Fleip eller fakta?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.225
Antall liker
4.849
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har sett denne metoden nevnt tidligere, men kan ikke huske at tørketiden skulle være så lang som hele 20 timer. Hva slags lim på det norske markedet tilsvarer Titebond II?

 
V

vredensgnag

Gjest
Kan jo være avhengig av temperaturen ...

Jeg bruker Casco trelim, smører det på vha en eldre platespiller og lar platen stå i grei romtemperatur til limet er blitt helt gjennomsiktig. Alt limet kommer av i ett flak.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.019
Antall liker
8.213
Torget vurderinger
1
Det er minst èn tråd om dette fra før....
Dette er en ypperlig metode for å rense plater!

Det er snakk om vanlig hvitt trelim av den typen man brukte på sløyden...
Vintertypen av trelimet inneholder sprit som jo har renseeffekt. Denne trenger kanskje lengre tørketid enn vanlig trelim. Imidlertid synes jeg at vintertypen var litt vanskeligere å få av i èn bit; ble litt sprø. Kanskje kan man eksperimentere med tykkelse og tørketid.
 
V

vredensgnag

Gjest
Spørs om det ikke var Voff jeg tenkte på, da jeg skrev at ayaboh sverger til det.

Rent fysikktimemessig er det ulike bindinger i vinyl og lim. Limet trenger dypt inn i rillene, men setter seg ikke fast i disse på noe vis, og tiltrekkes mer til andre limmolekyler, hvilket er grunnen til at man kan trekke av flakene helt intakte. Jeg har spøkt med at man sikkert kan avspille limflaket om man legger det flatt nok.

;)

Men det fungerer også greit med vanlig vask og damppistol når det kniper på gamle plater, og lim er noe jeg bruker når det virkelig står dårlig til med platen jeg har funnet hos platepusherne.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
vredensgnag skrev:
Men det fungerer også greit med vanlig vask og damppistol når det kniper på gamle plater
Hva gjør damppistolen, og hvornår brukes den?
 
V

vredensgnag

Gjest
Damp under trykk, blåser fint og rent.


Jeg bruker en som ligner på denne.

 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.280
Antall liker
11.035
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Vi hadde en tråd om dette for en stund siden, utløst av et tips fra min sønn, og jeg syns det var ganske morsomt.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,45570.0.html
Siden jeg startet tråden måtte jeg selvføglelig prøve, og kan bekrefte at det virker godt. Vanlig Casco trelim ble brukt. Den er vannbasert og løser opp gørra før det binder driten til seg og størkner. Ingen limrester igjen på platene.
 
Topp Bunn