Bil, båt og motorsykkel Flintstone bil, ønsker noe driftsikker som jeg selv kan fixe!

K2

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
687
Antall liker
431
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
9
Lei av astronomiske avskrivninger på nybil og frustrert over nyere bilers kvalitet og kompleksitet (xenonlys, klima, el-både her og der, airbag, katalysator mm.) som koster flesk og er utilgjengelig uten spesialverktøy/analyse! Hvilken bilmodell er et godt bud på en Flintstonebil som også er driftsikker og sikker som har rimelige og tilgjengelige dele. Den bør heller ikke by på utfordringe ved EU-kontroll. Volvo 240\740, MB 123? Noen fler? F940B6A4-00FE-4424-BA94-1153FFA8A614.jpeg
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
6.808
Antall liker
3.073
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis MB123 er innafor ift delepriser, så er kanskje MB 300GD i 460-modell innafor. Det er noen rustutfordringer på bakhjørner og rundt frontrute, men grei å skru på selv, og motoren er skuddsikker. Det eneste er litt høye priser på ordentlig bra eksemplarer.

Johan-Kr
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
6.808
Antall liker
3.073
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Bensinerne er det mere sprut i motoren, men innsprøytinga er ikke helt grei å få til hvis den slår seg vrang. Så vidt jeg har fått med meg, så er ikke dette så veldig vanlig problem da. Vær obs på at bensinutgavene av disse som har mye motor kan være tørst. 230GE med manuell kasse er ikke så ille, men 280GE tar fort halvannen liter på mila om du har blyinnlegg i høyre sko. Både 230GE og 280GE er veldig slitesterke motorer. Kjenner ikke 300GE. De du skal trø varsomt på er G400 CDI og G350.

Vær obs på at denne er en 463, og ikke en 460. De nyere 463-utgavene har mye mere elektronikk, så det du vil ha for å kunne fikse sjøl mest mulig er en 460-utgave - dvs eldre enn 1990.

Johan-Kr
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.407
Antall liker
238
Slår et slag for Audi A2. Alukarosseri. Enkel og billige deler (deler plattform med Polo).

1.4TDI 75hk er skuddsikker hvis oljeskift og regreim er tatt. Den har ikke partikkelfilter, enkleste turbo (ikke VNT) og ikke noe DMF svinghjul. Sprek er den også. Har airbag, men det vil du ha.

Masse entusiastforum å få hjelp på.

2B3AC35F-CD04-4528-A57F-8B856C494F82.jpeg
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
10.601
Antall liker
777
Torget vurderinger
4
En Opel Kadett bakhjulstrekker er nok så enkel bil det er mulig å få tak i men neppe kollisjonssikker.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
10.516
Antall liker
2.688
Sted
Sky No Limit....
Denne burde vært en bra kandidat men ble vel ikke solgt i Norge på mange år? - før nå - som hybrid.

A-nywayhoWW... bruksbiler i bra stand tom litt over 2000 tallet var relativt enkle å reparere og ikke 4 mye rall. Det er den/de tidligere eierene som er spøkelsene i ligningen.
Kollisjonssikkerheten er naturligvis ikke up to date.


 

K2

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
687
Antall liker
431
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
9

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.407
Antall liker
238
Vent til det kommer en bedre 1.4TDI.

Bensin er det 1.4i som gjelder, lydløs men steindau ift dieselutgavene. Aldri kjøp 1.6FSI, som Audi passende nok gav motorkode BAD (tuller ikke)
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
4.311
Antall liker
1.301
Hilux og Landcruiser må skytes.. de bare går og går...
Sant nok, hadde en 4Runner (som vel er basert på Hilux om jeg ikke husker feil) i Guatemala på slutten av 90-tallet. Da hadde den alt fått kjørt seg noen år.

Det nærmeste jeg har hatt erfaring med var en militært spesifisert LR Defender (2003?) hvor AC besto av noen klaffer man kunne åpne, litt som min første bil, en 1967 Boble 1500.
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
10.601
Antall liker
777
Torget vurderinger
4
Det mest åpenbare gnieralternativet er vel en Nissan Leaf i første utgave.
 

Cyber

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2005
Innlegg
9.499
Antall liker
2.857
Torget vurderinger
5
Vet ikke hvor stor bil du trenger, men Toyota fra 2005-2012 med 1.6 VVTi bensinmotor på 132 hk bør være rimelig kurante å holde. Corolla eller Avensis f.eks. Ikke spreke, men går helt greit.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
6.808
Antall liker
3.073
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det mest åpenbare gnieralternativet er vel en Nissan Leaf i første utgave.
Og den kan jeg fixe selv!?
Alt av forstilling, dempere etc bør børe grei skuring. Med en diagnose fra verksted vil jeg anta at batteri og motor er enklere enn for eksempel registerkjede.
Batteri på elbiler bør en være forsiktige med. Det er jævlig mye høyere spenninger ute å går enn den 14.4V batteridrillen som ligger i boden og slenger.

En hver energisamler, bare den er stor nok, bør betraktes som en potensiell bombe - det være seg bensintank, gassflaske eller framdriftsbatteri i en elbil, og bør behandles med forsiktighet.

For noe som er enkelt å skru på, bør en se på biler fra ‘80 og tidlig ‘90-tall. Kollisjonssikkerheten på disse er desverre ikke der den burde være, men du får til å skru på de.

På den annen side, så er normalt sett ikke drivverk og batteri det som går i stykker på en elbil.

Johan-Kr
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
21.901
Antall liker
4.486
Torget vurderinger
1
Et eller annet japansk Biltema mfl. har deler til. Volvo 240.
 

K2

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.04.2007
Innlegg
687
Antall liker
431
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
9
Jeg tenkte Volvo 740 eller w123, men jeg ser nå at de faktisk er langt fra så sikre som selv dagens kompaktbiler.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
10.516
Antall liker
2.688
Sted
Sky No Limit....
Tror jeg ville sett nærmere på Toyota 4Runner som vel er er HiLux variant. Da har man en 4/5 seter med usedvanlige kapasiteter. Det er ingen tvil om at Volvo 240 er en noe enklere bil å mekke men ville sett nærmere på 4Runneren likevel. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=150781576

Som alltid, de tidligere eierene kan være nøkkelen til et godt billiv, eller ikke :)

Sånn er bruktbillivet ..... ;)

Anywayhow, om den / de måtte på et verksted fra tid til annen er det mye mer lønnsomt å mekke bruktbil en å lide seg igjennom tapstonnasjen nyere biler ofte genererer...

Gudd lØkk...
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
14.307
Antall liker
4.440
Hvis man skal ha et enkelt og problemfritt bilhold ville jeg skygget langt unna 30-40 år gamle biler med 2-3-400 K på telleren som man gladelig anbefaler her. Som kosebil er det noe helt annet. Da snakker vi 1500-2000 km/år, en tiendepart av hva man må regne som bruksbil.
Gammel 4wd er å be om trøbbel og utgifter, selv om bilen heter Toyota. Er den ikke oppspist av rust så er den utslitt. Skal man skru selv så er faktisk ikke nyere biler så ille som mange vil ha det til, mekanikken er som før, den har bare fått noen elektroniske krykker her og der. Eksempelvis så byttet jeg nylig bremseklosser og skiver foran og bak på en Volvo V50. Det var en times jobb. Støtdempere bak gikk unna på en halv time.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
10.516
Antall liker
2.688
Sted
Sky No Limit....
Regnet det som selvelfølgelig at man styrte unna kondemneringsobjekter.... Det var bare et eksempel for visualisering...
Ale Toyotaer er OK bortsett fra de som Yamaha har fortuklet motorene på ... de havarerer rett etter at garantier (ettertrykkelig) er gått ut... Jfr. Scotty Kilmer...
 
Topp Bunn