Finnes det noen "tweaks" som er så "over the top" at ingen går på de?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Elektronikken min står i en bokhylle i heltre med ganske tynne hyller. De vibrerer omtrent som lokket på en akustisk gitar. Derfor har jeg brukt en 0,5 cm tykke gummimatte som brukes under industrimaskiner, og oppå der igjen en 2 cm tykk granitthelle. «Dødt som heia.» Har jeg sjekket/målt med og uten? Nei, takk :)
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.460
    Antall liker
    4.653
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Flyttet en integrert røramp (CD spiller også, men det ga ikke noen hørbar effekt) fra en Ikea Lack hylle og over på et hifirack med sandfylte ben, 15mm herdet glass i hyllene og en 15mm bambus hylleplate oppå der igjen med sorbothane i mellom. Mellom bambushylla og ampen brukte jeg Sonic Design puter, både før og etter.
    Forskjellen var lett hørbar, med ryddigere lydbilde og tightere bass som resultat.

    Nå står Bladelius Ask på samme glass/bambus sandwich og har fått IsoAcoustic Orea føtter under seg. Har ikke testet annet møbel under denne, men kan ikke forestille meg at en godt bygget transistorforsterker ville være i nærheten så følsom som en røramp.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    Takker. Ser patentet foreslår at støyen skal bestå av to støykomponenter som ikke skal høres. Hvor den ene følger amplitude i musikken mens den andre er konstant. Og det skal være ulik støy pr. kanal.

    Det siste er faktisk en fenomen jeg selv har erfaring med fra elektroniske trommer. Om den samme støykilden benyttes til å mate flere trommelyder med ulike filtre er dette noe vi faktisk evner å oppfatte etter noe tid. Trommenelydene føles ikke som seperate instrumenter før de mates med hver sin støygenerator som ikke er i synk. Dette selv for lyder hvor primærkilden er en eller flere oscilatorerer og støykilden kun er en ørliten komponent.

    Joda FiDef er på en måte en 'destruktiv' effekt. Men om pluggen faktisk skulle fungere på noe materiale slik enkelte mastering teknikere ser ut til å mene har jeg noen tusen CD album på disk det kunne vært artig å teste med.

    Slik produktet er markedsført burde det jo være en grei sak å dokumentere virkning bedre enn krystallmedaljonger?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.203
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men det er en effekt som hører hjemme i innspillingskjeden, ikke i avspillingskjeden. Det er jo enslags remixing av opptaket. Jeg ser også kommentarer på nett om at enkelte musikkstiler, f eks enkle akustiske opptak med åpent lydbilde og rene toner, absolutt ikke har noe godt av en slik behandling. Jeg holder også gitarpedalene mine langt unna signalkjeden i anlegget, for å si det slik.

    Fun fact: Vokalen på The Buggles' "Video Killed the Radio Star" er sendt gjennom en Vox AC30 gitarforsterker, en kompressor og litt eq. Vil ikke ha det i signalkjeden heller, med mindre jeg spiller gitar.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    Ja, men det er en effekt som hører hjemme i innspillingskjeden, ikke i avspillingskjeden.
    Helt enig i at reamping gjennom gitarforsterker er en effekt uegnet til avspilling av CD plater, vel noen punkalbum kanskje :)

    Men jeg har gjennom årene kommet til et annet tenkesett her. Når samme miks sendes til 3 forskjellige mastering studioer vil det returnere 3 ulike versjoner. Alle basert på ører, erfaring, rom og utstyr brukt i de ulike studioer. Faktum at det i dag finnes et utall nye master og miks utgivelser av populære album viser at dette er et eget marked med nyskjerrige forbrukere som gjerne velger en annen favoritt en det som var den opprinnelige versjonen. Man kan da velge tolke det slik at master brukt til første utgivelse faktisk ikke var optimal.

    Hvorfor da ikke selv ta rollen som mastering tekniker og optimalisere for mitt stereoanlegg og rom? Jeg forstår at du til dels gjør dette selv allerede med EQ tilpasset dine sanser og ikke alene basert på målinger? Jeg tar den litt lenger da jeg ikke lenger er fremmed for også implementere utstyr som forringer signalet om jeg opplever at jeg foretrekker lyden.

    Jeg tenker at jeg vil likvel aldri noensinne oppleve å lytte til en innspilling slik den var mastred gitt jeg ikke har verken rom eller utstyr benyttet. Om jeg da konkluderer med at resultaet likvel er upresist hvorfor ikke tilpasse det slik at jeg opplever å ha det hyggelig? Samtidig behøver jeg ikke ta generiske hensyn til at min versjon ved avspilling må fungerer på 3 generasjoner med smarttelefoner eller i mono.

    Akkurat denne psykoakustiske FiDef effekten er i eksemplene har jeg sett vært nyttet på master. Og burde derfor da være godt egnet til å besudle signalet fra eldre CD plater med før EQ. Gitt at den faktisk fungerer på psyken det er ;) Men mest er jeg nyskjerrig på den gitt den baserer seg på en teori om støy jeg selv har stilt meg spørsrmål om kan være tilfelle.

    Ellers spår jeg at den største endringein vi vil se innen hifi det neste 10 år vil være nettopp mastering vertøy ta form i digitale forsterkere. Gjerne i form av simuleringer av kjente vintage høytalere og rørforsterkere. Trolig først fra utstyr brukt nettopp i studioer slik at vi "nå for første gang kan lytte til musikken slik mastering studio gjorde det".

    Vintage markedet er jo blitt rett så stort blitt innen hifi også. Samme som skjedde med musikkutstyr hvor man nå i mer enn et tiår digitalt har "justerer bias og bytter rør" på vintage kretser. Jeg har en slik morosak som dessverre er pinlig lite brukt siden den ble kjøpt for mange år siden. Det er kort vei for dem til å også simulere hifi forsterkere og høytalere med denne teknologien.
    1667232140914.png


    Dessverre får vi ikke gjort noe med det en aller helst vill endret i mange utgivelser, lage mer headrom.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.122
    Antall liker
    10.576
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    En ny konge på haugen?
    Forcefield Magnetic Vortex-field Technology uses this physical property to provide a cleaner and more even current / signal in the conductors.

    Domenenavnet er også en stor vits.
    NOTE: To get the best quality of Forcefield power cables, it needs a “burn-in” period. After about 10-14 days of using LightSpeed cables, the sound quality becomes more life-like.
    Musikk i ørene for en ekte audiofil
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.328
    Sted
    Østfold
    Utrolig. Magnetfelt i nærheten av strøm, det er slik man setter en elektrisk bil eller en høyttalermembran i bevegelse. Noen har funnet opp kruttet ved å fjerne vibrasjoner i kablene. Andre har funnet det opp ved lage vibrasjoner i kablene...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.423
    Antall liker
    35.203
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fantastisk:
    The vortex structure of the Balanced twin quad-core conductors with increased cross-section and the 4D braid ensure that the magnetic fields generated around the conductors extinguish each other. Each multicore wire is placed in a special polymerized siloxane insulating tube, that has a lower dielectric constant than the commonly used insulations and optimally dampens environmental vibrations.
    Oversatt til begripelig betyr det at de har tvinnet lederne i en ytterkappe av silikongummi. Vortex. Twisted pair, hvemskullehatenktpånoesånt.

    For ekstra bonus:
    • Ultra-extremely low noise
    Støyen i en metallisk leder er termisk støy, proporsjonal med kvadratroten av motstanden, temperaturen og båndbredden.
    1667243999391.png

    Med romtemperatur, 18 mm2 tverrsnitt og 20 kHz båndbredde blir jo støyen unektelig ultra-ekstremt lav…
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.461
    Antall liker
    7.981
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ethvert tweak med litt respekt for seg selv bør vel ha minst to quantumeffekter. Ærlig talt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.893
    Antall liker
    11.283
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå må dere gi dere.. disse har jo 4D braiding, 400nm metallisert polymerfilm og et nano-holografisk lag til beskyttelse..
    og aller viktigst, så bruker også NASA dette i romdraktene!!! Dette må jo ubetinget være det siste og beste vræl på markedet!!!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.328
    Sted
    Østfold
    Finnes det en Youtube-video eller noe der vi kan se innkjøpsavdelingen ringe rundt til bittesmå produsenter av tvilsomme hifitweaks for å finne det aller siste av teknologi så de kan bygge flere raketter, romteleskop og annet som ikke ville latt seg gjøre uten denne fantastiske gjengen med uvurderlige oppfinnere?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.574
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det ryktes jo at oppskytningen til NASA ble forsinket fordi nordost hadde problemer med å levere riktig høyttalerkabler til høyttalerne som teller ned til oppskytning. NASA var ikke villig til å betale nok for de beste kablene
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.289
    Antall liker
    16.328
    Sted
    Østfold
    Det ryktes jo at oppskytningen til NASA ble forsinket fordi nordost hadde problemer med å levere riktig høyttalerkabler til høyttalerne som teller ned til oppskytning. NASA var ikke villig til å betale nok for de beste kablene
    Ja, og grunnen til Space X sin suksess er tesla coils som de får levert fra Anuz? De har nemlig verdensomspennende patent på å tvinne ledningsstumper rundt en blyant.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.122
    Antall liker
    10.576
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Audiofil stand for din audiofile nettverksswitch. ?
    Nordost fikser vettu
    Screenshot 2022-11-03 at 19.54.47.png


    Dumme meg som gjemmer bort nettverkskomponenter. De skal visst tas frem og brukes som møbler.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.813
    Antall liker
    38.464
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Audiofil stand for din audiofile nettverksswitch. ?
    Nordost fikser vettu
    Vis vedlegget 864720

    Dumme meg som gjemmer bort nettverkskomponenter. De skal visst tas frem og brukes som møbler.
    Det er bare trist :(

    mvh
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    3.286
    Torget vurderinger
    49
    Sveinung på Maxwell Hifi hadde en luftrenser fra «Fresh Air» som han påsto gjorde lyden i rommet bedre.
    At Nordost og danskene ikke har kommet med noe lignende er jo mildt sagt overaskende:rolleyes:
    Denne kostet i overkant av 10k dengang, ble solgt av Vollare på Sandnes.

    420420C2-DC5B-4E67-84A2-76B80FD3279A.jpeg
    Her er den nye modellen, god underholdning på en fredagskveld 😂
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.122
    Antall liker
    10.576
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    lessloss med mer vissvass

    What is Blackground?
    Blackground is an innovate new technology developed by LessLoss which comes in the form of a simple 64mm x 64xmm metallic cube with two contacts featuring M3 threads. It can be used in a vast variety of ways to elevate sonic performance to unprecedented levels.

    The first and most simple application is as a bridge for users of the Blackbody v.2 ambient field conditioner. It is to be connected between Blackbody v.2 and ground potential of your home's wiring. This results in elevating the Blackbody's performance to a large degree, conditioning the entire system's ground plane in the process. The concept of ground without the cosmic environment is not feasible, nor is the cosmic environment completely independent of the Earth's existence within it. Taking both into consideration and interfacing them through Blackground establishes superb conditions for any high end audio playback environment!

    LessLoss will also use this cutting-edge technology integrated into our pending new mono block amplifier, which, incidentally, has also now been named. The amp will be named New Horizons. In it, multiple Blackground devices will integrate both with the power feeding it, as well as with the speaker signal output. More on this in a future update on progress regarding the amplifier, which at this moment is being milled for the first time out of a block of iron in a high precision workshop in a neighbouring town.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.122
    Antall liker
    10.576
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mener det er linket til audiofil wifi sender tidligere.. ??

    EDIT: Joda

    Fra rakkerne i fidelizer... Mye rart fra den kanten
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    Mener det er linket til audiofil wifi sender tidligere.. ??

    EDIT: Joda

    Fra rakkerne i fidelizer... Mye rart fra den kanten
    Utrolig at man våger. Men merket meg denne på siden deres :)
    1667594866346.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn