Forslag på MC step-up

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
194
Antall liker
445
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Hei! Jeg har siste månedene gått fra integrert forsterker og separat MC-riaa til forforsterker med integrert MM-riaa og en effektforsterker.

Har nå behov for en ekstern MC step-up med justering av impedans (og evt. gain). Bruker idag en low-output MC-pu - kun 0.18 mV (Ortofon MC 30 Super II).

Trenger hjelp fra flinke medlemmer her på Hifisentralen til å komme med forslag på en god MC Step-up som ikke koster for mye penger (alt er relativt, men...) Kjøper mer enn gjerne brukt utstyr.

mvh
Anders
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Har samme PU som du har og bruker en Ortofon mca 76 step-up som jeg kjøpte brukt av en her inne. Tror jeg gav 500 for den. Har ikke noe sammenligsgrunnlag,det er den eneste jeg har hatt.
Det jeg kan si er at den fungerer tilfredsstillende for meg,dvs jeg foretrekker lyden fra min vinylrigg fremfor cd-spilleren min. Hvordan den låter i forhold til andre step-up'er vet jeg ikke..
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Om du er klar for litt DIY, så skal et par Lundahl MC-trafoer gjøre susen for en rimelig penge. Omtalt av Gunnar Brekke i "fidelity" nr 7 (2 - 2004).
Trond
 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
194
Antall liker
445
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Takk for innspillene! Det kunne ha vært spennende å prøvd seg på å lage en MC step-up med bruk av Lundahl trafoer. Skal sjekke ut dette litt nærmere. Jeg trur jeg har det aktuelle nummeret av Fidelity hjemme.

Noen som har erfaring med MC step-upene til Audio Note?

Mvh
Anders
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Har selv bestilt to stk Lundahl stepup trafoer, og kasse og annen hårdvare fra Elfa. Så snart blir det liv i MC-20 Supreme... Skal avgi rapport når jeg kommer så langt at det blir lyd :)
Trond
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Er det noen som vil dele denne oppskriften med meg. Hadde selv dette bladet, men finner det ikke igjen.
 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
194
Antall liker
445
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Lundahl trafoer er bestilt. Trond, har du artikkelnummer på de komponentene du har bestilt fra Elfa? Har også sett på nettsiden til Elfa men ikke funnet alt jeg trenger.

Mvh
Anders
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Phonokontakter: 42-263-04 og 42-263-12 (røde og hvite, riktignok med skrulås, jeg fant ikke andre på nettbutikken. Tror ikke det er noe problem, vanlige phonoplugger passer).
Jordkontakt: 40-734-58
Kasse: 50-415-61 med alupanel 50-417-28

Mvh Trond
 

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
194
Antall liker
445
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Fant phonokontaktene uten skruelås på Elfa,
art. nr: 42-257-51

Anders
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
500
Antall liker
16
Torget vurderinger
1
Vil en lundahl stepup trafo gøre en bedre jobb med min kontrapunkt h, en det min Project Tube box gør?

Mvh Tom-Erik
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Vil en lundahl stepup trafo gøre en bedre jobb med min kontrapunkt h, en det min Project Tube box gør?

Mvh Tom-Erik
Ja, den som visste det???. I mange tilfeller er det bedre med trafo enn med forsterker, noen pu-er fungerer bedre med trafo, andre best med forsterker - eller tar jeg helt feil her? Det sies av flere at low output Ortofon MC funker best med trafo, men jeg har ikke erfaring nok med mc til å si hverken det ene eller andre. Jeg har bestilt Lundahl og venter i spenning :) Loddebolten er klar...

Mvh Trond
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
I de fleste tilfeller vil trafoer gi en mer støysvak forsterkning. Om klang-balanse og detaljer er like bra, eller bedre, vil variere litt på trafo-type / prisklasse...

Arne K
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Jeg har bygget Lundahl stepups inn i en MM RIAA.  De fungerer meget bra. ANBEFALES!



Har du plass i MM trinnet, så kan du med fordel bygge det inn.  Da slipper du et nytt sett kabler og kontakter. Slik du ser jeg har gjort på bildet.  Trafoene er de blanke boxene oppe og nede til høyre på bildet.
RIAA på bildet er et Antique Sound USA mod PP1. (ca 5K som kit, men leveres ikke lenger) Ingen ekstrem sak, men spiller faktisk fletta av mye annet jeg har hørt. Svært så stille er den også :)

Uppskrift for lodding og kobling  finner du i *pdf-format ved å "rote" litt rundt på Lundahl sine sider.

Dette èr bra saker.  Faktisk så bra at dette er en del av B.A.T. sin oppgraderingspakke i deres RIAA.

Vær dog oppmerksom på følgende:
TEMPERATUR!
Trafoene er laget for å kunne montere på kretskort, og har ingen svære loddeører.  Loddepunktene på det lille "chassis'et går  direkte til selve trafoen på innsiden, og om du går "bananas" med loddetempen så kan du brenne i stykker tråden.  Så loddetinn med lav smeltetemp og litt tålmodighet ifb lodding er nødvendig.
Jeg benyttet WBT sitt sølvholdige loddetinn (Eltek), og en meget tynn loddespiss.  No problem!
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Skulle du ønske å bygge noe særlig grommere enn Lundahl, så har du alltids muligheten til å bygge med Stevens and Billington sine TX103 trafoer. de får du bla. fra http://www.bentaudio.com (ca $400 + shipping og mva)

Disse er nokså store, og du må beregne et eget lite chassis. Anbefales som et av få "extreme highend" alternativ.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Jeg har funnet ut at det er mye lettere å bestille småting som phonokontakter etc fra http://www.partsconnexion.com enn å bestille fra Elfa etc.  De har speialisert seg på oss DIY folk, og har en helt annen "shipping policy" enn store selskaper.  De har ingen tilegg for ordrebehandlig, og sender så raskt at du har varene fra Cananda raskere enn de du får fra Oslo. Du betaler kun for varene som er bestilt + hva det faktisk koster å sende. Stort utvalg + kjempeservice = fornøyd!

De er like hyggelige og hjelpsomme om jeg bestiller kondiser for 15K eller om jeg bestiller 2 motstander til $15!  Slik får man faste kunder av!
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.898
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
enig med sistnevnte!
kjappere fra Canada enn fra Oslo!
kjøp S&B trafoer.TX103
deres gitterchoke var også bedre enn Lundahls
IMO
 
Topp Bunn