Diverse Flotte, giftige fargestoffer

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Kom over et platecover i dag med en helt ufattelig flott blåfarge.

83D5A7AA-6A4D-4517-8707-0DA63406E558.jpeg

Synes ikke ordentlig på bildet, men i virkeligheten ser det ut som hele papiret er mettet av en fantastisk dyp, skinnende blåfarge. Det ser rett og slett vått ut! Men likevel har det tynne papiret en fin, halvfast form slik et platecover skal ha.

Det første kona spurte om da jeg viste henne det, var om det inneholdt noen ulovlige stoffer.. og jeg tenkte det samme. Coveret er nok fra 1920-tallet en gang.

Noen som kjenner til om det kan være kvikksølv/arsenikk/etc i det her?

Utrolig vakkert er det, men døden sies jo å kunne innta slike former.. smake på den tør jeg ikke! 🤣
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg tror ikke fargen er lysfast, da jeg har andre covere av samme type hvor fargene er mer falmet, slik de ofte er. Bare denne som tilsynelatende er bevart utrolig godt. Vokset er de muligens, da gode eksemplarer (i hvert fall av HMV) gjerne har litt glans, men det er i så fall lite. Tror ikke de ødslet penger over disse, som vel ble ansett på lik linje som Kiwi anser bæreposene sine -- et fraktmiddel og en reklameplass :)
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Har ikke naboen din en hamster.....
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.511
Antall liker
7.848
Torget vurderinger
0
Kom over et platecover i dag med en helt ufattelig flott blåfarge.

Vis vedlegget 756478

Synes ikke ordentlig på bildet, men i virkeligheten ser det ut som hele papiret er mettet av en fantastisk dyp, skinnende blåfarge. Det ser rett og slett vått ut! Men likevel har det tynne papiret en fin, halvfast form slik et platecover skal ha.

Det første kona spurte om da jeg viste henne det, var om det inneholdt noen ulovlige stoffer.. og jeg tenkte det samme. Coveret er nok fra 1920-tallet en gang.

Noen som kjenner til om det kan være kvikksølv/arsenikk/etc i det her?

Utrolig vakkert er det, men døden sies jo å kunne innta slike former.. smake på den tør jeg ikke! 🤣
Lås det inn i safen! Brått er det små biter av det i salaten hvis fruen blir sint på deg!
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.129
Antall liker
2.089
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Næh, jeg tror det ender opp i kategorien "ting man viser gjester", for å la dem bli imponert over gammeldags hifi. Historiene blir også langt bedre (og mer troverdig) hvis jeg slenger med bly, kvikksølv, arsenikk, radioaktivitet etc. Da er det plutselig innafor på en annen måte.

Ingen vil tro at 80 år gamle høyttalere er bedre enn nye. Men hvis jeg sier at de hadde asbestdemping i kabinettene, spoler av kvikksølv og blåsyrebehandlet tjærepapp håndlaget av forsmådde guttebarn uten beskyttelsesutstyr ... ja da kan man tenke seg en slags magisk kvalitet over det hele!

Tror jamen jeg må finne noe slikt, altså..😁
 
Sist redigert:
Topp Bunn