Fornuftig varebil?

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Dette er vel ikke særlig relevant til HiFi, men jeg har inntrykk av at forumet inneholder et fint utvalg av voksne, erfarne mennesker som sannsynligvis har peiling på slikt. Dessuten er dette off-topic :D

Jeg kommer sannsynligvis til å trenge en varebil på størrelse med Courier/Caddy/Inca/Combo/Partner osv. til høsten. Jeg trenger først og fremst en bil som er driftssikker og har lavt drivstofforbruk. Jeg ser helst at prisen er under 40', men jeg kan strekke meg til 50' om det lønner deg på lang sikt. Noen generelle tips? :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Det har jo en del å si hvor tungt det du skal frakte er, hvor stor du er og hvor mye/hva slags kjøring det dreier seg om. Hvilke fylker det er aktuelt å se på bil i er kanskje også en ide.
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Haha ;D

Det jeg skal frakte rundt er et rackskap med noen preamper, en PC, en del kabler og et lite utvalg med mikrofoner. Ikke noe storstilt altså, regner med at en bil av Caddy-størrelse er mer enn nok. Det kan forsåvidt godt hende at en stasjonsvogn hadde holdt, men grønne skilter virker mest økonomisk til mitt bruk. Og jeg er ikke veldig stor :D

Oslo, Akershus, Vestfold, Østfold og Buskerud er vel omtrent så langt jeg gidder å dra, men foreløpig har jeg mer nytte av generelle tips enn spesifikke annonser. Bilen skal nok ikke kjøpes før August uansett :)
 

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
395
Antall liker
131
Posten skal skifte ut biler.1200 legges ut til salg gjennom Bertel o steen. Mest Peugeot . Leste enkvann plassen at bensinutgavene går for rundt 25 -+ og diesel for rundt 40,-
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.305
Antall liker
16.379
Sted
Østfold
Poenget med kjøremønster er hvor mye tid og km du kommer til å legge bak deg i denne bilen. Det har jo en del å si for hvor god bil man velger å kjøpe.

Stasjonsvogn med grønne skilter er jo også et alternativ.
 
O

OldBoy

Gjest
Stasjonsvogn med grønne skilter er jo også et alternativ.
Enig i dette.

Men så er det jo det med prisen, da. Prismessig vil en stasjonsvogn med grønne skilter, særlig hvis den nærmer seg 10-årsgrensen for når man kan sette inn bakseter, ha det med å ligge ikke altfor langt under det en tilsvarende bil med hvite skilter vil koste.

Ellers har jeg selv vært i markedet for brukte varebiler da jeg var yngre, og jeg fant fort ut at de fleste jeg var og kikket på bar preg av hard kjøring og røff behandling.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Har en Partner, bruker 0.43 cirkus på langkjøring (bensinutgaven) Meget god kjørekomfort til å være varebil, ikke hatt noen driftsproblemer med den heller.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Hold deg unna tyske biler hvis du ikke tåler verkstedregninger
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Dette er vel ikke særlig relevant til HiFi, men jeg har inntrykk av at forumet inneholder et fint utvalg av voksne, erfarne mennesker som sannsynligvis har peiling på slikt. Dessuten er dette off-topic :D

Jeg kommer sannsynligvis til å trenge en varebil på størrelse med Courier/Caddy/Inca/Combo/Partner osv. til høsten. Jeg trenger først og fremst en bil som er driftssikker og har lavt drivstofforbruk. Jeg ser helst at prisen er under 40', men jeg kan strekke meg til 50' om det lønner deg på lang sikt. Noen generelle tips? :)
Peugeot Partner/Citröen Berlingo er tilgjengelig i store antall og til hyggelige priser. Driftssikkerheten er vanligvis god så lenge bilen ikke er kjørt helt i senk. Ikke akkurat spennende biler å kjøre, men greit nok til å være varebil. Så lenge man ikke er for lang, sitter man også greit. Renault Kangoo kan også være et alternativ, alternativene fra WV, Opel og ikke minst Ford har dårliger driftssikkerhet enn de franske på dette området.
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Mange fine tips her, takk skal dere ha! Jeg regner med at det blir fransk, jeg må bare prøve å finne en som er forsvarlig kjørt og godt vedlikeholdt. Det er bare å la strømmen av tips fortsette, takk igjen :)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.506
Antall liker
7.517
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Har en Partner, bruker 0.43 cirkus på langkjøring (bensinutgaven) Meget god kjørekomfort til å være varebil, ikke hatt noen driftsproblemer med den heller.


0.43 på mila i bensinutgaven, ja den var morsom du, er det målt kun ned Lierbakken eller ned Meheia det da. Selv ikke den nye commonrail diesel'n til Partner går på noe særlig under 0,5 på mila i vanlig landeveis tempo.
Hvis bensinutgaven din går på 0.43 på mila tror jeg at Peugot's motor-ingeniører og teknikere er svært intresert i og ta bilen/motoren din i nærmere øyesyn.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.506
Antall liker
7.517
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
En Seat Inca eller en VW Caddy med 1,9 Sdi 64 hk dieselmotor er det sikreste kjøpet, det er en motor som er nærmest u-slitelig, får man tak på en som ikke har gått jorda rundt for mange ganger og den har komplett servicehefte og ser hel og grei ut er det en bil du kan kjøre langt med uten problemer og som du også får noen penger igjen for den dagen du skal selge den igjen............. desuten har disse bilene ganske god sittekomfort selv for meg som er 188 høy/125kg, gode kjøreegenskaper har de også.
Skal kjøpe meg en slik en selv i løpert av sommeren, er veldig greit og ha en slik liten varebil med hengerfeste slik at man slipper og drasse med seg all "dritten" i personbilen eller i sommerbilen.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
0.43 på mila i bensinutgaven, ja den var morsom du, er det målt kun ned Lierbakken eller ned Meheia det da. Selv ikke den nye commonrail diesel'n til Partner går på noe særlig under 0,5 på mila i vanlig landeveis tempo.
Hvis bensinutgaven din går på 0.43 på mila tror jeg at Peugot's motor-ingeniører og teknikere er svært intresert i og ta bilen/motoren din i nærmere øyesyn.
Hmm, jeg fylte tanken kjørte 32 mil tur retur enplass og var tilbake igjen og fylte tanken. Regnet meg virkelig frem til 0.43, nå skal det sies at jeg på de 32 milene kun kjørte landevei i 80-100kmt da. Men jeg står fortsatt på at jeg brukte 0.43 på den turen ;)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.506
Antall liker
7.517
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Hmm, jeg fylte tanken kjørte 32 mil tur retur enplass og var tilbake igjen og fylte tanken. Regnet meg virkelig frem til 0.43, nå skal det sies at jeg på de 32 milene kun kjørte landevei i 80-100kmt da. Men jeg står fortsatt på at jeg brukte 0.43 på den turen ;)

Ja denne bilen du har må du aldrig kvitte deg med, den er en sparebøsse av de sjeldne. Forbruket du oppgir ligger jo på ca 3-3,5 dl mindre pr mil enn det fabrikken oppgir, så det er utrolig bra spør du meg.

Jeg har en gang i midt liv fått en bil til og gå på fabrikk dataene og da kjørte jeg Hadeland rundt med en (da) ny Golf Gti 180 hk, denne skulle bruke 0,63 på langkjøring og ved og kjøre med egg under høyrefoten og aldrig over 85 km/t klarte jeg akurat 0,63 på mila, men på vanlig langkjøring dvs og følge trafikken på landevei i Norge lå forbruket på 0,68 - 0,75.

Bilen jeg har nå er en 06 modell VW Passat 170 Tdi med DSG og den får jeg til og gå på 0,51 - 0,55 hvis jeg kjører mega pent, på norsk motorvei med 100 km/t dvs at jeg setter crusie kontrollen på¨110 km/t så ligger forbruket på ca 0,58 - 0,60.
Har kjørt en langtur med denne bilen til nå med snitt hastighet 118 km/t over 6 timer så ligger forbruket på 0,68 dvs at cruise kontrollen lå stort sett fast på 140 km/t.
Skulle ønske jeg kunne fått fatt på en bil engang som brukte så lite også, er bare alle andre jeg snakker med som har biler som bruker så lite, aldrig mine egne......... snodig det her.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
hehe ja snodig det der ;) . Jeg skal ta en ny måling nestegang jeg kjører langt, får håpe jeg ender på det samme. Hvis ikke blir jeg jo nødt til å spise en kamel eller to her skjønner jeg jo ;)
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Blir franske og italienske biler reparert gratis? ;D

neeeeiiii, men det e kanskje mindre feil på de?
For ikke å snakke om japser.
Hadde en Honda Accord 93 modell. Skifta så si kun olje.
 
Topp Bunn