For folk som jakter på eldre ikke-remastrede CD-utgivelser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Espen R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    446
    Cat Stevens Teaser & Firecat, Island Masters IMCD 104, Uk made disc.

Det er denne du skal ha på digital, den er fantastisk! Veldig analog i lyden, passe varm, klar og ren, vokal låter helt spot on riktig.
    Denne kom på slutten av 80-tallet.
    Her har alt klaffet; analoge master taper, pure transfer, glass mastering, produksjon av discen. Faktisk en av mine best låtende CD’er som godt matcher en riktig god vinyl.
    Styr unna alt av re-masters med Cat Stevens.

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.546
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Cat Stevens Teaser & Firecat, Island Masters IMCD 104, Uk made disc.

Det er denne du skal ha på digital, den er fantastisk! Veldig analog i lyden, passe varm, klar og ren, vokal låter helt spot on riktig.
    Denne kom på slutten av 80-tallet.
    Her har alt klaffet; analoge master taper, pure transfer, glass mastering, produksjon av discen. Faktisk en av mine best låtende CD’er som godt matcher en riktig god vinyl.
    Styr unna alt av re-masters med Cat Stevens.
    Enig, Espen! Island Masters IMCD serien er suveren. Her er 5 IMCD fra Cat Stevens glansperiode 1970-73:

Cat_Stevens_1970_1973.jpg
    Cat_Stevens_1970_1973.jpg

Mvh Salty

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.546
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Huff da! Bildet kom to ganger... Jeg gjorde sikkert noe feil. :(
    Mvh Salty

Espen R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    446
    Gjør ikke’no Salty 😊 har fått med meg at Tea for the Tillerman er av tilsvarende standard.

Jeg er jo en SACD freak, som kjent. Når det gjelder SACD utgaven av Tea som George Marino mastret like før han vandret, så er det bare å styre unna. Jeg har den.George Marino mastret med en gammel 20bit 48 Khz A/D som attpåtil ikke låter bra. Selv Steve Hoffman ristet på hodet over valg av AD.

Espen R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    446
    Denne ur-de-en låter veldig bra. Bedre enn andre mastringer jeg har av denne.

Led Zeppelin IV. Warner-Pioner Japan. 32XD-335. Presset i 1985.

Igjen; disse førstepressingen vinner glatt i mine ører. Mye bedre dynamikk, mer varme og mye mindre lyttetretthet.
    Jeg kjøpte denne på en bruktsjappe i Oslo i helgen. Bare at min er en WEA utgivelse, presset i France og fra 1987. Men det er samme mastering på din og min CD.

Led Zeppelin har kun vært mastret for CD to ganger. I 1985 mastret Barry Diament alle utgivelsene, unntatt IV som er mastret av Joe Sidore som var en såkalt «in house» mastering tekniker for Warner/Atlantic på den tiden.
    Alle førstegangsutgivelsene av Zeppelin på CD er mastret fra tape-kopier av masteren, til dels kopi-av-kopi av masteren. Dette har Barry Diament bekreftet på forumet til Hoffman.

Senere CD utgaver er mastret av George Marino med Led Zeppelin tilstede, fra originale mastertaper (Zeppelin eier original tapene), men med dynamikk kompresjon og aggresiv EQ.

Så hva velger man?
    Førsteutgaven som er mastret helt riktig, men hvor det er brukt middelmådige tape-kopier og gamle A/D convertere, eller re-masters med original masters, bedre A/D convertere, men dynamikk-kompresjon og aggresiv Eq?
    Ingen er spesielt gode lydmessig, men blir jeg tvunget å velge blir det førsteutgaven av IV.

En førsteutgave på Lp låter klart bedre!

Voff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    2.043
    Torget vurderinger
    1
    Hadde førsteutgave av Zeppelin IV. Mener at jeg kjøpte den før 1985? Men hvem vet? Begynner å bli lenge siden.
    Husker at den ikke låt særlig bra, og ble vel solgt videre på 80-tallet engang. Etter hukommelsen, som ikke er særlig pålitelig, låter sporene fra IV på denne 4CD boksen (1990) jeg har - den med kornsirkler på coveret - bedre.

Sist redigert:

Espen R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    446
    Hadde førsteutgave av Zeppelin IV. Mener at jeg kjøpte den før 1985? Men hvem vet? Begynner å bli lenge siden.
    Husker at den ikke låt særlig bra, og ble vel solgt videre på 80-tallet engang. Etter hukommelsen, som ikke er særlig pålitelig, låter sporene fra IV på denne 4CD boksen (1990) jeg har - den med kornsrikler på coveret - bedre.
    Har selv denne boksen du nevner, og det er Marino masteringer.
    Nei, det blir ikke kjøpt flere førstegangs CD’er med Zeppelin.
    Men førsteutgaven av IV på CD låter mer analog i høyfrekvensen, litt mer varme i lyden, men veldig «upresis». Jeg har ingen problemer med å høre at det er en middelmådig tape kopi som er brukt, og i kombinasjon med passe dårlig A/D blir ikke resultatet særlig bra.

Voff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    2.043
    Torget vurderinger
    1
    Har selv denne boksen du nevner, og det er Marino masteringer.
    Nei, det blir ikke kjøpt flere førstegangs CD’er med Zeppelin.
    Men førsteutgaven av IV på CD låter mer analog i høyfrekvensen, litt mer varme i lyden, men veldig «upresis». Jeg har ingen problemer med å høre at det er en middelmådig tape kopi som er brukt, og i kombinasjon med passe dårlig A/D blir ikke resultatet særlig bra.

Var det ikke nettopp Zeppelin som startet denne remaster trenden? Husker jeg rett så var Jimmy Page lite fornøyd med lyden på (de første) CD-utgivelsene av Zeppelin og fikk dem remastret.
    Ellers så er jeg litt forundret over denne iveren etter første CD-utgivelser fra 80-tallet. Riktignok var de ikke plaget med loudness war, men kvaliteten var så ymse. Mye var sterilt med mye digitalis....

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    413
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte denne på en bruktsjappe i Oslo i helgen. Bare at min er en WEA utgivelse, presset i France og fra 1987. Men det er samme mastering på din og min CD.

Led Zeppelin har kun vært mastret for CD to ganger. I 1985 mastret Barry Diament alle utgivelsene, unntatt IV som er mastret av Joe Sidore som var en såkalt «in house» mastering tekniker for Warner/Atlantic på den tiden.
    Alle førstegangsutgivelsene av Zeppelin på CD er mastret fra tape-kopier av masteren, til dels kopi-av-kopi av masteren. Dette har Barry Diament bekreftet på forumet til Hoffman.

Senere CD utgaver er mastret av George Marino med Led Zeppelin tilstede, fra originale mastertaper (Zeppelin eier original tapene), men med dynamikk kompresjon og aggresiv EQ.

Så hva velger man?
    Førsteutgaven som er mastret helt riktig, men hvor det er brukt middelmådige tape-kopier og gamle A/D convertere, eller re-masters med original masters, bedre A/D convertere, men dynamikk-kompresjon og aggresiv Eq?
    Ingen er spesielt gode lydmessig, men blir jeg tvunget å velge blir det førsteutgaven av IV.

En førsteutgave på Lp låter klart bedre!
    Du tar ikke feil, spesielt iht. til trådens tittel, men tenkte å legge til at hi-rez remasterne ble gjort i nyere tid.
    I had a huge collection of quarter-inch tapes from all the sessions. It’s because I was the producer of the band, so, consequently, I had far more tapes than anybody else did. The original recordings were analog tape, and they were done for vinyl. That was during the late ’60s and the ’70s. And then CDs were put out of that material from copy tapes — and they weren’t very good, to be honest with you. That’s why the original tapes were brought back out again — the master tapes — and they were remastered. And that’s 20[-plus] years ago. Since those 20 years have passed, we’ve got all these new digital formats out there, so it made sense to revisit the studio albums. That’s not unique. I mean, everybody’s doing that, so I thought, “Well, let’s see how to make this into something special.”
    Jeg har ikke analysert disse filene, men syntes de hørtes ganske greie ut gjennom anlegget mitt. Det er selvsagt litt komprimerring inni bildet, men man kan høre at AD-konverterne har blitt bedre siden 80-tallet.

Espen R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    446
    Var det ikke nettopp Zeppelin som startet denne remaster trenden? Husker jeg rett så var Jimmy Page lite fornøyd med lyden på (de første) CD-utgivelsene av Zeppelin og fikk dem remastret.
    Ellers så er jeg litt forundret over denne iveren etter første CD-utgivelser fra 80-tallet. Riktignok var de ikke plaget med loudness war, men kvaliteten var så ymse. Mye var sterilt med mye digitalis....
    Jo, det var nettopp Zeppelin som startet trenden med re-masters. Om dem ikke var helt først ute med å re-mastre for CD, så skal dem ha æren for å starte racet. Og plateselskapene kunne glise fra øre-til-øre, ikke bare fikk CD mediet folket til å kjøpe all musikken en gang til, men nå hadde dem en god anledning til å selge samne musikken enda en gang.

Helt enig i det du sier om at du er forundret over iveren folk viser over tidlige CD utgivelser. Det er mye grå og dårlig lyd der ute, men ett og annet gullkorn er der.Husker ikke om jeg har nevt Paul Simon «Negotistions and love songs», førsteutgaven på CD fra ca 1988 i denne tråden. En perlerekke av noen låter og som virkelig låter godt.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn