FORE!!! Golftråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hei på er Hfs medl med ett interesse før det edle spillet Golf, for det er sikkert flere her enn meg, som er handicappad ::)
    så derfor syns jag vi kan ha en tråd om dette spektakulere spillet.
    Fortell gjerne om deres spillevaner og opplevelser rundt spillet Golf, tips om baner utland/inland eller annnen info etc, kanske
    vi t.o.m kunne treffes for en sosial runde ett eller annet sted.
    Har selv spillt siden -96 med noen sesonger opphold, Har Mjölkeröd GK (S) som hjemmeklubb.

    Mvh
    Roger
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg begynte å spille litt golf da jeg studerte i England. Der var det en golfbane på campus. Etter jeg kom hjem ble det lite spill. Men i sommer har jeg børstet støv av køllene igjen og atter begynt å spille så smått.

    Har funnet en grei plass å spille. Vildmarken golfklubb i OS. Denne ligger bortgjemt til i et lite dalføre og bærer sitt navn med rette. I uken er det lite folk som spiller her og de gangene jeg har vært der har vi hatt hele banen for oss selv. Det er 9 hull par 70, flotte omgivelser, mye mygg, 150kr dagen for å spille, og ingen krav om kort i ymse farger, handicap og medlemsskap. Grei plass å spille til jeg våger meg ut blant folk i alle fall.

    http://www.vildmarken.no/

     

    Vedlegg

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.701
    Torget vurderinger
    23
    Du vet vel hvordan en vet at det er en SVENSKE på golfbanen????

    Roper ikke "FORE"!!! men 3,99.........

    (tilegnet trådstarter, eksilsvenske med humoristisk sans..)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    pengesluk skrev:
    Du vet vel hvordan en vet at det er en SVENSKE på golfbanen????

    Roper ikke "FORE"!!! men 3,99.........

    (tilegnet trådstarter, eksilsvenske med humoristisk sans..)
    Ingen fara Sluket humoren er på plass :D men nær jag tenker efter så skulle jag behøve en caddie ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.701
    Torget vurderinger
    23
    Får jeg en slik cool caps da, og rutete bukser?? Jeg er klar!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Jeg har spilt golf siden studietiden. Spilte mye de første to-tre årene, før familie og unger tok over mesteparten av fritiden. Men nå er det på vei opp igjen! Dessverre uten at scoren blir bedre...

    Jeg spilte Torrey Pines for et par uker siden. Denne banen var åsted for US Open i 2008, da Tiger slo kortslående Rocko Mediate i playoff. Skjønt kortslående.... De gutta driver med en annen idrett. Det skjønner man når man ser de ubrukte tee-stedene som ligger gjemt baki skogholtet. Åpningshullet:



    En av de jeg spilte med ville spille banen så lang som vi fikk lov til, så da ble det fra blå tee. Som dere ser, så startet det med ca 400 meter par 4 hull i svak motbakke og svak motvind. Det spilte for meg som et helt greit par 5 hull. Siden ble det bare tøffere.

    Min norske hjemmebane er Stavanger Golfklubb. Dette har alltid vært en bane med variert nærspill, men den var i ferd med å bli akterutseilt av mange nye og bedre baner i Norge. Etter ombygging for et par år siden så skinner den igjen som en av de banene med det desidert morsomste og mest krevende nærspillet. Jeg blir aldri lei av den banen.

    Akkurat nå som jeg bor i Houston, så er jeg medlem i "The Club at Falcon Point". Det er den desidert våteste banen jeg har spilt på noen sinne. Vann i spill på 16 hull. En bane med sadistiske kvaliteter, men også variert og spennende nærspill, raske greener og hyggelige mennesker. Har faktisk klart å spinne av greenen og uti vannet ved en anledning. Slikt ser man stort sett bare på TV, he-he. Men som regel er slagene uti vannet av det mindre spektakulære slaget :) Klarte faktisk å gå opp 4 slag i handicap, men nå er det på vei tilbake til der jeg hører hjemme.

    Det er enkelte baner man bare må få med seg her i livet. Jeg håper å få tatt en pilegrimsreise til Pebble Beach - "The Church" - mens jeg er her borte. Men når man er i Norge - og særlig Stavanger - så er jo noen av verdens flotteste linksbaner i Scotland bare et steinkast unna. Estetiske nytelser med historisk sus. Og et litt annet spill enn det vi er vant til. Harde og raske greener, harde og raske fairways. Og innimellom ganske mye vær.

    St. Andrews er mer enn "The Old Course", og har kanskje den beste green fee pakka som er å oppdrive. Man kan spille New og Jubilee i tre dager til ende for en svært overkommelig pengesum. Linksgolfen er linksere her enn andre steder. Hardere torv, mere bulkete fairways og greens. Man skjønner fort hvorfor noen av verdens beste spillere tar fram putteren 50 meter utenfor greenen på 18. hullet på the Old Course. Det er også gøy å slå 300 meter utslag med vind i ryggen og en steinhard fairway ventende. Gutter er nå engang gutter, he-he. Men selv om jeg har spilt en 7-8 runder der nede så har jeg ikke skjønt hvordan disse banene skal spilles. Det er en litt annen idrett...

    Andre baner som jeg har spilt og anbefaler (fra sør til Nord) er Kingsbarn, Dukes Course (hvis man tåler litt juling), Carnoustie, Montrose Medal, Royal Aberdeen, Cruden Bay, Old Moray, Nairn, Royal Dornoch og Brora. Jeg har spilt de fleste av disse flere ganger, og de er alle strålende opplevelser.

    Royal Dornoch er kanskje den største nytelsen estetisk og golfmessig som jeg har opplevd noe sted. Men tar man seg først bryet til å reise nordover fra Aberdeen og helt opp til forbi Inverness så må man også oppleve Brora, som er den reneste naturperlen. Hvis man i stedet reiser til St. Andrews så kan man like gjerne holde seg i ro i mange dager. Det er mange så reiser på årlige turer dit, spiller New og Jubilee, og tar en runde på the Old Course hvis de blir trukket ut i start-tid-lotteriet.


    New Course:


    Royal Dornoch:


    Kingsbarn:


    Cruden Bay:


    *sukk*

    Nå ble jeg sugen på en Scotland-tur, gitt ;D
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er det lov å følge selv om man ikke har greencard ennå? Jeg hadde bestemt meg for greencard sommeren 2008 på Gotland, da vi traff våre golfspillende venner som tok oss med til Ardre Golfbane. Men så rant det ut i sanden, og vi bestemte oss for å ta det i 2009 på Oppdal.. der det er fjellgolf. Men så endte det ikke slik. Så jeg suger til meg all inspirasjon!

    http://idrett.speaker.no/organisation.asp?orgelementid=59235
     

    Vedlegg

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Det er bare og sette igang Vidar ;D syns det egentlig var morsommest i begynnelsen som nybegynner, man fikk fort resultater,
    og ikke så mye motgang. Nå er det mest vanskligt pga før lavt hcp mtp hur mye man rekker og spille.

    Vackert landskap Valentino ;D hvor er vi, Hedmark?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Har haft ett par fine dager på hjemme banen, strålende golf vær og en bane i god kondition ;D og en score som går att leve med ::)

    Mjökeröd Gk
     

    Vedlegg

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Sesongs premier på hjemme banen idag (Mjølkerød), strålende vær og 20 grader ;D helt ok stand på banen ikke bløtt, greenene jevne men gressløse fortsatt, går veldigt fort nå med fortsatt pent vær resten av uken.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    15.487
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Solum GK - min hjemmebane som jeg forøvrig aldri har gått.
    -Fremdeles litt vått i gresset.

     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    15.487
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Får jeg en slik cool caps da, og rutete bukser?? Jeg er klar!
    Bukser? ...men caps ordner nok svensken.

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Jeg og en kamerat var på pilgrimsferd for et par måneder siden til USA's vestkyst. Pebble Beach er av amerikanerne kåret til verdens vakreste golfbane. Ikke uten grunn viste det seg.

    Februar er en måned da alt er mulig værmessig men vi fikk oppleve "the Church" fra sin beste side. Blå himmel, sol og sylskarpe farger. Det var så vakkert at selv golfhaterne sto og måpte. Det så omtrent slik ut den dagen vi var der:



    Dette er hull 8 - og hvis man er så heldig å plassere utslaget der det bør være, så slår man andreslaget fra kanten av stupet i bakgrunnen og rett inn på greenen. Etter et velplassert utslag forsøkte meg på en 3/4 femmerwood som jeg traff syltynt. Men golfgudene var på min side. Den sneik seg såvidt over bunkeren som skiller fairway fra avgrunnen og ballen rullet pent og pyntelig opp på greenen og stoppet 4 meter bak flagget...

    Her er hull 6 der jeg hadde et av mine bedre golfmessige øyeblikk den dagen:



    Dette er et par 5 hull som jeg trodde var skikkelig langspilt, men sol, medvind og nedoverbakke gjorde at dette var mindre av en testosterontest enn jeg trodde på forhånd. Jeg slo en 3 wood som nesten gikk helt til enden av fairwayen. Men bildet lyver. Der hvor utslagene havner ser man en bratt skråning, himmel og helvete - og selvsagt skjærsilden - eller ravinen som det heter. Jeg vil tippe at det stiger med 10-15 meter på noen få skritt opp til det platået der greenen ligger. Det er litt slik at man lurer på om man klarer å slå høyt nok til å komme oppå.

    Vi spilte uten caddie (hvem trenger slikt? 8)) Jeg bladde i baneguiden og klødde meg i hodet. Ideallinja var over avgrunnen. Det var jeg ganske sikker på. Spørsmålet var hvor langt til høyre. Jeg gjettet meg inn på en linje og la inn en generøs feilmargin ved å sikte 30-40 meter til venstre for denne. Planen var å slå kort og venstre og så forhåpentligvis komme ganske nære greenen. Da jeg kom opp lå ballen min midt på greenen 6 meter bak pinnen. Course management på sitt beste (he-he). Det ble en to-putt for birdie. Pebble Beach er søkklastet med spektakulære hull. Hullene 4-10 spilles bokstavelig talt på kanten av stupet - og noen ganger på tvers av stupet. Hull 18 ligger litt lavere og der kan man få sjøsprøyt i håret hvis man er heldig. Det var ganske friske dønninger da vi var der. De hullene som ligger litt lengre vekk fra vannkanten er ikke uefne de heller...

    Dette er med klar margin den dyreste golfturen jeg har vært på. I hvert fall per døgn. Greenfeen på Pebble Beach er visstnok på 650 dollar - men er nesten for småpenger å regne i forhold til hva vi måtte betale for en pakke med to overnattinger og to runder golf for i det hele å komme utpå å spille. Vi bodde på The Inn at Spanish Bay. I tillegg til Pebble Beach spilte vi Spanish Bay, Spyglass Hill og Del Monte.

    Spanish Bay ligger også helt nede ved sjøen og var nesten like vakker som Pebble Beach.


    Spanish Bay. Griselekker den og.

    Det skulle vise seg at den var betydelig vanskeligere enn man fikk inntrykk av ved første øyekast. Første hullet er nedoverbakke par 5. Jeg lefsa i vei en drive som nærmest rulla nedover dalen lenge og vel - kunne forbauset konstatere at jeg kun hadde et 8-jern igjen til greenen. Slikt er ikke hverdagskost for denne karen. De neste hullene gikk også relativt greit og jeg rakk å få litt sånn Mikke Mus golf fornemmelse før banen begynte å ta sin utspekulerte hevn. Det ble en god del lost baller og mange innspill som misset på feil sted slik at det var umulig å slippe unna uten blodspor på scorekortet. Det 18. hullet ble fullført akkompagnert av sekkepipemusikk. Ja, det 19. også ;D



    Spyglass Hill var også en kjempeflott bane. Artig å spille og slett ikke stygg den heller, selv om den blekner litt i selskap med Pebble Beach og Spanish Bay på den estetiske fronten.

    Del Monte er en gammel skogsbane. Den var ganske uspektakulær. I ettertid tror jeg vi like gjerne kunne droppet den og heller chilla'n på The Lodge eller på Spanish Bay. På den annen side så er det ikke sikkert at hangoveren hadde sluppet på hull 4 på Spyglass hill om vi hadde tatt de litt mer med ro ;D Del Monte var den opprinnelige og første banen til det som senere ble Pebble Beach links trust. Denne trusten eier forøvrig store deler av kyststripen på Monterey halvøya og også veien som går langs kysten. Selve trusten ser ut til å være en en ideell virksomhet. Dette er kultur og natur som er høyt verdsatt i USA, og alt som gjøres der ute følges med argusøyne. Trusten eies forøvrig av Arnold Palmer, Clinter'n og en annen golfentusiast som heller ikke har problemer med å bla opp noen daler. Formålet med eierskapet er visstnok å sørge for at kulturarven og naturen tas godt vare på og ALDRI blir solgt.

    Alt av fasiliteter og overnattingsmuligheter var godt integrert. Vi kunne booke om spilletider der vi bodde, spise & drikke på romnummeret enten vi var på The Inn eller i kafeen på Del Monte. Alt var fullintegrert og servicen var av amerikansk spitzenklasse overalt. The Inn at Spanish Bay hadde på toppen en helt unik atmosfære som går utenpå det meste av hoteller og overnattingssteder jeg har besøkt i alle fall. Pebble Beach Links Trust hadde mye mer å by på enn "The Church". Det var helt enestående å tilbringe noen dager der, så dette kan anbefales. Budsjettmessig så er jo dette også grei skuring ettersom det går på "pilgrimskontoen" 8)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Dine golf repotage tar pusten av en Bx :) Golf i Usa er nått speciellt! kun spillt i Florida, litt uvant med disse alligatorerne
    på banen itillegg ::)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    cash 63 skrev:
    Dine golf repotage tar pusten av en Bx :) Golf i Usa er nått speciellt! kun spillt i Florida, litt uvant med disse alligatorerne
    på banen itillegg ::)
    Såså cash,

    Det er da noen skikkelig snasne baner på vestkysten av Sverige også såvidt jeg har forstått. Halmstad, Barsebäck, Falsterbo. I say no more...

    Der jeg spiller er det skilpadder og slanger i vannet. Jeg har enda ikke sett en slange. Men en jeg spilte med her om dagen påstå at han hadde sett minst 20 stykker mens vi spilte, så jeg er nok slangeblind. Og det er kanskje ikke så bra ettersom noen av de både er giftige og aggresive...

    Forøvrig sliter jeg med å bli vant med Bermuda-gresset på greenene. Jeg putter som en gris her borte. Greenene er kjempefine, men ballen ruller aldri i den retningen jeg tror den skal rulle. Gresset vokser skjevt og det påvirker ballbanen. Jeg har nå spilt 1,5 år her borte og har knapt forstått hvordan jeg skal klare å se hvilken vei gresset gror....

    Man merker jo at golf har en sterk og lang tradisjon her borte. Ben Hogan, Walter Hagen og Sam Snead - alle vokste opp rett borti hugget her. Hogan og Snead står fortsatt ekstremt sterkt som svingtekniske forbilder. Og det er mange godt voksne hobbygolfere her borte som kan gå lavt selv om de knapt slår ballen lengre enn meg. Jeg spilte sammen med en geolog i 50-åra rett før jul. Han fullførte runden på 5 under par :eek:
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Greener er ikke og bli klok på mange ganger, min førra klubb Fjälbacka Gk byggde om deres greener før noen år siden
    blev ruskigt svårspelade rulla nått forfærligt og svåra att lese. Syns greener som hos Losby GK er veldigt bra att spela.
    Fikk man skrytt litt av Norsk bane kvalitet også :p
    Ellers hade jeg en veldig fin kvelds runda 12 hull, banen i nedsenkt solskinn vakkert :)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.225
    Antall liker
    4.849
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Følg med ikveld på siste runden av US Master på klassiske Augusta National. Phil Mickelson og svenske Peter Hanson går ut i
    ledar boll, begge storspelade igår og dette kommer att bli en meget spennede oppgjørelse!
    Kan bli første gången en Svensk vinner en major :) http://www.masters.com/en_US/index.html
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Artig med en skandinav på leaderboarden.

    Peter Hanson så kjempenervøs ut i dag. Spillet så veldig shaky ut de første hullene. En stund luktet det Rory-kollaps lang vei. Men han hentet seg mesterlig inn utover i runden. Imponerende med kun en over par i dag, nervepresset tatt i betraktning.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ja kunne fort blitt en kollaps ala G.Norman/Rory ::) men syns han gjorde en fin insats mtp presset, han var ingen vinner igår.
    Kul med seier til Bubba W :)
    Ellers ser det ut som det blir ny klubb iår på meg. http://www.fjallbackagk.se/
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.701
    Torget vurderinger
    23
    Hole in on av Hovland...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.483
    Antall liker
    102.701
    Torget vurderinger
    23
    @Cash 63

    Svenske og nordmann i tospann = uslåelig kombinasjon! Men det burde vært LASSE Åberg og Jon Skolmen.. :LOL: :LOL:
    Kombinasjonen har vært prøvd tidligere men med hvilken suksess aner jeg ikke..

    golfaren.png
     
    Sist redigert:

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    1.919
    Sted
    Sortland
    For et drama det ble!

    Kjenner at jeg er litt enig med Mikkelsen -- det blir litt tomt i morgen :rolleyes: ;) :love:
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Mikkelsen? Glad jeg så det på sky, dølle de viasat kvisene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn