Finnes det moderne forsterkere med den varme lyden fra 70-tallet?

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Jeg har skjønt at det på 70 - tallet var en annerledes lydfilosofi blant hifi-produsentene enn i dag, men finnes det unntak? Finnes det merker som produseres i dag som spiller med den samme varmen som dengang, men med dynamikk og stramhet i bass som i en moderne forsterker?
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Vet ikke hvilket prisleie du er ute etter, men det er mange muligheter.

En er jo å kjøpe en forsterker fra 70-tallet. Jeg har en Phase Linear i mitt nr 2 anlegg, som spiller nydelig på etpar ale 401 A fra samme tiår.

Den opplagte løsningen på moderne forsterkere er jo å gå for rør.

Av transistorforsterkere er Marantz ofte blitt "beskyldt" for å gi sine forsterkere en varm lydsignatur.

Jeg har hatt det største Marantz-settet og det låt fantastisk bra - men det er dyrt.

Ønsker du varm lyd og stram bass, er en annen løsning (som jeg selv har) å kjøre en rørpre og transistor slutt-trinn.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Du kunne høyre litt på Harman Kardon, og sjå om du fann eitkvart derifrå som var i den retninga du hadde tenkt deg - heilt 70-tal vil eg slett ikkje kalle det, men det er ein "hyggjeleg" varme over attgjevinga (som kanskje går litt ut over detaljane, men som er musikalsk). Ein japanar med noko av det same er Yamaha. Så har du alltids McIntosh, som kostar flesk, men som er den famste eksponenten for dette lydidealet etter mitt syn...
 

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
487
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Eventuelt har du music angel kt88 som også låter litt vintage ;)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Audio Analogue kanskje har noe som kan være i den gaten du spør etter?
Minnes vagt å ha hørt en "Puccini"?? integrert sak på ca 2*60w for noen år siden, og den hadde en meget behagelig klang...

mvh
Proffen
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Jeg spiller nå på Dynaudio Focus 140 høyttalere, Hegel H1 SE og Hegel HD 10. Dette spiller dynamisk og klart, er spesielt godt fornøyd med høyttalerne, som jeg opplever har en fylde og substans som jeg liker godt, men totalt sett så mangler jeg litt glød for å få fiolinene til å spille som fioliner, hornseksjonen til å låte fyldig og utadvent etc. Innbiller meg at det er forsterkeren som kan være synderen i mitt oppsett. Høyttalerne trenger imidlertid en god del strøm for å våkne, og dette skjedde først med Hegel. Har prøvd Music Angel KT 88, men den var ikke sterk nok, kunne ikke spille så høyt, ble litt pudding i bassen også. Lurer derfor på om en gammel monsterforsterker fra 70 - tallet kan gi meg både dynamikken og kraften jeg trenger.
Det har kommet noen konkrete forslag, er disse strømsterke nok?
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
ML står for mark levinson.

Prøv å finne en phase linear. Den jeg har er på 2x 350w. Det burde holde.
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
BigSwifty skrev:
ML står for mark levinson.

Prøv å finne en phase linear. Den jeg har er på 2x 350w. Det burde holde.
Takk, 2x350 w burde vel holde ja ;) Googler litt og ser hva jeg finner.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
BigSwifty skrev:
ML står for mark levinson.

Prøv å finne en phase linear. Den jeg har er på 2x 350w. Det burde holde.
Ja, siden det ble snakk om "monsterforsterkere", så....du kan jo prøve McIntosh også, og div. fra Krell. Felles for disse, er at de er strømsterke, store, tunge og relativt kostbare. Hva med Bryston?

mvh. VilhelmW
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
VilhelmW skrev:
BigSwifty skrev:
ML står for mark levinson.

Prøv å finne en phase linear. Den jeg har er på 2x 350w. Det burde holde.
Ja, siden det ble snakk om "monsterforsterkere", så....du kan jo pårøve McIntosh også, og div. fra Krell. Felles for disse, er at de er strømsterke, store, tunge og relativt kostbare. Hva med Bryston?

mvh. VilhelmW
Bryston er lite fet... I mine ører er den enkelte ganger på grensen til lys når jeg har hørt de hos Tor...
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Alternativet til en dyr rørforsterker for å drive de relativt tungdrevne Dynaudio høyttalerne dine kunne være en laveffekts rørforsterker sammen med et par følsomme høyttalere. Trafomatic Experience Two selges som demo modell her. I denne testen blir den sett på som en god match sammen med Omega Super 6 XRS.
 

Karre

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2007
Innlegg
59
Antall liker
0
Får du tak i en Musical Fidelity A300 blir du GLAD, jfr dine innledende ønsker: sterk, varm og god!!!
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.731
Antall liker
4.552
Sted
Nøtterøy
En del av Electrocompaniets saker har vel også de kvalitetene som du er ute etter.
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
443
Antall liker
96
Sted
Nes Romerike
"Bryston er lite fet... I mine ører er den enkelte ganger på grensen til lys når jeg har hørt de hos Tor..."
.
Hmm, ja, jeg har vel egentlig bemerket for Tor flere ganger at Bryston kommer ikke helt til sin rett i butikken hans. Siden jeg nå har levd med Bryston noen år så liker 14B å ha noen basselementer å skyve på. Med mine PSB'r så låter det fetere hjemme hos meg enn det jeg har klart å oppdrive hos Tor, selv med Proac D100. Det er vel heller ikke alltid høyttalere og elektronikk i en butikk er innspilt. En annen ting, jeg har testet B100 også, er at jeg synes ampene kommer best til sin rett når de blir litt stresset slik at tempen kommer opp i vel 50 grader. Men, det er klart at med moderne transistor forsterkeri så er vel bla detaljer og dynamikk ganske mer fremtredende nå enn det var på 70 tallet, så direkte sammenligninger blir vel vanskelig.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Karre skrev:
Får du tak i en Musical Fidelity A300 blir du GLAD, jfr dine innledende ønsker: sterk, varm og god!!!
Har hatt min A300 i over 8 år nå, og holder på den så lenge den virker - har funnet "min lyd" for å si det slik. Lest hifi+ sin test av en av Musical Fidelity's nye integrerte, M6i http://www.avguide.com/review/musical-fidelity-m6i-integrated-amplifier-hifi-plus-71. Merket meg følgende som stod å lese mot slutten av artikkelen:
If you are expecting a revolution (or even an evolution) in amplifier design, this isn’t it. There is a lot of the Musical Fidelity genome in the M6i, but that doesn’t make it a bad thing. Indeed, some of the best amplifiers available today are essentially not dissimilar to the best amplifiers of a generation ago, just recast in 2010 garb. This is belt-and-braces, no-nonsense audio for those who like their amps unflappable. It’s what Musical Fidelity has always done well, with designs like the A300 integrated of a decade ago – a powerhouse that delivers and is cheap relative to the performance it delivers.
(min uthevning)

Se for eksempel Musical-Fidelity-vennetråden her på sentralen for flere erfaringer med MF-produkter
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,23643.0.html
 

gunnhamm

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.04.2004
Innlegg
90
Antall liker
6
Helt enig med Big Swifty, Phase Linear er meget bra(hadde selv Phase Linear på 70 tallet)
Forøvrig ligger det en krutt tønne av en forsterker på Audiogon til salgs, nemlig en Ampzilla.

Gunnhamm
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
gunnhamm skrev:
Helt enig med Big Swifty, Phase Linear er meget bra(hadde selv Phase Linear på 70 tallet)
Forøvrig ligger det en krutt tønne av en forsterker på Audiogon til salgs, nemlig en Ampzilla.

Gunnhamm
Ampzilla har også "70-tallsmagien"
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Ikke så kraftige saker, men synes Sugden ga en heller varm klang når det var innom anlegget.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Accuphase ikke kraftig? Det er vel noe av det ypperste japanske som kan oppdrives! Jeg har stor sans for produktene derfra, men de er relativt dyre.

mvh. VilhelmW
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Ehh, var det ikke snakk om sugden da eller?
Ikke for å beskytte noen her eller virke kverrulerende.
Men prøv å analyser setningen litt, selv om den kunne vært formulert litt annerledes.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
C. Alshus skrev:
Hvordan er Accuphase?
Jeg leste de to siste innleggene som sammenhengende. Accuphase er strømsterke og svært godt bygd, slik jeg kjenner de. Sudgen er noe heilt anna.

mvh. VilhelmW
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.281
Antall liker
11.052
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
VilhelmW skrev:
Accuphase er strømsterke og svært godt bygd, slik jeg kjenner de. Sudgen er noe heilt anna.
Sugden er strømsterke og svært godt bygd, slik jeg kjenner de. :)

Jørgen
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
ottone skrev:
VilhelmW skrev:
Accuphase er strømsterke og svært godt bygd, slik jeg kjenner de. Sudgen er noe heilt anna.
Sugden er strømsterke og svært godt bygd, slik jeg kjenner de. :)

Jørgen
Jeg kjenner bare min egen Sugden, men slik jeg kjenner ham er jeg helt enig med Jørgen.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.281
Antall liker
11.052
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Roberten skrev:
.., men slik jeg kjenner ham er jeg helt enig med Jørgen.
Du mener sterk, og svært godt bygd ? :D

Og du sitter altså med en Sugden uten å ha varslet sentralen? Hm...
Ble det gammel A21 likevel?
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
ottone skrev:
Roberten skrev:
.., men slik jeg kjenner ham er jeg helt enig med Jørgen.
Du mener sterk, og svært godt bygd ? :D

Og du sitter altså med en Sugden uten å ha varslet sentralen? Hm...
Ble det gammel A21 likevel?
Nettopp :)
Beklager at eventuell varslingsplikt har gått meg hus forbi, jeg skjønner jeg har bommet kraftig et sted på veien.
Ikke så gammel som jeg egentlig hadde tenkt, og som jeg mener ser knallstilig ut, men eldre enn A21SE. Må ha innebygget RIIA må vite.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Det var sikkert mye rart på 70-tallet. Jeg tviler på at 'varme' var noe felles kjennetegn. Skulle forøvrig ikke forundre meg om Sugden var det beste forslaget hittil, hvis du vil det skal trekke i den retningen. No
 
U

utgatt60135

Gjest
Sugden A21SE er ikke varmtlydende, mens A21 skal visst være varmere. Accuphase er godt på den siden (i allefall de modellene jeg har hørt). Og Electrocompaniet er vel det.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
geirf2 skrev:
"Bryston er lite fet... I mine ører er den enkelte ganger på grensen til lys når jeg har hørt de hos Tor..."
.
Hmm, ja, jeg har vel egentlig bemerket for Tor flere ganger at Bryston kommer ikke helt til sin rett i butikken hans. Siden jeg nå har levd med Bryston noen år så liker 14B å ha noen basselementer å skyve på. Med mine PSB'r så låter det fetere hjemme hos meg enn det jeg har klart å oppdrive hos Tor, selv med Proac D100. Det er vel heller ikke alltid høyttalere og elektronikk i en butikk er innspilt. En annen ting, jeg har testet B100 også, er at jeg synes ampene kommer best til sin rett når de blir litt stresset slik at tempen kommer opp i vel 50 grader. Men, det er klart at med moderne transistor forsterkeri så er vel bla detaljer og dynamikk ganske mer fremtredende nå enn det var på 70 tallet, så direkte sammenligninger blir vel vanskelig.
Bryston har ikke noen fet signatur.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Muligens litt baklengs formulering fra min side, men mente at Sugden ikke var av de kraftigste sakene. Men strømsterke er de jo. Blir vel heller bare et volum behov spørsmål. En annen positiv ting med Sugden er at den klipper jo langt penere og mindre brutalt en standard Klasse AB når du pusher den litt. Min A21 v2 spilte forøvrig helt klart mot det varme. Flott forsterker.
 
U

utgatt60135

Gjest
digiman skrev:
. En annen positiv ting med Sugden er at den klipper jo langt penere og mindre brutalt en standard Klasse AB når du pusher den litt.
Det er veldig stygt når min klipper, men det er lenge siden det har skjedd (bare med kormusikk på høyt volum). Å klippe toppene er brutal forvregning.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Lyngen skrev:
digiman skrev:
. En annen positiv ting med Sugden er at den klipper jo langt penere og mindre brutalt en standard Klasse AB når du pusher den litt.
Det er veldig stygt når min klipper, men det er lenge siden det har skjedd (bare med kormusikk på høyt volum). Å klippe toppene er brutal forvregning.
Det jobber isåfall mot teoriene med klasse A forsterker og klipping. Merket på min at den bare mistet dampen :)
 
U

utgatt60135

Gjest
digiman skrev:
Lyngen skrev:
digiman skrev:
. En annen positiv ting med Sugden er at den klipper jo langt penere og mindre brutalt en standard Klasse AB når du pusher den litt.
Det er veldig stygt når min klipper, men det er lenge siden det har skjedd (bare med kormusikk på høyt volum). Å klippe toppene er brutal forvregning.
Det jobber isåfall mot teoriene med klasse A forsterker og klipping. Merket på min at den bare mistet dampen :)
Dette har ikke noe med forsterkerteknologi å gjøre. Det klippes når signalet er høyere enn maks spenningen. Det er svært kraftig forvregning som alltid låter meget stygt.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Lyngen skrev:
digiman skrev:
Lyngen skrev:
digiman skrev:
. En annen positiv ting med Sugden er at den klipper jo langt penere og mindre brutalt en standard Klasse AB når du pusher den litt.
Det er veldig stygt når min klipper, men det er lenge siden det har skjedd (bare med kormusikk på høyt volum). Å klippe toppene er brutal forvregning.
Det jobber isåfall mot teoriene med klasse A forsterker og klipping. Merket på min at den bare mistet dampen :)
Dette har ikke noe med forsterkerteknologi å gjøre. Det klippes når signalet er høyere enn maks spenningen. Det er svært kraftig forvregning som alltid låter meget stygt.
Ok! Skal ikke diskutere teknologien da jeg ikke har noe som helst peiling på temaet :)
Det er fra Hi-Fi Choice jeg har det fra. Utdrag fra deres test av A21 Series 2:

It's still hardly a bone-cruncher in power terms, but its Class A operation means that when it runs out of steam it does so in a far smoother style than Class AB amps, which is why low-powered valve amps get away with so much. Nonetheless, speakers that have higher sensitivity are always a good idea with most Class A designs.
 
U

utgatt60135

Gjest
Du forveksler med mangel av strømtilførsel når det kreves mye på kort tid på grunn av vanskelig impedansekurve i høyttalere? Det er vel det HFC mener å gå tom for damp. Da klarer ikke forsterkeren å holde på spenningen, men det er ikke klipping. Det høres ikke stygt ut, men gir en daff og tam lyd. Dette har jeg aldri opplevd med Sugden, men har aldri hørt den med store tungdrevne høyttalere, bare små tungdrevne høyttalere (da klippet den før eventuelt strømproblemer).
 
Topp Bunn