For godt til å være sant KT88 set danker ut 300b?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Inspirert av denne forsterfkeren og misfornøyd med 300B tekniske ytelse har jeg simulert meg frem til en kvasi SET med overraskende gode data
http://diyaudioprojects.com/Tubes/KT88/

Med 36 Watt i hvilemodus gir denne modifiserte forsterkeren 8 watt ut med kun 0.2% forvrengning,mens en 300b gir 10-15 ganger så mye forvrengning. Last 5k
Mer moderat hvilestrøm (65ma vs 80mA) gir 6W og 0,5%THD. Årsaken ligger i 2 harmonisk kansellering...

Bare jeg får 300b'en i havn, blir det fristende å prøve en KT88 koblet som SET

Se også PTSOUNDLAB.COM SIN kt88 11w...

Det gjenstår å se om virkelighet og simulering stemmer


Sleiven
 

Vedlegg

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Prøvde en ccs som driver last. ala Simple SE gav faktiske mere forvrengning...
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.022
Antall liker
524
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Ta en tur hitover så kan du høre KT88 SET anytime :)
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.062
Antall liker
1.054
Sted
'
Jeg tror ikke jeg vil ta alt som Spice forteller for god fisk. Ingen simulering blir bedre enn modellene som er brukt.
For moro skyld brukte jeg Spice til å tegne Ia/Va karakteristikken for Spice-modellen av KT88. Under vises kurvene som finnes i databladet (M-O Valve) og den som Spice genererte.

M-O Valve:


Spice:


Som en ser har Spice-modellen langt mer uniforme kurver enn det databladet tilsier. Det har betydning hvis en f eks spør Spice om å si noe om forventet distorsjon.

Jan E Veiset
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
En dag jeg har overskudd skal jeg genere en alternativ Spice model for Kt88 som matcher publiserte data bedre ...
Nå har jeg akkurat brukt 4 timer på opppussing av huset...
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Ludo skrev:
Ta en tur hitover så kan du høre KT88 SET anytime :)
Det hadde vært interessant og lærerikt....hvor i landet er det da?
Sleven
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Om man er ute etter lav forvrengning og teknisk prestanda synes jeg nok at SET er feil sted å lete.... 8)

Om man derimot er interessert i teknikken og litt nostalgisk er SET veldig morsomt. Men purist som man er, så er det bare direktefyrte trioder som gjelder for denne skrotten.

Kos deg. Rør er morro.
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Når man plugger inn høytalerne, så må man ha i bakhodet hvilken følsomhet de har og hvilke krefter de forlanger av sluttrinnet. Mye av essensen til lytteopplevelsen ligger vel der vil jeg anta.
 
Topp Bunn