Fintuning av platespiller før eller etter innspilling av PU?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Stusser over dette bildet. Hvorfor den skiva i midten under protractoren? Her er jo alt skjevt.
    Det ser nesten sånn ut på det neste bildet i innlegget også.
    Det er en gammeldags vekt. Skiva er der for å rette anlegget. Vekta viser normalt 0,1 g for lite. Dette er rettet som du ser lengre ned.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Men det er uansett ikke tema hva trådstarter har gjort og ikke gjort.
    Spilleren er vel innlevert til «proffer» for finjustering. Og da skulle vel alt være returnert og satt opp som den skal.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.402
    Antall liker
    17.093
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er en gammeldags vekt. Skiva er der for å rette anlegget. Vekta viser normalt 0,1 g for lite. Dette er rettet som du ser lengre ned.
    Ja, ser det nå. Måtte google litt. Trodde først det var en form for et 0-punkt stiften sto i ;) . Men - under googling så jeg ikke at den skulle shimmes i senter?

    Forøvrig - sjekk dette med kammen på toppen av PU - som @Rudi har nevnt. Det er fort gjort å dra til skruene så den blir stående skjevt i headshell. Jeg var pinlig nøyaktig med det når jeg monterte min.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    De første bildene er min snar-innstilling. Raj (proffen) har justert og endret dette. Men det er riktig at protraktor ikke ligger helt flatt. Proffmålingen viste likevel at spissen lå tålig rett. Det er azimuth jeg stusser over.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.690
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det er en pivot sak. Trur det er JMW 9. Kan den bli feilstilt?
    Eg hadde ein JMW 9 eg og. Og sleit med å få han til saman med litt krevjande pickupar. Rudi råda meg til å skifte arm, noko eg gjorde. Etter den tid har eg levd lukkeleg med VPI SSM Rimdrive + tung tallerken, og ein Kuzma 313 Reference. Denne armen gjer ein betre jobb, bortsett frå yndlingspickupane til JMW (Dynavector og Benz + eit par til) Eg har ein (visstnok ugrunna, etter det røynde folk seier) sterk skepsis til unipivoterande armar. Forklaringa kan vere at eg ikkje har rette handlaget for å få til JMW...
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Ja arma er nervøs og Ortofon har noen rare bein. Det kan være altså at det ligger rusk mellom headshell og pu. Platespilleren går tilbake til Raj i kveld for inspeksjon av montering. Den måler 27 dB slik den står nå så det betyr kanskje dobbeltwist.
    Takk for alle svar her inne :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ja arma er nervøs og Ortofon har noen rare bein. Det kan være altså at det ligger rusk mellom headshell og pu. Platespilleren går tilbake til Raj i kveld for inspeksjon av montering. Den måler 27 dB slik den står nå så det betyr kanskje dobbeltwist.
    Takk for alle svar her inne :)
    Håper dere finner ut av det :)
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg fått tilbake min babe med nye justeringer. PU har vært av og vi fant ikke noe rusk mellom pu og headshell. Vi klarer heller ikke å se hverken med øyne eller vha usb mikroskop at nåla er skeiv og skakk med armen hevet. En annen sak er hva som skjer når nåla treffer vinyl med 2,3 g vekt. See no evil også her. Ved ny montering benyttes pu skruene til maks vinkling noe som gir mindre vinkling av arma. Arma må fortsatt vinkles slik at den er synlig ikke i sideveis water. Ved denne monteringen så oppnås 28 dB, altså en dB mere og som er bedre enn spec. Spilleren måler perfekt!

    En annen nyttig observasjon er armkabelen som kommer ut av toppen på «pivot huset». Denne er veldig touchy og for å oppnå optimale målinger måtte vi løsne flettingen og rette kabelen slik at den kommer mest mulig i lodd ut av huset. Kabelen er fortsatt flettet, men mindre stram. Etter innmåling så erfarer vi at lett berøring av kabelen kan endre verdiene så det er opplagt at løsningen er svært sensitiv. En annen ting er at verktøyet og Raj er i stand til å måle disse små forskjellene.

    Spørsmålet er selvsagt om dette er en reklamasjon eller ikke. PU og VPI måler etter spec eller bedre, og nåla ser rett ut, men noe er det. Lyden er klar og tydelig som man kan forvente og slik den forrige Candenza Black låt.
    Er det vanlig at nålene oppfører seg sånn?
    Kan avsløringen skyldes det presise verktøyet?
    Hva kan jeg eventuelt hevde ovenfor Stereofil når nåla ser bra ut og alt måler fint etter mye azimuth justering?

    Det var et svært godt Black Friday tilbud!!! (liten esel følelse)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.863
    Antall liker
    26.593
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Fint att du fikk en til gjenomgang av spilleren :) Skall man finne ut noe mer ang pu må den vel nesten monteres i en annen arm/spiller?
    Ang den tonarms kabelen, så er tvinningen en del av VPI's teori/funksjon av Anti-skate.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    Hva er hensikten med disse tappene? Er de ment til proprietært armhode fra Ortofon?
    1609335354384.png
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Tror tappene er gjort slik for kunne stille azimuth med skruene.
    Angående kablingen så funker de nok som antiskate og det skal lite antiskate på denne spilleren, men rører man den så endres muligens optimal innstilling.

    Slik bøyde vi kabelen optimalt:
    035FDCAF-28E8-4858-AFF0-B29C59D7C94D.jpeg


    Den nederst rilla på både 33 1/3 og 45 rpm målte mest stabil hastighet:
    59FA4818-283A-41D9-BAD7-2168646F76A2.jpeg


    Forøvrig så spiller det bra nå, Leeds vant i går og snart pinnekjøtt så alt vel. :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn