Høyttalere Forskjellene på SA Ranger og Ranger MAaster?

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei

Jeg har eid et par Ranger tidligere og må vel si dette er den SA høyttaleren som har "skuffet" meg mest.
En meget dempet høyttaler som låt innestengt og mørkt. Hørtes litt ut som om en artist skulle prøve synge
på scenen med sceneteppet trekt for :)

Så jeg lurer om Master utgaven er en helt annen høyttaler? For dem som evt har hørt begge.

Vet at Explorer og Explorer Master er to forskjellige høyttalere rent lydmessig, så derfor jeg lurer :)

Mvh Øyvind
 

Hæææ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2014
Innlegg
143
Antall liker
70
Har selv hatt SA høyttalere og kjenner flere som har hatt dog ikke modellene du beskriver men samtlige inkl.meg selv er misfornøyd.Anbefaler Dynaudio istedet.Da får du iallefall en høyt.som låter musikk.Lykke til.H
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Har selv hatt en del SA og Dynaudio. Dynaudio er nok blant mine topp 3 jeg har hatt. Beste var for min del Contour S1.4.
Ikke lett å finne et par ev dem igjen. Vurdert å få et par av dem eller C1.

Jeg lurer i grunn på forskjellene rent lydmessig på Ranger og Ranger Master. Siden Explorer og Explorer Master låter såpass ulikt.
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Øyvind, ikke for at afspore dit oprindelige spørgsmål men da jeg er interesseret i både Explorer og Explorer Master: hvor ligger den store forskel?

Bowers&Olufsen: Jeg er både glad for og imponeret over mine SA Mantra 30 - men hvad ved jeg. :)
 

Næss

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2014
Innlegg
1.128
Antall liker
1.593
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Øyvind, ikke for at afspore dit oprindelige spørgsmål men da jeg er interesseret i både Explorer og Explorer Master: hvor ligger den store forskel?

Bowers&Olufsen: Jeg er både glad for og imponeret over mine SA Mantra 30 - men hvad ved jeg. :)
Forskjellen på Explorer og Explorer Master kan du lese om her:
http://www.system-audio.com/_da-DK/...rer master Hifi Musik svensk februar 2011.pdf

@Øyvind85: Jeg vet ikke om kanskje det vil være de samme forskjellene på Ranger? Det bør de jo kunne svare på hos Soundgarden? Hvis ikke så fyrer du av ett spørsmål på mail til System Audio.
 

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.925
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
2
Jeg synes Dynaudio Focus 160 hørtes mye mørkere ut enn SA Ranger Master. På Dynaudio hørtes vokalen mørkere ut, at den på en måte ikke kom helt frem. I forhold til Mantra 50 og 70 så synes jeg at diskant/øvre mellomtone litt mer roet ned på Ranger Master, og jeg synes at bassen var mer tight (mindre party?). Har desverre ikke hørt de gamle Ranger. Grunnen til at Ranger Masterne mine ble solgt igjen var at det ble litt lite trykk mhp bass, en del mindre enn Bach Grand. Vurderte først å skaffe en sub i tillegg...

Du holde utkikk med noen av nabolandene våres også
http://www.hifishark.com/search?q=dynaudio+contour+1.4
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Jeg kjenner dessverre ikke Explorer godt nok til å kunne gi deg et utfyllende svar på forskjellene.
Men mfufu linket til en test av de begge. Den gir et mye bedre svar :)
Fikk en gang en kjapp forklaring. Mest gikk det vel i atMaster versjonen var litt rundere i lyden.
Ikke like frempå i diskant blant annet.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Jo Har Focus 160 nå også. De låter godt over på den mørke siden i mellomtonen.
Mantra 60 som jeg hadde med McIntoshen en kort stund var faktisk med ettertanke
veldig bra match. En meget livlig lyd. En helt fenomenalt kjapp og kontant bass i dem
sammen med McIntoshne. Hadde de samme før med en Primare i30, og det var ikke like
mye sprut og sjel på samme tid da nei. Så McIntosh og SA eren god duo :)

Den høyttaleren jeg har angret mest på salg av var da altså Contour S1.4.
Ser det var en del rundt om på linken din. Men mye noget høyt priset. Samt her kommer
vel og både frakt, moms og toll i tillegg. Da kan jeg nesten kjøpedem nye istedet?? :)

Takker for sammenligningen og link til S1.4 der ute :)
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
For noen år siden hadde jeg en lang demo på JBL LS60, Dynaudio Focus 220 og SA Ranger.
Jeg fikk styre meg selv og holdt på i noen timer. Satt høyttalerene på skikkelig prøve både på output og på forskjellig musikk.
Alle 3 hadde kvaliteter på sine punkt, men totalt sett var vel Focus 220 den store vinneren for meg.

SA Ranger stakk seg ut som den reneste og peneste mellomtonen, men utover det ble den ganske ordinær. Selger påpekte at Ranger var den modellen som var mest ulik andre System Audio høyttalere.

For noen måneder siden hørte jeg på TAD høyttalere hos Soundgarden. De koster vel ca 600.000. Men det gav meg liksom ikke den store Wow opplevelsen.

Ute i lokalet stod SA Explorer Master. Jeg og kameraten min var litt skeptisk, men tenkte å gi de et forsøk. Vi hadde selv Monitor Audio PL200 og B&W 804 Diamond på den tiden.
Etter 5 min så ville kameraten min gi de opp og ville ikke høre mer siden de ikke imponerte. Men jeg hørte potensialet og ville ikke gi meg, så jeg spurte om jeg fikk prøve litt forskjellige plasseringer og de ble flyttet mye nærmere bakvegg (de stod sikkert 1,5 meter fra bakvegg før dette).
Og dette ble dagens høydepunkt. 1 mnd før hadde vi også hørt B&W 803 Diamond, Dali MS4 og Dali Epicon 6.
Explorer Master stakk seg ikke ut på noen områder som "fantastisk oppløsning", "så detaljerte" eller noe. Men for meg spilte de virkelig musikk.
Det de uten tvil gjorde bedre enn noen av de andre var evnen til å spille allround. Jeg spilte f.eks Infected Mushroom og Michael Jackson som fort kan bli veldig skarpt og masete på de fleste høyttalere jeg kommer på. De spilte også bra på roligere musikk.

Som et sluttinntrykk var både jeg og kameraten min enige om at dette var utrolig morsomme høyttalere med en snert og punch i bassen som virkelig gav mersmak. Klangmessig så var de hele tiden behagelige og det er for meg en veldig god egenskap. Jeg fant hvert fall ikke noen feil på disse høyttalerene.
Hadde jeg hatt plass og råd til et oppsett til så ville jeg gitt disse et forsøk, definitivt.

Ta en demo og jobb gjerne med plasseringa etter din smak. Før du kjøper noe annet :)
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Har selv hatt SA Ranger, og rangerer den som den største skuffelsen jeg har hatt på hi-fi fronten noen sinne.

En meget dempet og innesluttet høyttaler som ga omtrent null spilleglede.
Når det i tillegg kom blåselyder fra både bassportene bak og på begge sider av frontbaffelen ved de nederste bassene, på begge høyttalerne (!) ble det fort ut igjen for de høyttalerne.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Veldig god tilbakemelding, Focalius :) Takker for det ;) Jeg har lagt ut en ønskes kjøpt på Dynaudio Contour S.1.4, så får man se.
Har tenkt til tider på Explorer Master. MEn er redd 20 kvm kan bli i grenseland når det kommer til kontroll på lyden.

Mvh Øyvind
 
Topp Bunn