Forslag til bitteliten og enkel skrivebordshøyttaler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.758
    Antall liker
    10.554
    Torget vurderinger
    10
    Fikk litt snacks i posten i dag fra meniscus. Blant annet et par bassporter og disse lekre unbracoskruene. Kan godt sende deg 8 stk i posten dazed. Så blir looken perfekt :eek:

    PS! meniscus har også meget bra internkabling til høyttalere som er billig. Laget av forsølvet kobber. Jeg fikk også rikelig av det i posten.
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hmm. Jeg sitter og fikler litt i WinISD og sammenlikner de to 3" Tang Band-elementene. Får ikke noen pen kurve med den dyreste med større kasse enn 2 liter (programmet foreslår 0,9l som default) og tuningfrekvens under 110Hz, mens den billige ser flott ut med både 60Hz/3,4l (Vel, da er bassen litt dempet opp til 110Hz) og med 75Hz/5,8l.

    Var ikke dette litt rart? Betyr det at det billige elementet vil fungere bedre som eneste i et system enn det dyre. (I og med at man får det til å gå dypere?)

    ...Ikke for det. Med de samme 5,8l/75Hz som med billig-tretommer'n, ser det ganske bra ut, men med en dip fra 80-460Hz med laveste punkt på -3dB ved 150Hz.

    Ikke at det gjør noe å kjøpe den billige og spare noen penger, selvsagt. ;)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.758
    Antall liker
    10.554
    Torget vurderinger
    10
    Kjøp den billige. Nå har jeg testet den i 2 konstruksjoner hvor hakeslepp faktoren har vært svært stor. Har den dyre 3 tommeren hjemme nå. Får erfaringer med den etterhvert :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    hel skrev:
    Kjøp den billige. Nå har jeg testet den i 2 konstruksjoner hvor hakeslepp faktoren har vært svært stor. Har den dyre 3 tommeren hjemme nå. Får erfaringer med den etterhvert :)
    Heller mot det.

    Det ser lovende ut med 5,8l kasse og 12,4cm Ø47mm bassrør:




    ...Evt, en 59mm lang firkantet port på 115x10mm bygget inn i selve kasse-treverket. Noe i veien for det?
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    TO små 1" porter er kanskje løsningen!



    Driver : Tang Band W3-871SC
    Number of drivers : 1
    Box type : Vented
    Box size : 5.8 l
    Tuning frequency : 75.00 Hz
    Vent : 2 vent(s)
    0.073 m length for each
    0.025 m round


    Relative
    Freq Gain SPL
    [Hz] [dB] [dB]
    20.00 -51.89 35.11
    25.00 -43.74 43.26
    30.00 -36.89 50.11
    35.00 -30.90 56.10
    40.00 -25.49 61.51
    45.00 -20.45 66.55
    50.00 -15.68 71.32
    55.00 -11.09 75.91
    60.00 -6.76 80.24
    65.00 -3.08 83.92
    70.00 -0.72 86.28
    75.00 0.17 87.17
    80.00 0.25 87.25
    85.00 0.11 87.11
    90.00 -0.03 86.97
    95.00 -0.11 86.89
    100.00 -0.14 86.86

    (Legger merke til at ved å legge inn en rettvinklet kasse med innvendige mål på 208x242x115 og alt annet likt, synker lengden på portene til 70mm. Rart. Kanskje det skyldes mindre dybde?)
     

    Vedlegg

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hups!

    Order XXX (Pending)

    Products
    4 x 10 Ohm, 10 Watt MOX $5.08
    4 x Compression Terminal $2.28
    4 x Stinger 14ga Black $0.84
    4 x Stinger 14 ga, Red $0.84
    4 x Bonded Dacron $3.88
    40 x #6x3/4" Socket Head PB Screw $3.20
    8 x 1x3.5 Port $10.00
    Alt dette og under tollgrensa! ;D

    Mangler bare spoler til baffle step-filteret. Kan sikkert fås tak i noenlunde rimelig mer lokalt. Kan jeg bare satse på at 10 Ohm/1 mH gjør susen for meg også, eller hvordan regner jeg ut dette?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.758
    Antall liker
    10.554
    Torget vurderinger
    10
    Det er et enkelt baffel step korreksjonsfilter. Vidar regnet det ut. Jeg vet ikke metoden men vil gjerne lære den.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    hel skrev:
    Det er et enkelt baffel step korreksjonsfilter. Vidar regnet det ut. Jeg vet ikke metoden men vil gjerne lære den.
    Mail er sendt i hans retning. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hm.

    http://sound.westhost.com/bafflestep.htm sier at baffel step-et havner på 115/w (der w=baffelbredden i meter)

    Siden jeg har tenkt å ha runde hjørner på høyttaleren; er det riktigst å bruke bredden av det rette partiet som baffelbredde?


    I så fall blir baffelstep-frekvensen 115/0,144=798,6 Hz

    Og da, sier:

    http://diyaudioprojects.com/Technical/Baffle-Step-Correction-Circuit-Calculator/

    ...at verdiene på filteret, hvis jeg vil attentuere med 3dB, (Er det noenlunde fornuftig?) 0,7mH på spolen og 3,3 Ohm på spolen.


    Høres dette fornuftig ut?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.758
    Antall liker
    10.554
    Torget vurderinger
    10
    Det høres riktig ut men vi bør vel kvalitetssjekke med noen?
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    hel skrev:
    Dazed skrev:
    Lurer på om jeg skal plassere bassrefleksporten bak i stedet, så slipper jeg trøvvel med at røret krasjer i bunnen av høyttaleren.

    Noen som har tips om et (nesten) gratis kasseberegnings-program?

    1) mister du ikke bass da? hva med å bøye røret litt?
    2) har akkurat begynt å bruke det programmet Gunnar B anbfalte, ikke vanskelig, lærekurven er bratt nå og det er gøy

    Men hva med måleprogram og mikrofon? Det blir det neste 8)
    Tror du kommer langt med Room EQ Wizard 5.0 som kan lastes ned gratis (etter litt om og men) på www.hometheathreshack.com. Sammen med kondensatormic elementet her https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=30-101-00&toc=20600, og litt mic-kabel tror jeg dette blir dynamitt til godt under 1000-lappen.

    Vidar
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det vel nesten ikke noe annet igjen enn å sette i gang! :)

    Se vedlagt tegning. :D



    ..Må pønske ut brukbare verdier på komponentene i baffelstep-filteret, men det er jo ikke akkurat det som må på plass først.

    Hvis noen andre vil bruke tegningen til noe, er det selvsagt fritt fram!
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.758
    Antall liker
    10.554
    Torget vurderinger
    10
    Lekker tegning. Jeg tegnet en periode på Autocad 9 men det var på sent 80 tall :p
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    340
    Dazed skrev:
    Hm.

    http://sound.westhost.com/bafflestep.htm sier at baffel step-et havner på 115/w (der w=baffelbredden i meter)

    Siden jeg har tenkt å ha runde hjørner på høyttaleren; er det riktigst å bruke bredden av det rette partiet som baffelbredde?


    I så fall blir baffelstep-frekvensen 115/0,144=798,6 Hz

    Og da, sier:

    http://diyaudioprojects.com/Technical/Baffle-Step-Correction-Circuit-Calculator/

    ...at verdiene på filteret, hvis jeg vil attentuere med 3dB, (Er det noenlunde fornuftig?) 0,7mH på spolen og 3,3 Ohm på spolen.


    Høres dette fornuftig ut?
    Kalkulatoren for utregning av baffelstep-komponenter tar ikke hensyn til stigende impedans oppover i frekvens, og heller ikke impedanstoppen ved resonans, men tar utgangspunkt i en vannrett impedans i hele frekvensregisteret. Jeg vil tippe at du ikke hører rare forskjellen med de komponentene som kalkulatoren har valgt her. Erfaringsmessig må du nesten doble spoleverdien og øke motstanden betraktelig. 1.2mH og 10 ohm er nok mer fornuftig valg av komponenter.

    På det elementet som HEL bruker i sine røde små høyttalere, stiger impedansen gjevnt og trutt fra ca 700Hz og ender opp på 30 ohm ved 20khz. Allerede ved 4khz har den doblet impedansen. Da forstår vi med det at en for liten motstand og lav spoleverdi får veldig lite å si siden impedansen blir så høy i elementet.

    Vidar
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Low-Q skrev:
    Kalkulatoren for utregning av baffelstep-komponenter tar ikke hensyn til stigende impedans oppover i frekvens, og heller ikke impedanstoppen ved resonans, men tar utgangspunkt i en vannrett impedans i hele frekvensregisteret. Jeg vil tippe at du ikke hører rare forskjellen med de komponentene som kalkulatoren har valgt her. Erfaringsmessig må du nesten doble spoleverdien og øke motstanden betraktelig. 1.2mH og 10 ohm er nok mer fornuftig valg av komponenter.

    På det elementet som HEL bruker i sine røde små høyttalere, stiger impedansen gjevnt og trutt fra ca 700Hz og ender opp på 30 ohm ved 20khz. Allerede ved 4khz har den doblet impedansen. Da forstår vi med det at en for liten motstand og lav spoleverdi får veldig lite å si siden impedansen blir så høy i elementet.

    Vidar
    Supre tips! Mange takk. Jeg bare plottet inn den nominelle impedansen på 8Ohm, jeg. Databladet sier noe om 6,4 Ohm også.

    Jeg skal bruke samme element, så da stoler jeg på tipsene dine.:)

    Med det samme jeg har deg her: ;)

    Som du ser skal jeg ha avrundede kanter på baffelen. Er det da riktig å bruke hele frontplatas bredde for å finne baffelstep-et, eller bør jeg bruke bredden av det rette partiet mellom avrundingene?

    Gjorde du deg noen formening om dette da du fant verdiene du nevnte over?

    10 Ohms motstander har jeg på inngående, så sånn sett er det jo flott. :)

    Edit:

    Finnes det noen impedanskurver for disse Tang Band-elementene?

    Når jeg eksperimenterer litt med kalkulatoren, får jeg verdiene du foreslår hvis jeg har en baffel på 88,9mm som gir et baffelstep på 1303Hz, impedanse på 10 Ohm og vil attentuere signalet derfra og opp med 6 dB. ...Noe som ikke likner på det jeg faktisk har.

    ...Ikke at jeg tviler på det du sier. Jeg bare liker å få praksis til å stemme med teori. ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Med tanke på at det er en pc høyttaler og med fulltone, hva med å bruke 2.0 versjonen av Audiolense istedenfor å lage et enkelt filter?

    Kunne tenkt meg et lignende prosjekt selv, bygge fulltoner inn i et par cd hyller fra Ikea (har 2 stk Benno i en utgått farge på soverommet)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Anonym skrev:
    Med tanke på at det er en pc høyttaler og med fulltone, hva med å bruke 2.0 versjonen av Audiolense istedenfor å lage et enkelt filter?
    Det hadde jo funket, det, men:

    -Audiolense koster penger. (Har vurdert å kjøpe det uansett, men likevel.)
    -Jeg vil ha muligheten til å bruke høyttalerne i alle oppsett. Selv de som ikke involverer PC eller andre kilder med EQ-muligheter.

    Anonym skrev:
    Kunne tenkt meg et lignende prosjekt selv, bygge fulltoner inn i et par cd hyller fra Ikea (har 2 stk Benno i en utgått farge på soverommet)
    Med disse billige komponentene er det jo bare fantasien som setter grensene. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Justerte tegningen littegrann, så det blir lettere å kappe platene til en høyttaler fra en 90 kroners limtreplate (furu) fra Biltema.

    Er det noe i veien for å bygge kabinettene av slike? (altså i furu.)
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Limtreplater slår seg og sprekker når luftfuktigheten i rommet endrer seg, men bortsett fra det...

    Jeg ville heller brukt kryssfinér for å ha litt stabilitet i fasongen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hm. Kan jo ikke helt se bort fra at den gjør det i kjelleren min. ;) Da får jeg se etter noe annet. Takk.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    LIten, enkel skrivebordshøyttaler med 3" fulltoneelement.

    Fikk et lite rykk nå, og bestilte en T-amp (2020) ferdig i kabinett, en med bare ferdig loddet kort, og en ferdigloddet USB-dac (siden jeg alltid kødder til SMD-komponentene, og sikkert gjør det på de to kittene jeg har liggende også, fra diverse ebay-butikker. Da har jeg i alle fall en som virker.) Tror ikke jeg skal bygge aktive høyttalere, men da har jeg i alle fall muligheten. Ting er morsomt billig fra Hong Kong. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn