Forforsterker med high end pc lyd

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Er ute etter en pre med tilkobling fra PC. Søker god lyd og legger mye kr i en som passer min smak, er ikke særlig glad i klinisk lyd som stresser gamle og til dels slitne øreganger.

Noe jeg bør teste ut og noe som definitivt ikke vil treffe?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Spørsmålet er litt uklart.

Alle (for)forsterkere kan du koble PC-en til fra dens analoge lydutgang, men jeg antar du mener å gjøre det digitalt. ...Selv om det finnes (dyre) lydkort som låter bra gjennom analogutgangen også. Da sparer du jo en boks i racket. De lydkortene som sitter i de fleste PC-er, lyder erimot langt fra bra gjennom analogutgangen eller (grøss) hodetelefonutgangen.

Den enkleste og billigste måten er å kjøpe en liten USB-DAC, som du altså kobler til PC-en med USB (PC-en vil oppdage denne som et eksternt lydkort, og du kan sende lyden fra PC-en til denne), og til din eksisterende forsterker på en vanlig linjeinngang. En HRT Music Streamer eller en Abrahamsen A-Dac (Under 1000,- Kr.) kan brukes til dette.

Hvis (lydkortet i) PC-en din har S/PDIF (elektrisk eller optisk) digitalutgang, kan du selvsagt bruke en av disse i stedet, men da må du ha en DAC med slike innganger. Det finnes mengder av rimelige slike nå. Abrahamsen V6.0, beresford, Arcam rDac, Hegel, etc...

Det finnes (for)forsterkere med innebygget DAC også, og det er kanskje en slik du ser etter? Slike har jeg dessverre ingen erfaring med, men f.eks. Lyngdorf er vel store på slikt.

I alle fall: Den enkle løsningen for å få godlyd fra PC-en er å koble en liten USB-dac mellom PC og din eksisterende forsterker. ...Eller kjøpe en "fullsize"-DAC med flere innganger for enda mer funksjonalitet i det at du da kan koble evt. andre kilder også gjennom denne og kanskje forbedre lyden fra disse. (...Men det kommer jo selvsagt an på om disse kildenes innebygde DAC låter bedre eller dårligere enn en evt. ny DAC.)
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.733
Antall liker
4.573
Sted
Nøtterøy
Hei! Hiver meg på her. :) Hvilke USB-Dacer på markedet er bra? Til hvilken pris?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.681
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Troya skrev:
Er ute etter en pre med tilkobling fra PC. Søker god lyd og legger mye kr i en som passer min smak, er ikke særlig glad i klinisk lyd som stresser gamle og til dels slitne øreganger.

Noe jeg bør teste ut og noe som definitivt ikke vil treffe?

Se på f. eks Prism eller Metric Halo.

mvh
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Classé Cp800 som kommer snart har alt (?), inkl. asynk usb. Ellers er dCS en vinner hvis du ikke har behov for analoge innganger. Hva med kombinasjon av usb-dac og pre, eller skal du ha alt i en boks?

:)
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.733
Antall liker
4.573
Sted
Nøtterøy
Ikke meningen å kuppe denne tråden, men spør litt dumt:
For å bruke pc som avspiller ripper dere musikken først eller er det greit å spille musikken direkte fra cd spilleren i pcen og videre f.eks gjennom
usb-dac?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Andy skrev:
Ikke meningen å kuppe denne tråden, men spør litt dumt:
For å bruke pc som avspiller ripper dere musikken først eller er det greit å spille musikken direkte fra cd spilleren i pcen og videre f.eks gjennom
usb-dac?
Begge deler fungerer jo, men det mest hensiktsmessige og praktiske er vel å rippe musikken til et tapsfritt, komprimert format, som f.eks. flac.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.733
Antall liker
4.573
Sted
Nøtterøy
Har lagt inn litt musikk på pcen og det er wma format, er det et greit format?

Vil jeg oppleve noen gevinst lydmessig i forhold til en bra cd spiller? Eller er det bare bedre rent praktisk?
 
N

nb

Gjest
Andy skrev:
Har lagt inn litt musikk på pcen og det er wma format, er det et greit format?
Nei, det er komprimert med tap. Du bør bruke f.eks FLAC som er tapsfritt komprimert. WMA er i tillegg proprietært noe som aldri er en fordel.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Andy skrev:
Har lagt inn litt musikk på pcen og det er wma format, er det et greit format?
Mja... "Windows Media Audio" er Microsofts egen (floppede) konkurrent til mp3-formatet, og baserer seg på lossy komprimering. Formatet er mindre støttet, og dermed anvendelig,enn mp3, og er som sagt lossy, så du vil uansett miste oppløsning/kvalitet i forhold til kildematerialet du ripper. Hvis du har plass og bryr deg om lydkvaliteten, så bør du ripep til et tapsfritt format. Flac er flott. Apple lossless funker også. (ALAC)

Andy skrev:
Vil jeg oppleve noen gevinst lydmessig i forhold til en bra cd spiller? Eller er det bare bedre rent praktisk?
Tja. Hvis DAC-en (med utgangstrinn) du bruker på PC-en er bedre enn ditto komponenter i CD-spilleren, så ja. Det kommer selvsagt an på de spesifikke komponentene. La meg si det slik: Hvis du kjører signalet fra en cd og signalet fra en PC med en rippet flac av den samme cd-en, gjennom den samme DAC-en, vil lyden i alle praktiske henseende bli identisk.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Forforsterkere med USB er det vel heller dårlig med. Men det er flere DAC som kommer med variabel utgang slik at de kan brukes som forforsterker. Har selv Wyred4Sound som "pre" i mitt oppsett og er kjempefornøyd. Denne kan regulere volum og velge inngang (kun digitale).
Så hvis du ikke har behov for analoge innganger så er dette en enkel og billig (i den forstand at du trenger 1 boks mindre) i forhold til Dac/pre/power kombo.

Wyred4Sound er asynkron dac og har fått glimrende tester i bla 6moons der de blandt annet mente at lyden minnet om lyden fra rørutsyr. Nå er det også forhandlere i Norge (Stillmento).
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.733
Antall liker
4.573
Sted
Nøtterøy
Har en Hp Mediaplayer, lastet inn musikk med: Windows Media Audio 9.1 Lossless
VBR Quality 100, 44 kHz, 2 channel 16 bit 1-pass VBR.


Funker det? :)
 
N

nb

Gjest
Andy skrev:
Har en Hp Mediaplayer, lastet inn musikk med: Windows Media Audio 9.1 Lossless
VBR Quality 100, 44 kHz, 2 channel 16 bit 1-pass VBR.


Funker det? :)
Er det lossless er det lossless, dvs at kvaliteten er så godt som den blir, men jeg ville ikke brukt WMA av andre grunner. FLAC er det mest utbredte og støttes av "alt" av avspillere.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.733
Antall liker
4.573
Sted
Nøtterøy
Ok! Men jeg får vel ikke brukt FLAC gjennom media programmet eller?
 
N

nb

Gjest
Andy skrev:
Ok! Men jeg får vel ikke brukt FLAC gjennom media programmet eller?
Det finnes et lass av programmer som er gratis eller veldig rimelige som spiller FLAC uten problemer.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Med en tredjeparts plugin kan man spille flac med Windows Media Player. ....selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor man ville gjøre noe slikt. ;) Foobar 2000 er fin. Winamp er enkel og grei.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Dersom du trenger en "forforsterker" med mange digitale inn og utganger og svært god analoglyd med PC som primærkilde (enten direkte tilkoblet digitalt eller via nettverk) så kan jo Logitech Transporter være verdt å vurdere. Den digitale volumkontrollen er ikke helt optimal lydmessig men sannsyhnligvis bedre enn svært mange forforsterkere opp til visse nivåer.
 

Stenna

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.10.2004
Innlegg
74
Antall liker
9
Troya skrev:
Er ute etter en pre med tilkobling fra PC. Søker god lyd og legger mye kr i en som passer min smak, er ikke særlig glad i klinisk lyd som stresser gamle og til dels slitne øreganger.

Noe jeg bør teste ut og noe som definitivt ikke vil treffe?
Rene forforsterkere med innebygd DAC finnes, kanskje mest blant de dyrere merkene som f.eks Boulder 1012, men jeg har ikke prøvd noen av dem selv.

Imidlertid finnes det endel DAC med innebygd forforsterker, blant annet Stello og Benchmark DAC1. Siste versjon av DAC1 (DAC1 HDR) har også en analog inngang og fjernkontroll. DAC1 har fått mye skryt, og har blant annet vært rangert som "Klasse A" i Stereophile. Den låter nøytralt etter mine ører, uten å høres klinisk ut, men dersom du er ute etter fyldig lyd kan det hende du bør sjekke ut flere før du går til innkjøp.

Stenna
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Som flere er inne på her så er det en DAC med forforsterker inn på EC-NEMO som jeg leter etter. Skal lytte på Dcs Debussy men dette koster jo flesk. Det er sikkert bra alternativer som jeg da er ute etter info om. Jeg har desverre fått en god del øresus som provoseres av "typisk high end lyd", derfor er rørlyd veldig bra for meg og som gjør at alt nå blir testet nøye før kjøp. Mulig en ren elektronisk løsning ikke er riktig men det får vi se på etterhvert.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.575
Antall liker
27.681
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2


Denne kassa her gir deg 8 kanaler med førsteklasses AD/DA og analoge preer.

Du kan stille den inn slik at du kan bruke volumkontrollen helt til høyre på fronten, eller du kan bruke datamaskinen til å betjene inn- og utganger og volumkontroll.

Den har mer eq- kapasitet enn du noensinne vil få bruk for, og inneholder ihvertfall 8 forskjellige rørforsterkersimuleringer.

Eneste ulempe er at den går på Firewire.

mvh
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Grace M903 passer inn.
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Grace M903 passer inn.

Ser ikke ut til at denne har balansert ut som jeg må ha til Nemoene.
 

Tand

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
1.229
Antall liker
1.370
Linn DS variantene kan brukes som forforsterker. Du kobler DSen i nettverket og styrer avspillingen med f.eks en iPod Touch, iPhone, iPad e.l.

Har selv en Klimax DS og kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har hørt på så mye musikk/radio som jeg gjør nå.

T
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
M903 har balansert ut. Jack.
 

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Innlegg
526
Antall liker
258
Torget vurderinger
1

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Aesthetix nye dac Pandora er en spennende kandidat, mistenker den for å oppfylle dine krav om en ikke-anstrengenede high-end lyd. Den har plug-and-play 24/192 asynk usb (lisensiert fra Wavelenght), rørbasert (a pair of 12AX7 tubes in voltage gain mode and a pair of 6922 tubes in follower mode), BB PCM1792A dac, balansert, med vol.kontroll og en hel masse annet.. :)
 

Vedlegg

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
Andy skrev:
Har lagt inn litt musikk på pcen og det er wma format, er det et greit format?
Mja... "Windows Media Audio" er Microsofts egen (floppede) konkurrent til mp3-formatet, og baserer seg på lossy komprimering. Formatet er mindre støttet, og dermed anvendelig,enn mp3, og er som sagt lossy, så du vil uansett miste oppløsning/kvalitet i forhold til kildematerialet du ripper. Hvis du har plass og bryr deg om lydkvaliteten, så bør du ripep til et tapsfritt format. Flac er flott. Apple lossless funker også. (ALAC)
1. Wma støtter lossless
2. Formatet er svært bredt støttet, ogå i nyere forbtukerutstyr som receivere m.m.

Noterer det som interresant at du i samme avsnitt avskriver dette fordi det er et propertiært format og anbefaler ALAC. Noe mer propertiært enn Apple skal du vel lete lenge etter (men de lager gode dingser ;-)

Personlig har jeg ikke noe imot flac, men synes wma er et like godt, og for meg (ettersom jeg bruker mye standard Windows programvare) vesentlig mer praktisk anvendbart.


Moderert av bjornh grunnet brudd på Hifisentralens regel 1.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
TEK skrev:
1. Wma støtter lossless
OK. Flott.

TEK skrev:
2. Formatet er svært bredt støttet, ogå i nyere forbtukerutstyr som receivere m.m.
[/quote}

Javel. bare ikke i utstyr som jeg har erfaring med, da. Du har sikkert rett.

TEK skrev:
Noterer det som interresant at du i samme avsnitt avskriver dette fordi det er et propertiært format og anbefaler ALAC. Noe mer propertiært enn Apple skal du vel lete lenge etter (men de lager gode dingser ;-)
Jeg sa ikke et kvekk om "proprietært".




Moderert av bjornh grunnet andres brudd på Hifisentralens regel 1.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
BelCanto x.5: DAC, forforsterker, volumkontroll og XLR-utganger til dine Nemoblokker.

Musical Fidelity har også noen valg. Se deres hjemmeside.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Den mest spennende DAC/Pre for tiden i.m.o er Antelope Zodiac http://antelopeaudio.com/en/products_zodiacgold.html




Unibody machined aluminum Remote Control

Custom USB chip streams audio up to 384kHz

Matched to 0.05 dB Relay Volume Attenuator

Antelope Oven Clock for supreme stability

64-bit Acoustically Focused Clocking (AFC)

Ultra Linear, Dual Stage Headphone Amps

Switchable (120 or 0 Ohm) HP amp impedance

De-jittered, re-clocked Digital Audio Outputs

129dB Dynamic Range

Accurate level display for Main volume

Mono summing function

Mute (soft dim & full mute)

PC/Mac Software Control Panel

Audiophile Double-linear Power Supply option

2x Headphone Outputs on 1/4” TRS

Trimmable balanced Analog Outputs on XLR

Unbalanced Analog Outputs on RCA

Balanced Analog Inputs on 1/4” TRS

Unbalanced Analog Inputs on RCA

AES/EBU Digital Input

2x S/PDIF coaxial Inputs

2x Optical TOSLINK inputs

USB on standard B type connector

Word Clock Input on BNC

De-jittered AES/EBU Output

De-jittered 2x S/PDIF Outputs
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.932
Antall liker
19.791
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
dCS Debussy og dCS Puccini med U-Clock. Da ligger den an til godlyd fra Pc/Mac ;D
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Her foreslås det alt fra budsjettutstyr til <2k til high-end til >100k - hvilken pris-/kvalitetsklasse er det trådstarter sikter mot? :)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.932
Antall liker
19.791
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
ceroxol skrev:
Her foreslås det alt fra budsjettutstyr til <2k til high-end til >100k - hvilken prisklasse er det trådstarter sikter mot? :)
Han sa "Forforsterker med high end pc lyd."
High-end får du ikke for hverken 2 eller 20k.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
lars_erik skrev:
High-end får du ikke for hverken 2 eller 20k.
Enig, bare stusser litt over noen av forslagene som har dukket opp.. :)
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
34.932
Antall liker
19.791
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
ceroxol skrev:
lars_erik skrev:
High-end får du ikke for hverken 2 eller 20k.
Enig, bare stusser litt over noen av forslagene som har dukket opp.. :)
Ja, enig i det 8)
High-end betyr kanskje ikke det samme for alle.
For noen betyr det nok "bra nok."
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
lars_erik skrev:
Han sa "Forforsterker med high end pc lyd."
High-end får du ikke for hverken 2 eller 20k.
Er det umulig for et produkt å gi high end-lyd uten at detg har high end-prislapp?

Jeg bare spør.

Enkelte fulltreffere i lavere prisklasser dukker jo opp innimellom.
 
Topp Bunn