Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    380
    Antall liker
    356
    Et genialt og kjent markedsføringstriks er å få kunden "hekta" på en innstegsmodell i en serie av produkt.
    Kunden vil som oftest da helt av seg selv over tid, ønske å ville "oppgradere" til neste steg oppover i kjeden. Man vil liksom oppover, godt drevet av dyrere må være bedre. :unsure:

    Innstegsmodellen må være rett priset, ikke for billig og ikke for dyr men passe, for de dyrere modellene (oppover i kjeden) selger jo ofte seg selv når kunden er hektet.
    -Aka de fleste som kjøper en eks haifai-kabel til 100k startet jo ikke der, men på noe billigere og har beveget seg "oppover" i kjeden.

    ...heldigvis ingen her inne som er hekta.....
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.512
    Antall liker
    11.484
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Synes det er like sexy når kabel/tweaks fabrikantene lager toppmodeller til en billion kroner for så å lansere "trickle down technology" produkter som markedsføres som "best buy" på bakgrunn av mer upris på andre produkter.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    1.777
    Sted
    Horten
    Ja, mange metoder for å få kunden hekta eller "inn i løypa" på produktene.

    Viktig å merke at en slik (markedsførings)metode er kjent brukt på mye annet innen eks hifi også, ikke kun tweaks. :cool:
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.532
    Antall liker
    3.079
    Gimme all your money!
    Det vil aldri komme den dag da den perfekte strømkabelen er designet, fordi den dagen stopper butikken opp. Så kan man filosofere over disse uendelig mange "forbedringene" som i siste instans skal gjøre lyden bedre.
    Det merkelige er at det vistnok er en symbiose mellom god lyd og god innpakning. De dyreste kablene kommer med den peneste strømpen, lekre kontakter og levert med hvite silkehansker og eksklusiv trekasse. Og et nummerert sertifikat:)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.413
    Antall liker
    16.648
    Sted
    Østfold
    Hadde nå bare ikke behovet for å vinne alle andre der ute over på sin side vært så enormt stort.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    1.777
    Sted
    Horten
    Hæ? Stigmatisering, motpoler og "oss" og "dem" tankegang er vel noe som bare er sporadisk observert de siste årene. Og da kun i visse deler av det hardcore strikke- og perle miljøet... :rolleyes:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.761
    Antall liker
    10.181
    Torget vurderinger
    2
    Disse folka altså. Science basert påstår de, kan kan ikke si eller dokumentere noe av det fantastiske som skjer. Rydder tydelig vis opp i alle strømproblemer trådløst….legg merke til antennen




    The GRID PROTECTOR can also affect the HiFi system very effectively in other places in the house. Used e.g. in the kitchen or at the workplace in the same circuit of the
    electrical devices there, it can also have a positive influence on the current phase and protective conductor interferences. This effect can extend into the HiFi room. Conclusion: just give it a try.
    The procedure for setting the switches as described above is a recommendation and in most cases the most effective variant.
    All variants of switch positions in all combinations are allowed, the device is not damaged when trying all possibilities.
    If after a while you once want to hear the performance of your system without your GRID PROTECTOR, the buffering effect absolutely has to be considered. If the GRID PROTECTOR is switched off for a short time only, it still takes effect because of the buffering of the power supply unit.
    Detach the power cable of the GRID PROTECTOR for the power grid (if connected also the 12V power supply). Remove the antenna, place the unit on the floor (best stored
    on the side) and set the middle switch POWER to position 0. Keep these conditions for several hours, preferably overnight. This way you achieve that the GRID PROTECTOR has no effect any more.
    Upon recommissioning the interfering fields will be cleared again fast.
    To maintain its performance, the GRID PROTECTOR it should be connected to the grid with the 12V power supply once a year for approx. 15 minutes.
     
    Sist redigert:

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.727
    Antall liker
    1.556
    Torget vurderinger
    2
    Disse folka altså. Science basert påstår de, kan kan ikke si eller dokumentere noe av det fantastiske som skjer. Rydder tydelig vis opp i alle strømproblemer trådløst….legg merke til antennen




    The GRID PROTECTOR can also affect the HiFi system very effectively in other places in the house. Used e.g. in the kitchen or at the workplace in the same circuit of the
    electrical devices there, it can also have a positive influence on the current phase and protective conductor interferences. This effect can extend into the HiFi room. Conclusion: just give it a try.
    The procedure for setting the switches as described above is a recommendation and in most cases the most effective variant.
    All variants of switch positions in all combinations are allowed, the device is not damaged when trying all possibilities.
    If after a while you once want to hear the performance of your system without your GRID PROTECTOR, the buffering effect absolutely has to be considered. If the GRID PROTECTOR is switched off for a short time only, it still takes effect because of the buffering of the power supply unit.
    Detach the power cable of the GRID PROTECTOR for the power grid (if connected also the 12V power supply). Remove the antenna, place the unit on the floor (best stored
    on the side) and set the middle switch POWER to position 0. Keep these conditions for several hours, preferably overnight. This way you achieve that the GRID PROTECTOR has no effect any more.
    Upon recommissioning the interfering fields will be cleared again fast.
    To maintain its performance, the GRID PROTECTOR it should be connected to the grid with the 12V power supply once a year for approx. 15 minutes.
    Jeg legger alltid en rekke med 19 binders (ikke 18, og heller ikke 20...da virker det ikke) festet sammen, langsetter strømkablene (en rekke pr. kabel, rekken må starte nøyaktig 5,45 cm fra apparatet og rekken må ligge på nordsiden av kabelen nøyaktig 7,30 cm fra kabelen (her er det null slingringsmonn)) det gir et lavere "støygulv" og "sortere bakteppe" eller hva vi nå skal kalle det! :ROFLMAO:
    Det er enkelt å etterprøve (ABX teste), bare husk at effekten kommer gradvis over en 14 dagers periode og forsvinner i samme takt når bindersene flyttes/fjernes. Så det tar litt tid. Men det er gratis!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.688
    Antall liker
    12.310
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Moderne flerkanalsopptak, hvor alle musikerne ofte ikke engang er tilstede samtidig, kan ikke formidle dybde,høyde etc...det kan kun panoreres i bredde... opplevd dybde / høyde er effekter som skapes av høyttaler og rom...
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.748
    Antall liker
    13.629
    Sted
    Sørlandet
    Dybde og bredde (romfølelse) på det opplevde lydbildet. Aldri sett noe målinger på det.
    Illusjoner lar seg ikke måle!

    What is width, height and depth? Just like in film or paintings we can create the illusion of three dimensions on a two dimensional surface.
    In film the surface is the screen, in paintings it’s the canvas, and in music it’s the stereo field. The only difference is that with a screen or canvas, the height is already given simply by its existence, whereas with the stereo field we have to create an illusion of “top-to-bottom” dimension.

    Height

    So let’s start with height.
    It’s a strange and interesting phenomenon that we hear high pitched frequency content as coming from above, and low tones coming from below.
    Partially this is due to suggestion. We subconsciously equivocated “high” pitch with “high on a vertical scale.” Partially, this is due to common tweeter placement with speaker woofers most often being lower than the tweeter in vertical alignment. Partially, this phenomenon is also caused by the way low frequency tones project. The wider dispersion of low tones allows them to reflect off the nearest surface such as your desk. Higher tones are more directional and will reach your ear without as much near reflection over short distances. For these reasons we tend to hear high harmonic content as “up” and low harmonic content as “down.” By creating contrast in the extremes of the frequency spectrum we can make a mix sound “tall.” If just one naturally bright element like a bell or hi-hat is a touch brighter, and one low element like a kick or bass is a touch subby-er, the whole mix will expand.


    Width

    Width is also about contrast. If two sounds are exactly the same and play at exactly the same time from each speaker, we perceive it as coming from a center point between the two speakers. This is often called the “phantom mono” or “phantom center.” The key here is similarity. As soon as the sounds become different, or the timing becomes different, they start to spread across the stereo field. It stands to reason that two sounds that are easily localized (meaning our ear can clearly hear where the sound is coming from like a woodblock, triangle, or glockenspiel) played at different times will sound very wide. The greater the contrast between what’s happening in the left speaker versus the right speaker, the wider the image. While this seems fairly simple, remember that in a dense mix it’s very easy to get harmonic stew. Sounds can begin to run together pretty easily.

    Depth

    Depth is a bit tricky. There are three things to remember in terms of defining front-to-back placement.
    1. Louder sounds closer
    2. Brighter sounds closer
    3. Less reverb sounds closer
    And all of the converse is true as well. Start with level. It’s so much easier to mix when you have an idea as to where something needs to live in terms of volume. Keeping in mind your front-to-back image while setting levels will help things fall into place very quickly. In terms of tone, high frequency sounds loses their energy faster than low frequency sounds over distance. So as a general rule of thumb, you can roll off some highs to help shift things back. It should also be noted though that when sounds get very close to us we tend to hear the low-midrange more prominently as well. That “in your ear” sound is more characterized by low-mid forwardness than by brightness. It’s a bit counterintuitive, but once you get a feel for it, finding the right tonal balance will make sense.
    Then there’s the reverb. Reverb is a whole subject unto itself, but, suffice to say that generally the more reverb a sound has the further back it will fall.

    Going further: the shorter the pre-delay, the farther away the element will seem. And, reverb that is higher in late reflections rather than early reflections will also be indicative of a sound that is further away. Level, pre-delay, and early vs late reflections — these things all work in conjunction to form a realistic spatial sound.

    Of course, getting natural space at the recording stage is best. If you know you want your drums to sit back a bit, place the overheads a little further from the kit. And record the room capture from further away too.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.941
    Antall liker
    1.100
    romfølelse har en god del med spredningsmønsteret å gjøre +bass
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.804
    Antall liker
    3.979
    Torget vurderinger
    1
    Hva kan høres og ikke måles med en mikrofon som har mange ganger bedre hørsel en du?
    Drøssevis av eksempler, men kan jo begynne med 2 platespillere i samme prisklasse. Den ene med remdrift, den andre med direktedrift. Siden det er din påstand, spør jeg deg: Hvilke måledata er det som forklarer hvorfor de låter forskjellig?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.688
    Antall liker
    12.310
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Uten at de er utstyrt med nøyaktig samme PU, arm og kabling, - fysisk samme, - ikke type-identisk, så er vel ikke det noe rart... i tillegg kan det vel komme noe støybidrag fra drivverk og opplagring...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.914
    Antall liker
    38.388
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Drøssevis av eksempler, men kan jo begynne med 2 platespillere i samme prisklasse. Den ene med remdrift, den andre med direktedrift. Siden det er din påstand, spør jeg deg: Hvilke måledata er det som forklarer hvorfor de låter forskjellig?
    Det er ikke så veldig vanskelig, siden eventuelle bidrag vil ligge i det elektriske signalet som går videre til preamp. Start med wow & flutter, deretter kan man gjøre en FFT på differansesignalet for å lete opp andre støykilder og avvik. Om man ikke finner noen forskjell i signalet ville neste steg være å utfordre vedkommende lytter til en liten blindtest. Hører man virkelig forskjell på to identiske signaler uten å få lov til å titte?

    Illusjonen av tredimensjonalt rom er langt vanskeligere, siden den oppstår i hjernen etter kompleks signalprosessering av både direktelyd og reflektert lyd hvor både nivå, spektrum og tidsforsinkelse påvirker. Vi forstår en hel del om hvordan det fungerer (flat frekvensgang on axis og jevn frekvensgang off axis er en bra start, mens absolutt fasekorrekthet er oppskrytt), men det kan være enklere å høre etter enn å prøve å forstå måledata.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.553
    Antall liker
    3.202
    Jeg hørte nylig at medisiner med hensikt smaker vondt. Det skal visnok finnes studier som viser at smaken assosieres med effekten medikamentet har. Samme pille tilsatt en god smak skal visnok i tester vist at den ikke hadde samme effekt som den samme pillen uten tilsatt smak.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.761
    Antall liker
    10.181
    Torget vurderinger
    2
    Drøssevis av eksempler, men kan jo begynne med 2 platespillere i samme prisklasse. Den ene med remdrift, den andre med direktedrift. Siden det er din påstand, spør jeg deg: Hvilke måledata er det som forklarer hvorfor de låter forskjellig?
    Det er da enkelt. Wow og Flutter spekteret som regel forskjellig , i tillegg vil DD holde 33.33 stabilere , dvs mindre drift enn reimdrift

    Typisk DD legg merke til toppen på 4hz det mest følsomme område, rem har ofte større wow men på lavere frekvens 0.55hz ofte,ikke så hørbar som 4Hz

    Så reimdrift mot DD




    Takten på musikken er ganske enkelt ikke den samme på to ulike platespillere, med DD er det antagelig den samme takten hver time hver dag, mens med reimdrift vil det variere med dagsform, (beltet påvirkes av temperatur, fuktighet , støv, slitasje , slip , og alt mulig , dessuten er DC motorer ikke stabile hverken mht ulik modulasjon på platene eller spennings variasjonner). Basert på min erfaring med både DD og belte. Og måling - og lytting -av ca 30 ulike platespillere
     
    Sist redigert:

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.804
    Antall liker
    3.979
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke måledata er det som forklarer hvorfor de låter forskjellig?
    Det er ikke så veldig vanskelig
    Fint, da tar jeg deg på ordet.
    Her har vi 2 annerkjente platespillere (drivverk/arm) fra øverste hylle, med vedlig gode måledata, men som testere og brukere over hele verden sier låter ganske forskjellig:
    Bergmann Galder/Thor, kjent for en utpreget "åpen og luftig" lydgjengivelse.
    Technics SL-1000R, omtalt som "rytmisk, presis og dynamisk".

    Hvilke måledata forklarer disse lydlige forskjellene?

    PS: Dette er off topic trådens tema , men skitt au.

    Bergmann-Galder.jpg
    Direct_Drive_Turntable_System_SL-1000R_02.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.914
    Antall liker
    38.388
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den opplagte muligheten er en forskjell i frekvensgang. Den «åpne og luftige» har formodentlig en dB eller tre helt øverst, den «rytmiske, presise og dynamiske» kanskje en mer to-puklet frekvensgang med dip i mellomtonen og litt mer både over og under. Dette er typiske beskrivelser av slike forskjeller, se vedlegget.

    Jeg ville mistenkt pickup som kilde til forskjellene, sekundært mekanisk resonans i armen. Direkte vs remdrift virker mer som en «by the way» heller en årsak. Hvorfor ikke tangential- vs radialarm som mulig forklaring? Eller rett vs s-formet arm? Eller vekten av plinten vs tallerkenen? Eller pucken som platestrammer vs uten? Alt er jo forskjellig på disse to.
     

    Vedlegg

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.911
    Antall liker
    107.986
    Torget vurderinger
    23
    - eller at sosemikklene som driver med slik "Schnee von gestern" teknologi rett og slett er slik skrudd sammen at de innbiller seg hva som helst med rosaskjær på brillene de har på øra...

    Mvh
    Sluket
    Bill.mrk. Vinylsamling selges
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.804
    Antall liker
    3.979
    Torget vurderinger
    1
    Den opplagte muligheten er en forskjell i frekvensgang. Den «åpne og luftige» har formodentlig en dB eller tre helt øverst, den «rytmiske, presise og dynamiske» kanskje en mer to-puklet frekvensgang med dip i mellomtonen og litt mer både over og under. Dette er typiske beskrivelser av slike forskjeller, se vedlegget.
    Ad din frekvensgang-teori: Disse to selges uten pick-up. De lydmessige særtrekkene jeg (grovt) referer til er basert på konsensus fra brukere over hele verden gjennom flere år. Hvordan måler du da frekvensgangen?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.206
    Antall liker
    8.601
    Torget vurderinger
    1
    Det er litt påfallende at spilleren med luftbåren arm og tallerken låter luftig, mens den direktedrevne låter mer.... ehhh... direkte
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.503
    Antall liker
    3.530
    Det bliver vanskeligere for de mest fanatiske tilbehørs freaks. Lessloss stiger med 25%. Tror jeg holder mig fra å kjøpe mere. De tre kabler jeg har må være nok.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.688
    Antall liker
    12.310
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Første bud for å sammenligne noe som helst i denne kategorien, er at det er identiske forusetninger... Selv om begge er glimrende spillere, så det at flere brukere klassifiserer den ene som ditt og den andre som datt nokså uinteressant, så lenge man ikke bruker samme PU, samme kabel osv osv- og ikke minst samme RIAA, - alt det som er grunnleggende kjent for å påvirke signalet fra platespillere....
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.804
    Antall liker
    3.979
    Torget vurderinger
    1
    Det er litt påfallende at spilleren med luftbåren arm og tallerken låter luftig, mens den direktedrevne låter mer.... ehhh... direkte
    Mener du at lydforskjellene på disse platespillerne er innbilte? Er det hva du insinuerer?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.206
    Antall liker
    8.601
    Torget vurderinger
    1
    Mener du at lydforskjellene på disse platespillerne er innbilte? Er det hva du insinuerer?

    Dette er elekromekaniske systemer og det er garantert forskjell på hvordan de låter. Bare det faktum at armene er forskjellige vil gi samme pickupen forskjellige arbeidsbetingelser.
    Men hvordan man oppfatter og beskriver lyden er nok preget av hva øyet ser. Man lytter vel så mye med øynene....
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.385
    Antall liker
    9.532
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det som er et uomtvistelig faktum for en besøkende her inne, er det abnorme egoet og den latterlige selvhøytideligheten som er så alt for fremtredende for en stor del av de selvutnevnte sannhetsvitnene her inne på Sanatoriet. Nei. Finn frem pledd, det er hviletid.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn