Finnes det "OK" aukustiske tiltake en kan gjøre i stuen ved bygging av nytt hus?

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Finnes det "OK" aukustiske tiltake en kan gjøre i stuen ved bygging av nytt hus?

Hei,

På høsten skal jeg , dvs snekker og slikt, sette i gang med å bygge et hus til meg. Stuen vil være i andre etasje, ca 10m x 7m i størrelse med en stue-ende og en kjøkkenende. I stue-enden vil kortsiden være mer eller mindre bare vindu, med en dør ut til terrassen for å gjøre det enda mer vanskelig å plassere hifi-utstyr der.. Taket vil være lett skrående, med 2,40m i kjøkkenavdelingen, til ca 2,70m i stuedelen.

Arkitekten holder fremdeles på med tegningene, så ingenting er bestemt helt endelig enda.

Så; finnes det noen småtriks i ludo jeg kan gjøre for å få en behagelig stue rent aukustisk? Det være seg alt fra bestemte typer gulv til snake-oil til å male på veggene.

Jeg er kjemiker så alt slikt byggeting er en gåte for meg. Stuen min skal IKKE se ut som et lydstudio på noen måte, jeg har en dedikert kino i det som en løgnas av en arkitekt først kalte "garasje", som skal behandles med alle disse heavy duty akutsikk-platene og slikt dill ;) .
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Kan du legge ut en foreløpig tegning med planlagte vinduer, dører og slikt?
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
En ting der er vigtig er parketgulv eller lign. Det skal være et gulv lagt på strøer. Gerne 10 cm. høje og med Rockwool under. Vigtigt for god akustik.
Det må gerne være olieret og tykt f.eks. 22 mm. Linoliumsgulv kan også bruges. Undgå tæppe.
Loftshøjde er også vigtigt og er ofte for lavt i forhold til de gyldne mål. 2,7o meter er godt. 3 meter er bedre.
Dampmembran lægges inde i isoleringen f.eks. 5 - 7 cm.
Vinduer er godt, da de dæmper bassen. Hold dem symetrisk for lyttepositionen.
Overvej Troldtex i loftet i et lag delvist. Virker næsten som et hul ud til det fri.
Gipsplade vægge med mindst 2 lag. Gerne i forskellig tykkelse grundet forskellig resonansfrekvens.
Vinduer! Brug lydvinduer med 4 og 6 mm. glas. Forskellig egenresonanser.
Husk en arkitekt er ikke akustiker! Meget vigtigt.
Jeg ville i så en vigtig opgave få en akustiker ind over.
Jeg tegnede selv min tilbygning og læste en masse om akustik. Jeg ville idag have valgt en højere loftshøjde.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.635
Antall liker
3.245
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
I taket kan du bruke rockwool akustikkplater dekket av perforerte gipsplater. Dette er en løsning som mange arkitekter bruker for å dempe etterklangstid i rom uten at det skal ha stor visuell påvirkning.

jeg bygger nytt hus selv for øyeblikket. I musikk-stua mi blir det rockwool akustikkplater i taket (delvis) dekket av eikelekter. Enda mer effektivt en gipsplate løsningen, men dog litt dyrere.

Edit: jeg lurer på om det muligens heter spaltetak?
 
Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.635
Antall liker
3.245
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Ref tak med akustikkplater - med eikelekter. Noe sånnt blir det i taket hos meg. Akustisk sett meget effektivt - spesiellt hvis du ellers har mange harde flater.
 

Vedlegg

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Jeg er litt usikker på hvorfor du anbefaler en del av tingene under og har noen spørsmål.
Jeg jobber en del med akustikk og har litt andre erfaringer, men ønsker selvfølgelig å lære og utvide horisonten.
Se spørsmål inne i innlegget.

En ting der er vigtig er parketgulv eller lign. Det skal være et gulv lagt på strøer. Gerne 10 cm. høje og med Rockwool under. Vigtigt for god akustik.
Det må gerne være olieret og tykt f.eks. 22 mm. Linoliumsgulv kan også bruges. Undgå tæppe.
Hvorfor hardt tregulv og hvorfor er det viktig at det er oljet?
Hva vil du oppnå med strøer og Rockwool under?
Dersom det ikke skal gjøres mye andre tiltak i stua, ville jeg brukt en skikkelig tykt teppe mellom høyttalerne og lytteposisjon.

Loftshøjde er også vigtigt og er ofte for lavt i forhold til de gyldne mål. 2,7o meter er godt. 3 meter
Dampmembran lægges inde i isoleringen f.eks. 5 - 7 cm.
Hva gjør dampmembranen inne i isoleringen?

Vinduer er godt, da de dæmper bassen. Hold dem symetrisk for lyttepositionen.
Vinduer er beinhardt i diskant/mellomtone, men slipper ut bassen. Jeg ville unngått vinduer i førsterefleksjoner, men store vinduer kan være bra for bassen.

Overvej Troldtex i loftet i et lag delvist. Virker næsten som et hul ud til det fri.
Skal Troldtex ligge åpent, eller inne i taket? Jeg mener Rockfon akustikkhimling gjør en bedre jobb med demping i tak?

Gipsplade vægge med mindst 2 lag. Gerne i forskellig tykkelse grundet forskellig resonansfrekvens.
Gips er også beinhardt og reflekterer diskant/mellomtone. Hva er grunnen til å benytte 2 lag gips, akustisk sett?
Jeg ville heller bygd et innvendig reisverk og benyttet perforerte gipsplater med akustikkplater bak. 100 mm dybde vil dempe ganske godt og jevnt og gi et roligere lydbilde.

Vinduer! Brug lydvinduer med 4 og 6 mm. glas. Forskellig egenresonanser.
Hva er grunnen til dette? Unngå egensving og egenlyd fra vindu? Hvorfor lydvinduer?

Husk en arkitekt er ikke akustiker! Meget vigtigt.
Jeg ville i så en vigtig opgave få en akustiker ind over.
Jeg tegnede selv min tilbygning og læste en masse om akustik. Jeg ville idag have valgt en højere loftshøjde.
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Ellers synes jeg det er veldig gode forslag med akustikkplater med perforert gips eller eikelekter.
I nye moderne hjem, må man få ned ekko og etterklang for å kunne trives med både prat, barnelek og musikk.
Man kan også lage en stor øy av akustikkplater med en ramme rundt med spot'er og integrere den med belysning.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.635
Antall liker
3.245
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
EHED - dette har jeg i stua mi i dag: spotter innfelt i nedsenket akustikkplate.
 

Vedlegg

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg er litt usikker på hvorfor du anbefaler en del av tingene under og har noen spørsmål.
Jeg jobber en del med akustikk og har litt andre erfaringer, men ønsker selvfølgelig å lære og utvide horisonten.
Se spørsmål inne i innlegget.

En ting der er vigtig er parketgulv eller lign. Det skal være et gulv lagt på strøer. Gerne 10 cm. høje og med Rockwool under. Vigtigt for god akustik.
Det må gerne være olieret og tykt f.eks. 22 mm. Linoliumsgulv kan også bruges. Undgå tæppe.
Hvorfor hardt tregulv og hvorfor er det viktig at det er oljet?
Hva vil du oppnå med strøer og Rockwool under?
Dersom det ikke skal gjøres mye andre tiltak i stua, ville jeg brukt en skikkelig tykt teppe mellom høyttalerne og lytteposisjon.

Loftshøjde er også vigtigt og er ofte for lavt i forhold til de gyldne mål. 2,7o meter er godt. 3 meter
Dampmembran lægges inde i isoleringen f.eks. 5 - 7 cm.
Hva gjør dampmembranen inne i isoleringen?

Vinduer er godt, da de dæmper bassen. Hold dem symetrisk for lyttepositionen.
Vinduer er beinhardt i diskant/mellomtone, men slipper ut bassen. Jeg ville unngått vinduer i førsterefleksjoner, men store vinduer kan være bra for bassen.

Overvej Troldtex i loftet i et lag delvist. Virker næsten som et hul ud til det fri.
Skal Troldtex ligge åpent, eller inne i taket? Jeg mener Rockfon akustikkhimling gjør en bedre jobb med demping i tak?

Gipsplade vægge med mindst 2 lag. Gerne i forskellig tykkelse grundet forskellig resonansfrekvens.
Gips er også beinhardt og reflekterer diskant/mellomtone. Hva er grunnen til å benytte 2 lag gips, akustisk sett?
Jeg ville heller bygd et innvendig reisverk og benyttet perforerte gipsplater med akustikkplater bak. 100 mm dybde vil dempe ganske godt og jevnt og gi et roligere lydbilde.

Vinduer! Brug lydvinduer med 4 og 6 mm. glas. Forskellig egenresonanser.
Hva er grunnen til dette? Unngå egensving og egenlyd fra vindu? Hvorfor lydvinduer?

Husk en arkitekt er ikke akustiker! Meget vigtigt.
Jeg ville i så en vigtig opgave få en akustiker ind over.
Jeg tegnede selv min tilbygning og læste en masse om akustik. Jeg ville idag have valgt en højere loftshøjde.
1. Et trægulv giver en god lyd. En lyd vi kender. Et klaver eller flygel ville ikke lyde godt på et tæppe. Hvergang vi går, får vi en refleksion fra gulvet. Vi kender den og den er forskellig afhængig af, hvad vi går på. Et tæppe laver i mine øjne et filter, der dæmper de høje frekvenser og kun der. De steder man skal dæmpe, skal det gøres godt. Når et tæppe dæmper lyden, kan der dæmpes mindre andre vigtige steder i rummet. Der kan dog være speciele forhold med afstand til basenhed fra gulv, der kan nyttigøre et tæppe.
2. Jeg har et olieret gulv og jeg finder det en lille smule mere rut. Et lakeret gulv er mere glat. Ok, vi er nede i småtingsafdelingen her. Men skal man bygge nyt, vil jeg altid gøre det. Et tappet der er lidt rut i det, lyder også bedre. Glatte flader giver en skarp diskant syntes jeg.
3. Jeg fandt noget materiale for mange år siden om akustik og lydisolering på skibe, hvor jeg arbejde på det gamle B&W skibsværft. Meget spændende materiale. Hvordan man støjdæmper vægge. Det må være det samme for gulv som for væg. Så jeg vendte det 90 grader.
- Hvis man bruger et tyndt gulv, vil det absorbere dybe toner.
- Tykkere gulv høje toner.
- Stor afstand imellem strøer dæmper de dybe toner. Placeret tæt de høje toner.
- Højden af strøer dæmper de dybe toner. Lave strøer dæmper de høje toner.
- Altså indvirkning af afstand imellem befæstelser. Indvirkning af pladens tykkelse.
- Indvirkning til afstanden til gulv.
4. Rockwool er et godt materiale og er nok toppen, da det er lavet af stenmateriale. Men tilsvarende kan være lige så godt. Lyd går igennem gulvet ned til evt. beton og vender tilbage. Det ved nu nok, men bare til alm. orientering. Lyd vender tilbage til gulvet og går op i stuen. Derfor skal der dæmpes under der fjerner en del der ikke kommer tilbage. Modvirker også trinlyd.
5. Tæppet er der svaret på.
6. Dampmembran læste jeg om, da jeg læste en del om akustik i en lærebog. Jeg har ikke navnet derpå mere. Men jeg skal prøve at forklare. Lyden rammer en gibspladevæg. En del sendes tilbage. En del optages til varme. Og en del går igennem pladen og ender hos nabo eller vender tilbage. Membranen virker ved at de højere frekvenser bliver begrænset i at gå ind rockwoolen bagved som effektivt kunne dæmpe dem, men sendes tilbage af dampmembranen. Var den nu inde i isolerinen, og det kan være 1/3 inde, ville de højere frekvenser blive dæmpet.
7. Indrømmet, at vinduer er benhårdt for diskanten. Virkelig hårdt. Jeg bruger lamelgardiner foran, der slipper lys igennem, dog farvet. Tydelig hørbart og så gardiner. Her kunne man placere diffusere, når der skulle finlyttes. Der fås en type, der består af firkanter. En diffusere 2, dog uden små plader i forskellig dybde. Vinduet er en god basabsorbent.
8. Rockfon gør et rigtig god job. Jeg har det selv. Rockfon Sonar. Men så en måling af en plade Troldtex med 300 mm. isolering oven over. Absorbtionen lå imellem 80 og 110 %. Altså nærmest et hul ud til det fri. Men det ville være for meget over hele loftet tror jeg. Jeg har kun erfaring med Rockfon Sonar der tog den rungende skarpe lyd i mit rum. Jeg stoppede lidt før hele loftet var fyldt.
9. Grunden til to lag er fordi jeg hørte/læste om, at et lag tog for meget bas. To lag vil være stivere. Jeg har dog selv et lag på mit loft med pålimet Rockfon på. Men væggene er med to lag. Det lydisolerer også bedre. Jeg har bag mine højtalere vinduer, men under er der væg med osse der to lag. Her er der limet Rockfon direkte på. Det er godt. Jeg prøvede at lave en opstilling første, og det var bare godt. Perforet gibsplader har jeg ikke erfaring med, men er sikkert rigtigt godt.
10. Vinduer er vist normalt 2 x 4 mm. Der hvor egenresonansen er, dæmper det dårligt for lydgennemgang. Altså de er bedre mod udfra kommende støj. Egenresonamser har de forskellige ting og skal ikke spille med. Derfor fjernes vaser og krystal ting mm. induer skal også være tavse. Mine høres ikke.
Jeg håber du kan bruge mine svar til noget.
Mvh. Sven
 
Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Hei Della

Synes du har fått gode tips her. Supplerer litt med noen småting.

Jo større rom jo lavere frekvens vil de stående bølgene inntreffe. Det er bra. Men jo mer kubikk, jo lengre etterklang vil rommet ha og desto mer absorberende materiale bør du ha.

Når du snakker snakeoil og kjemiker, så finnes det et viskoelastisk lim man kan smøre på mellom gipslag eller liknende. Dette limet absorberer friksjon (lyd) og gjør den om til varme.
Har ellers god erfaring med å ha dempematriale under parkett.

Ellers skriver jeg under på alt i Sven Palvigs innlegg over.

Flutter ekko oppstår mellom to glatte og paralelle vegger. Det lønner seg å planlegge plassering av innbo slik at man får så få av de paralelle glatte flatene som mulig.
I et slikt rom går regnes all innbo inn i det store "sabin" regnestykket (absorbsjon).
Det kan betale seg å få hjelp av en akustiker til å regne ut dette for deg.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Della,

Lag en skikkelig akustikkhimling. Ikke gips med huller, men hardpakka steinull. Av den typen som de bruker i kontorlandskaper. Da kan du gjøre hva du vil med vegger og gulv. Med en stor flate i rommet som absorberer mye er etterklangen uansett under kontroll. En bra og pen lydhimling koster like mye som å legge parkett, men det blir pent, og akustikken blir bedre enn det de fleste som akustikkbehandler sine lytterom får til.

Man kan få til god demping nedover i bassen ved at det er en viss dybde bak himlingen (20-30 cm), og gjerne helt eller delvis fylt med isolasjon. Dette er ofte ikke noe problem ettersom taket enten er en etasjeskiller til neste etasje eller yttertaket. I begge tilfeller er det mye dybde og mye isolasjon som man også kan benytte akustisk.

Jeg vil også anbefale deg å gjøre dette på kjøkkenet. Mange kjøkken har forferdelig mye etterklang. Med lydhimling blir oppvaskmaskinen helt tyst og man får et meget behagelig allrom.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
:)
Håper å sjekke ut et slik rom en gang.
Hvor tykk blir himlingen tilsammen?
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Ikke helt sikker på om man anbefaler de riktige tingene her, bortsett fra Bx.

Fint om trådstarter kommer på banen, men slik jeg forstår det, så vil ikke trådstarter ha "akustikktiltak" som synes i stuen.

For å få ned etterklangen og få litt kontroll på bassen, ville jeg gjort følgende:
Akustikkhimling som Bx nevner og grovt teppe på gulvet. Dobbel gips på veggene vil bli bein hardt og jeg anbefaler da å bruke enten ferdighullet gips eller perforere plater selv på veggene og spesielt på de 2-3 metrene ved siden av høyttalerne og mot lytteposisjon. Utenpå gipsen kan man tapetsere, eller helst lime på et gardinstoff som tapet.
Stua er 7x10m og med vanlige norske trevegger og standard isolasjon på 300mm tenker jeg det kan gå bra i bassen også.
Takhøyden på 2.40 økende til 2.70 tror jeg også blir veldig bra avhengig hvilken vei man spiller.

En liten foreløpig tegning hadde gjort seg nå :)
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Hadde vært fint om trådstarter kunne sagt litt om møblering også?
Er det planlagt mye bokhyller og tyngre møbler, går det an å møblere seg litt bort fra problemer også :)
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.635
Antall liker
3.245
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Della,

Lag en skikkelig akustikkhimling. Ikke gips med huller, men hardpakka steinull. Av den typen som de bruker i kontorlandskaper. Da kan du gjøre hva du vil med vegger og gulv. Med en stor flate i rommet som absorberer mye er etterklangen uansett under kontroll. En bra og pen lydhimling koster like mye som å legge parkett, men det blir pent, og akustikken blir bedre enn det de fleste som akustikkbehandler sine lytterom får til.

Man kan få til god demping nedover i bassen ved at det er en viss dybde bak himlingen (20-30 cm), og gjerne helt eller delvis fylt med isolasjon. Dette er ofte ikke noe problem ettersom taket enten er en etasjeskiller til neste etasje eller yttertaket. I begge tilfeller er det mye dybde og mye isolasjon som man også kan benytte akustisk.

Jeg vil også anbefale deg å gjøre dette på kjøkkenet. Mange kjøkken har forferdelig mye etterklang. Med lydhimling blir oppvaskmaskinen helt tyst og man får et meget behagelig allrom.
et lite varsko mhp kjøkkenet:
Lydhimling på kjøkkenet bør man kun gjøre hvis man vet hva man holder på med. Fett, Stekeos og matlukt setter seg mer enn gjerne i et udekket felt med akustikkplater og lignende materialer.
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Det er et godt tips, Kalle!
Ellers så var jo løsningen din med spot'er i himlingen veldig bra og lekker!
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Ikke helt sikker på om man anbefaler de riktige tingene her, bortsett fra Bx.

Fint om trådstarter kommer på banen, men slik jeg forstår det, så vil ikke trådstarter ha "akustikktiltak" som synes i stuen.

For å få ned etterklangen og få litt kontroll på bassen, ville jeg gjort følgende:
Akustikkhimling som Bx nevner og grovt teppe på gulvet. Dobbel gips på veggene vil bli bein hardt og jeg anbefaler da å bruke enten ferdighullet gips eller perforere plater selv på veggene og spesielt på de 2-3 metrene ved siden av høyttalerne og mot lytteposisjon. Utenpå gipsen kan man tapetsere, eller helst lime på et gardinstoff som tapet.
Stua er 7x10m og med vanlige norske trevegger og standard isolasjon på 300mm tenker jeg det kan gå bra i bassen også.
Takhøyden på 2.40 økende til 2.70 tror jeg også blir veldig bra avhengig hvilken vei man spiller.

En liten foreløpig tegning hadde gjort seg nå :)
Hei du, hva gæærnt har jeg skrevet nå da?:)

Synes Sven implementerer forskjellige måter å dempe bassen med membranprinsippet. Metoder man ikke leser så mye om her på sentralen, men som fungerer.
Ikke sikkert det var det du siktet til, men tok en råsjans:)
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Ja, det er forsåvidt riktig det TN, men når vi prater tregulv og slippe gjennom høye frekvenser i samme setning, så stemmer ikke ting helt for meg. Det er sannsynligvis riktig å lage panelabsorbenter i et dedikert lytterom, men i en stue hvor det ikke skal være akustikkplater utenpå beinhard gips og bare tregulv blir det veldig, veldig, veldig mye romklang og sabinene blir i fåtall :)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Ja, det er forsåvidt riktig det TN, men når vi prater tregulv og slippe gjennom høye frekvenser i samme setning, så stemmer ikke ting helt for meg. Det er sannsynligvis riktig å lage panelabsorbenter i et dedikert lytterom, men i en stue hvor det ikke skal være akustikkplater utenpå beinhard gips og bare tregulv blir det veldig, veldig, veldig mye romklang og sabinene blir i fåtall :)
Ok, ser poenget. :)
Er rimelig sikker på at SvenP siktet til høyere bassfrekvenser når han skriver "høye toner".
Ellers så anbefaler han jo også dempet himling som tar seg av sabinen.
Dampmembran brukt riktig gjør porøs demping mer effektivt i de lavere frekvenser tror jeg. Vet ikke noe om hvor linjert det demper, men likevel....

BX og SvenP sine forslag er egentlig ikke så ulike slik jeg leser de, men jeg er ingen ekspert. :)
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Det er jo kanskje litt forskjellige måter å bygge hus på i Danmark enn Norge også?
Det er kanskje mer vanlig med murhus i Danmark og da må man tenke litt mer over problemer i bassen enn i norske trehus, hvis det er trehus som skal bygges da?
Kanskje greit for trådstarter å ta med noen tips fra Sven hvis det skal bygges lytterom i kjeller med harde betongvegger?
 
J

J.J

Gjest
Rør - Horn og Vinyl 2.jpg


Her er hva jeg selv gjorde i min forrige bolig, 48x48 med ca 15 cm mellomrom for å bryte taket litt estetisk og litt på det akustiske.
Rundt er det senket ca 10 cm.


/JR
 
K

Khanate

Gjest
Spaltepanel i himlingen kan jo være en løsning. Det hevdes at refleksjoner fra himling er det som psykoakustisk skaper mest forstyrrelser i lydbildet, sammenliknet med refleksjoner fra andre flater (sikkert en smule forenklet).

Jeg vil anta at denne løsningen gjør noe med trykksettingen av rommet i bassregionen (om det er tomt loft uten gulvdekke over himlingen), men jeg har ingen erfaringer her.

Estetisk bør man vel ha et eller annet tekstil eller papp mellom dampsperreplasten og spaltepanelet.
 

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Vis vedlegget Tegning stue.pdf

Hei,

Det var voldsomt til svar som hadde komemt her :D
Må bare beklage at jeg har vært bortreist i helgen uten mulighet til å skrive noe som helst.

Har lagt ved en skisse av hvordan det kan komme til å se ut. Ingenting er spikret enda, noe som er både en fordel (kan gjøre endringer) og en ulempe (vet ikke hvordan det ser ut enda).

Som mange allerede har kommet med gode forslag om så er de de "usynlige" tingene jeg liker best.

Stuen kommer til å være i andre etasje, og det er et "funkis-hus" med lett skrående tak. Det med ca 2,7m er et gestimat på hvor høyt det blir i den enden. Lengde ca 10 meter og ca 7 meter bredde. I tillegg er det en liten utstikker med trapp og inngang til soverom og toalett.

Takk for mange gode svar!! Det er bare å fortsette
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Det er jo kanskje litt forskjellige måter å bygge hus på i Danmark enn Norge også?
Det er kanskje mer vanlig med murhus i Danmark og da må man tenke litt mer over problemer i bassen enn i norske trehus, hvis det er trehus som skal bygges da?
Kanskje greit for trådstarter å ta med noen tips fra Sven hvis det skal bygges lytterom i kjeller med harde betongvegger?
Aha, sånn å forstå! :)
Tenkte det aldri kunne bli nok bassdemping, men det forandrer seg nok uten murvegger rundt ja.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Det er jo kanskje litt forskjellige måter å bygge hus på i Danmark enn Norge også?
Det er kanskje mer vanlig med murhus i Danmark og da må man tenke litt mer over problemer i bassen enn i norske trehus, hvis det er trehus som skal bygges da?
Kanskje greit for trådstarter å ta med noen tips fra Sven hvis det skal bygges lytterom i kjeller med harde betongvegger?
Det er rigtigt at normalt er huse i Danmark og den gamle del af mit hus er i gule mursten. Men tilbygninen er i vandfast krydsfiner og dermed en træbygning, hvor lytterummet er i. Der slipper mere lyd ud af rummet og det er en fordel for bassen. Der kommer også lyd ind fra biler.
Jeg oplevede lyden i rummet før der kom gibsplader på. Meget dæmpet. Med gibsplader på var det meget skingert.
Der kan vel ikke blive nok basabsorbenter. Er der nok, vil bassen være fuldstændigt linier ligesom i et lyddødt rum.
 
Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Ja, det er forsåvidt riktig det TN, men når vi prater tregulv og slippe gjennom høye frekvenser i samme setning, så stemmer ikke ting helt for meg. Det er sannsynligvis riktig å lage panelabsorbenter i et dedikert lytterom, men i en stue hvor det ikke skal være akustikkplater utenpå beinhard gips og bare tregulv blir det veldig, veldig, veldig mye romklang og sabinene blir i fåtall :)
De høje frekvenser er de nemmeste at dæmpe og det kan man mere eller mindre gøre til sidst.
Det svære er at dæmpe bassen og i følge hvad eksperter skriver, bør det gøres først.
At man ikke vil bruge akustiske ting i et lytterum er for mig en mærkelig beslutning. Mange bruger mange penge på dyrt udstyr og kommer aldrig i mål grundet akustikken. Akustiske ting kan skam være nydelige og "konevenlige".
Plademembraner er en nyttig ting, at de er indbygget i rummet. Jeg er vældig glad for jeg gjorde sådanne ting for mange år siden. Mit rum har en rigtig god lyd der er blevet brugt meget til lytteforsøg. Bl.a. folk der har bygget klasse D forstærkere og ville høre det op imod hinanden i et godt rum.
Jeg har fornylig læst "Get better sound" af Jim Smith.
Han skrive kort fortalt om, at hvis man har et betongulv med tæppe ovenpå, så skulle man gøre sig det, før man bruger penge på at skifte forskellige apparater til bedre typer; at lægge et trægulv ovenpå betonen. Han skriver, at lyden ændrer sig fra at være lidt kold, mindre engagerende til at blive varm og bliver overbevisende.
"All you need to do is put down some 2x4s on their sides and fire the nails that hold them in place into the concrete. Consider putting some insulation in the void between the concrete and the bottom of the wooden floor that gets screwed to the 2x4s."
"Man kan evt. lægge tæppet tilbage igen." Ifølge Jim Smith. Det mener jeg så ikke.
"Note: I`ve not found any preamp, amp, or cable that can make such a difference in tone!"
"Listeners are always surprised to hear greater dynamic range when the wood floor is suspended/supported properly. Greater dynamic range and warmer tone will yield greater musical involvement."
Jeg har en tråd på hifi4all.dk om Forbedring af lytterum". Her er der en del henvisninger på plademembraner jeg har lagt ind. Man kan finder der hvis interesse. HIFI4ALL Forum: Forbedring af lytterum
Jeg skriver også om mine erfaringe om brug af absorbenter kontra diffusere.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Ja, det er forsåvidt riktig det TN, men når vi prater tregulv og slippe gjennom høye frekvenser i samme setning, så stemmer ikke ting helt for meg. Det er sannsynligvis riktig å lage panelabsorbenter i et dedikert lytterom, men i en stue hvor det ikke skal være akustikkplater utenpå beinhard gips og bare tregulv blir det veldig, veldig, veldig mye romklang og sabinene blir i fåtall :)
De høje frekvenser er de nemmeste at dæmpe og det kan man mere eller mindre gøre til sidst.
Det svære er at dæmpe bassen og i følge hvad eksperter skriver, bør det gøres først.
At man ikke vil bruge akustiske ting i et lytterum er for mig en mærkelig beslutning. Mange bruger mange penge på dyrt udstyr og kommer aldrig i mål grundet akustikken. Akustiske ting kan skam være nydelige og "konevenlige".
Plademembraner er en nyttig ting, at de er indbygget i rummet. Jeg er vældig glad for jeg gjorde sådanne ting for mange år siden. Mit rum har en rigtig god lyd der er blevet brugt meget til lytteforsøg. Bl.a. folk der har bygget klasse D forstærkere og ville høre det op imod hinanden i et godt rum.
Jeg har fornylig læst "Get better sound" af Jim Smith.
Han skrive kort fortalt om, at hvis man har et betongulv med tæppe ovenpå, så skulle man gøre sig det, før man bruger penge på at skifte forskellige apparater til bedre typer; at lægge et trægulv ovenpå betonen. Han skriver, at lyden ændrer sig fra at være lidt kold, mindre engagerende til at blive varm og bliver overbevisende.
"All you need to do is put down some 2x4s on their sides and fire the nails that hold them in place into the concrete. Consider putting some insulation in the void between the concrete and the bottom of the wooden floor that gets screwed to the 2x4s."
"Man kan evt. lægge tæppet tilbage igen." Ifølge Jim Smith. Det mener jeg så ikke.
"Note: I`ve not found any preamp, amp, or cable that can make such a difference in tone!"
"Listeners are always surprised to hear greater dynamic range when the wood floor is suspended/supported properly. Greater dynamic range and warmer tone will yield greater musical involvement."
Jeg har en tråd på hifi4all.dk om Forbedring af lytterum". Her er der en del henvisninger på plademembraner jeg har lagt ind. Man kan finder der hvis interesse. HIFI4ALL Forum: Forbedring af lytterum
Jeg skriver også om mine erfaringe om brug af absorbenter kontra diffusere.
Fin tråd det der.
Likner veldig på de konklusjonene jeg har landet på selv.

Konklusjonene våre avviker på et punkt da, det gjelder førsterefleksjonspunktet i gulvet. Det mener jeg ganske bestemt bør dempes. Grunnen er at man sannsynligvis får frem førsterefleksjonen fra gulvet på opptaket bedre på akustiske innspillinger (som ofte vil være nokså sterk) og på studioinnspillingene vil det forstyrre. Når det gjelder gulvet generellt er jeg med på tankegangen. Jeg tenker litt motsatt av konsertsal akustikk at gulvet ved siden og bak høyttalerene har godt av demping av gulv mot flutterekko.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

I en byggeprosess blir det ofte hektisk, men det er alltid billig og lettere å gjøre noe med noe fra starten!


Akustisk himling kan bli ganske pent....Dette er et tak med Eccophon plater ! Og tro meg - det er ingen som mistenker deg at du har valgt denne løsningen pga lyden!

Mvh
OMF


IMG_3092.jpg


IMG_3091.jpg
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.642
Sted
Sjælland. Danmark.
Fin tråd det der.
Likner veldig på de konklusjonene jeg har landet på selv.

Konklusjonene våre avviker på et punkt da, det gjelder førsterefleksjonspunktet i gulvet. Det mener jeg ganske bestemt bør dempes. Grunnen er at man sannsynligvis får frem førsterefleksjonen fra gulvet på opptaket bedre på akustiske innspillinger (som ofte vil være nokså sterk) og på studioinnspillingene vil det forstyrre. Når det gjelder gulvet generellt er jeg med på tankegangen. Jeg tenker litt motsatt av konsertsal akustikk at gulvet ved siden og bak høyttalerene har godt av demping av gulv mot flutterekko.
Tak!
Angående førsterefleksionspunkt i gulvet er vi nu ikke uenige der, fordi jeg har lagt en Hofa diffusere der på gulvet, som jeg skråtstillede. Det var en tydelig forbedring på lyden. Et lille tæppe ville ikke gøre helt det samme. Diffuseren går ned til ca. 1000 Hz.
Jeg købte disse Hofa diffusere, som det fremgår af anden tråd. Først 6 stk. og de kunne så afprøves mange steder. De blev placeret på bagvæggen. Jeg købte så 6 stk. mere og der skulle igen lejes medplaceringen. Det endte så med ydeligere 9. stk. De glæder hinanden og forbedre hinandens ydelse. Der var dog et sted, hvor dynamiken blev mindsket. Så den kom væk.
Men en total dæmpning af gulvet med et tæppe kunne f.eks. istedet for bedre bruges på et akustikloft, fordi loftet er for lavtloftet i forhold til et godt lytterum. Men jeg tror ikke at løsningen er en dækning af hele loftet. Jeg måtte stoppe før jeg var helt færdig. Mangler en halv meter på nogle af kanterne. Det begyndte at blive for dæmpet. Jeg kunne godt en dag måske skifte Rockfon Sonar på loftet ud med diffusere ved første refleksionspunkt. Det er noget jeg overvejer.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ja, det var utrolig frekt! ;-)

Dette er en standard Eccophon takhimling med skjult oppheng (DS). Man kan velge ulike typer takplater.

Hos meg er det tynne plater (2 cm), men så har jeg 15 cm glava liggende oppå platene og mellom 10 og 20 cm fri luft til taket. Så denne himlingen vil trolig ha god effekt langt ned i frekvens!

Det kreves ikke noe spesialutstyr for å montere det, men det er en god haug med aluminiumsprofiler som skal på plass.
Likefullt -så tro jeg at min snekker gjorde det meste på en lang dag (rommet er 52 kvadrat.) Når prfilene først har kommet opp, er mesteparten av jobben å lage huller, strekke kabler og bokser til downlights!

Jeg har ikke kommet i gang med stereo ennå, men jeg merker godt at det er en behagelig akustikk i rommet!

Alt i alt kom vel plater og profiler på et sted mellom 20 og 25k.


Mvh
OMF
 

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Heisan,

Dette så veldig bra ut, OMF!! :D

Tror jeg må ta kontakt med Glava og høre med dem om priser og slikt på dette ja.
Det er mer avansert enn jeg trodde å bygge hus.. Godt de andre rommene, med sterkt unntak av kinoen, blir veldig enkle da :p
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Det var flott OMF. Akustisk sett omtrent det samme som jeg har gjort. Og jeg er meget fornøyd med lyden i begge rommene som har lydhimling.

Jeg har også inntrykk av at slike himlinger rydder opp mye lengre ned i bassen enn man skulle forvente utfra dybden.
 

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
BX, og andre med tilsvarende opplysninger/erfaringer:

Setter veldig stor pris på om dere kan komme med konkrete navn på produsenter/leverandører av, kanskje spesielt takhimlinger, som kan brukes. Dette er så ukjent territorium for meg at jeg har problemer med å søke å navigere rundt temaet. Hadde vært veldig takknemmelig for assistanse :D

Ser litt på vegger også, men dersom jeg kan få "godt nok" resultat av å gjøre noe med taket så vil jeg foretrekke det. Med tiden er det ikke umulig at det kommer opp noen pene plater på sideveggene, men det å få et tak som ser helt normat ut, faktisk i noen tilfeller veldig lekkert, er jo makeløst!! :)

I tillegg må jeg si takk til folk som sender inn bilder til innspirasjon.

Dersom noen av dere bor i nærheten av Stavanger/Jæren og har noe slikt i tak/vegger/gulv kunne det vært meget kjekt å kunne kommet innom en gang og sett litt på måten å gjøre det på :rolleyes: .
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
@BX og OMF: skal bygge en himling i sommer. Det viktigste er lydisolasjonen opp til 2 etasje. Hvor mye lyd og trinnlyd mellom etasjer demper en slik himling dere har bygget ca?
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
@BX og OMF: skal bygge en himling i sommer. Det viktigste er lydisolasjonen opp til 2 etasje. Hvor mye lyd og trinnlyd mellom etasjer demper en slik himling dere har bygget ca?
Da bør du nok tenke rom-i-rommet først og så tiltak under taket for akustikken. Du får nok ikke en alt-i-ett løsning:)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
@BX og OMF: skal bygge en himling i sommer. Det viktigste er lydisolasjonen opp til 2 etasje. Hvor mye lyd og trinnlyd mellom etasjer demper en slik himling dere har bygget ca?
Da bør du nok tenke rom-i-rommet først og så tiltak under taket for akustikken. Du får nok ikke en alt-i-ett løsning:)
Takk! Jeg vet. Måtte bare spørre. Har undersøkt litt siden jeg postet og taket er lårst på ca 2.40 pr i dag og alt må skje under det.
Kommer til å se etter hva som demper mest av på 5 centimeter.;)

Blir nok labre lydår fremover....., men så!!! :)
Beklager off topic Della.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

5cm var utrolig lite. Da tror jeg at jeg hadde skrudd opp 4 lag med gipsplater, og brukt rikelig med akryl i alle skjøter og kanter.

Har du litt mer å gå på - hadde jeg skrudd opp to lag med gips, lydbøyler og 2 lag til.


Mvh
OMF
 
Topp Bunn