For de som trodde tape var en døgnflue....

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hva med kvalitet/pris i forhold til gamle klassikere på brukten?
Men interessant og morsomt er det. :)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.921
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
Pen spiller og flott design i sin enkelhet :) Hva kan prisen være tro?

mvh
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
står jo der.
Price will be € 11.999,00 (RRP).
good night and good luck.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
god helg og glad påsk, motor
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
står jo der.
Price will be € 11.999,00 (RRP).
good night and good luck.
dette skjønner jeg ikke;
folk betaler gladelig 70-120K for en enkel pu,og da trenger du fortsatt arm, drivverk, riaa +++
dette er en komplisert mekanisk kreasjon som dekker hele kjeden inkl riaa til pre.....
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
betyr intet annet enn at jeg personlig synes det er en pen slump penger å bruke på en lydkilde.
uansett om det er tape, vinyl, dac eller whatever.
men om det er dyrt, er jo opp til enhver å vurdere, jeg har ingen moralistiske formeninger om det.
det er fint at folk koser seg.
 
Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
står jo der.
Price will be € 11.999,00 (RRP).
good night and good luck.
Kan mer forsvare prisen på denne en en amp til samme pris.
Når man tenker på alt det mekaniske ,som er presisjonsarbeid på høyt plan.
Har hvert verktøymaker i nesten 30 år så jeg veit hva som kreves her.
Dyrt er feil ord, kostbart er et bedre begrep her.
Dyrt er et ord for overprising og att du ikke får det du betaler for.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
står jo der.
Price will be € 11.999,00 (RRP).
good night and good luck.
Kan mer forsvare prisen på denne en en amp til samme pris.
Når man tenker på alt det mekaniske ,som er presisjonsarbeid på høyt plan.
Har hvert verktøymaker i nesten 30 år så jeg veit hva som kreves her.
Dyrt er feil ord, kostbart er et bedre begrep her.
Dyrt er et ord for overprising og att du ikke får det du betaler for.

og hvor i det siterte innlegget finner du ordet dyrt?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Kunne lett tyde det slik, men ikke vondt ment.
Ha en glad påske ;=)
 
  • Liker
Reaksjoner: LMC

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
står jo der.
Price will be € 11.999,00 (RRP).
good night and good luck.
Kan mer forsvare prisen på denne en en amp til samme pris.
Når man tenker på alt det mekaniske ,som er presisjonsarbeid på høyt plan.
Har hvert verktøymaker i nesten 30 år så jeg veit hva som kreves her.
Dyrt er feil ord, kostbart er et bedre begrep her.
Dyrt er et ord for overprising og att du ikke får det du betaler for.

og hvor i det siterte innlegget finner du ordet dyrt?
Du introduserte det selv, rama ... :)
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.010
Antall liker
390
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Kanskje tape ikke er en døgnflue, det har jo vært med oss fra hi-fi’ens barndom. Men tape vil nok uansett appellere til et meget smalt marked, tatt tilgang og priser på hardware og software. Man kan si at vinyl har et begrenset marked men målt opp mot vinyl har vel tape et mye smalere marked . Tape er og vil nok bli for den harde og bemidlede kjerne.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg sa jo ikke noe om det var dyrt.
motoren lurte på prisen, og jeg fant den for ham og opplyste om at det er en relativ stor sum penger vi snakker om, that's it.
jeg driver ikke med tape, har ikke greie på spolebåndspillere og ingen formening om dette er dyrt eller ikke.
det får aktuelle kunder vurdere selv.
det er fint at folk koser seg, som jeg skrev i neste innlegg.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Men får man tak i gode innspillinger på bånd da?
Eller er det meningen å nyte innspillinger fra andre kilder - hva er vitsen da...?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.189
Sted
Ytterst i havgapet...
Og hvor mye "master" er "mastertapene"? - har jeg forøvrig spurt om før...... det som omsettes er nok om ikke veldig mange så i alle fall noen steg etter den egentlige Masteren... Dette blir nok for spesielt interesserte, både plassmessig og prismessig. Forøvrig har jeg to Revox'er stående. Den første kjøpte jeg i -76....
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hørte det jo på Horten messa, fanden hvor bra det var.
Alt for kostbart for meg og min lommebok, men så dra har jeg vell aldri hørt noen innspillinger.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
bedre å ha en Studer i bruk, enn to ReVox som står arbeidsledige...det tar plass det!.......
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Men får man tak i gode innspillinger på bånd da?
Eller er det meningen å nyte innspillinger fra andre kilder - hva er vitsen da...?
Mastertape er tingen....
Hvis man ønsker mastertape lyd er veien å gå ultra high digital oppløsning, f eks DSD 10-12Mhz eller tilsvarende, ikke kompliserte analoge båndmaskiner hvor man lytter til andre eller tredje generasjons båndkopier. Dette rent prinsipielt sagt. Hvordan situasjonen i den virkelige verden er mht tilgjengelighet på sånne ukomprimerte høyoppløselige digitale filer er, det er en annen sak.

Når man i dag overfører gamle 35mm/70mm negativer i høyoppløselig 4K/8K resolution for arkivering, med bortimot null tap av informasjon i forhold til analog referansen, sier det seg selv at akkurat det samme kan gjøres med lyd tapes.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har hørt Mastertape.
Det var rett og slett litt skummelt, men i positiv retning.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.189
Sted
Ytterst i havgapet...
bedre å ha en Studer i bruk, enn to ReVox som står arbeidsledige...det tar plass det!.......
Nettopp derfor... jeg har ikke plass! :cool: Foreligger konkrete planer om å rette på det, men det vil ta si tid....:rolleyes:
Vinyl, en Thorens, en Lenco og diverse andre greier står dessverre også på "ventelager"....
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
alle som så limited presentasjonen av 70MM Q.T.´s "Hateful 8" på Cinemateket blir harde å overbevise om at noen klarer å gjenskape det digitalt....:rolleyes:

BORTIMOT null tap....close, but no cigar...
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
alle som så limited presentasjonen av 70MM Q.T.´s "Hateful 8" på Cinemateket blir harde å overbevise om at noen klarer å gjenskape det digitalt....:rolleyes:

BORTIMOT null tap....close, but no cigar...

70mm er et imponerende format, og den hateful 8-versjonen er legendarisk.
vi var en gjeng nerder som brukte filmens hus som lekegrind en kveld og sammenlignet 70mm med dcp kalibrert etter alle kunstens regler av norges dyktigste kinomaskinister.
herregud så mye bedre 70mm var.
mange misforstår og tror 70mm dreier som om større bilde eller noe sånt, men dette er et ultrahøyoppløselig format som handler om dybde, nyanser, dynamikk i bildene, detaljer og fargerikdom.
som å se 3d-film, bare mer naturlig.
kjente kuldegufs i hateful 8-rønna skikkelig, snøflakene som drysset fra taket, dybdeavstanden mellom karakterene i rommet, skyggene som kastes, etc....
og så lyden, da...
fantastisk.
 
  • Liker
Reaksjoner: LMC

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
og den grålysningen i snødekte fjell er det ikke et digitalformat som er i nærheten av...
digital er egentlig bare et påtvunget fenomen/onde utløst av økonomiske betraktninger....
Philips og Sony hadde syltet ned så mye cash i R&D i CD formatet, at de kunne ikke vente lenger for å forbedre konseptet...de bare MÅTTE få inn igjen noen av de enorme investeringene, og lanserte følgelig for tidlig.....
btw for de som ikke allerede vet det så står s/pdif for Sony Philips digital interfase
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
alle som så limited presentasjonen av 70MM Q.T.´s "Hateful 8" på Cinemateket blir harde å overbevise om at noen klarer å gjenskape det digitalt....:rolleyes:

BORTIMOT null tap....close, but no cigar...

70mm er et imponerende format, og den hateful 8-versjonen er legendarisk.
vi var en gjeng nerder som brukte filmens hus som lekegrind en kveld og sammenlignet 70mm med dcp kalibrert etter alle kunstens regler av norges dyktigste kinomaskinister.
herregud så mye bedre 70mm var.
mange misforstår og tror 70mm dreier som om større bilde eller noe sånt, men dette er et ultrahøyoppløselig format som handler om dybde, nyanser, dynamikk i bildene, detaljer og fargerikdom.
som å se 3d-film, bare mer naturlig.
kjente kuldegufs i hateful 8-rønna skikkelig, snøflakene som drysset fra taket, dybdeavstanden mellom karakterene i rommet, skyggene som kastes, etc....
og så lyden, da...
fantastisk.
70mm er fantastisk mht oppløsning, kontrast, dybde og detaljrikdom. Helt enig og ingen motforestillinger.
Men man skal være klar over at alle de digitaliserte utgavene som er tilgjengelig av Hateful 8 er produsert som en trade-off for publikum, en "god nok" versjon, ikke et statement for hva som er teknisk mulig.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
og den grålysningen i snødekte fjell er det ikke et digitalformat som er i nærheten av...
digital er egentlig bare et påtvunget fenomen/onde utløst av økonomiske betraktninger....
Philips og Sony hadde syltet ned så mye cash i R&D i CD formatet, at de kunne ikke vente lenger for å forbedre konseptet...de bare MÅTTE få inn igjen noen av de enorme investeringene, og lanserte følgelig for tidlig.....
btw for de som ikke allerede vet det så står s/pdif for Sony Philips digital interfase

CD formatet er et trade-off mht til kvalitet, helt enig. Men det er ikke CD jeg snakker om. Jeg mener at bruker du i dag 8-10 ganger mer informasjonsmengde pr sekund, lavere s/n og økt båndbredde, så skal det være fullt ut tilstrekkelig til å matche et hvilket som helst analog master. Og det er ingen teknisk hindring i dag for å gjøre det og spy det ut til massene til en lav pris, det er kun et markeds spørsmål.
 
  • Liker
Reaksjoner: LMC

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
folk flest gidder ikke betale en dritt for økt oppløsning...de gir simpelthen faen...:rolleyes:
det gir ingen street cred.....nye felger til BMW´n derimot...der brukes det gjerne 50K! :confused:
de synes jo ...
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
folk flest gidder ikke betale en dritt for økt oppløsning...de gir simpelthen faen...:rolleyes:
det gir ingen street cred.....nye felger til BMW´n derimot...der brukes det gjerne 50K! :confused:
de synes jo ...
Helt enig.
Den storslagne indre opplevelsen som det å lytte til en god tape via en Studer A80 er ikke målbart. Ytre staffasje, det visuelle og likes på Fb trumfer den indre opplevelse., for majoriteten.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
artig lesing
topp nyheter.....
godt vi har maskiner allerede ?
ser det er veldig få gromme maksiner til salgs ute nå....
nesten ingen A80 M15A etc
noen få A810
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.867
Torget vurderinger
8
Døgnflue vel! Står vel ikke å spiller i så veldig mange norske hjem vil jeg tro!
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.867
Torget vurderinger
8
folk flest gidder ikke betale en dritt for økt oppløsning...de gir simpelthen faen...:rolleyes:
det gir ingen street cred.....nye felger til BMW´n derimot...der brukes det gjerne 50K! :confused:
de synes jo ...
Økt oppløsning får man jo gjennom Tidal etc så intressen er vel der og streaming er og blir fremtiden for folk flest uansett. At vi idag nesten uten kostnad får lydkvalitet de fleste bare kunne drømme om få år tilbake er da positivt vil jeg tro
 
Topp Bunn