Foobar spørsmål

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.167
Antall liker
533
Jeg har med hell brukt Foobar en periode og det har etter at jeg lærte meg å tagge filer (FLAC) fungert veldig greit, har også lest gjennom innstallasjons-tråden for Foobar her på sentralen. Så langt er alt vell...

Men har jo fått med meg at Foobar byr på mange muligheter, tenker på oppsett etc. Har sett utseendet flere benytter, kunne godt tenke meg å bytte utseendet på spilleren selv, da til noe enkelt samt brukervennelig, gjerne ganske minimalistisk da det raskt kan bli uoversiktelig og rotete om ikke.

Brukte i sin tid Winamp, er mange år siden. Hva jeg husker med den var at det var flere vinduer å forholde seg til samt mye man strengt tatt ikke trenger, noe slikt ønsker jeg IKKE. Men hadde vært fint å kunne bla i albumene og se coveret til disse samt klikke seg inn på et album og enkelt ha oversikten over hva som er i hver mappa/album.

Noen som kan hjelpe, og ikke minst hvordan skal jeg kunne installere skin og ikke minst ta dem i bruk etc.? Har surfet litt i sakens anledning, uten at det dermed har blitt så mye enklere av den grunn... Så jeg etterlyser tips, ideer og ikke minst en beskrivende fremgangsmåte for hva som er viktig og ikke minst hvorfor det er viktig. Ser jo frem til at spilleren skal se noe mer presentabel og brukervennlig ut enn hva den gjør i dag.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Det er mulig at jeg misforstår spørsmålet ditt, men man kan jo sortere på album både etter tags og i filsystemet out-of-the-box i foobar2000 bare man velger en grei "layout-mal" i veiviseren som dukker opp ved førstegangsoppsett. Eller misforstår jeg helt nå?
Her er noen screenshot fra mitt trauste foobar2000 oppsett som viser hva jeg tenker på:

Jeg liker foobar best med standardlooken siden jeg opplever den mer snappy, robust og målrettet effektiv i bruk enn f.eks det mye penere DarkOne som jeg benyttet en stund. Jeg har derfor laget en egen lett tilpasset layout selv. Blant annet lagt til et par ekstra sorteringskolonner med interessant info som mangler i "originalen", bits per sample og samplerate. Det gjør at jeg enkelt kan sortere hele biblioteket på bit/samplerates direkte uten å være avhengig av å ha dette sortert i filstruktur og filnavn (selv om jeg indikerer dette i albumnavnene også for high-res pga Squeezeboxene).

Eller tenker du mer på en visuell opplisting av album med cover ala WMP/itunes, men da ser du jo ikke hva som er på albumet som du også forespør?
 

Vedlegg

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.167
Antall liker
533
Jeg tenkte mer på noe finere visuelt ja, men at det bør være veldig minimalistisk og helst bare vise det absolutt nødvendigste.

Har sett andre ha vesentlig finere oppsett enn meg, mulig dem bruker skins, men dem får jeg av en eller annen grunn ikke til å installere.

Jeg synes forøvrig spillerene har alt for mye dill-dall, strengt tratt trenger jeg bare noe som er enkelt å manøvrere i samt ikke minst minimalistisk å bruke. Når jeg ser Foobar blir det bare alt for mye for min del...Alt fra å dele inn etter sjanger, årstall, antall stjerner etc - hva skal jeg med det, jeg bare spør? For det første så har jeg aldri tenkt på årstall for når en CD er gitt ut, sjanger er også uvesentlig for meg, det byr meg sågar imot å sette stjerner på sanger etc., det blir bare for mye for meg...

Trenger lite info om en plate, strengt tatt bare navn på artist/gruppe, albumnavn og coverbildet (alt annet interesserer meg ikke ett eneste sted)... Og så er det greit å få opp sangene nummerert og navngitt for hvert album - så kan det vises tiden når man spiller.... Jeg trenger ikke en ting mer, knapper for pause, neste sang og stopp etc. er jo også en selvfølge...

Kan gjerne være noe mer i et skin, uten at jeg dermed trenger og vil bruke det... Jeg vil bare installere et enkelt skin så fobaar blir enklere å bruke og mer oversiktlig, det er alt...

Hvordan får jeg installert et skin og med det få et annet utseende på spilleren?
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Jan-Helge skrev:
Hvordan får jeg installert et skin og med det få et annet utseende på spilleren?
Hvis du vil ha "pene" skins må du inn med noen ekstra tilleggsmoduler i foobar. Det er dermed slik at hvert skin av denne typen gjerne har sin egne konfigurasjonsveiledning man må kjøre gjennom for å komme i mål.
Det finnes noen skin-browsere på nett. Der kan du kanskje finne et du liker som du kan installere. Hvis du ikke gidder å dille med slikt regner jeg med at det finnes alternative avspillere som er laget mer med tanke på utseendet enn funksjonalitet og som kanskje kan passe dine behov bedre.
 
Topp Bunn