Diverse Fiber

U

Utgatt11378

Gjest
Hei, Fikk installert fiber fra CD/Telenor. Når nå bindingsperioden er over, kanalene sagt opp og internettet gjennom fiberen begynner og bli latterlig høy....Er det slik at man MÅ være Telenorkunde på denne fiberen eller.....
Vh
Stig

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.090
Høyst sannsynlig ja. Å legge fiber er et lokalt monopol. Jeg har fra altibox og har hatt Get på døra noen fanger. De tar hele kostnaden om jeg vil bytte men det medfører mellom annet å grave seg tvers gjennom naboens hage så relativt uaktuelt.

U

Utgatt11378

Gjest
Det frie marked :D Ja ja, det hjelper vel ikke om det er luftspenn heller da...

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.090
Jeg har luftspenn til tomtegrensen og fiber i bakken på min tomt. Men det er Viken fiber som eier og drifter fiberen. Kan ikke få en annen leverandør på samme kabel. Litt som med strøm - kan kjøpe energi av hvem jeg vil men nettleie går til Hafslund uansett.

Nå har jeg forsåvidt ikke noe ønske om å bytte heller - det et stabilt som fjell, raskt og jeg får mer enn jeg betaler for i form av hastighet. Har klikket en gang da en veldig høy lastebil tok selve fiberen, men utover det har det allltid virket.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
12
Jeg har Telenor fiber, men skifter til Altinor som graver fiber til høsten kostnadsfritt. Da får vi 2 konkurrerende nett på husveggen som betyr reell konkurranse. Passer meg bra.

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Antall liker
5.460
Sted
Bartistan
'...graver kostnadsfritt' ??
Du syns ikke det er en smule baklengs at du må ha to separate, fysiske tilkoplinger på veggen for å få din 'reelle konkurranse' ?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
12
Nei, 2 forskjellige netteiere er eneste måten å få reell konkurranse. Hvorfor er det baklengs?

skranglefant

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.11.2015
Antall liker
5.460
Sted
Bartistan
Pga av det krever en syk ressurssløsing å gi deg 2 separate fibertilknyttinger på veggen.
Ikke bare graving, fiber og andre fysiske ting, men også hele den digitale infrastrukturen som ligger bak.

Det hadde vært et par hakk smartere å la utbygger av (første) fiber få en eksklusiv deal inntil utgiftene ifm utbygging var dekket, og deretter åpne opp for alternative tjenestetilbydere.

Eksempel: Telenor har vært knallhardt regulert i det gamle kobbernettet mtp å slippe til andre tilbydere.
Hvorfor skal fiberen være prinsipielt totalt annereledes?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
12
Nå er ikke et fibernett nødvendigvis syk ressurssløsing i det Altibox legger ned fiber også til folk som ikke har det pr i dag. CO2-avtrykket til fiberkabler er lite og det skal håndgraves over plenene! Jeg antar at du ikke mener at det er pengene Altibox investerer som er ressurssløsing i det Altiboks selv mener det skal være lønnsomt. Ett nett hadde vært topp det, men da har man fremdeles en netteiermonopolist uansett om de er tvungne til å leie det ut til andre, hvilket jeg mener fibernetteiere også må gjøre etter 1/1-2018 (usikker på datoen). Altiboks legger stjernenett med tilhørende større kapasitet til orientering.

Topp Bunn