Festen er over, det er et ødelagt element igjen...

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ok, da er flaggvifting og ivrige hurra-rop over. Nå er det tilbake til hifihverdagen, med de gleder og problemer som hobbyen bringer.

Jeg har en 4,5" som ikke er seg selv etter at en av festdeltagerne er for ivrig med volumknappen. Ikke lett å detektere, merkelig nok(!). Men ved visse frekvenser, så hører man at det skurrer - spes med vokaler av James Taylor.

Hva kan ha skjedd, og hvordan fikse dette? Skal jeg tippe, så er det det gumminopphenget som har fått en støyt. Jeg kan anskaffe rep-kit. Men vil nødig gjøre det selv. Har sett på video på youtube, og det ser ut som en grei affære, men ønsker altså å sette jobben til en som er dreven og har gjort dette "1000 ganger" før. Er det noen som kan påta seg jobben, eller tipse om kapable folk, please? Send da gjerne en PM, og jeg betaler selvsagt for meg. men det er veldig hyggelig om jobben blir gjort rimelig:)

Oslo.

(Poster her da jeg ikke vet hvor denne tråden passer best)
 
Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.466
Antall liker
3.611
Torget vurderinger
96
Høres heller ut som delvis ødelagt svingspole, eller en liten revne der membran er festet mot spolen. Er det gummiopphenget, finner du fort ut av det ved å kikke nøye og klemme forsiktig rundt.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Trykker "liker", selv om jeg liker det egentlig ikke!:p Lukter kjøp av to nye elementer da, og de blir ikke lette å anskaffe:(

(Det er en litt ugrei jobb å hente ut elementene, kan jeg fortelle).
 

Membran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
229
Antall liker
122
Sted
Østfold
Torget vurderinger
10
Jeg hadde samme problem med et par Proac. Det var skurring ved bestemte frekvenser. Det viste seg at skruene som holdt elementene var løse. Bare å tighte skruene og alt var som det skulle. Prøv det før du bestiller nye elementer.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg hadde samme problem med et par Proac. Det var skurring ved bestemte frekvenser. Det viste seg at skruene som holdt elementene var løse. Bare å tighte skruene og alt var som det skulle. Prøv det før du bestiller nye elementer.
Hehehe, tenk om det bare er det som skal til! Ja, bare en måte å finne ut av da...:rolleyes:
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Men finnes det ikke en "ekspert" på reparasjon av HT-elementer (i Norge)? Husker jeg fikk ett element fikset av en eller annet for mange Herrens år siden.
 
U

utgatt25555

Gjest
Jeg hadde samme problem med et par Proac. Det var skurring ved bestemte frekvenser. Det viste seg at skruene som holdt elementene var løse. Bare å tighte skruene og alt var som det skulle. Prøv det før du bestiller nye elementer.
Unnskyld OT gunner, men vil bare takke Membram for påminnelsen her, bruker gjøre det minst, 1 gang i året, så gjort idag og nu var det noen som trengte tightes litt igjen, ett godt tips dette som er verdt å legge inn hifi-vedlikeholds rutinene ;)

mvh
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.079
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Men finnes det ikke en "ekspert" på reparasjon av HT-elementer (i Norge)? Husker jeg fikk ett element fikset av en eller annet for mange Herrens år siden.
Tror ikke han er i live lenger. "høyttalerreparatøren"
Men mener det er andre som kan tilby tilsvarende tjenester.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hm, håper den() nye "ht-rep-ekspert" gjør seg til kjenne snart!

Musicus, husker at jeg engang strammet til på ren rutine, men måtte løsne litt opp igjen siden lyden ble for lys:rolleyes:
 

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
341
Antall liker
158
Torget vurderinger
1
Hei. Det er en dyktig reparatør av høyttalerelementer med lang erfaring på Ålgård utenfor Sandnes. 51 61 87 46 er nummeret. Han heter Ove Hæhre. Han skifter oppheng og vikler og nye spoler hvis det må til. Han har reparert og modifisert flere elementer for meg. Han kan trygt anbefales.

Hilsen Eirik.
 
U

utgatt25555

Gjest
Hm, håper den() nye "ht-rep-ekspert" gjør seg til kjenne snart!

Musicus, husker at jeg engang strammet til på ren rutine, men måtte løsne litt opp igjen siden lyden ble for lys:rolleyes:
Hehehe, jeg husker at det løste seg for meg med ett lignende problem som beskrevet med litt etterstramming, for en stund siden, så nu er det noe jeg gjør ca 1 gang i året, som ren rutine, og/eller bare for hifi-nevrosenes skyld om ikke annet, men alvorlig! det er ett meget godt tips!! :cool:

mvh
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hei. Det er en dyktig reparatør av høyttalerelementer med lang erfaring på Ålgård utenfor Sandnes. 51 61 87 46 er nummeret. Han heter Ove Hæhre. Han skifter oppheng og vikler og nye spoler hvis det må til. Han har reparert og modifisert flere elementer for meg. Han kan trygt anbefales.

Hilsen Eirik.
Ah, akkurat det doktorn anbefaler. Takk!:D
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
938
Antall liker
701
Torget vurderinger
10
Hei gunner , og takk for sist
Hvilke høyttaler er det snakk om ?
Merke , modell ...
Mvh
Helge
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hei gunner , og takk for sist
Hvilke høyttaler er det snakk om ?
Merke , modell ...
Mvh
Helge
Urk, sorry, Helge, så ikke denne før nå.

Det er en SEAS 4.5" som sitter i en Impulse Ta'us. Men nå er jeg usikker på om hva som er feilen, og lurer på om det kan være noe i delefilteret som er føkkt siden alle tre elementene i 3-vei'sen høres suspekt ut. Men hva vet vel jeg, annet enn å drive gjettelek?! Hvor sannsynlig er det for at det kan være delefilteret?:confused:

Tipset om fyren i Sandnes er bra, men litt langt fra Oslo. Vet dere om noen på Øtslandet som kan hjelpe meg med å feilsøke/fikse? Er rimelig desperat nå. Må få gjort dette ila sommeren, helst snarest!
 
Sist redigert:
Topp Bunn