Flate høytalerkabler

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Nå har jeg fått en ny plassering av høytalerene, hvor de står lengre frem på gulvet. Det høres greit ut og ser bra ut, problemet er kabler. Jeg tenkte at jeg kunne se om jeg fant noen flate kabler og lurte på om noen hadde noen tips.

Jeg tok en kjapp titt på Hifiklubben.no og der var det noen flate og med minimal bredde. Nordost lager flate kabler men de er vel som regel latterlig dyre?!

Jeg fant noe ute på nettet, jeg har glemt merket med tror det var AVG, 50 fot til en skapelig pris, ikke terminerte lengde og med rikelig bredde på kobberet.

Hva synes Kåre-fansen? Har de sansen for flatvalset solid kobber, eller må det være rundt for dem?

Jeg har levd med noen gjennomsiktige kabler fra Clas Ohlson (?) som var relativ tykk i fiberstørrelsen uten å ha tenkt så mye på kabelproblematikken, så jeg tror ikke jeg vil gå rundt å innbille meg noe særlig opptur eller nedtur lydmessig. Jeg savner av og til likevel de gamle (kjempetykke og upraktiske) Audioquest kablene som var tolv solidcore i en kabel.

Så hovedpoenget at dette ikke skal være snubletråder men kan gjemmes /være under et teppe. Det blir også være en viss lengde på dem, da forsterkeren står til høyre for begge høytalerne. Så noen dyre saker er uaktuelt. Skal jeg bare bestille en rull fra USA eller har noen noe tips?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.656
Antall liker
21.458
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
12 AWG er 3.3 mm2.
Skulle være nok selv om man skulle komme opp i 5 m lengde som du muligens gjør til den ene høyttaleren.

Den rullen ser ut som multistrand? Kjør på. Diskret hifi er bedre hifi.
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Kan du legge ut link til siden med de uterminerte kobberkablene?
Mvh Roger
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Valentino skrev:
12 AWG er 3.3 mm2.
Skulle være nok selv om man skulle komme opp i 5 m lengde som du muligens gjør til den ene høyttaleren.

Den rullen ser ut som multistrand? Kjør på. Diskret hifi er bedre hifi.
Ja det er ikke solid-core. Jeg bare lurte på om noen hadde testet flatvalset kobber som ledning. En kan få kjøpt slikt som en sannsynligvis må isolere selv.
 

petal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.06.2003
Innlegg
63
Antall liker
0
Jeg hadde samme promet med snubletråder. Jeg har løst det ved å la kablene gå fra forsterkeren og nedigjennom gulvet, og i taket i kjelleren før de kommer opp gjennom gulvet rett ved høyttalerne.


OKA skrev:
Nå har jeg fått en ny plassering av høytalerene, hvor de står lengre frem på gulvet. Det høres greit ut og ser bra ut, problemet er kabler. Jeg tenkte at jeg kunne se om jeg fant noen flate kabler og lurte på om noen hadde noen tips.

Jeg tok en kjapp titt på Hifiklubben.no og der var det noen flate og med minimal bredde. Nordost lager flate kabler men de er vel som regel latterlig dyre?!

Jeg fant noe ute på nettet, jeg har glemt merket med tror det var AVG, 50 fot til en skapelig pris, ikke terminerte lengde og med rikelig bredde på kobberet.

Hva synes Kåre-fansen? Har de sansen for flatvalset solid kobber, eller må det være rundt for dem?

Jeg har levd med noen gjennomsiktige kabler fra Clas Ohlson (?) som var relativ tykk i fiberstørrelsen uten å ha tenkt så mye på kabelproblematikken, så jeg tror ikke jeg vil gå rundt å innbille meg noe særlig opptur eller nedtur lydmessig. Jeg savner av og til likevel de gamle (kjempetykke og upraktiske) Audioquest kablene som var tolv solidcore i en kabel.

Så hovedpoenget at dette ikke skal være snubletråder men kan gjemmes /være under et teppe. Det blir også være en viss lengde på dem, da forsterkeren står til høyre for begge høytalerne. Så noen dyre saker er uaktuelt. Skal jeg bare bestille en rull fra USA eller har noen noe tips?
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Hehe, det er nok 100% uaktuelt. Jeg har 16mm eikestaver som gulv (dvs solid og ikke parkett) og gulvet vil være der om 100 år regner jeg med.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.273
Antall liker
418
Ikke dum. Men litt vanskelig å finne pris og tilgjengelige lengder på den siden. Hong Kong vs USA så er vel førstnevnte en fordel mhp porto?
 
Topp Bunn