyttalere med ett element!
    Takk. Det gjør det enklere. Jeg trodde det var slik, men ble litt forvirret da jeg leste om andre slike fulltone-prosjekter her i DIY-kategorien, og så slike filtre montert/omtalt.

    Vidar P skrev:
    Dazed kan jo snuse litt hos Eltek også. Mye inspirasjon der.
    Takk. Har vært innom der allerede.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.837
    Antall liker
    10.640
    Torget vurderinger
    10
    Mine røde med Tang Band 3" gruser John Blue (Jeg har nemlig et par av dem og)
    BSC filter med 1 mh spole og 10 ohms motstand på +lederen er nødvendig ellers blir lyden litt for tynn
    Mellomtonen er på high end nivå
    Trøkket er imponerende

    Tang Bandene koster 199 pr stk
    12mm MDF får du gratis på byggevaren hvis du spør pent, det er nemlig emballasje for panelplater

    PS! de røde blir kjørt opp til Dynabel i morgen. Vidar skal måle dem og ha dem i utstillingen en stund. Da har du mulighet til å lytte til dem.

    Les her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50265.0.html
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.837
    Antall liker
    10.640
    Torget vurderinger
    10
    Så kan du kjøpe T-amp board med 2020 chipen for kr 150 inkl frakt på ebay:

    http://cgi.ebay.com/NEW-T-AMP-TA202..._HomeAudioHiFi_Amplifiers&hash=item2c5980202c

    Monter dette i et enkelt kabinett av akryl eller tre så har du et bittelite hifi system som spiller knall bra. (minst i 5000 kroners klassen vil jeg si) Eller hva med å integrere i kabinettet så høyttalern blir aktiv?

    12 volt (minimum 2 ah) strømforsyning kjøper du på Elfa, Clas O eller Biltema. Det beste er et lite blybatteri (biltema) til drøye 100 lappen. Da blir det bedre bass og ørlite roligere lyd. NB! husk polaritet på strømmen. Pluss i center! Ellers ryker T ampen.


    Jeg pleier å si at jeg har 2 hobbyer: Dyr hifi og superbillig hifi ;D
     

    Vedlegg

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Jeg har dessverre begynt å vende meg til iPod-farger, og syns faktisk at andre farger enn svart eller hvitt er litt ålreit, men kanskje 1878-modellen fungerer bedre estetisk mot det røde? Ser fram til å sette de opp og måle - og ikke minst høre på dem!

    Vidar
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    hel skrev:
    . Pluss i center! Ellers ryker T ampen.
    Dette kan enkelt løses ved å sette en diode i serie slik at feil polaritet ikke gir noe strøm inn i det heletatt (Hvis det er enkelt å gjøre dette på kretskortet da)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.837
    Antall liker
    10.640
    Torget vurderinger
    10
    Til orientering er ikke finishen ferdig. Den er fortsatt på prototype nivå. ::)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.192
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    Baffelstep kan du bare glemme om du har høyttalere med ett element!
    ???

    Baffel step er når høyttaleren går over fra å stråle fremover til å bli rundtstrålende. Ved høyere frekvenser stråler den i en tilnærmet halvkule, ved lavere frekvenser tilnærmet i et helt kuleskall. Da fordeles energien over dobbelt så mye flate, så du må regne med noen dB lavere nivå nedenfor denne overgangen enn ovenfor. Ved hvilken frekvens overgangen skjer er en funksjon av størrelsen på baffelen. Med sånne småtasser ville jeg tippe den havnet ganske langt oppe. (Eksempel: 15 cm bred baffel gir -3 dB ved ca 770 Hz.) Jeg ville gjort en overslagsberegning på dette og sammenlignet med frekvensgangen til elementet før jeg sa noe bestemt om behovet for en sånn krets. Det er jo fullt mulig å lage et shelving filter fra en viss frekvens også om det bare er ett element i sving, eventuelt å lage dette som en justerbar tonekontroll.

    http://sound.westhost.com/bafflestep.htm
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Asbjørn skrev:
    erato skrev:
    Baffelstep kan du bare glemme om du har høyttalere med ett element!
    ???

    Baffel step er når høyttaleren går over fra å stråle fremover til å bli rundtstrålende. Ved høyere frekvenser stråler den i en tilnærmet halvkule, ved lavere frekvenser tilnærmet i et helt kuleskall. Da fordeles energien over dobbelt så mye flate, så du må regne med noen dB lavere nivå nedenfor denne overgangen enn ovenfor. Ved hvilken frekvens overgangen skjer er en funksjon av størrelsen på baffelen. Med sånne småtasser ville jeg tippe den havnet ganske langt oppe. (Eksempel: 15 cm bred baffel gir -3 dB ved ca 770 Hz.) Jeg ville gjort en overslagsberegning på dette og sammenlignet med frekvensgangen til elementet før jeg sa noe bestemt om behovet for en sånn krets. Det er jo fullt mulig å lage et shelving filter fra en viss frekvens også om det bare er ett element i sving, eventuelt å lage dette som en justerbar tonekontroll.

    http://sound.westhost.com/bafflestep.htm
    Baffelstep'en kan også justeres trinnløst innenfor et nokså stort område om du tar utgangspunkt i en luftkjærnespole, men har en liten jernpulverkjærne som kan puttes inn for å justere induktansen.

    Har selv brukt "luftspoler" med smeltelim i kjærnen og bare skrudd inn en stor treskrue for å justere meg fram til riktig induktans. Jo lenger inn skruen/kjærnen er, jo høyere induktans.

    Vidar
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    erato skrev:
    Baffelstep kan du bare glemme om du har høyttalere med ett element!
    ???

    Baffel step er når høyttaleren går over fra å stråle fremover til å bli rundtstrålende. Ved høyere frekvenser stråler den i en tilnærmet halvkule, ved lavere frekvenser tilnærmet i et helt kuleskall. Da fordeles energien over dobbelt så mye flate, så du må regne med noen dB lavere nivå nedenfor denne overgangen enn ovenfor. Ved hvilken frekvens overgangen skjer er en funksjon av størrelsen på baffelen. Med sånne småtasser ville jeg tippe den havnet ganske langt oppe. (Eksempel: 15 cm bred baffel gir -3 dB ved ca 770 Hz.) Jeg ville gjort en overslagsberegning på dette og sammenlignet med frekvensgangen til elementet før jeg sa noe bestemt om behovet for en sånn krets. Det er jo fullt mulig å lage et shelving filter fra en viss frekvens også om det bare er ett element i sving, eventuelt å lage dette som en justerbar tonekontroll.

    http://sound.westhost.com/bafflestep.htm
    Trodde det var knyttet til kompensasjon ved overgang mellom elementene, men noen selvbygger har jeg aldri vært......
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.192
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den kanskje enkleste måten å kompensere for baffel step på er å bygge en 2,5-veis høyttaler hvor det ekstra basselementet fases inn med et førsteordens filter som har -3 dB omtrent ved samme frekvens som baffelstep'et. Med litt flaks blir resultatet ganske flatt i nivå, og da slipper man å pad'e ned alle frekvenser over baffelstep med tilhørende effektivitetstap. Men det er altså en måte å kompensere for problemet på, heller enn å være problemet selv.

    Hmmm, du kunne faktisk gjort det her også med to fulltonere pr kabinett, den ene koblet i serie med en spole for å gi et førsteordens lavpassfilter, eventuelt med justeringsmulighet etter Low-Q-metoden. Enslags 1,5-veiskonstruksjon.
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    erato skrev:
    Asbjørn skrev:
    erato skrev:
    Baffelstep kan du bare glemme om du har høyttalere med ett element!
    ???

    Baffel step er når høyttaleren går over fra å stråle fremover til å bli rundtstrålende. Ved høyere frekvenser stråler den i en tilnærmet halvkule, ved lavere frekvenser tilnærmet i et helt kuleskall. Da fordeles energien over dobbelt så mye flate, så du må regne med noen dB lavere nivå nedenfor denne overgangen enn ovenfor. Ved hvilken frekvens overgangen skjer er en funksjon av størrelsen på baffelen. Med sånne småtasser ville jeg tippe den havnet ganske langt oppe. (Eksempel: 15 cm bred baffel gir -3 dB ved ca 770 Hz.) Jeg ville gjort en overslagsberegning på dette og sammenlignet med frekvensgangen til elementet før jeg sa noe bestemt om behovet for en sånn krets. Det er jo fullt mulig å lage et shelving filter fra en viss frekvens også om det bare er ett element i sving, eventuelt å lage dette som en justerbar tonekontroll.

    http://sound.westhost.com/bafflestep.htm
    Trodde det var knyttet til kompensasjon ved overgang mellom elementene, men noen selvbygger har jeg aldri vært......
    Der blir baffelstepkorreksjonen (generellt sett) gjort ifm. demping av mellomtone og diskant i en 3-veis, mens i en 2-veis konstruksjon blir gjerne basselementet delt elektrisk mye lavere enn delefrekvensen mellom diskant og bass/mellomtone-elementet. På en fulltone må man gjøre det samme inngrepet i energifordelingen inn på elementet, men siden det ikke sitter en egen diskant, må man koble inn en motstand parallellt med seriespolen for å tillate elementet å "flate ut" energitilførselen oppover i frekvens også - så den kan spille mellomtone og diskant på samme nivå som bassen - akustisk sett.

    Edit: En "flat" høyttaler som henger på veggen, eller bruk av in-wall, gir fordelen med at den ikke trenger denne korreksjonen elektrisk.

    Vidar
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Asbjørn skrev:
    Den kanskje enkleste måten å kompensere for baffel step på er å bygge en 2,5-veis høyttaler hvor det ekstra basselementet fases inn med et førsteordens filter som har -3 dB omtrent ved samme frekvens som baffelstep'et. Med litt flaks blir resultatet ganske flatt i nivå, og da slipper man å pad'e ned alle frekvenser over baffelstep med tilhørende effektivitetstap. Men det er altså en måte å kompensere for problemet på, heller enn å være problemet selv.

    Hmmm, du kunne faktisk gjort det her også med to fulltonere pr kabinett, den ene koblet i serie med en spole for å gi et førsteordens lavpassfilter, eventuelt med justeringsmulighet etter Low-Q-metoden. Enslags 1,5-veiskonstruksjon.
    En annen og dyrere metode er å ha en dobbeltviklet spole (En "trafo" med to viklinger) der man med en variabel effektmotstand belaster den ene spolehalvdelen delvis slik at induktansen på den andre spolehalvdelen som brukes i kretsen, endres av den grunn. Dette er ikke noe jeg har testet ennå, og jeg er derfor usikker på om man med en slik spole i serie med elementet gir en 6dB/okt avrulling.

    Vidar
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.837
    Antall liker
    10.640
    Torget vurderinger
    10
    Jeg forstår ikke helt hvordan 1,5 veis vil fungere i praksis slik dere beskriver. Det ene elementet spiller filterløst og ruller av pga baffelen. Det andre får en spole på pluss ledningen (low pass) for bass frekvensene opp til det nivået hvor det første elementet ruller av.

    Men vil ikke et low pass filter senke følsomheten på det ene elementet med -3 db. Da blir jo ikke lydstyrken like kraftig fra begge elementene?? Burde ikke det øverste vært dempet? Men det er jo ikke så lurt for da mister vel man litt av klarheten og dynamikken?

    Hva med element nr 2 i en båndpass kasse helt uten filter? Da får man en 100% filterløs konstruksjon?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.192
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    La oss si at det første elementet spiller filterløst og faller med omtrent 6 dB mellom 1000 Hz og 500 Hz, med -3 dB et sted rundt 750 Hz.

    Så kobler vi et maken element i parallell med det første og plasserer på samme baffel. For frekvenser lavere enn en bølgelengde mellom sentrum i de to elementene får du +6 dB. For frekvenser over det får du +3 dB. For to 3" elementer plassert kant i kant blir overgangsfrekvensen ca 2800 Hz.


    http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/158611-acoustic-summation-multiple-drivers-2.html#post2048942

    Det blir fortsatt litt for mye nivå oppover, så vi setter en spole i serie med det nederste elementet, beregnet slik at -3 dB blir ved 750 Hz. Og voilá, der har vi en nær perfekt baffle step-kompensasjon. Den gir +6 dB ved lave frekvenser (hvor den matcher de -6 dB fra baffel-steppet), +3 dB ved 750 Hz, og +0 dB ved høye frekvenser. Det er jo summen av de to elementene ved forskjellige frekvenser som er viktig.

    Nå vil ikke baffelstep være riktig så stort som 6 dB på grunn av nærhet til bordplater, vegger etc, så dette vil låte litt på den fyldige og varme siden. Men det er en start...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    hel skrev:
    Mine røde med Tang Band 3" gruser John Blue (Jeg har nemlig et par av dem og)
    BSC filter med 1 mh spole og 10 ohms motstand på +lederen er nødvendig ellers blir lyden litt for tynn
    Mellomtonen er på high end nivå
    Trøkket er imponerende

    Tang Bandene koster 199 pr stk
    12mm MDF får du gratis på byggevaren hvis du spør pent, det er nemlig emballasje for panelplater

    PS! de røde blir kjørt opp til Dynabel i morgen. Vidar skal måle dem og ha dem i utstillingen en stund. Da har du mulighet til å lytte til dem.

    Les her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50265.0.html
    Ah. Vakkert!


    Hvis jeg rett og slett nærmest kopierer dem, håper jeg du serd et som smiger og ikke tyveri. ;)

    Takk!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.837
    Antall liker
    10.640
    Torget vurderinger
    10
    Det var derfor jeg la dem ut. Velbekomme. Vidar har litt av æren. Jeg kom med en skisse og han dro frem kalkulatoren.
    Denne lille konstruksjonen er så vellykket at Dynabel burde legge ut en tegning på den. Da tror jeg de ville solgt mange 3 tommere :)
    (jeg skal opp til Vidar om en halvtime og reklamere for det)

    ;D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.837
    Antall liker
    10.640
    Torget vurderinger
    10
    Asbjørn: Mener du at man rett og slett kan putte 2 elementer i samme kassen uten å øke volumet? Gjelder det samme for Cyburg Needle og TABAQ?

    Hans Erik
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.418
    Antall liker
    35.192
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, men jeg har ikke regnet på volum i det hele tatt. Det vil nok trengs større kassevolum med to drivere. Det er det ganske enkelt å regne på, men det har jeg altså ikke gjort.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.837
    Antall liker
    10.640
    Torget vurderinger
    10
    Asbjørn skrev:
    Nei, men jeg har ikke regnet på volum i det hele tatt. Det vil nok trengs større kassevolum med to drivere. Det er det ganske enkelt å regne på, men det har jeg altså ikke gjort.
    OK. Jeg stikker opp til Dynabel og kjøper en liten bærepose med 3 tommere i formiddag så får vi kalkulere :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    hel skrev:
    Det var derfor jeg la dem ut. Velbekomme. Vidar har litt av æren. Jeg kom med en skisse og han dro frem kalkulatoren.
    Denne lille konstruksjonen er så vellykket at Dynabel burde legge ut en tegning på den. Da tror jeg de ville solgt mange 3 tommere :)
    (jeg skal opp til Vidar om en halvtime og reklamere for det)

    ;D
    Supert.

    Noe i veien for å bygge kabinettene med litt bakoverlent baffel for å sende lyden mer mot ørene når høyttalerne står ved siden av skjermen på skrivebordet?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.837
    Antall liker
    10.640
    Torget vurderinger
    10
    Det går fint. Pass på at volumet blir noenlunde det samme. Så kan du feks droppe hele lakkjobben ved å kle front, topp og bakside i svart kunstskinn (biltema) og pusse/olje noen fine nøttetreplater på sidene (bauhaus) = Sonus Faber lookalike
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    hel skrev:
    Asbjørn: Mener du at man rett og slett kan putte 2 elementer i samme kassen uten å øke volumet? Gjelder det samme for Cyburg Needle og TABAQ?

    Hans Erik
    Jeg vet ikke mad TABAQ, men med Cyburgene kan du putte i flere elementer - teoretisk. Denne konstruksjonen hviler ikke på kassevolumet for å få riktig bassrespons, men lengden på transmisjonslinjen/hornet/kombinasjon. Et kabinett som er beregnet som trykkammer eller bassrefleks, er avhengig av at volumet gir systemet den rette Q-verdien. Teoretisk sett skal to elementer i samme kasse ha dobbelt volum, altså volum + volum. Du kan se på det som to separate kasser med hvert sitt element.

    Vidar
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Smekket opp en kjapp modell, og er halvferdig med en arbeidstegning som kommer senere, av et 5,8 liters kabinett i 18mm plater. 15 graders tilbakelent baffel for nærfeltlytting med høyttalerne stående på skrivebordet

    Ser ikke dette OK ut?



    Tror forsamlingen det er mye å hente på "eksklusiv" 3" fra Tang Band til 450,- i stedet for den "vanlige" til 200?
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på om jeg skal plassere bassrefleksporten bak i stedet, så slipper jeg trøvvel med at røret krasjer i bunnen av høyttaleren.

    Noen som har tips om et (nesten) gratis kasseberegnings-program?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.837
    Antall liker
    10.640
    Torget vurderinger
    10
    Dazed skrev:
    Lurer på om jeg skal plassere bassrefleksporten bak i stedet, så slipper jeg trøvvel med at røret krasjer i bunnen av høyttaleren.

    Noen som har tips om et (nesten) gratis kasseberegnings-program?

    1) mister du ikke bass da? hva med å bøye røret litt?
    2) har akkurat begynt å bruke det programmet Gunnar B anbfalte, ikke vanskelig, lærekurven er bratt nå og det er gøy

    Men hva med måleprogram og mikrofon? Det blir det neste 8)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.837
    Antall liker
    10.640
    Torget vurderinger
    10
    Den dyre 3 tommeren kan kanskje Vidar teste med mine røde? Jeg har en sånn dyr 3 tommer i Cyburgene mine hjemme nå men har ikke fått hørt dem enda for filteret må i følge Vidar ut. Kommer med rapport senere.

    Når det gjelder de billige til kr 200 så var det en innom Dynabel når vi koblet dem opp i det digre, dempede, bass-sugende lytterommet og selv om bassnivået var vesentlig redusert i forhold til vanlige rom på 10m2 eller i nærfelt så var perspektivet, romfølelsen og ikke minst mellomtonen på high end nivå! Ja og han som var innom han lo (noe som alltid er et kvalitetstegn med tanke på at forventningen ble overinnfridd) ;D

    Mao, prøv de rimelige først.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    hel skrev:
    1) mister du ikke bass da? hva med å bøye røret litt?
    Jo, hvis ikke HT står ganske tett inntil veggen, så. :-/

    hel skrev:
    2) har akkurat begynt å bruke det programmet Gunnar B anbfalte, ikke vanskelig, lærekurven er bratt nå og det er gøy
    Jeg også. :)

    hel skrev:
    Men hva med måleprogram og mikrofon? Det blir det neste 8)
    Har. Ikke så high end mikrofon, men jeg har programmet fra home theater shack.

    Her er outputten fra WinISD med kassa jeg tegnet tidligere med det billige TB-elementet:

    Driver : Tang Band W3-871SC
    Vas : 1.6
    Qts : 0.59
    Fs : 110.00
    SPL : 87.00
    --
    Project by : steinba
    Project for : you
    --
    Number of drivers : 1
    Box type : Vented
    Box size : 5.8 l
    Tuning frequency : 74.56 Hz
    Vent : 1 vent(s)
    0.124 m length for each
    0.047 m round


    Relative
    Freq Gain SPL
    [Hz] [dB] [dB]
    20.00 -51.78 35.22
    25.00 -43.62 43.38
    30.00 -36.77 50.23
    35.00 -30.76 56.24
    40.00 -25.33 61.67
    45.00 -20.28 66.72
    50.00 -15.48 71.52
    55.00 -10.87 76.13
    60.00 -6.53 80.47
    65.00 -2.90 84.10
    70.00 -0.67 86.33
    75.00 0.11 87.11
    80.00 0.15 87.15
    85.00 0.00 87.00
    90.00 -0.13 86.87
    95.00 -0.20 86.80
    100.00 -0.23 86.77
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn