Høyttalere Forslag til bass/midbass?

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
867
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
Noen forslag til mer/bedre midbass?

Sikkert et typisk fenomen med denne type høyttaler (Magnepan MG12), men er nok romrelatert i tillegg, da kasseht også oppfører seg slik, om enn i mindre grad. Uansett, ikke noe å hente på annen plassering av ht. Har prøvd å trekke de lenger ut fra frontvegg bare for å teste, men ingen/liten forbedring.

Assymetrisk rom, L-formet. Ht er plassert ca 95 cm fra frontvegg med litt toe-in. Høyre ht nokså nær sidevegg.

Deler på 70 Hz (MiniDSP 4x10 HD) til et par små diysubber (ikke egnet over 100 Hz) og det fungerer brukbart. Men altså noen mangler 100 – 200 Hz.

Hvilken bassløsning?

Det åpenbare er kanskje Magnepans egne DWM? Men ser for meg at man kanskje må ha to? Både kapasitetsmessig, men også pga at de må spille relativt høyt i frekvens. Kan ikke plassere de mellom ht, da tv-benken er for bred. Vil en stk slik fungere plassert på venstre side av ht??

Da to stk kommer på 25k, sprekker budsjettet kraftig. Forslag til OB-løsning? Problemet vil bli plassering av denne på høyre side. Ikke plass mellom vegg og ht.
Kan man evt fyre de sideveis, klint inntil frontvegg (der er det også vindu)??

Har prøvd med glavaruller plassert i hjørnene og bak ht, men ikke så merkbart. Andre akustikk-forslag?

CC høyttalere er 2m, lytteavstand ca 2,40. Romlengde er 5,20. Rombredde ved ht er 5,7m men 3,5 -4m i lytteposisjon.
 

Vedlegg

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.870
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Er du åpen for DIY?

F.eks et par Seas L26ROY i 15-20 liter (hver) lukket kasse, et par Hypex UcD400 som deler felles SMPS400 strømforsyning. MiniDSP har du.


Jeg så forresten et par av disse med tilhørende kasser på brukten nå nettopp...

Johan-Kr
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.002
Antall liker
12.882
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Hva med de 4 stk. Acoustic Elegance TD15M på hfs brukten? De må være ypperlig til dipol midbass.
Har lyst på de sjøl, men har ikke råd.
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
867
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
En liten åpning for DIY, ja! I hvertfall hvis OB ; )

Ser for meg litt mer arbeid med finish og avstivninger/demping med lukket, siden det skal spille så høyt opp. Men må man, så må man!
Og lukket vil jo kanskje være mer plasseringsvennlig.

Men så er det dette med overgangen til ht, da. Vet ikke om det er så enkelt å få til en god overgang til Magnepanene ved 200 Hz.

Har 4 stk LRO4Y som ble innkjøpt med tanke på et Linkwitz-bygg, før Maggiene dukket opp på brukten. Nå er jeg usikker på om de tjener formålet. Så langt opp i frekvens mener jeg, men kanskje ingen problem? Et annet aber er at jeg burde holde meg til 4 Ohm totalt. Har et par ICE monoblokker til prosjektet, men de skal vel helst ikke så mye under 4 Ohm regner jeg med?
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
867
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
Hva med de 4 stk. Acoustic Elegance TD15M på hfs brukten? De må være ypperlig til dipol midbass.
Har lyst på de sjøl, men har ikke råd.
Lurte litt på disse, ja.
men hvor langt ned tør man la de spille? Er ikke så mye xmax på dem. Men hvis jeg holder meg til 70 Hz som i dag, så er det sikkert greit. Men begynner å tenke på noe som spiller helt ned, for å slippe så mye deling og overganger. Men det utløser jo andre problemer igjen, så vet ikke helt. Har tenkt litt for mye på dette nå, så det blir mest grøt, så nå trenger jeg hjelp : )
 
Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.589
Antall liker
3.124
Torget vurderinger
0
ref. skissen din må du ommøblere for bedre lyd....
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.870
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Når du allerede har 4 LRO4Y, så bygger du to OB-kasser etter mønster av Linkwitz, og så tilsetter du forsterker og bruker MiniDSP...

Johan-Kr
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
867
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
ref. skissen din må du ommøblere for bedre lyd....
Tanken har streifet meg, ja.
Men det er jo bare èn mulig annen plassering, på den veggen som går ut i mot gangen. Og der er jo et tilsvarende problem. Istedet for et "sidespor" mot kjøkkenet, får jeg det mot gangen. (kanskje bedre å få det bak istedet for på siden, men)
På tvers av rommet er jo uaktuelt, men hadde vært greit å vite hvordan du tenker?
 
Sist redigert:

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
867
Antall liker
466
Torget vurderinger
1
Når du allerede har 4 LRO4Y, så bygger du to OB-kasser etter mønster av Linkwitz, og så tilsetter du forsterker og bruker MiniDSP...

Johan-Kr
Ja, det er vel kanskje det enkleste. Men man vil jo ha det som gir best resultat i forhold til ht og rom, og lurer på hvilke alternativer jeg har.

Har du da tatt hensyn til begrensede plasseringsmuligheter? Spesielt høyre side. Kan jo bytte til smalere rack, men da får jeg plassproblemer med alt utstyr og tv.

Må vel bestemme hvilken type bass jeg kan bruke i forhold til rom + Maggies. Slik jeg ser det (og her må dere bare arrestere meg hvis det er feil):

1. Enten OB eller Lukket (og aller helst tårn)
2. Helt ned, eller sub i tillegg?
3. Forsterker jeg har i forhold til impedans, parallell/serie-kobling. Jeg har denne.

LRO4y'ene er jo selvfølgelig kandidat. Men bare for å gjøre det vanskelig for meg selv:
4. Er de raske nok for Maggiene?
5. Hvis jeg bestemmer meg for tårn, 3 - 4 pr side, er det bedre med en annen type element, da slaglengden ikke da teller like mye?
6. Hvis tårn (og det blir det jo fort hvis man velger OB også), kan de plasseres bak og evt fyres sideveis?
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.870
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
"Raske" suber er en myte. Når ting er på stell i forhold til fase, nivå, delefrekvens og group delay, så er ikke dette et problem.

I og med at du har elementene og MiniDSP allerede, så er det bare å prøve å lage en enkel sak og teste - om så av hobbyplater fra Biltema. Konstruksjonen er "sjitenkel." Ideelt sett lager du en sub per side.

Sånn litt flåsete sagt - de elementene er gode nok for Linkwitz LX521. Du skal ganske mye opp i pris for å få noe tilsvarende.

Johan-Kr
 
Topp Bunn