Forskjell på streamingtjenester testet

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takk for linken.

Synes ikke at metodikken var så gal. Hvis man fasevender et musikkstykke og sammenlikner det med originalen, så skal det jo i teorien nulle helt ut hvis de er like. Og her ble jo ingenting nullet ut.

Hvor mye normaliseringen har å si, vet jeg ikke. Kanskje det ligger noen nyanser der som bidrar til at det ikke nuller ut. Men der er hørbare forskjeller.

Hadde hiffibesøk i går, og vi sammenliknet disse to:

sparf cd.jpg


sparf tidal.jpg


Den øverste direkte fra harddisken min, den andre lastet ned fra Tidal. I teorien skal det være nøyaktig samme opptaket, men Tidal- versjonen låt hørbart hardere og mer glassaktig.

mvh
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.417
Antall liker
14.405
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Takk for linken.

Hadde hiffibesøk i går, og vi sammenliknet disse to:

Vis vedlegget 573107

Vis vedlegget 573108

Den øverste direkte fra harddisken min, den andre lastet ned fra Tidal. I teorien skal det være nøyaktig samme opptaket, men Tidal- versjonen låt hørbart hardere og mer glassaktig.

mvh
Når du skriver lastet ned fra Tidal så mener du streamet? Spør bare fordi det også er mulighet for å kjøpe filer i 16bit, 44khz hos Tidal som du laster ned. Lurte da om det også evt. er forskjell på den versjonen du muligens har ripet på din HD og den du evt. kjøpte og ”lastet” ned fra Tidal:)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takk for linken.

Hadde hiffibesøk i går, og vi sammenliknet disse to:

Vis vedlegget 573107

Vis vedlegget 573108

Den øverste direkte fra harddisken min, den andre lastet ned fra Tidal. I teorien skal det være nøyaktig samme opptaket, men Tidal- versjonen låt hørbart hardere og mer glassaktig.

mvh
Når du skriver lastet ned fra Tidal så mener du streamet? Spør bare fordi det også er mulighet for å kjøpe filer i 16bit, 44khz hos Tidal som du laster ned. Lurte da om det også evt. er forskjell på den versjonen du muligens har ripet på din HD og den du evt. kjøpte og ”lastet” ned fra Tidal:)
Jeg forstår spørsmålet, men jeg er ikke helt sikker på svaret....

Jeg må nesten få sveive i gang harddisken og Roon og se etter. Kommer tilbake til det.

mvh
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.417
Antall liker
14.405
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Er jo veldig interessant hvis det er forskjell på samme innspilling/utgivelse ved egen rip og nedlastbare Flac filer fra f.eks. Tidal. Jeg har spurt flere om det kvalitetsforskjeller ved riping på forskjellige mediaspillere/servere ala Bluesound, Naim o.l. Dvs musikkservere med innebygd rip. Har ikke fått noen klare svar på om det kan være forskjell.

Sorry off topic!
 
Sist redigert:

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Er jo veldig interessant hvis det er forskjell på samme innspilling/utgivelse ved egen rip og nedlastbare Flac filer fra f.eks. Tidal. Jeg har spurt flere om det kvalitetsforskjeller ved riping på forskjellige mediaspillere/servere ala Bluesound, Naim o.l. Dvs musikkservere med innebygd rip. Har ikke fått noen klare svar på om det kan være forskjell.

Sorry off topic!
Kanskje off topic, men et godt spørsmål
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Takk for linken.

Synes ikke at metodikken var så gal. Hvis man fasevender et musikkstykke og sammenlikner det med originalen, så skal det jo i teorien nulle helt ut hvis de er like. Og her ble jo ingenting nullet ut.

Hvor mye normaliseringen har å si, vet jeg ikke. Kanskje det ligger noen nyanser der som bidrar til at det ikke nuller ut. Men der er hørbare forskjeller.

Hadde hiffibesøk i går, og vi sammenliknet disse to:

Vis vedlegget 573107

Vis vedlegget 573108

Den øverste direkte fra harddisken min, den andre lastet ned fra Tidal. I teorien skal det være nøyaktig samme opptaket, men Tidal- versjonen låt hørbart hardere og mer glassaktig.

mvh
Ja. Teoretisk sett skal metodikken være god. Men det fordrer jo feks at han virkelig klarer å synke sporene helt DØNN, noe han mener å ha klart.
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
609
Antall liker
555
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
på videon kan man tydelig se at nivået på "original" rippet er høyere enn steamingfilene (rød lampe på nivåmeter kun på ripp)
dette vil jo påvirke kanselering ? kan det være differansen man hører ?

mvh.
Rolf
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Ja. Kan absolutt ha noe å si, vil jeg tro. Men uansett interessant at klangfargen på restlyden var så ulik

Mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takk for linken.

Hadde hiffibesøk i går, og vi sammenliknet disse to:

Vis vedlegget 573107

Vis vedlegget 573108

Den øverste direkte fra harddisken min, den andre lastet ned fra Tidal. I teorien skal det være nøyaktig samme opptaket, men Tidal- versjonen låt hørbart hardere og mer glassaktig.

mvh
Når du skriver lastet ned fra Tidal så mener du streamet? Spør bare fordi det også er mulighet for å kjøpe filer i 16bit, 44khz hos Tidal som du laster ned. Lurte da om det også evt. er forskjell på den versjonen du muligens har ripet på din HD og den du evt. kjøpte og ”lastet” ned fra Tidal:)
Lastet ned på harddisken fra Tidal som FLAC:

fullsizeoutput_1606.jpg


Jævlig rart, det der. :confused: Opptakene låt tydelig annerledes, og det var ikke bare meg som hørte det.

mvh
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Hvorfor vil man kjøpe musikk fra Tidal hvis man abonnerer på Tidal? Er det forskjell i kvaliteten? Jeg har HiFi-abonnement.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.608
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Er jo veldig interessant hvis det er forskjell på samme innspilling/utgivelse ved egen rip og nedlastbare Flac filer fra f.eks. Tidal. Jeg har spurt flere om det kvalitetsforskjeller ved riping på forskjellige mediaspillere/servere ala Bluesound, Naim o.l. Dvs musikkservere med innebygd rip. Har ikke fått noen klare svar på om det kan være forskjell.

Sorry off topic!
Kanskje off topic, men et godt spørsmål
Joda, forskjeller vil nok forekomme. De forskjellige strømmetjenestene opererer med forskjellige mekanismer og nivåer for loudness normalisering. Ettersom at dette er introdusert er det mindre behov for å sku lyden til «maks» under mastering, da nivået uansett blir normalisert en plass mellom ca -12dB og -16dB avhengig av strømmetjenesten. Det ironiske er da at man kan ende opp med at masterne brukt til strømmetjenestene blir mer dynamiske enn de som ender opp på en CD.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvorfor vil man kjøpe musikk fra Tidal hvis man abonnerer på Tidal? Er det forskjell i kvaliteten? Jeg har HiFi-abonnement.
Hvis du tar deg en tur på hytten uten mobildekning, eller reiser til utlandet, så kan det være greit å ha noe nedlastet på mobilen.
Vil tro at en god del av oss ikke bare strømmer musikk hjemme, men også andre steder vi ferdes.
Jeg invester ihvertfall ikke i et dyrt mobil-abonnement for å strømme uhindret i bil eller hvor jeg enn ferdes.

Forskjell i lydkvalitet er det nok ikke, bare at musikken er tilgjengelig der du er i god kvalitet.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Men nedlasting er inkludert i Tidal HiFi abonnementet, off line modus.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.417
Antall liker
14.405
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Takk for linken.

Hadde hiffibesøk i går, og vi sammenliknet disse to:

Vis vedlegget 573107

Vis vedlegget 573108

Den øverste direkte fra harddisken min, den andre lastet ned fra Tidal. I teorien skal det være nøyaktig samme opptaket, men Tidal- versjonen låt hørbart hardere og mer glassaktig.

mvh
Når du skriver lastet ned fra Tidal så mener du streamet? Spør bare fordi det også er mulighet for å kjøpe filer i 16bit, 44khz hos Tidal som du laster ned. Lurte da om det også evt. er forskjell på den versjonen du muligens har ripet på din HD og den du evt. kjøpte og ”lastet” ned fra Tidal:)
Lastet ned på harddisken fra Tidal som FLAC:

Vis vedlegget 573111

Jævlig rart, det der. :confused: Opptakene låt tydelig annerledes, og det var ikke bare meg som hørte det.

mvh
Hva låt best i dine ører?
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.417
Antall liker
14.405
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Men nedlasting er inkludert i Tidal HiFi abonnementet, off line modus.
Ja, men hvilken nedlastingskvalitet valgte du. Var det også hifi?
Jepp.
Så det dere mener er at det du laster ned som Flac filer i off line modus hvis du har Tidal Hifi er den samme filen som du kan kjøpe i store.tidal.com? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke har Tidal Hifi da jeg ikke bruker streaming som primær eller sekundær kilde. Har kun vanlig abonnement.

Hvis så, vil da de Flac filene jeg kjøpte på store.tidal.com være mastret på en annen måte en de du kan kjøpe på CD? Ref. hva kalle Klovn skriver? Bare nyskjerrig!

Joda, forskjeller vil nok forekomme. De forskjellige strømmetjenestene opererer med forskjellige mekanismer og nivåer for loudness normalisering. Ettersom at dette er introdusert er det mindre behov for å sku lyden til «maks» under mastering, da nivået uansett blir normalisert en plass mellom ca -12dB og -16dB avhengig av strømmetjenesten. Det ironiske er da at man kan ende opp med at masterne brukt til strømmetjenestene blir mer dynamiske enn de som ender opp på en CD.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.608
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Jeg vet ikke om de per i dag behandler filene forskjellig.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takk for linken.

Hadde hiffibesøk i går, og vi sammenliknet disse to:

Vis vedlegget 573107

Vis vedlegget 573108

Den øverste direkte fra harddisken min, den andre lastet ned fra Tidal. I teorien skal det være nøyaktig samme opptaket, men Tidal- versjonen låt hørbart hardere og mer glassaktig.

mvh
Når du skriver lastet ned fra Tidal så mener du streamet? Spør bare fordi det også er mulighet for å kjøpe filer i 16bit, 44khz hos Tidal som du laster ned. Lurte da om det også evt. er forskjell på den versjonen du muligens har ripet på din HD og den du evt. kjøpte og ”lastet” ned fra Tidal:)
Lastet ned på harddisken fra Tidal som FLAC:

Vis vedlegget 573111

Jævlig rart, det der. :confused: Opptakene låt tydelig annerledes, og det var ikke bare meg som hørte det.

mvh
Hva låt best i dine ører?
Veldig vanskelig å si. Sitter og lytter nå.

Forskjellene er helt tydelige, men det er ikke så lett å uttrykke preferanser her.....CDen er litt rundere i kantene og fyldigere, mens FLACen er litt luftigere.

Tror jeg foretrekker CDen

mvh
 
Sist redigert:

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.417
Antall liker
14.405
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Lastet ned på harddisken fra Tidal som FLAC:

Vis vedlegget 573111

Jævlig rart, det der. :confused: Opptakene låt tydelig annerledes, og det var ikke bare meg som hørte det.

mvh
Hva låt best i dine ører?
Veldig vanskelig å si. Sitter og lytter nå.

Forskjellene er helt tydelige, men det er ikke så lett å uttrykke preferanser her.....CDen er litt rundere i kantene og fyldigere, mens FLACen er litt luftigere.

Tror jeg foretrekker CDen

mvh
Takk for at du tok deg tid til å teste tkr:cool:
 
Topp Bunn