Fet oppgradering med ny Strømforsyning til RIAA fra Roar Malmin!!

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
148
Antall liker
1
Min Dynavector RIAA er kjørt med strøforsyning type billig, da det står i manualen at strømforsyning ikke skal ha noe å si for lyden! Det var jeg litt skeptisk til. Da den første Clas Olson str. fors. takket for seg, kjøpte jeg en ny fra samme, litt anderledes, og hørte jeg en liten men klar lydforbedring.
Samtidig fikk jeg jordingsfeil for ett par mnd siden, (kommer fra en nabo), og jeg fikk uholbar støy!

Roar Malmin har sagt tidligere at han kunne bygge en til meg, og nå hastet det, for jeg fikk jo ikke hørt noe med all den støyen!.

Jeg ble lettere sjokka for den var ferdig etter bare 1 og en halv uke. Da stod jeg med postpakka i handa, jøss, det var kvikt!
Ila hjem fra jobb for å koble opp. Måtte koke litt kaffe, og tenne meg en sig før jeg tørte skru på. Ville det støye like jævlig? Nesten så jeg måtte ringe en hifi kompis for å ha en å holde i handa. Når jeg satte på ble jeg mildt sagt begeistret. Jeg måtte faktisk dobbelsjekke at RIAA var koblet på, for det var fulstendig mangel av støy , brum, sus og annen djevelskap. På med en av testplatene mine. Sheffild Lab med ekstrem oppløsning og dynamikk. Og de er så tørre i lyden at det støver av de. På høyt volum kan de lyde direkte øretrettende. Men de var enda bedre. En dynamikk ut i hel... Hørtes ut som både bass, mt og diskant var høyere\klarere. Det er inntrykket når noe bare er bedre og mere ekte, og ikke bare forskjell i klanbalansen. Kunne faktisk ikke høre noe forskjell i forhold mellom bass, mt og diskantnivå. Bare mere dynamikk, mere ro og stillhet, flere og rikere overtoner i mellomtonen, Piano lød med mere naturlig glød i mellompartiet.
Nei , nå må jeg komme meg hjem. Det er mange plater som venter på å bli spilt!'

Skikkelig strømfosyning er tydeligvis meget viktig!
 

Vedlegg

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.866
Antall liker
13.733
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Tøft! Gratulerer med flott resultat!
Er imponert over hvor profesjonelt og "serieprodusert" det som Malmin lager ser ut.
Virkelig tillitsvekkende!
Lurer på om han kan lage en PSU til Regaen min istedet for at jeg kjøper TT-PSU? ::) Hmmm...

Mvh
Rolf
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Er det noe i veien med TT-PSU? Den er jo ikke bare noen vanlig strømforsyning, men spesialtunet for at den spesielle motoren som brukes i P5 skal vibrere minst mulig. Det er faktisk hele poenget med TT-PSU.
 

td160

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2006
Innlegg
161
Antall liker
74
Vinyldust skrev:
Skikkelig strømfosyning er tydeligvis meget viktig!
Jeg har også strømforsyning fra Roar, har også RIIA fra han ;D
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.866
Antall liker
13.733
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Bach_Man skrev:
Er det noe i veien med TT-PSU? Den er jo ikke bare noen vanlig strømforsyning, men spesialtunet for at den spesielle motoren som brukes i P5 skal vibrere minst mulig. Det er faktisk hele poenget med TT-PSU.
Vet ikke noe om det, bare stilte spørsmålet. :)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Bach_Man skrev:
Er det noe i veien med TT-PSU? Den er jo ikke bare noen vanlig strømforsyning, men spesialtunet for at den spesielle motoren som brukes i P5 skal vibrere minst mulig. Det er faktisk hele poenget med TT-PSU.
Pro-Ject Speedbox SE kan også benyttes som strømforsyning til Rega, til drøye 4k er det ikke noe billig alternativ men jeg har et godt inntrykk av den boksen.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Synes det høres litt rart ut, ettersom Speedbox gir 16V AC, mens Rega benytter en 24V DC-motor. TT-PSU er forresten ikke en strømforsyning i seg selv, den bruker samme 24V veggvorte som standard Rega, men styrer motoren mer presist.

Beklager OT.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For de av oss med riaa uten strømforsyning innebygd, så avhengig av en av mange modeller eksterne psu'er, er det ingen overraskelse at psu betyr mye for en riaa. Overraskelsen ligger mer i at DV sier det ikke betyr noe. Leverer psu'en DC til Dynavectoren? Grattis forresten.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Bach_Man skrev:
Synes det høres litt rart ut, ettersom Speedbox gir 16V AC, mens Rega benytter en 24V DC-motor. TT-PSU er forresten ikke en strømforsyning i seg selv, den bruker samme 24V veggvorte som standard Rega, men styrer motoren mer presist.

Beklager OT.
Beklager mer OT.

Den har også 230V ut så den kan brukes til alle platespillere som har motorer på <3W.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.868
Antall liker
26.619
Sted
Oslo/Grebbestad
Bruker selv Martin Bastin's psu til min Hyperspace.



Wave Mechanic

Priced at £499, complete with 50 Hz strobe light and card. This unassuming black box, designed and built by Martin Bastin, makes a surprisingly large difference to all Nottingham decks up to and including the Hyperspace. The Wave Mechanic power supply remanufactures a 230v 50 Hz supply. It offers pitch control together with the benefits of a much cleaner signal, reducing motor noise.

The effect on our Hyperspace is quite striking. Instantly, things seem calmer, even more secure. Image placement even more incontrovertible, the leading edges of guitars, the "bounce" on bowed instruments better defined. The noise floor is pushed down, leading to better resolution of distant (or just quiet) sounds. Musical flow gets even better. Albums get played to their conclusion and you start listening to the lead out groove just in case there is anything new in there. OK I lied about the last bit, but you get the picture. It starts off as a subtle gain and very rapidly becomes an absolute requirement.

Be warned! Only try one if you are ready to buy it. Withdrawal symptoms are likely to be severe.
 

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.671
Torget vurderinger
10
Mulig jeg må ha en slik jeg og :D
 

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
148
Antall liker
1
Et økonomisk spørsmål og policy fra Dynavector.
De er ikke de eneste som gjør det på denne måten. Dvs sender ut RIAA uten strømforsyning, slik at de ikke trenger holde styr på og lage en dullion forskjellige for ulike strømnett i verden. Tror de er erlige når de sier at de har bygd RIAA en på en slik måte, at utvendig strømforsyning, skal ha mindre innvirkning på lyden. Men det var jo klart en forskjell. Hvor stor forskjellen er kommer jo an på hvilket nivå utstyret ligger på, og på ett rimelig anlegg, kan denne forskjellen være kun marginal.
Ellers takk for hyggelige og saklige svar, som det dessverre ikke alltid er vanlig i dette forum! ;D
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Grattis med flott strømforsyning. tør man spørre hva Malmin tar for en sånn en? Hva slags RIAA fra DV er det du har, Vinyldust?

mvh. VilhelmW
 
Topp Bunn