Flat eller rund kabel eller firkantet eller?

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg trenger nye signalkabler til et alt for dyrt anlegg. Kablene skal gå fra pre til monotrinn. Har jeg noe å tjene på å prøve flate kabler fremfor runde? Hvilken følger får det eventuelt for lyden? Og hvorfor?


Under tråden superflat kabel skrev Scaniagutten om lyden på flate kabler:

"Hei. nå er ikke jeg særlig god til å beskrive forskjell på lyd i kabler, jeg synes de spiller ganske likt med mine forrige ht-kabler( forøvrig et sett Baldur bi-wire) og det er svært betenkelig med tanke på prisforskjellen, Baldur kostet vel rundt 2k for meteren da de var i handelen. Inakustik koster kr.35,- for meteren!!!!!
I dag bruker jeg 2x3m Inakustik flat singelwire og Nordost Norse Jumpers på ht- terminalene og er svært fornøyd med det."

Mao: Billige flate kabler spiller minst like godt som svinedyre runde kabler! Dette må ha en teknisk forklaring!!

Kom igjen........
 
M

Medlem 1792

Gjest
Vil du ha rund eller flat lyd?...
Jeg trives godt med mine alt for dyre runde Kimber kabler :)
 
Sist redigert av en moderator:

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Et spm, hva er et alt for dyrt anlegg?
Snakker vi om 50 000,- 100 000,- flere hundretusen eller opp i millionklassen?
Prøv deg frem ved å låne noen.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
har selv hatt både flate og runde kabler uten att det har hatt noen sammenheng med lydkvaliteten. Hvilke som spiller bra og ikke fullt så bra kommer an på matchingen med utstyret som brukes.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
803
Sted
Bergen
Samma det,men for all del !! Ligg unna flate høyttalere.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Et spm, hva er et alt for dyrt anlegg?
Snakker vi om 50 000,- 100 000,- flere hundretusen eller opp i millionklassen?
Prøv deg frem ved å låne noen.
Ca 800K.
Har prøvd diverse kabler opp gjennom årene. Det jeg er ute etter, er dels folks egne erfaringer, dels tekniske forklaringer for det ene eller andre. Jeg forstår det slik at det meste av de elektriske impulsene følger yttersiden av kablene. Flate kabler har vel større overflate enn runde, og også hver enkelt wire er forbundet på en annen måte. Jeg kan ikke nok om impedans og induktans og resistans og alt dette her til å si noe fornuftig om det. Men det finnes jo andre her på sentralen som kan det.
Kan nevne at jeg nå blant annet bruker Kubala-Sosna (tonearm) og Chord Sarum som begge er runde. Flate kabler har jeg ingen erfaringer med, bortsett fra en del av internkablingen i preampen.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
50Hz går igjennom hele kabelen, høyere frekvens så beveger den seg utover fra senter av kabelen.
Har hørt på kabler til rundt 100k, ikke overbevist når det gjelder kabler.
legg pengene i andre ting, men det var ikke det som var spm ditt.
Vi får holde oss til temaet??????
tror det som er det viktigste er god termimering og skjerm.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Dette er antageligvis ikke tråden til å preike tekniske fakta, men det er gjort såpass mye forskning på skineffekt der hvor det betyr noe, - fra et par hundre MHz og oppover, til at det utrykkelig kan fastslås at skineffekt ikke opptrer på audiofrekvenser, selv om enkelte fantaster stadig forsøker seg med merkelige regnestykker for å bevise at så er tilfelle. Det som evt betyr noe er kun R-L-C, men for en IC med lav drivimpedans og påfølgene høy ( 10k+) inngangsimpedans skal dette ikke få effekt i audioområdet. Selvsagt vil kabelens konstrusjon være betemmende for C og L, men det betyr lite om den er flat, rund eller åttekantet..... det er derimot stor forskjell på den sytråden man kjøper på kabelstativet i el-butikken og en god kabel med gode plugger, men der stopper fornuften, og noe annet overtar....
Bruk penga på høyttalere istedet....
 

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
1 - Er du i tvil, så lån ALLTID ferdig innspilte retnings-satte kabler ! (- og ikke glem at dine Chord Cables er et bra "Basic"-standard start på High-End nivå av kabler )

A - Kabelen skal parvis ha likest mulig egen-Energi med lengden ( og med Termineringene ).

B - Organisk Ultra-frekvent terminert med parvis matchede egen-Energi.

C - Strukket Kobber med Svart og Gull/Sølv isolator med Gull/Sølv-plugger til signal ...- Strukket Kobber med Violett/Blå isolator med Diamantplugger til Høyttaler-Kabler !

Mvh. Lyden av Opplevelser med over 500K-meter med kabler....
 
Sist redigert:

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.599
Antall liker
4.132
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
1 - Er du i tvil, så lån ALLTID ferdig innspilte retnings-satte kabler ! (- og ikke glem at dine Chord Cables er et bra "Basic"-standard start på High-End nivå av kabler )

A - Kabelen skal parvis ha likest mulig egen-Energi med lengden ( og med Termineringene ).

B - Organisk Ultra-frekvent terminert med parvis matchede egen-Energi.

C - Strukket Kobber med Svart og Gull/Sølv isolator med Gull/Sølv-plugger til signal ...- Strukket Kobber med Violett/Blå isolator med Diamantplugger !

Mvh. Lyden av Opplevelser med over 500K-meter med kabler....
Merkelig.. Her fikk jeg en følelse av Morten Harket/Ubåtkapteinen/Norske Byggeklosser/Kirkvaag-Lystad-Mjøen i et sant virvar.
Vi må passe oss så vi ikke blir offer for Tåkefyrsten...

M
 

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
- Hmmm .. men Kjære Deg - jeg kunne med en slik Ultra-Frekvent "Stemme"balanse i kabelen, ha hørt Deg hviske, - helt til Stavanger - ( - Om du hadde vært på den andre siden av Kloden - fra Sidney i Australia ).

Mvh. Lyden av Opplevelser.... med Ultra-Frekvente hastigheter
 
Sist redigert:

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Få lånt deg noen kabler i forskjellig pris klasser oppover , og bruk lang tid på forskjellige sjangere bruk en hel del musikk , sett deg ned og lytt skikkelig i fred og ro , flytt så mellom kabler som du gjør med forskjellige plater på veien , og slik gjør du fram og tilbake. Jeg holdt på slik selv til di billigste hama kablene på Elkjøp til mye av di helt dyreste av nordost. Jeg endte opp med monster sine høyttaler kabler med 4 mm tverrsnitt og god terminering på selve kabelen , jeg bruker også monster spader og banan plugger. Monster er di beste kablene jeg har hørt som passer så si alle høyttaler par , di har fet lyd signatur vil jeg si stram og fyldig bass med en fin luftig og detaljert mellom tone og diskant , di er svært raske og gi informasjon til høyttalerne. Monster er kanskje ikke di peneste kablene men det finnes fine strømper og dra over dem , ikke koster dem mye for meteren heller men jaggu di leverer en stor lyd opplevelse. Jeg har gått til monster sitt merke på hdmi og signal kabler også og angrer ikke et sekund. Jeg er selv en av di som hører forskjell på kabler på mitt system , og da er jeg også nøye på hvordan det låter. Har monster kostet si 5000 kr meteren nå har jeg fortsatt gått for di så bra er di.

Imagine
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Jeg forholder meg til kabler som transporterer signal eller strøm.For tiden har jeg bare kabler som er runde i mitt eie.De gjør sikkert det de skal gjøre enten de er runde
eller flate,åttekantede eller firkantige.Jeg har merket såpass liten forskjell i mitt anlegg at jeg har valgt en nøktern linje ang. kabler.Om man er ute etter mikroskopiske
forskjeller er det bare å prøve ut flere.Jeg har kommet frem til en konklusjon som jeg lever svært behagelig med.Anlegget blir ikke i bedre stand til å presentere lyd/
musikk om jeg skifter kabler.Komponentene i anlegget avgjør.Har du skaffet gode komponenter ser du bare på kablene som et "bindeledd" og nyter musikken til fulle.
Opps jeg glemte visst å si at de mikroskopiske forskjeller man får i lyd ved kabelbytte kan man gjøre med kabler til 100-200 kroner.Slik fortsetter det oppover fra 5000
til 10000 osv. osv.Dette med å finne sin "hylle" i dette med Stereo er vel det vanskeligste valget man blir stillet overfor.Ikke om kablene er flate eller runde.
Mvh Kenneth
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Angående forskjellen på runde og flate kabler, så er det ikke bare skin effect som har blitt brukt som forklaring på hvorfor f.eks. Nordost visstnok låter annerledes enn runde kabler. Skin effect ble forresten også brukt som forklaringsmodell av Hifiklubben som solgte Tara Labs med sine rectangular solid core ledere på 90-tallet husker jeg, men disse kablene var runde. Men i følge de som selger Nordost er det selve kabelgeometrien som gjør at en kabel hvor lederne ligger "flatt" ved siden av hverandre låter annerledes enn f.eks. en standard star quad "rund" kabel.
Hvis man bretter en Nordost kabel midt på langs lengderetning så blir den ødelagt, ble jeg fortalt en gang det var noen som prøvde å selge meg 2x3 meter til 10.000,- sammen med en forsterker en gang for lenge siden. De som er teknisk kyndige kan sikkert forklare hvordan induktans og kapasitans forandres av geometrien (hvis de gidder og/eller orker å gå gjennom det nok en gang). :)
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
1 - Er du i tvil, så lån ALLTID ferdig innspilte retnings-satte kabler ! (- og ikke glem at dine Chord Cables er et bra "Basic"-standard start på High-End nivå av kabler )

A - Kabelen skal parvis ha likest mulig egen-Energi med lengden ( og med Termineringene ).

B - Organisk Ultra-frekvent terminert med parvis matchede egen-Energi.

C - Strukket Kobber med Svart og Gull/Sølv isolator med Gull/Sølv-plugger til signal ...- Strukket Kobber med Violett/Blå isolator med Diamantplugger !

Mvh. Lyden av Opplevelser med over 500K-meter med kabler....
Snake oil.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Takk for alle svar så langt. Hvert svar blir nøye lest og vurdert. For meg er det ikke utenkelig at kabelgeometrien kan ha betydning for lyden, selv om materiale, god skjerming og terminering kanskje betyr mer....? Men nå man likevel kanskje skal ut med 30 K for et enkelt kabelstrekk, gjelder det å velge riktig. Jeg vil imidlertid foretrekke Clas dersom det er like bra, og skal sammenlikne det med f eks Nordost Odin hvis jeg får anledning. En av de bedre kablene jeg har, er et par Harmonic Technology Crystal Silver. De er runde - dersom noen lurte på det.

Men altså når f eks Nordost satser så vidt mye på flate kabler: Er det bare reklamegimmik, eller har det virkelig noe for seg? Det er vel ikke bare tull det de folka driver med?
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Dette er antageligvis ikke tråden til å preike tekniske fakta, men det er gjort såpass mye forskning på skineffekt der hvor det betyr noe, - fra et par hundre MHz og oppover, til at det utrykkelig kan fastslås at skineffekt ikke opptrer på audiofrekvenser, selv om enkelte fantaster stadig forsøker seg med merkelige regnestykker for å bevise at så er tilfelle. Det som evt betyr noe er kun R-L-C, men for en IC med lav drivimpedans og påfølgene høy ( 10k+) inngangsimpedans skal dette ikke få effekt i audioområdet. Selvsagt vil kabelens konstrusjon være betemmende for C og L, men det betyr lite om den er flat, rund eller åttekantet..... det er derimot stor forskjell på den sytråden man kjøper på kabelstativet i el-butikken og en god kabel med gode plugger, men der stopper fornuften, og noe annet overtar....
Bruk penga på høyttalere istedet....

Ang. skinneffekt.I følge min kilde er strømfortrengning/skineffekt noe han jobber med nesten daglig,i området 100 - 2500 Hz og har en betydning for oss og de i hverdagen..
Synes derfor det er litt merkelig at dette kan være et problem kun i MHz området og i området 100 - 2500Hz og ikke i audio området 20 - 20KHz.
Minnes også en kommentar ang. coax,der en coax er en coax.Nå er de nå slik at det foregår en utvikling der også, for å minimere
problemer med "dropouts",fullstendig utfall og dårlig taleforståelse (lyd) på mobiltelefoner pga. passiv intermodulasjon i bl.a
coax kabler,metallrenhet,overfatestruktur og hvor stramt skjermen sitter.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Takk for alle svar så langt. Hvert svar blir nøye lest og vurdert. For meg er det ikke utenkelig at kabelgeometrien kan ha betydning for lyden, selv om materiale, god skjerming og terminering kanskje betyr mer....? Men nå man likevel kanskje skal ut med 30 K for et enkelt kabelstrekk, gjelder det å velge riktig. Jeg vil imidlertid foretrekke Clas dersom det er like bra, og skal sammenlikne det med f eks Nordost Odin hvis jeg får anledning. En av de bedre kablene jeg har, er et par Harmonic Technology Crystal Silver. De er runde - dersom noen lurte på det.

Men altså når f eks Nordost satser så vidt mye på flate kabler: Er det bare reklamegimmik, eller har det virkelig noe for seg? Det er vel ikke bare tull det de folka driver med?
Vet ikke om jeg ville satset penger på hva som har mest innvirkning på en kabel, men geometrien er iallfall en ting som helt sikket utgjør forskjeller. Hvor hørbar forskjellen er kan du jo prøve ut litt hjemme med enkle midler, lag f.eks. en signalkabel med en koakskabel og sammenlign med enledere som kan ligge fritt, tvinnes, flettes, o.s.v.
Jeg er ikke sikker på at skjerming alltid er en god ting heller, men det er nok også en av de tingene som kan gjøre forskjell, og det går vel kanskje strengt tatt under "geometri"? Gode termineringer er alltid et must, uansett ledermateriale og oppbygning forøvrig.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
I den grad kabelgeometri, tverrsnitt og slikt har betydning for lyden, slår jo dette forskjellig ut for signalkabler og høyttalerkabler.

Ideelt sett går det ikke strøm i signalkabler - signalkabler skal bare overføre en signalspenning - men siden inngangsimpedanser ikke er uendelige, går det i praksis alltid litt strøm. Men ikke mye. Min ML 320s forforsterker har en inngangsimpedans på 100 kOhm - hvilket betyr at det går noen små brøkdeler av noen milliampere med strøm i signalkablene mine. Men altså: i signalkabler snakker vi hovedsakelig om signalspenning, ikke om strøm.

I høyttalerkabler skal det imidlertid gå en del strøm - opptil ganske mange Ampere - og her er det strøm som er i fokus.

Asbjørn har har skrevet litt om dette i en kommentar til et av innleggene mine - og sikkert ellers også - men jeg finner ikke dette i farten.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.766
Antall liker
50.395
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Men altså når f eks Nordost satser så vidt mye på flate kabler: Er det bare reklamegimmik, eller har det virkelig noe for seg? Det er vel ikke bare tull det de folka driver med?

De driver og tjener masse penger på godtroende mennesker ;)

O
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Men altså når f eks Nordost satser så vidt mye på flate kabler: Er det bare reklamegimmik, eller har det virkelig noe for seg? Det er vel ikke bare tull det de folka driver med?

De driver og tjener masse penger på godtroende mennesker ;)

O
Selv har jeg ikke opplevd å høre store forskjeller på kabler de gangene jeg har prøvd, men syns jeg har merket forandring til både det bedre og verre, og ikke alltid i samsvar med pris. Derfor tenker iallfall jeg at når forskjellene virker å være så små, er det kanskje en smart strategi å skille seg tydelig ut fra resten av ulveflokken i kampen om forbrukernes sparepenger.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Min skarve erfaring er at det på tonearmskabler er til dels store forskjeller.
På signalkabler klare forskjeller.
På høyttalerkabler mindre forskjeller, men de er der.....

Dette med retningsbestemte kabler har jeg aldri forstått så mye av. Med XLR terminering er retningen gitt uansett, og det er stort sett det jeg bruker. I høyttalerkablene går det mye strøm, men det er vel vekselstrøm, så der ser jeg ikke helt poenget.....:)

PS Det er vel vekselstrøm i tonearmskabelen også?
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
938
Antall liker
701
Torget vurderinger
10
1 - Er du i tvil, så lån ALLTID ferdig innspilte retnings-satte kabler ! (- og ikke glem at dine Chord Cables er et bra "Basic"-standard start på High-End nivå av kabler )

A - Kabelen skal parvis ha likest mulig egen-Energi med lengden ( og med Termineringene ).

B - Organisk Ultra-frekvent terminert med parvis matchede egen-Energi.

C - Strukket Kobber med Svart og Gull/Sølv isolator med Gull/Sølv-plugger til signal ...- Strukket Kobber med Violett/Blå isolator med Diamantplugger !

Mvh. Lyden av Opplevelser med over 500K-meter med kabler....
Vær snill å skriv slik at man forstår ! Mulig det bare er meg , men jeg forstår ikke noe av dette som blir skrevet her ....
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
For PU kabler er det nokså innlysende at kabelen kan ha en effekt, da kapasitansen fra kabelen legger seg til lastkapasitansen i RIAAen, så det er greit. For signalkabler og høyttalerkabler blir det egentlig snakk om RLC - som allerede er sagt. Nordost satser vel stort sett på å minkse kapasitansen i kablene, men dette kan gjøres på forskjellige måter, men selvsagt er det kabelgeometrien som er utslagsgivende. Pris vs resultat kan oppnås på flere måter, uten at det behøver koste 10.000kr/m, - og det er min fremste innvending mot galskapen.
Mhp om coax er coax er coax, så er også coaxkabler forskjellige, alt etter bruksområde, men her går det i hovedsak på signaltap som igjen er en funksjon av frekvens og lengde. Det blir det en logisk grunn til å bruke svinedyre coaxkabler med ekstremt lavt tap. En RG213 har feks et tap på ca 6dB/100HMz og 100m, Da vi man miste 3/4 av energien på et slikt strekk, mens en grovere feks Heliax har et tap på kanskje 1dB..
Her er forresten en serie artikler fra engelske Uni.St. Andrews, som ikke er for hårete, men som også gir gode forklaringer mot kabelhysteriet
https://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/skineffect/page1.html
 

Oura

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
496
Antall liker
226
Torget vurderinger
4
Jeg har selv ikke testet ut kabler opp i 30k prisklassen, men for hva det er verdt som et konkret tips, har jeg oppnådd svært god klarhet og innsikt med skjermet, rund sølvkabel, med tverrsnitt ca 0.6 mm. Kablene er terminert med sølvplugger.
Dersom preamp har relativt lav utg imp og slutt-trinn tilsvarende høy, som Ulf-B var inne på, behøver ikke tverrsnittet være veldig stort. Har testet større tverrsnitt og flere ledere i parallell, men dette bidro til redusert klarhet i mine ører. Piano opptak avslørte dette på utklingningen i toppen.

Synes vel kanskje at kabler med større tverrsnitt i noen tilfeller kan ha bidratt til en noe "svulstigere" mellomtone og øvre bass, men da ikke så godt definert.

Min erfaring er vel i korthet å holde kabel-lengden så kort som mulig, kjøre sølv hele veien og en så god mekanisk terminering som mulig mot pluggene.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.288
Antall liker
34.824
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Angående forskjellen på runde og flate kabler, så er det ikke bare skin effect som har blitt brukt som forklaring på hvorfor f.eks. Nordost visstnok låter annerledes enn runde kabler. Skin effect ble forresten også brukt som forklaringsmodell av Hifiklubben som solgte Tara Labs med sine rectangular solid core ledere på 90-tallet husker jeg, men disse kablene var runde. Men i følge de som selger Nordost er det selve kabelgeometrien som gjør at en kabel hvor lederne ligger "flatt" ved siden av hverandre låter annerledes enn f.eks. en standard star quad "rund" kabel.
Hvis man bretter en Nordost kabel midt på langs lengderetning så blir den ødelagt, ble jeg fortalt en gang det var noen som prøvde å selge meg 2x3 meter til 10.000,- sammen med en forsterker en gang for lenge siden. De som er teknisk kyndige kan sikkert forklare hvordan induktans og kapasitans forandres av geometrien (hvis de gidder og/eller orker å gå gjennom det nok en gang). :)
Nja, det går an å lete opp noen av de gamle trådene også. Kortversjon: Om yttergeometrien er rund eller flat er ikke så viktig. Det som er viktig er hvordan pluss- og minus-ledere ligger i forhold til hverandre. Det styrer induktans og kapasitans. Induktansen blir større hvis det er stort areal i sløyfen mellom pluss og minus, mens kapasitansen blir større hvis avstanden mellom lederne blir mindre og kontaktarealet øker. Det påvirker i sin tur frekvensgangen øverst i audiobåndet. En flat kabel bestående av to folieledere oppå hverandre er noe annet enn en flat kabel bestående av vekslende pluss- og minusledere, som igjen er noe annet enn en flat kabel med en gruppe pluss-ledere på den ene siden og en gruppe minus-ledere på den andre. De to siste kan være samme type kabel, bare koblet forskjellig, og vil ha helt forskjellige elektriske egenskaper og ulik påvirkning på signalet.

Men stort sett er kabelforskjeller oppskrytte greier. Kjøp en equalizer i stedet. :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
For den svorne DIYer, så finnes det flatkabler, både rette og partvinnede, hvor man kan eksperimentere av hjertens lyst... og de koster ikke 10kkr/m :rolleyes:
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
1 - Er du i tvil, så lån ALLTID ferdig innspilte retnings-satte kabler ! (- og ikke glem at dine Chord Cables er et bra "Basic"-standard start på High-End nivå av kabler )

A - Kabelen skal parvis ha likest mulig egen-Energi med lengden ( og med Termineringene ).

B - Organisk Ultra-frekvent terminert med parvis matchede egen-Energi.

C - Strukket Kobber med Svart og Gull/Sølv isolator med Gull/Sølv-plugger til signal ...- Strukket Kobber med Violett/Blå isolator med Diamantplugger !

Mvh. Lyden av Opplevelser med over 500K-meter med kabler....
Vær snill å skriv slik at man forstår ! Mulig det bare er meg , men jeg forstår ikke noe av dette som blir skrevet her ....
Du er i godt selskap, Hb 52.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Takk for alle svar så langt. Hvert svar blir nøye lest og vurdert. For meg er det ikke utenkelig at kabelgeometrien kan ha betydning for lyden, selv om materiale, god skjerming og terminering kanskje betyr mer....? Men nå man likevel kanskje skal ut med 30 K for et enkelt kabelstrekk, gjelder det å velge riktig. Jeg vil imidlertid foretrekke Clas dersom det er like bra, og skal sammenlikne det med f eks Nordost Odin hvis jeg får anledning. En av de bedre kablene jeg har, er et par Harmonic Technology Crystal Silver. De er runde - dersom noen lurte på det.

Men altså når f eks Nordost satser så vidt mye på flate kabler: Er det bare reklamegimmik, eller har det virkelig noe for seg? Det er vel ikke bare tull det de folka driver med?
Om du har mulighet til å få noen til å hjelpe deg, hadde det vært veldig interessant om du kunne ha gjennomført en blindtest når du sammenligner kablene.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Takk for alle svar så langt. Hvert svar blir nøye lest og vurdert. For meg er det ikke utenkelig at kabelgeometrien kan ha betydning for lyden, selv om materiale, god skjerming og terminering kanskje betyr mer....? Men nå man likevel kanskje skal ut med 30 K for et enkelt kabelstrekk, gjelder det å velge riktig. Jeg vil imidlertid foretrekke Clas dersom det er like bra, og skal sammenlikne det med f eks Nordost Odin hvis jeg får anledning. En av de bedre kablene jeg har, er et par Harmonic Technology Crystal Silver. De er runde - dersom noen lurte på det.

Men altså når f eks Nordost satser så vidt mye på flate kabler: Er det bare reklamegimmik, eller har det virkelig noe for seg? Det er vel ikke bare tull det de folka driver med?
Om du har mulighet til å få noen til å hjelpe deg, hadde det vært veldig interessant om du kunne ha gjennomført en blindtest når du sammenligner kablene.
Ja, jeg er ikke fremmed for det. Å skjønne seg på kable er ikke lett. Uansett hvor mange ganger jeg leser om kapasitans og impedans og alt det der, skjønner jeg ikke helt hva det gjør med lyden. At det kan få betydning for signalet, kan nok forstås. Men hvilke lydutslag og i hvilken retning - da begynner det å bli vanskelig på alvor.
Men ut fra det folk så langt har skrevet, blir vel en foreløpig konklusjon at formen (rund eller flat) på kabelen ikke er ubetinget avgjørende i seg selv. Både flate og runde kabler kan ha ulik geometri, og man må studere den nærmere hvis man skal kunne ha noen begrunnet oppfatning.

Egentlig har jeg vel ikke kommet noe særlig lengre enn utgangspunktet, nemlig "lån og prøv". I og for seg er det det jeg har gjort til nå.

Takk til alle bidragsytere til nå. Kom gjerne med enda flere synspunkter, og evt forslag til hva JEG BØR PRØVE. :)

mvh
Harald
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.288
Antall liker
34.824
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Vi snakker i beste/verste fall om "eq-profiler" på +/- 0,1 dB, helt på grensen til hørbarhet. Hvis du endrer tverrsnittet på en høyttalerkabel, vil du i større eller mindre grad få en frekvensgang som følger impedanskurven på høyttaleren. Kapasitans og induktans gjør en mindre forskjell, og påvirker bare i diskanten. På en signalkabel vil høy kapasitans kunne gi en liten avrulling helt øverst, mens på høyttalerkabler er det motsatt og høy induktans vil gi en avrulling helt øverst. På ubalanserte signalkabler har også tverrsnittet på skjerm/returleder betydning, siden det kan påvirke støygulvet i anlegget.

Resultatet, om det i det hele tatt vil være noen som helst hørbar effekt, vil komme helt an på hva du har koblet til i hver ende. Derfor er det nokså nytteløst å gi generelle råd utover det helt åpenbare. Det koster ikke stort å kjøpe kabler som er gode nok til ikke å farge lyden i noen som helst retning. Jeg foreslår å stoppe der. Hvis du i stedet ønsker å bruke kabler til å "fin-tune anlegget" er det systemavhengig, dyrt og lite effektivt. Derfor rådet om å kjøpe en equalizer i stedet hvis det egentlig er equalizing du ønsker.

Vet ikke om det oppklarer eller forvirrer, men her er en av mine favorittråder om kabler: http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html :)
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
- Hmmm .. men Kjære Deg - jeg kunne med en slik Ultra-Frekvent "Stemme"balanse i kabelen, ha hørt Deg hviske, - helt til Stavanger - ( - Om du hadde vært på den andre siden av Kloden - fra Sidney i Australia ).

Mvh. Lyden av Opplevelser.... med Ultra-Frekvente hastigheter
Det er mulig det er feil tråd å ta dette opp i, men synes dere det virkelig er greit at det kommer slike kommentarer fra en bransjeaktør? For meg er slike kommentarer reneste pølsevev, med mindre aktøren da viser til en telefonsamtale mellom Sydney og Stavanger.

Jeg hadde ikke brydd meg så mye om det var en privatperson som kom med slikt, men har ikke en bransjeaktør et visst ansvar i forhold til forbrukerne? For meg er kommentarer som dette svært nært opp til brudd med markedsføringslovens kapittel 2 § 7 Villedende handlinger: "En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne" (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2#KAPITTEL_2)

Er det bare meg, eller er det flere som reagerer på dette?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
- Hmmm .. men Kjære Deg - jeg kunne med en slik Ultra-Frekvent "Stemme"balanse i kabelen, ha hørt Deg hviske, - helt til Stavanger - ( - Om du hadde vært på den andre siden av Kloden - fra Sidney i Australia ).

Mvh. Lyden av Opplevelser.... med Ultra-Frekvente hastigheter
Det er mulig det er feil tråd å ta dette opp i, men synes dere det virkelig er greit at det kommer slike kommentarer fra en bransjeaktør? For meg er slike kommentarer reneste pølsevev, med mindre aktøren da viser til en telefonsamtale mellom Sydney og Stavanger.

Jeg hadde ikke brydd meg så mye om det var en privatperson som kom med slikt, men har ikke en bransjeaktør et visst ansvar i forhold til forbrukerne? For meg er kommentarer som dette svært nært opp til brudd med markedsføringslovens kapittel 2 § 7 Villedende handlinger: "En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne" (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2#KAPITTEL_2)

Er det bare meg, eller er det flere som reagerer på dette?
Du er nok ikke den eneste som reagerer på og mener noe om dette. Jeg for min del kunne sagt mye om det, men jeg velger å si lite.

Men jeg anser at i rent markedsføringsøyemed har vel disse innleggene omtrent så lite slagkraft som det er mulig å få, og faren for at noen skal la seg villede er sannsynligvis neglisjerbar.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.975
Antall liker
2.889
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Til signalkabler har jeg ikke erfart noen lydforskjell på flat eller rund.
Bruker derfor rund når jeg lager egne sølvkabler, da de er lettere å jobbe med.
Kan anbefale sølv DIY. De er rimelige i innkjøp og lyden er upåklagelig.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Vi snakker i beste/verste fall om "eq-profiler" på +/- 0,1 dB, helt på grensen til hørbarhet. Hvis du endrer tverrsnittet på en høyttalerkabel, vil du i større eller mindre grad få en frekvensgang som følger impedanskurven på høyttaleren. Kapasitans og induktans gjør en mindre forskjell, og påvirker bare i diskanten. På en signalkabel vil høy kapasitans kunne gi en liten avrulling helt øverst, mens på høyttalerkabler er det motsatt og høy induktans vil gi en avrulling helt øverst. På ubalanserte signalkabler har også tverrsnittet på skjerm/returleder betydning, siden det kan påvirke støygulvet i anlegget.

Resultatet, om det i det hele tatt vil være noen som helst hørbar effekt, vil komme helt an på hva du har koblet til i hver ende. Derfor er det nokså nytteløst å gi generelle råd utover det helt åpenbare. Det koster ikke stort å kjøpe kabler som er gode nok til ikke å farge lyden i noen som helst retning. Jeg foreslår å stoppe der. Hvis du i stedet ønsker å bruke kabler til å "fin-tune anlegget" er det systemavhengig, dyrt og lite effektivt. Derfor rådet om å kjøpe en equalizer i stedet hvis det egentlig er equalizing du ønsker.

Vet ikke om det oppklarer eller forvirrer, men her er en av mine favorittråder om kabler: http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html :)
Jeg tar deg på ordet og bøyer meg i støvet, Asbjørn. Inntil videre regner jeg dette som en slags fasit som jeg skal prøve å forstå etter hvert. Skal se på favorittråden din en gang til (kjenner jo til den), så får vi se om jeg synes at det som står der, støtter opp om det du skriver nå. Men å lese seg opp på dette her forutsetter tålmodighet - og kanskje også en hjerne som jeg nok hadde i gamle dager, men som for lengst har forvitret i øl og rødvin. Så foreløpig holder jeg meg til dine konklusjoner og tester ut fra det. Uansett flott å ha deg som guru her på sentralen, selv om du kjører Tesla. ;)
 
Topp Bunn