Flat eller rund kabel eller firkantet eller?

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
- Hmmm .. men Kjære Deg - jeg kunne med en slik Ultra-Frekvent "Stemme"balanse i kabelen, ha hørt Deg hviske, - helt til Stavanger - ( - Om du hadde vært på den andre siden av Kloden - fra Sidney i Australia ).

Mvh. Lyden av Opplevelser.... med Ultra-Frekvente hastigheter
Det er mulig det er feil tråd å ta dette opp i, men synes dere det virkelig er greit at det kommer slike kommentarer fra en bransjeaktør? For meg er slike kommentarer reneste pølsevev, med mindre aktøren da viser til en telefonsamtale mellom Sydney og Stavanger.

Jeg hadde ikke brydd meg så mye om det var en privatperson som kom med slikt, men har ikke en bransjeaktør et visst ansvar i forhold til forbrukerne? For meg er kommentarer som dette svært nært opp til brudd med markedsføringslovens kapittel 2 § 7 Villedende handlinger: "En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne" (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2#KAPITTEL_2)

Er det bare meg, eller er det flere som reagerer på dette?
Du er nok ikke den eneste som reagerer på og mener noe om dette. Jeg for min del kunne sagt mye om det, men jeg velger å si lite.

Men jeg anser at i rent markedsføringsøyemed har vel disse innleggene omtrent så lite slagkraft som det er mulig å få, og faren for at noen skal la seg villede er sannsynligvis neglisjerbar.
Ja, dette er jo ikke første gangen Lyden av opplevelser kommer med innlegg som er vanskelige å forstå. Jeg tror vi skal ta det i beste mening og ikke la oss provosere. En annen sak er at jeg ikke helt ser at det som denne forhandleren skriver i denne tråden, kan anses som reklame for egne produkter - med mindre Lyden av opplevelser forhandler Chord.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ring Doxa og få låne deira, det er heteste tips. Og drit i flat/rund osv
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Jeg liker desidert best flate kabler på elektrostater, på dynamiske liker jeg best runde. Har ht kabel til 34k liggende i skapet til jeg får elektrostat igjen. Men nå kjører jeg Vandenhul uten terminering til 250 kr per meter. De til 34 000 skulle gjerne vært best men det er de ikke på dette oppsettet. Det jeg ikke skjønner er at folk ikke hører forskjell på kabler, må være kjedelig.
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
1 - Er du i tvil, så lån ALLTID ferdig innspilte retnings-satte kabler ! (- og ikke glem at dine Chord Cables er et bra "Basic"-standard start på High-End nivå av kabler )

A - Kabelen skal parvis ha likest mulig egen-Energi med lengden ( og med Termineringene ).

B - Organisk Ultra-frekvent terminert med parvis matchede egen-Energi.

C - Strukket Kobber med Svart og Gull/Sølv isolator med Gull/Sølv-plugger til signal ...- Strukket Kobber med Violett/Blå isolator med Diamantplugger til Høyttaler-Kabler !

Mvh. Lyden av Opplevelser med over 500K-meter med kabler....

Har du fått noe på Blå eller violett resept i tastaturet :mad:
 
L

Larkus

Gjest
Trefase-drift av høyttalere? Det har ingen tenkt på før:cool:
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Men runde kabler er vel uansett mere robuste enn flate. Brekker de og mister egenskapene sine rett som det er?? I alle fall når det gjelder høyttalerkabler må da runde tåle mer?
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Til signalkabler har jeg ikke erfart noen lydforskjell på flat eller rund.
Bruker derfor rund når jeg lager egne sølvkabler, da de er lettere å jobbe med.
Kan anbefale sølv DIY. De er rimelige i innkjøp og lyden er upåklagelig.
Hjertens enig. DIY sølv i silke og gjerne linolje er billig og svært bra.
De beste høytalerkablene jeg har benyttet er også de rimeligst og er flat 99,99% sølv (0,3 x 10 mm) i silkestrømpe og linolje.
Signalkabler har jeg ikke fått til ennå, men skal i gang igjen.
Andre kabler jeg synes har godt pris / lyd - forhold er Doxa og Whistler.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Men runde kabler er vel uansett mere robuste enn flate. Brekker de og mister egenskapene sine rett som det er?? I alle fall når det gjelder høyttalerkabler må da runde tåle mer?
Det er en stor praktisk fordel både under produksjon og bruk at de er runde fremfor flate, men best lyd!!!!!
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Men runde kabler er vel uansett mere robuste enn flate. Brekker de og mister egenskapene sine rett som det er?? I alle fall når det gjelder høyttalerkabler må da runde tåle mer?
Bruker flatsølv i bomull til høyttalerkabel.
Har aldri hatt problemer med at noe brekker.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Men runde kabler er vel uansett mere robuste enn flate. Brekker de og mister egenskapene sine rett som det er?? I alle fall når det gjelder høyttalerkabler må da runde tåle mer?
Bruker flatsølv i bomull til høyttalerkabel.
Har aldri hatt problemer med at noe brekker.
Har du noen bilder som viser hvordan de ser ut? Høres litt interessant ut.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Pene er de ikke. Linolja tørker og blir gul. Om du ønsker et bedre utseende så kan mann kanskje trekke en tørr strømpe av silke eller bomull utenpå.
Disse spiller hos meg bedre enn kjøpe kabler til 20 lakser.

image.jpg
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Men runde kabler er vel uansett mere robuste enn flate. Brekker de og mister egenskapene sine rett som det er?? I alle fall når det gjelder høyttalerkabler må da runde tåle mer?
Bruker flatsølv i bomull til høyttalerkabel.
Har aldri hatt problemer med at noe brekker.
Har du noen bilder som viser hvordan de ser ut? Høres litt interessant ut.
Kan ordne det (når jeg finner frem apparatet), men de ser ut som Billa sine bare uten plugger og de er hvite slik som bomull er.
Men det er signalkabel du er ute etter eller ? rca eller balansert ?
Tror jeg har et par rca i 0,5mm rundt finsølv og et par Mogami kobberkabel liggende som du kan låne.
De er gode begge to. Mogami er skjermet.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.470
Antall liker
35.313
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Signalkabler som består av to flate ledere med bredsidene mot hverandre ville vært galskap. Det maksimerer kapasitansen i kabelen, og dermed også avrullingen i toppen. Da snakker vi tonekontroll og lavpassfilter, ikke "fintuning". Den oppbygningen gir bare mening for høyttalerkabler hvor det er induktansen som gir en avrulling helt øverst pga lav lastimpedans. Signalkabler må ha lav kapasitans for ufarget frekvensgang. Tverrsnitt og induktans har derimot ikke så mye å si i en signalkabel.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.470
Antall liker
35.313
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, det der er et førsteordens lavpassfilter. Ingen premie for å gjette hvilke kurver på denne grafen som er modeller av Alpha-Core:

141963d1340305592-hvilke-egenskaper-ma-apparatene-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler-signal-c.png


Eksakt hvor ille det blir kommer an på utgangsimpedansen i kilden. I denne grafen er den modellert som en rør-sak med 2,8 kOhm utgangsimpedans. Med lavere utgangsimpedans blir skaden mindre, men mye kapasitans i en signalkabel er ikke en god ting.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Men runde kabler er vel uansett mere robuste enn flate. Brekker de og mister egenskapene sine rett som det er?? I alle fall når det gjelder høyttalerkabler må da runde tåle mer?
Bruker flatsølv i bomull til høyttalerkabel.
Har aldri hatt problemer med at noe brekker.
Har du noen bilder som viser hvordan de ser ut? Høres litt interessant ut.
Kan ordne det (når jeg finner frem apparatet), men de ser ut som Billa sine bare uten plugger og de er hvite slik som bomull er.
Men det er signalkabel du er ute etter eller ? rca eller balansert ?
Tror jeg har et par rca i 0,5mm rundt finsølv og et par Mogami kobberkabel liggende som du kan låne.
De er gode begge to. Mogami er skjermet.
Spennende. Takker og bukker. Tar kontakt ved leilighet.
mvh
Harald
 
Topp Bunn