Fjøsnisser på Hifisentralen?

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Jeg har faktisk sendt PM med tips. Ikke for å selge noe og kun to tre ganger med spesifikke produkter, og hvor jeg ikke har noen egeninteresse, noe jeg aldri egentlig har siden ikke jobber med disse tingene. Men noen ganger så tenker jeg at forumet er innmari ensformig, i den forstand at det er litt de samme folka som sier de samme tingene, som får likes av de samme folka. Og egentlig er det, for meg i hvertfall, kult å kikke på noen flere alternativer, Ikke bare i merker, men i retninger. Om ikke annet så er det flere veier til Rom, og det er ikke sikkert det er det heftigste jetflyet med høyest hastighet, mest power og det flotteste eksteriør som gir den beste opplevelsen.

Men jeg setter enormt pris på den litt personlige tilbakemeldingen man kan få når man lurer på noe og ikke ønsker at det man lurer på drukner i uendelig lange lange tråder.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har faktisk sendt PM med tips. Ikke for å selge noe og kun to tre ganger med spesifikke produkter, og hvor jeg ikke har noen egeninteresse, noe jeg aldri egentlig har siden ikke jobber med disse tingene.
Fair enough.

Men noen ganger så tenker jeg at forumet er innmari ensformig, i den forstand at det er litt de samme folka som sier de samme tingene, som får likes av de samme folka. Og egentlig er det, for meg i hvertfall, kult å kikke på noen flere alternativer, Ikke bare i merker, men i retninger. Om ikke annet så er det flere veier til Rom, og det er ikke sikkert det er det heftigste jetflyet med høyest hastighet, mest power og det flotteste eksteriør som gir den beste opplevelsen.
Da er det jo bare bra med flere som poster. :)

Men jeg setter enormt pris på den litt personlige tilbakemeldingen man kan få når man lurer på noe og ikke ønsker at det man lurer på drukner i uendelig lange lange tråder.
Det er jo et poeng, men i de aller fleste tilfeller kommer jo heldigvis de "on topic" svarene ganske kjapt, og så sporer trådene av når det viktigste allerede har blitt sagt.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
https://snl.no/nisse skrev:
I Norge og Norden ellers tenkte man seg nissen som en liten gråkledd mann med rød lue og langt skjegg. Han er svært sterk og hjelper til med gårdsarbeidet, dersom han på visse kvelder, spesielt julekvelden, får god mat og drikke.
Jeg har ofte lest om forumtroll, og vi har sikkert noen av dem også her på HFS, men tydeligvis har vi flere overnaturlige vesener blant oss. Nisser og "små hjelpere". ;)

Da jeg var ny på forumet, og stilte spørsmål om ditt og datt, kom det veldig ofte, i tillegg til svar i trådene, PM-er med råd fra brukere som aldri postet på forumet. Disse rådene var ofte stilet mer som bombastiske fasitsvar enn mulige løsninger. Uten at jeg har tenkt særlig over det, har dette avtatt over tid, og det er lenge siden jeg har sett noe slikt. Det har kommet meg for øre at dette er helt vanlig fremdeles. Nye brukere får tydeligvis slike PM-er fra hjelpsomme brukere med bombesikre formaninger om hvilke valg som bør tas (produkter som bør kjøpes), som svært sjelden poster på forumet. Muligens er dette slike "erfarne brukere som har blitt jaget fra forumet av Hobbyødeleggerene" som man til tider leser om? Vi har i alle fall tydeligvis et helt "hjelpekorps" som jobber i det skjulte, bak kulissene.

All hjelp er selvsagt verdt å ta med seg og vurdere, men jeg skulle ønske at alle råd og meninger kunne postes i forumtrådene der spørsmålene blir stilt, sånn at de kan være til hjelp for alle i ettertiden, og selvsagt også som en slags kvalitetssikring av informasjonen man får som spørsmålsstiller. Er det ikke slik det er meningen at et diskusjonsforum skal fungere?

Jeg vil gjerne få oppfordre og invitere alle som har gode råd og meninger om hobbyen vår og alt annet som diskuteres på HFS om å delta i diskusjonene i de åpne trådene. Til glede for alle. Det er for det meste ganske lærerikt, hyggelig og underholdende, synes jeg, og har man kunnskap å dele, er det vel bedre å dele med alle enn bare med spesielt utvalgte (nybegynnere)?


Disclaimer: Fjøsnisse-tittelen var et forsøk på humor, og beskriver noen som hjelper i det skjulte. Ingen grunn til krangel om den! OK? :)
Jeg vet at denne tråden er "gammel", men fritt oversatt fra hjernebarken vil jeg bare skrive ned noen synspunkter i forhold til dette.

"Fjøsnisser" og "troll" finnes på alle fora. Jeg har lest at "troll" er folk som griper inn med usakligheter, personangrep, tull og tøys. Trollet oppstår gjerne i det øyeblikk person A kritiserer person B for å fare med feilaktig informasjon.
Kunnskapsnivået i alle fora varierer veldig, men det er gjerne en fellesnevner. Engasjement og oppriktig glede over sitt anlegg. Jeg kan godt forstå at folk er bombastiske i kjølvannet av sitt engasjement og sine erfaringer, og at de har rett, og alle andre tar feil.

Jeg tror det er derfor det også er veldig vanskelig å finne det rette svaret på spørsmålet man stiller, dersom man leser om meninger som spriker i alle retninger, når man søker etter gode tips.

Spør man en "lydmann" som har drevet med lyd i årevis, og opparbeidet en mengde erfaring, så blir man ofte besvart med flere spørsmål- som f.eks hva slags lytterom, etterklangstid, dimensjoner i høyde, bredde og lengde, plassering av anlegget, hvor står sofaen, er det lite, middels, eller godt møblert, stoff- eller skinnsofa, tynne eller tykke gardiner, hvor er vinduer, har du persienner, tapet, trevegger, flise-, parkett-, laminat-, eller teppegulv, skråtak, flatt tak, åpen løsning mellom stue og kjøkken, hjørneplassering, eller midt på en vegg, avstand fra høyttaler til sidevegger, er det symmetri eller kompromiss i plassering, strømkurser, etc. Det mangler ofte en pedagogisk tilnærming til vedkommendes spørsmål. Svarene blir kompliserte.

Spør man "menigmann" som har et anlegg som funker for ham, er det ofte ikke tatt i betraktning de forholdene dette anlegget spiller under. Vedkommende har kanskje byttet anlegg flere ganger i søken etter den beste lyden, og tilskriver ubevisst anleggets kvaliteter som den eneste årsak til at det låter bra. Og vedkommende er ikke klar over at hans oppsett kan bli katastrofe i en annen sammenheng. Så blir det uenigheter mellom to eller flere personer som har hatt tilsvarende anlegg, som resulterer i innlegg som tar mye plass i tråden. Svarene blir lite konkrete og flyktige, og trollene kommer snikende.

Vidar
 

slendrian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2012
Innlegg
175
Antall liker
135
Sted
Rødøy
Viktig det du skriver Vidar. Jeg har sluttet å bruke et annet tilsvarende forum nettopp på grunn av årsakene du nevner. Det virket som hele greiene gikk ut på oppsett med kompromisser i alle bauger og retninger fra en stakkar som hadde lyst på nytt stereoanlegg. Vil ha alt, tilnærmet gratis. "Tips til anlegg som spiller high-end. Fruen skal ha juleduker og blomsterpotter oppå høyttaleren, de må være hvite og designet må stå i stil med vintagestilen hun kjører i stua. Maks budsjett 12 000". Etterfulgt av side opp og side ned hvor den ene har hørt denon matchet mot b&w og den andre har hørt på dali og skal overbevise trådstarter om hvorfor han må kjøpe Dali.

Det blir fort usaklig når man skal diskutere noe som i utgangspunktet handler om personlige preferanser.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Viktig det du skriver Vidar. Jeg har sluttet å bruke et annet tilsvarende forum nettopp på grunn av årsakene du nevner. Det virket som hele greiene gikk ut på oppsett med kompromisser i alle bauger og retninger fra en stakkar som hadde lyst på nytt stereoanlegg. Vil ha alt, tilnærmet gratis. "Tips til anlegg som spiller high-end. Fruen skal ha juleduker og blomsterpotter oppå høyttaleren, de må være hvite og designet må stå i stil med vintagestilen hun kjører i stua. Maks budsjett 12 000". Etterfulgt av side opp og side ned hvor den ene har hørt denon matchet mot b&w og den andre har hørt på dali og skal overbevise trådstarter om hvorfor han må kjøpe Dali.

Det blir fort usaklig når man skal diskutere noe som i utgangspunktet handler om personlige preferanser.
Dette tema (eksakt, faktisk) har blitt diskutert på HFS for ikke så lenge siden og enden på visa var vel at det heller er regelen enn unntaket at folk/fanboys rådgir ut fra eget ståsted og preferanser, heller enn gir råd ut fra spørrer's behov og preferanser.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har aldri opplevd private meldinger om tekniske saker som uvelkomne eller uønskede, men så har jeg heller aldri mottatt særlig mange. Da jeg var helt ny fikk jeg tilbud om DIY digitalkabler fra et medlem, og det har vel vært noen salgsframstøt når jeg har signalisert at det er noe jeg kunne tenkt meg å prøve, eller har skapt litt tvil omkring hvorvidt jeg kommer til å beholde en komponent. Ellers har det vært fint lite med salgsframstøt. Kun en av de som har tatt kontakt er lite aktiv på forumet, uten at jeg synes det er galt.

Personlig har jeg mest opplevd private meldinger med spørsmål om råd istedenfor meldinger med råd til meg. De eneste unntakene jeg kommer på i farten dreier seg om kabler. To ganger har to forskjellige kabelentusiaster bedt meg om å teste dyre kabler siden jeg mest nevner rimelige kabler i mine egne poster. Det skjedde første gang etter at jeg hadde kjøpt Supreme XLR-RCA linjekabel til DAC-en. Da var det en som syntes jeg var for positiv til rimelige kabler fra instrumentbutikker og undervurderte hva de virkelig dyre kablene kunne gjøre for meg. Såvidt jeg skjønner ble jeg anbefalt å teste kabler som koster det samme som den komplette riggen i krypten i nypris. Er nok redd for at systemet i krypten ikke er oppløst og godt nok til å utnytte kabler i den prisklassen, hvis jeg tar det for gitt at de leverer bedre ytelse enn mine betydelig rimeligere kabler.

Andre gang var forleden dag da jeg fikk en tilsvarende melding fra en kabelentusiast. Da dreide det seg om min påstand i impulse tråd om at sølvkabler kanskje ikke er noen universalløsning. Uten å nå ta noen stilling til hvordan kabler med sølv låter eller om de låter annerledes i det hele tatt så anser jeg det jeg skrev for å være harmløse råd for kablingen i det diskuterte anlegget. Men uansett så ble det sett på som nødvendig å forsøke å frelse meg for sølvledere og sølvlegering av kordeller. Og det til meg som har flere kabler med sølv i huset fra VdH. Ikke Skogrand-dyre, ikke engang Nordost-dyre. At det er ren tilfeldighet at jeg har valgt noen sølvbelagte kabler en gang på nittitallet er ikke så viktig.

Det er i alle fall litt merkelig at jeg kun har mottatt slike meldinger der man tilsynelatende er grunnleggende uenig med meg fra kabelentusiaster. Merkelig fordi jeg ikke avviser kablenes betydning i noen poster, jeg bare omtaler helst kabler som ikke koster noe særlig men som leverer varene. Jeg er hverken kabelskeptiker eller kabelentusiast. Jeg bare kjøper noe eller får noe som kan brukes til å binde sammen komponentene mine til en pris som ikke går utover det finansiering av øvrige komponenter som jeg har klart mer å vinne på å oppgradere.

Men alt det er egentlig greit for de henvendelsene jeg har fått har vært ganske høflige og lite preget av konfrontasjon. Det eneste har vært at jeg i begge tilfellene har følt at de har undervurdert meg og min erfaring med lyd.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Har selv dyre nok kabler. Forhåpentligvis også slitesterke nok til å vare både min & mine efterkommeres tid. Betegnelsen er som du antyder en kurs til å navigere efter:rolleyes:.


mvh
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dette passer vel noenlunde inn her:

Kritisk tenking:

Think of something that someone has recently told you. Then ask yourself the following questions:

-Who said it?

Someone you know? Someone in a position of authority or power? Does it matter who told you this?

-What did they say?

Did they give facts or opinions? Did they provide all the facts? Did they leave anything out?

-Where did they say it?

Was it in public or in private? Did other people have a chance to respond an provide an alternative account?

-When did they say it?

Was it before, during or after an important event? Is timing important?

-Why did they say it?

Did they explain the reasoning behind their opinion? Were they trying to make someone look good or bad?

-How did they say it?

Were they happy or sad, angry or indifferent? Did they write it or say it? Could you understand what was said?
(Stjålet fra nettet.)

Det jeg vil frem til er at Kildekritikk er en god ting å ha i bakhodet. Det være seg når man leser artikler, ser TV, får slått bombastiske men ubegrunnede fasitsvar i hodet, eller leser reklame.

Svært ofte får alt mulig rart stå uimotsagt, og da er det viktig at man tenker kritisk på det man får presentert selv.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.148
Antall liker
10.645
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Fikk pm av en slik idag. Måtte omfavne kabelprodusentene for der var det så mye bra etc. etc...
1 innlegg på HFS og et uttall pm tenker jeg.
 

Kathrine

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.01.2017
Innlegg
289
Antall liker
402
Har fått bare én selv. Jeg var ute etter noen billige stativhøyttalere. Og fikk jo en relativ hyggelig melding om at han hadde ett par gulvstående som er MYE bedre enn stativhøytalere. Greit nok å MENE det forsåvidt. Uansett, jeg sa nei takk, fordi jeg ikke hadde plass. Fikk et svar, altså jeg tror det var samme fyr. Jeg har slettet meldingen, men erindrer at jeg ble anbefalt å gå på Hi-Fi klubben for å skaffe meg noe bærbart. Ganske nedlatende holdning synes nå jeg. Ingen selgere så langt da, så alt er jo ikke svart :D

PS: Endte med XTZ 99.26mkII (Så fornøyd da :) )
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.513
Antall liker
9.271
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Har fått bare én selv. Jeg var ute etter noen billige stativhøyttalere. Og fikk jo en relativ hyggelig melding om at han hadde ett par gulvstående som er MYE bedre enn stativhøytalere. Greit nok å MENE det forsåvidt. Uansett, jeg sa nei takk, fordi jeg ikke hadde plass. Fikk et svar, altså jeg tror det var samme fyr. Jeg har slettet meldingen, men erindrer at jeg ble anbefalt å gå på Hi-Fi klubben for å skaffe meg noe bærbart. Ganske nedlatende holdning synes nå jeg. Ingen selgere så langt da, så alt er jo ikke svart :D

PS: Endte med XTZ 99.26mkII (Så fornøyd da :) )
Gratulerer med veldig gode høyttalere:)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.148
Antall liker
10.645
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er mulig å rapportere private meldinger også......
 

Yang Dory

Medlem
Ble medlem
22.08.2017
Innlegg
14
Antall liker
10
Det er mulig å rapportere private meldinger også......
OK, men hva skal man rapportere?

Hvis man er ny i gamet og får PM fra en ekspert, er det vel vanskelig å vurdere om det man får tips om er lurt eller ikke, og det er sikkert ikke ulovlig å gi tips som de fleste andre er uenige i. Hvis man vet at alle andre er uenige, kan det muligens være dårlig gjort, men sikkert ikke noe admin kan gjøre noe med?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.148
Antall liker
10.645
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, det er en reell problemstilling du kommer med der.

Kanskje rapportere om at denne typen "rådgiving" skjer i stor grad via pm og ikke via forum? Det er da et forum først og fremst ;)
Ellers om personen fronter spesielle produkt og eller butikker så kan det tendere mot ren reklamering...

7) Det er ikke tillatt å drive oppsøkende salg av produkter eller tjenester via Hifisentralens Private Meldingstjeneste (forkortelse=PM). Slik virksomhet må først fremlegges og deretter godkjennes av Høvdingen.
Jeg vet ikke jeg. Ikke noe alvorlig men ønsker man å ferdes på et forum så er det der informasjonen egentlig skal deles.. (til alle).
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hvorfor er det sånn at noen bare vil gi råd og tips på PM? Er det fordi rådene ikke vil stå uimotsagt på forumet? Det er kanskje nærliggende å tro?
Vet ikke hvorfor noen bare vil gi råd på PM, men det minner meg litt om den oppsøkende virksomheten f.eks. Jehovas Vitner bedriver når de går fra dør til dør og stikker foten i dørsprekken for å spre budskapet sitt. Hvorfor velger ikke de heller en annen måte å forkynne på? Er det lettere å konvertere noen når man har dem på tomannshånd og ikke får motbør og hånende tilrop fra de vantro og uinvidde?
 

Yang Dory

Medlem
Ble medlem
22.08.2017
Innlegg
14
Antall liker
10
Hvorfor er det sånn at noen bare vil gi råd og tips på PM? Er det fordi rådene ikke vil stå uimotsagt på forumet? Det er kanskje nærliggende å tro?
Vet ikke hvorfor noen bare vil gi råd på PM, men det minner meg litt om den oppsøkende virksomheten f.eks. Jehovas Vitner bedriver når de går fra dør til dør og stikker foten i dørsprekken for å spre budskapet sitt. Hvorfor velger ikke de heller en annen måte å forkynne på? Er det lettere å konvertere noen når man har dem på tomannshånd og ikke får motbør og hånende tilrop fra de vantro og uinvidde?
Ingen dårlig sammenlikning.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.403
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Muligens det er slik fordi man ikke ønsker kverulant diskusjoner.
Har da fått PM om råd.
Har også fått PM som er meldt inn til høvdingen.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Muligens det er slik fordi man ikke ønsker kverulant diskusjoner.
Har da fått PM om råd.
Har også fått PM som er meldt inn til høvdingen.
Joda, men "kverulantene" er kanskje nyttige når det gjelder å virkelighetsorientere de som får kjøpsråd fra enkelte profeter om den eneste rette vei, som kanskje hverken er den eneste, eller for den del rette, veien. ;)

Og å SPØRRE noen om råd pr PM, og det å gi/få svar, er selvsagt noe helt annet, og ikke helt det tråden handler om.
 
Sist redigert:

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Pleie sitt eget selvbilde gjennom å kontrollere eller styre andre og gjerne slik at det skapes ett avhengighetsforhold, kan for noen være uhyre tilfredsstillende.
Enklere i en privat setting, derav PM.
 

Yang Dory

Medlem
Ble medlem
22.08.2017
Innlegg
14
Antall liker
10
Hadde i alle fall vært fint hvis de som får slike råd på privat melding etter å ha spurt på forumet kunne anonymisere og så gjengi/oppsummerte rådene i tråden, for at alle skal kunne bruke dem, eller få sjekket om det er helt på bærtur.
 
2

2xJ

Gjest
Det er mange som erfaring, JA virkelig erfaring, men kanskje ikke er så skriveføre, eller kan dokumentere hva som er "veien" for den som trenger råd...
Så velger man PM, HFS har blitt hysterisk iht til whitepapers og forskning.. samt ent raus med vannfall.... og da er det mange som velger det rolige farvannet istedenfor. Det er brukerne som gjør HFS, og imo så er det helt texas på noen områder. Ikke minst så er det noen som er redd for/skyr krangler og da velger og ta andre kanaler enn HFS.. Så det er og blir et tap for alle, men det er vi som har skapt dette...

Om det er noen som vil ha en utdypning om dette, så tar vi det på PM ... :cool:
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Det er mange som erfaring, JA virkelig erfaring, men kanskje ikke er så skriveføre, eller kan dokumentere hva som er "veien" for den som trenger råd...
Så velger man PM, HFS har blitt hysterisk iht til whitepapers og forskning.. samt ent raus med vannfall.... og da er det mange som velger det rolige farvannet istedenfor. Det er brukerne som gjør HFS, og imo så er det helt texas på noen områder. Ikke minst så er det noen som er redd for/skyr krangler og da velger og ta andre kanaler enn HFS.. Så det er og blir et tap for alle, men det er vi som har skapt dette...

Om det er noen som vil ha en utdypning om dette, så tar vi det på PM ... :cool:
Lenge siden jeg har fått pm nå. Så kom igjen :)
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
938
Antall liker
1.316
Sted
Østfold
Fin tråd dette

Jeg må dessverre også meddele at jeg kvier meg litt for å komme med innlegg (men jeg har aldri sendt PM av den grunn). Grunnen er at det som egentlig bør være en opplysende og hyggelig diskusjon og meningsutveksling, ofte kommer helt på avveie, la meg forklare:

-Noen (kanskje fjøsnisser) ser andre sine oppfatninger som en trussel, som en kamp som må vinnes og domineres. De bombarderer derfor tråden med skråsikre argumenter, og degraderer gjerne andre syn som "tull og tøys".

I sum tror jeg dette medfører at flere medlemmer ikke har så lyst til å hive seg utpå og si hva de mener, og det gjør sentralen til et fattigere sted.
 
Topp Bunn