Flere enn meg som har veldig dårlig erfaring med Qobuz og fransk arroganse på sitt fineste?

capita

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2009
Innlegg
131
Antall liker
95
Torget vurderinger
14
Når Qobuz kom til Norge var jeg en av dem som ble glad for å få et alternativ for streaming som kanskje kunne fungere lydmessig. Jeg kjøpte et års abo. Ja, dumt, ja naivt, og ja lite gjennomtenkt. Alle som prøver Qobuz vet at de har et smalere utvalg sammenlignet med de andre. Det jeg ikke var forberedt på var at det skulle bli en del tekniske utfordringer med avspilling.
1. Et eller alle spor på en plate kan ikke lastes opp mer en 30 sekunder.
2. En del titler som kunne lastes opp for 30 minutter siden er plutselig ikke tilgjengelige, for så å kunne lastes inn dagen etter gjentatte ganger.
3. Når du kontakter kundeservice er kommer det følgende 3 obligatoriske spørsmål: Er det kun problemer når du buker ande apper en Qobuz sin egen, 2 Hvilke Sanger på hvilke album og når.

Du må altså føre en logg for å kunne svare på dette.

Deretter går det gjerne dager, en uke eller 2 før du får svar om at de jobber med saken, og ingen ting skjer slik at du altså ikke får spilt de titlene du har kjøpt og betalt for å kunne høre på.

Når du da etter en stund er dritt lei at de samme problemene gjentar seg og ber om å få pengene tilbake, kommer de samme spørsmålene på nytt. Om du viser til tidligere henvendelser får du til svar at dersom du ikke svarer på spørsmålene de stiller får du ikke hjelp. De bare avslutter.

Jeg spurte om en e post adresse til mangangement eller et sted der det var mulig å henvende seg for å reklamere og heve kjøpet, for min del betaling for 9 måneder et 12 måneders abonnement. Det gadd de rett og slitt ikke å svare på en gang.

Er det flere her inne som har opplevd tilsvarende tekniske problemer og å ha fått fingern av kundeservice slik jeg fikk med Qobuz?

Hensikten med innlegget er å avklare om det er flere som sitter med lignende erfaringer ,og delvis å advare andre om å kjøpe noe annet enn 30 dager av gangen fra Qobuz.

Ellers har jeg tenkt litt over at det er en lang rekke med HIFi importører, typisk som selger streamere som skriver side opp og side ned om hvor fantastisk god lyd det er på Qobuz, og løp og kjøp. Lurer på hvilke kvalitetsikring s rutiner de har i forkant av at de anbefaler dette selskapet til kundene sine??
 

ToreP

Musikkinteressert
Ble medlem
01.05.2021
Innlegg
1.431
Antall liker
3.128
Sted
Trondheim
Det du opplevde her, Capris, er imo fullstendig vanvittig behandling av kunder!👿 Hvis du skal måtte "loggføre problemer" med nøyaktig tid, platespor osv, synes jeg høres helt latterlig ut! Det kan umulig være det vi kaller "god kundebehandling"!😎
Bare stå på!!☺ Mvh ToreP
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.207
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Franskmenn, ja. Lidenskapelig folkeferd som lever og ånder for det de elsker. Service er ikke ett av dem.

Har hatt mine "diskusjoner" med dem. Stort sett går rullegardinene ned. Har ett franskt produkt i anlegget pt. Går i el-retur når det takker for seg.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.223
Antall liker
9.461
Torget vurderinger
2
TIDAL er Tingen. Fransk kundeservice fra Trinnov er forøvrig helt fantastisk bra, svarer på spørsmål på Mail innen halvtime på en lørdag kveld. Kobler seg eller til enheten remote og gir meg spesialoppdatering om det er noe jeg ikke får til..
 
Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.508
Vedrørende punkt 1: Sanger som kun spiller i 30 sekunder er muligens smaksprøver kun tilgjengelig for kjøp? Det var en diskusjon på om dette var mulig å deaktivere via en meny tilsvarende "sjul sanger jeg ikke kan spille av". Husker ikke om det ble noe løsning på dette?

Punkt 2 og 3. ville jeg stilt de samme spørsmålene for å ha mulighet til å søke i logger på Qobuz (QB) sine systemer. F.eks. om kunde opplever et problem ved avspilling på sin Lumin X-4RoyalST har de muligens allerede en fiks for denne connectoren som venter på offesiell release. Eller de ser i loggfil at databasereplikering, eller deres lokale DNS server, eller lastfordeler til serverparken deres fikk problemer kl 19:20:33 og omstart løste problem innen klokken 19:37:02.

Fra kundesservice kan man angripe problem fra to sider. Slik trådstarter fremstiller saken her virker det som QB i utgangspunkt tar på seg ansvaret og søker finne forklaring på sine tjenester, men behøver sammarbeid med kunde for å få dette til.

Men man kan like godt angripe problemet som om at kunde selv har lokalt problem ikke relatert til QB sine tjenester. Problemer som beskrives er nemlig typisk for trøbbel i lokalt nettverk. Telenor sin basestasjonen her i hjemmet har minst 3-4 omstart i måneden nå pga lignende problemer med YouTube, Spotify, Netflix og websider med dynamisk lasting av innhold. Og min datters gamle iPhone brukte ta all båndbredde i det trådløse nettet vårt når den skulle være sosial.

Vedrørende retur av penger har jeg ikke noen kommetar annet enn QB som selger her burde fulgt opp bedre. Når angrefristen er gått ut kan nok selger stille krav til at kjøper stiller med dokumentasjon om manglende levering. Hvor kjøper da må vise til spesefikke sanger, tidspunkt og hvilken avspiller som ble benytter. En konstruktivt motsvar fra kunde kan være å be QB informere hvordan man kan logge problemer lokalt - f.eks. "er det et brukervalg i spilleren man benytter som kan hjelpe oss finne svar på problemet?"
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Både Trinnov (som Balle skriver) og Storm Audio er jo kjent for sin ekstremt gode kundeservice, så å skjære alle franske produkter over én kam kan nok virke urettferdig for disse. Jeg har dessverre ingen erfaring med Qobuz.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.374
Antall liker
35.121
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg opplever qobuz sin kundeservice som meget bra - og svarer som regel i løpet av en eller to timer.
 

capita

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2009
Innlegg
131
Antall liker
95
Torget vurderinger
14
Helt enig, de svarer, men har du hatt problemer med nedlastninger som de har klart å løse uten at svaret tilbake er bruk svenskekappen? .. og det var det.
Har du hatt tekniske problemer som de har klart å løse? Det har jeg ikke opplevd at de har klart. Har brukt en Cary Audio DMS 700, prøvd en DCS Bartok, i tillegg til å ha forsøkt en Aurender N 10. Bare rot med nedlasting av sanger som fremstår som tilgjengelige hos Qobuz . Ikke noe problem med Spotify, bare dårligere lyd, men lyd og komplette nedlastninger tross alt... Uansett takk for at du deler erfaringer.
Hilsen Capita.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.508
Har brukt en Cary Audio DMS 700, prøvd en DCS Bartok, i tillegg til å ha forsøkt en Aurender N 10. Bare rot med nedlasting av sanger som fremstår som tilgjengelige hos Qobuz .
For klarhet forstår jeg din bruk av 'nedlasting av sanger' som strømming av sanger? Dette fordi nedlasting av kjøpte sanger benytter en annen service hos Qobuz. Faktisk et annet selskap slik jeg forstå deres vilkår.

Men om pengene er tapt tenker jeg en løsning hvor strømming faktisk virker kan være en bedre løsning? Om man tenker at QB faktisk lever av at kundene får det de betaler for hva er da anderledes hos meg?

Med 3 ulike transporter testet med lignende problem blir det å se på fellesnevnere. Her er det nærliggende å se på oppsett av lokalt nettverk, evt. WiFi ruter og hastighet fra ISP.
Et nyttig verktøy for kontrolltesting er å benytte en datamaskin til kontroll av samme fil når transporten tuller. Det var slik jeg fant at vår Telenor switch behøver omstart.
 

capita

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2009
Innlegg
131
Antall liker
95
Torget vurderinger
14
Helt enig, de svarer, men de løser ikke tekniske problemene du får med å kjøpe Qobuz de stiller masse spørsmål... og det var det. Har du hatt tekniske problemer som de har klart å løse? Det har jeg ikke opplevd at de har klart. Har brukt en Cary Audio DMS 700, prøvd en DCS Bartok, i tillegg til å ha forsøkt en Aurender N 10. Bare rot med nedlasting av sanger som fremstår som tilgjengelige. Ikke noe problem med Spotify eller Tidal
For klarhet forstår jeg din bruk av 'nedlasting av sanger' som strømming av sanger? Dette fordi nedlasting av kjøpte sanger benytter en annen service hos Qobuz. Faktisk et annet selskap slik jeg forstå deres vilkår.

Men om pengene er tapt tenker jeg en løsning hvor strømming faktisk virker kan være en bedre løsning? Om man tenker at QB faktisk lever av at kundene får det de betaler for hva er da anderledes hos meg?

Med 3 ulike transporter testet med lignende problem blir det å se på fellesnevnere. Her er det nærliggende å se på oppsett av lokalt nettverk, evt. WiFi ruter og hastighet fra ISP.
Et nyttig verktøy for kontrolltesting er å benytte en datamaskin til kontroll av samme fil når transporten tuller. Det var slik jeg fant at vår Telenor switch behøver omstart.

Jo da det dreier seg om å strømme sanger, god pressisering. Jeg skal prøve igjen å gå over alt av nettverk, rutere kabler og annet en gang til. Har Telenor og skal få med meg en datanerd slik at det forhåpentlig ikke ligger der. Er det ikke likevel litt rart at Tidal og Spotify aldri tuller? En annen ting er at om det ligger 2 like album hos Qobuz, så har jeg erfart at det ene er mulig å laste ned, det andre ikke, og da ikke nødvendigvis den med lavest oppløsning, bare en ting jeg har lurt litt på... Takk for innspill ska gjøre et nytt forsøk . Kanskje ta med at jeg har alt på tråd og det er målt til 30 MBS.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.508
En annen ting er at om det ligger 2 like album hos Qobuz, så har jeg erfart at det ene er mulig å laste ned, det andre ikke, og da ikke nødvendigvis den med lavest oppløsning, bare en ting jeg har lurt litt på... Takk for innspill ska gjøre et nytt forsøk . Kanskje ta med at jeg har alt på tråd og det er målt til 30 MBS.
Herlig når det mangler logikk. CD kvalitet krever ca. x3,57 mer båndbredde enn Spotify + overhead for nettverksprotokoll som øker trafikke bittelitt mer enn de rene data. Men 30 mbps burde jo holde massevis selv for hi-res.

Hos meg innbiller jeg meg det er i Telenor ruteren er bufferminne til rutingtabeller som tuller selv om jeg ikke har noe port forward eller brannveggregler aktiv. Problemet har vært en tid men kom trolig etter oppdateringer av ruter firmware fra Telenor da det tidligere har virket problemfritt i nesten halvannet år. Omstart av ruter løser problem dager uker av gangen.

Eneste endring jeg har gjort på den fra Telenor sin stadard er at fallback DNS nå er google sin 8.8.8.8 som kom av at vi lærte at Telenor sin egen DNS ofte tar seg noen sekunder/minutters pause fra sine tjenester rett som det er.

Forresten om du har en switch med management i nettet ditt kan jeg nevne at jeg hadde et arbeidsuhell og koblet i feil port og satt musikk-transport på en port med lav prioritering av trafikk. Dette gav klipping og pause av strømming også fra lokal filserver når T-We boksen stod på.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.991
Antall liker
20.055
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ved ikke om dette er til noen hjelp, men streamer Qobuz på stationær PC med deres egen streaming platform (app).
Denne er dac-afhengig, d.v.s. at om jeg bytter dac-indgangen fra USB til optisk (tv-lyd) så PC mister USB forbindelsen til DAC,
da avbryter Qobuz-programmet.

En anden ting jeg har oppdaget er, at om du i Qobuz appen skifter for ofte mellem Direct Stream/Wasapi/ASIO for å høre forskellene,
samt skifter låter for hurtigt = trykker next next for hurtigt, da crasher programmet også.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.374
Antall liker
35.121
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Spotify bruker jeg kun i bilen.
Jeg hadde minst like mye problemer med tidal som med qobuz.
 
M

MarkusH

Gjest
Utvalget og mangel på connect var årsaken til at det kun ble en prøveperiode på Qobuz for min del. Tidal feilet på det samme for en tid tilbake (før connect kom). Spotify har jeg hatt siden det kom og det fungerer overraskende nok fint med det jeg bruker, venter da på hifi-versjonen der i håp på forbedring (om man i det hele tatt trenger det). Den beste musikken kjøper jeg på CD eller vinyl uansett og da gidder jeg uansett ikke å streame den etterpå .....
 
Topp Bunn