Forsterkere Forforsterker til en gammel Electrocompaniet forsterker

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
182
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Midt på 80-tallet (?) skaffet jeg meg en effektforsterker fra Electrocompaniet. Den ble beskrevet som en Ampliwire 65 med strømforsyningen til Ampliwire 100. (Jeg vet ikke om den beskrivelsen gir noe mening.) Den har en sort metall frontplate på 40 cm med Electrocompaniet i hvit skrift, har ikke balanserte utganger. Jeg har i alle år syns det er en vakker forsterker, både estetisk (for oss som ikke er overbegeistret for sort plexiglass med gullskrift) og musikalsk. Den er varm, harmonisk, musikalsk, kanskje litt mørk og kanskje ikke den mest detaljrike forsterkeren som er laget, men en forsterker jeg ikke har tenkt å kvitte meg med. De siste par tiår har den vært sporadisk i bruk ved flytting, omkalfatring i heimen osv og har alltid fungert greit.

Etter noen år skaffet jeg meg også en Preampliwire 2, først og fremst av rent estetiske grunner. Det er imidlertid en helt annen historie. Den har aldri vært noe særlig musikalsk i tillegg til at den smeller, knitrer, svikter i perioder, kort sagt så har den stort sett fått stå i fred. Jeg har hatt den på et standard elektroverksted uten at det gjorde noe fra eller til.

Nå var jeg i behov av en ekstra forsterker igjen og plukket frem kompaniforsterkeren. Jeg hadde ingen god forforsterker liggende så jeg fant en gammel passiv DIY-sak med potmeter fra NLE - eller mer presist en stepped attenuator med SMD motstander (noen som husker de?) Min første konklusjon var at dette 20 år gamle passive trinnet var forbløffende bra, mye bedre enn bl a en passiv Doxa 08 som jeg også hadde liggende. Den andre konklusjonen - eller mer en forundring - var at jeg ikke forventet at Electrocompaniet skulle spille særlig bra med en passive forforsterker. Jeg hadde aldri brukt det før og hadde aldri lest noen anbefalinger om det heller (i motsetning til DP og Doxa).

Problemstillingen er som følger: Dette er og blir en sekundær/tertiær forsterker. Mitt gode navn og rykte forlanger at det likevel låter rimelig greit! Og at det ser rimelig pent ut. Det mest estetisk tilfredsstillende er å beholde Preampliwire 2. Finnes det kolleger som redder/bygger om så gamle forforsterkere som Preampliwire 2? (Abrahamsen jr. sa den var for gammel.) Eller evt sette inn en helt ny forforsterker i et gammelt kabinett? (Det vil i tilfelle overskride min tekniske kompetanse.) Eller skal jeg nøye meg med status quo? Er det i det hele tatt noen som har erfaring med passive kontrollforsterkere til gamle kompaniforsterkere? Takknemlig for kommentarer og forslag.
 
Topp Bunn