Fordeler med pre amp?

Tommy-

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.11.2009
Innlegg
94
Antall liker
3
Sted
Risør
Hva er fordelene med å bruke forforsterker på effekt forsterker,isteden for å bruke en god cd spiller med volum kontroll?

Eller er dette bare smak og behag?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.815
Antall liker
38.469
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Litt flere innganger å velge mellom og egenlyden fra pre er det mange av oss som liker.
Men bruker du bare cd som kilde så går jo det bra.

mvh
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hva er fordelene med å bruke forforsterker på effekt forsterker,isteden for å bruke en god cd spiller med volum kontroll?

Eller er dette bare smak og behag?
Store fordeler! Hva fordelene er? Bedre lyd! Den tekniske forklaringen finner du på nett om du leter litt, om ikke noen forbarmer seg over saken og finner det for deg. Over 30 års akkumulert erfaring med lyd har gitt meg iallefall et entydig svar....Det handler om tilpassing og antall dB forsterkning. Veldig mange som før lovpriste CD-spiller rett i effektforsterker har sett lyset og satt inn forforsterker igjen. Viktigste komponent IMHO.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.147
Antall liker
4.303
Torget vurderinger
1
Generelt sett så er det ingen generelle svar på spørsmålet ...

Det er bl.a. :
1) et spørsmål om hvordan CD-spiller og effekttrinn fungerer sammen. Har CDspilleren en god volumkontroll over hele registeret? Passer nivået ut av CDspilleren godt sammen med effekttrinnet og HT? Klarer utgangstrinnet i CDspilleren å drive effekttrinnet uten forvregning?
2) et spørsmål om funksjonalitet, som en forforsterker evt kan levere.
3) et spørsmål om smak og behag - det er du skal like resultatet!

Forutsatt at CD-spilleren passer godt sammen med effekttrinnet og har en god volumkontroll, så er det forsåvidt ingen grunn til å gå via en forforsterker med mindre du har behov for funksjonaliteten. På den andre siden så kan det hende at en passende forforsterker har en «lydsignatur»/farging som du setter pris på og som passer til husalteret forøvrig.

mvh
KJ
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
I forbindelse med at min QS rørpreamp har vært på operasjonsbenken så har jeg fått testet CD spiller rett i mine SET monoblokker. Volumkontrollen blir brukt også MED rørpreampen. Monoblokkene er forberedt for CD rett inn, CD spiller har buffer på utgangen.

Resultatet er følgende: Ren og pen lyd uten preamp. Smalere lydbilde, ikke så imponerende 3D, tørr og "presis" lyd, blir ikke engasjert av hverken musikk eller musikere. Flat lyd, laber dynamikk og .... jeg savnet noe hele tiden!

Så her om dagen fikk jeg fikset rørpre'en; WOW!
Alt jeg savnet var der; nærheten til musikken/musikerne, følelsesmessig involverende, 3D, "letthetspustende" dynamikk, sorthet ...og foten gikk med en gang!

Kanskje bare vanen? Jeg tror ikke det! :cool:
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
En god analog pre utklasserer de digitale IMO. Har prøvd flere cd/dac-er med digitale volumkontroller og lyden blir rett og slett mer livløs uten.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Dettte er også min erfaring. En virkelig god pre er like viktig som gode komponenter i resten av kjeden, kansje den viktigeste komponenten utenom høyttalerene. Har hørt på så mange anlegg som lider under at det ikke er brukt resurser på en god pre, dessverre gjelder dette mange eiere av Electrocompaniet forsterkere.....
Har også prøvd med CD m/volumkontroll rett i forsterker og det forringer lyden ganske mye. Dette gjelder både Audio Aero, dCs og Wadia...
 

Tommy-

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.11.2009
Innlegg
94
Antall liker
3
Sted
Risør
Litt forskjellige meninger her ja:) at det er en fordel med pre kan jeg skjønne.

Luftet bare dette da jeg ikke helt får bestemt meg for om jeg skal investere i integrert eller effekt blokker.
vist det blir effekt blokker så blir det kun cd som blir brukt en stund til jeg har samvittighet til å bruke mer penger på dette..

Kan man leve med denne komboen en stund uten at man går helt lei av lydbildet??
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Litt forskjellige meninger her ja:) at det er en fordel med pre kan jeg skjønne.

Luftet bare dette da jeg ikke helt får bestemt meg for om jeg skal investere i integrert eller effekt blokker.
vist det blir effekt blokker så blir det kun cd som blir brukt en stund til jeg har samvittighet til å bruke mer penger på dette..

Kan man leve med denne komboen en stund uten at man går helt lei av lydbildet??
Om man kan leve med cdvolum må nesten prøves før ein får svar på det.
Ellers treng ikkje ein god pre koste allverden,knallgode preamper har vert laget heilt siden 70tallet,da er det betalbart.

Personleg ville eg prøvd Trafobasert(tvc)passiv preamp,ala promitheus/Stevens Billington,som kan kjøpes for 2-4tusen brukt.
Men inngangsimpedansen på effekt bør vel vere 50kohm eller meir viss det skal funke med passiv.
Ville klart valgt effektblokker, bla pga muligheten for tuning med valg av pre.

Mvh.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Mye forforsterker for pengene: Ming Da MC-3. Nordic hvis du finner.
Hvis den er ombygt til KISS i følge Gunnar Brekke, er den knallgod.
Hvis ikke, er det ikke så stor jobb.
 

Tommy-

Hi-Fi interessert
Ble medlem
16.11.2009
Innlegg
94
Antall liker
3
Sted
Risør
En virkelig god pre er like viktig som gode komponenter i resten av kjeden, kansje den viktigeste komponenten utenom høyttalerene.

Kan dette tolkes som at man burde legger mer penger i pre en i effekt delen??
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Må bare si at det er jævlig befriende å være på ett forum hvor en slik tråd ikke blir ødelagt av receiver folket :) avforum die in hell :)
 
Topp Bunn