For mange gram, hvem,hva & hvor

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Leverte ProJect Debut spilleren min til forhandler når jeg fikk satt på ny PU. Ortofon 2M Bronze
Han hadde et lite uhel og skade ene kabelen inn på PU, så den måtte leveres tilbake og spilleren ble levert til en sakyndig person i destriktet som driver med dette. han fikset selvsagt dette og alt har funket siden.
Jeg leverte inn for og få satt på ny PU pga jeg ikke har peiling/erfaring på dette selv.
Har spilt med den slik som jeg fikk denne hele tiden. Og har ikke tenkt og slutte med Vinyl, og har ønske om og lære og gjøre PU bytte osv selv, så startet med og kjøpe inn en PU vekt.

La PU ned på vekta og den sa rett over 4gram, WTF tenkte jeg. Så tok og kalibrert vekta på nytt og tok flere målinger, forsatt det samme. Rett over 4gram sa vekta... Det er noe så enkelt som 2,5gram over anbefalt. begynte og fikle med vektene og oppdaget ad desse stod stilt helt inn, dvs den var stil til max trykk på PU. Dette fikk meg til og tenke at da stemmer kanskje vekta, så stilte ut til jeg fikk 1,5gram.

Det er vel ikke til og skue under bordet at noe skjedde med lydbilde:eek: MYE mere detaljer og MYE mindre støy er vel det første som slo meg..

Forstår ikke hvordan jeg kan ha spilt slik i 1 år og innbillt mg at dette var bra.. Har hele tiden ment at det har vært litt for mye støy i lydbilde. En av grunnene til kjøp av vekt var jo for og kunne tune og teste ut for best mulig resultat..

Er faktisk ganske så skuffet over meg selv at jeg ikke har funnet ut dette tidligere... Og enda værre at jeg faktisk har likt lyden som kom også :(

Men nå har jeg sett lyset på nytt:)

Dette får meg til og tenke på adle som ikke kjøper vekt osv og som stoler blindt på Selger.. De går glipp av noe stort.....

Men, er altid et men.. Denne spilleren burde aldri blitt levert til meg i denne stand. Jeg sa tydelig ifra at jeg er nybegynner og at det er pga manglende kunskaper osv jeg leverer fra meg spilleren for dette. Er dypt skuffet over Forhandler og repratør angående dette.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Debut III (Ikke carbon/esprit) leveres med OM-5e som veier 5-6 gram og bruker den minste motvekta på 8.6D-armen. Når du bytter til 2M må du samtidig ha en litt større motvekt. KOster godt under tollgrensa fra nettet.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Men PU vekt er ikke noe man trenger til en Pro-ject, indikatortallene på armen stemmer bra.

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Større motvekt ble satt på samtidig med Bronze PU. Så dette er ok. Alt ble gjort av forhandler

V

vredensgnag

Gjest
Til trådstarters erfaring med å like lyden til tross for at vekten var feil satt.
Et par år tilbake fikk jeg en Thorens TD124 i hus, med et par vintage tonearmer som var rehabilitert fullt ut og utstyrt med nye PUer.
Det var morsomt å få spilleren på plass, men jeg hadde ikke PU-vekt og brukte metoden med "tonearmen i balanse" og deretter vekt-setting på armen som utgangspunkt.

Det lød da godt? En del rillestøy, men det hadde jeg da forventet. Og visst var vinyllyden fin å lytte til, men kanskje ikke så detaljert som jeg ellers hadde hørt samme musikk.

Litt etter fikk jeg PU-vekt, pluss at jeg hadde blitt mer kjent med spilleren, og med hvordan den skulle settes opp. I dette tilfellet var Natt&Dag uttrykket relevant - det var to helt forskjellige musikkopplevelser etter at rett vekt var satt og spilleren var skikkelig satt opp. Noe som samtidig ga meg en god læreprosess.

Erfaringene kom godt med. Nå sjekker jeg "alt," og tok meg tid til oppsett av Garrard 301 da den kom i hus og syns jeg relativt hurtig får gode resultater fra de ulike PUene jeg prøver på den.

Men jeg er temmelig sikker på at mange er i trådstarters situasjon, med spillere som ikke er rett oppsatt, eller som med små justeringer kan levere langt bedre musikkopplevelser. Det er verdt å hoppe uti det og lære seg hvordan man best setter opp egen spiller, og heldigvis er internettet fullt av info fra folk som har vært i samme situasjon med samme spiller.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Til trådstarters erfaring med å like lyden til tross for at vekten var feil satt.
Litt etter fikk jeg PU-vekt, pluss at jeg hadde blitt mer kjent med spilleren, og med hvordan den skulle settes opp. I dette tilfellet var Natt&Dag uttrykket relevant - det var to helt forskjellige musikkopplevelser etter at rett vekt var satt og spilleren var skikkelig satt opp.
Eg har vel vore i same situasjon meir enn ein gong, men eg må få spørje: hugsar du om det var for lågt stifttrykk og om antiskatinga var fullstendig på villspor? Eller hadde du høgre stifttrykk enn det tilrådde?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.863
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Dårlig service fra forhandler - ja. Riktig oppsett er alfa/omega for å få fullt utbytte.

Det instruksjonsheftet og papp-protractoren som følger med en ny Pro-Ject inneholder egentlig alt som behøves for å selv kunne sette opp/etterkontrollere oppsett av spilleren. Min erfaring med Pro-Ject tonearmer (9cc og 9cc Evolution) er at skalaen på motvekten er temmelig nøyaktig, som @Anonym nevner.

V

vredensgnag

Gjest
Litt etter fikk jeg PU-vekt, pluss at jeg hadde blitt mer kjent med spilleren, og med hvordan den skulle settes opp. I dette tilfellet var Natt&Dag uttrykket relevant - det var to helt forskjellige musikkopplevelser etter at rett vekt var satt og spilleren var skikkelig satt opp.
Eg har vel vore i same situasjon meir enn ein gong, men eg må få spørje: hugsar du om det var for lågt stifttrykk og om antiskatinga var fullstendig på villspor? Eller hadde du høgre stifttrykk enn det tilrådde?
Dengang var det skammelig høyt nåletrykk i forhold til det tilrådelige, og egentlig mer enn latterlig at jeg ikke skjønte noe var galt fatt.

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Dårlig service fra forhandler - ja. Riktig oppsett er alfa/omega for å få fullt utbytte.

Det instruksjonsheftet og papp-protractoren som følger med en ny Pro-Ject inneholder egentlig alt som behøves for å selv kunne sette opp/etterkontrollere oppsett av spilleren. Min erfaring med Pro-Ject tonearmer (9cc og 9cc Evolution) er at skalaen på motvekten er temmelig nøyaktig, som @Anonym nevner.
Spilleren min var brukt som demo så det følgte ikke med noe av det du nevner:rolleyes:
men får nokk "stole" på meg selv og gjøre slikt selv.. Det mest krevende bli vel og sette vinkelen slik at den sporer rett.
på en så simpel spiller som min er jo stift trykk og denne vinkelen eneste justeringsmuligheter

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Du har vel mulighet for å justere høyde på armen også, altså enda en justeringsmulighet..

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7

Spilleren min var brukt som demo så det følgte ikke med noe av det du nevner:rolleyes:
men får nokk "stole" på meg selv og gjøre slikt selv.. Det mest krevende bli vel og sette vinkelen slik at den sporer rett.
på en så simpel spiller som min er jo stift trykk og denne vinkelen eneste justeringsmuligheter
slike maler finnes på nett, kan kjøres ut på printer

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.373
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Desverre langt i fra et enestående tilfelle, innkompetansen hos mange forhandlere er desverre altfor stor.
Det værste er at forhandlere som averterer til stadighet også her på HFS gjør de samme brølerne, mange ganger er pickupene justert helt feil og Riaa forsterkere innstillt helt bakom mål.
Men sånn er det, man MÅ sjekke selv og forsøke og tilegne seg selv kontroll kompetanse om jeg får bruke slike fine ord....... det er nettop med bakgrunn for slike fortellinger som trådstarters at jeg har forsøkt og lage det jeg har gjort av forklaringer på pickuplista......... så kan man bare håpe at butikkene som selger platespillere tar og svelger en kamel eller to og leser der også slik at man slipper lignende historier i fremtiden.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Jeg har en 9cc arm, og har justert VTA med 8 mm (!!) etter at jeg kjøpte den av en svenske som helt sikkert ikke var fornøyd med lyden. Sjekka balansen i armen underveis, og den endret seg ikke. Samme innstilling nå som før altså. Basert på det @PTB sier om nøyaktigheten i det originale loddet så lurer jeg på om det kan være feil på det nye?

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Antall liker
70
Min første spiller var en Stanton NT1500 med 500mk2 nål. Slettes ikke noen god spiller, men nyutvalget på denne tiden var ekstremt begrenset.
Kjøpte den på Musikk & Film i Kristiansand på midten av 90-tallet, ferdig oppsatt med nåletrykk på minst 7-8 gram. Motvekten var rett og slett skrudd helt inn..

Nå er jeg heldigvis glad i instruksjonsbøker, så tok ikke lang tid før det ble justert ned til 2 gram.
Platene ble sikkert glade for korrigeringen, men merket jeg noe forskjell på lyden? Meh.. ;)

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Youtube er din venn :). : "http://www.youtube.com/watch?v=sgJ53im9ZL4" (legger ikke inn videoer her, bare lenker til visning på youtube)
This is a video guide to setting up your Pro-Ject turntable. The turntable used in the video is the new Pro-Ject Debut S/E3, but the principles used are the same when setting up any Debut turntable, as well as the Xpression, RPM5 and some Xperience models."
her en mer omfattende og grunnleggende generell innføring (et gratis alternativ til Michael Fremers kjøpevideo?)
"http://www.youtube.com/watch?v=CnskL8Pe6fk"
Robert Arco, Published on Jul 22, 2012, Basic instructions for properly setting up a turntable

Topp Bunn