Feste løs magnet på eldre Peerless (og alle andre elementer med keramisk magnet)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Da jeg kjøpte meg ett par Bang Olufsen Beovox M70 hadde den ene en løs magnet på fase-link elementet. Dette er ikke ukjent problem på eldre Peerless da limet blir svekket med tiden. Har hatt samme problem på bassen i Beovox S45-2 og antar dette også gjelder en rekke andre høyttalere som Tandberg og Radionette f.eks, som også brukte Peerless rundt 1975.

    For å unngå dette problemet kan magneten limes FØR den løsner, for uten vil den komme til å gjøre det en dag. Typisk ved flytting eller frakt.

    Sikkerhets limet påføres her:
    peerless sikkerhettslim.jpg


    Men i mitt tilfelle var sikkerhetsliming for sent på den ene, disse fase-link elementene er nærmest umulig å få tak på. Trodde Beovox P45 og P50 hadde disse men dem var bare estetisk lik.

    Det finnes andre tråder om akkurat dette men jeg ville ikke ta av membran da jeg har erfart dem er særdeles vanskelig å få på rett plass igjen.

    Denne metoden innebærer fjerning av metall på bakplaten av magneten og i senter av jernkjernen, noe som kan føre til endring av magnetismen. Men jeg hører iallefall ingen forskjell på den reparerte og den som er sikkerhetslimt.


    1.jpg

    Demonter magneten helt.




    2.jpg

    Før vi går videre er det viktig å sjekke at spolen er i orden, skruer er montert for at den ikke skal ligge på membranen.



    3.jpg

    Merk senter på bakplaten med en passer e.l.



    4.jpg

    Gammelt lim fjernes.



    5.jpg

    Puss bort limrester fra alle delene, vær forsiktig rundt spolen. Pass på støv.



    6.jpg

    Klargjør ett passende lim med lang tørketid (6+ timer) jeg valgte ett to-komponent epoxylim fra locktite. Jeg er også fristet til å påstå at siden limet er av jordisk opprinnelse må det brukes en jordledning til å mikse det.



    7.jpg

    Påfør ett TYNT lag på elementet, når magneten plasseres vil overskuddslim flyte ut.



    8.jpg

    Roter magneten rundt når den er plassert slik at limet ligger jevnt. La limet tørke til neste dag.



    9.jpg

    10.jpg

    Kjørnermerke lages i senter av passermerkene.



    11.JPG

    Det er viktig at dette hullet er større enn bolten som går igjennom. I mitt tilfelle boret jeg 7,5mm og bolten som går igjennom er en M5.



    12.jpg

    13.JPG

    Fjern kanter med ett større bor og finpuss.



    14.jpg

    Jernkjernen hadde fine dreiemerker så jeg trengte ikke å lage kjørnermerke. Ved bruk av M5 skal det bores med 4,2mm men det hadde jeg ikke så jeg boret med 4mm.



    15.jpg

    Hullet gjenges med M5 tapp, knekker du tappen ved å ta for hardt i så ønsker jeg deg lykke til. Skru sakte med andre ord, ned en halv omdreining ned så opp igjen.



    16.JPG

    Etter mange runder med fjerning av spon fra bunn i gjengehullet ble det ca 12mm dypt.



    17.jpg

    18.jpg

    Prøvebolt er montert løs så nå er jernkjernen justerbar noen mm.



    19.jpg

    Lagde med en jigg av patentbånd og M5 gjengestang for å senke kjernen ned mot støvhetten, men måtte sette på ett kryss senere da dette ble for ustabilt sideveis. Magnetfeltet er kraftig og vanskelig å jobbe med. Legg merke til av bakplata er satt i venteposisjon øverst i jiggen med strips.



    20.jpg

    Kryssbånd som nevt over er nå montert, senk kjernen sakte ned med muttrene øverst på jiggen. Her gjelder det å være forsiktig slik at ikke spolen skades.


    21.jpg

    Kjernen er senket under magneten, legg på ett tynt lag med lim på magneten. Jeg limet kun de ytterste 10mm for at ikke limet flyter dit jeg skal ha kjernen. Klipp bort kryssbånd med en blikksaks.



    23.JPG

    Når bakplata er montert vil den skli til side pga magnetfeltet, jeg låste den i en ca. midtposisjon ved å bruke den utklipte kryssbåndbiten mellom gjengestanga og bakplata. La dette tørke til neste dag.




    den egentlige 23.JPG

    Når limet har tørket tas jiggen av (la gjengestanga stå) og kjernen justeres ved å flytte på gjengestanga med ett passende flatskrujern til membranen går knirkefritt hele slaglengden. Dette kan ta noen forsøk...



    24.jpg

    Når kjernen er sentrert skrus den fast med en skive og mutter. Lås med lim. Når limet har tørket skar jeg bort gjengestanga med en vinkelsliper. La noen gjenger være igjen slik at limet har noe å holde i.
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    25.jpg


    Elementet er reparert, skulle du trenge å justere senere er det bare å ta bort limet å løsne muttra.

    Lykke til :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn