Fersking skal lage Linesource.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Huff, kjenner jeg får skikkelig lyst til å brenne av penger jeg ikke har på disse, men samtidig er det fornuftig å vente litt på tilbakemeldingene. De skal vist ha solgt rimelig bra hos PE nå, så det kommer nok snart mange tilbakemeldinger.

    Keep us posted! :)
     

    freddie77

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Innlegg
    866
    Antall liker
    457
    Tøft!
    Resultatet ser meget bra ut - er de bygget og lakket av fagfolk (møbelsnekker/lakkerer)?
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    freddie77 skrev:
    Tøft!
    Resultatet ser meget bra ut - er de bygget og lakket av fagfolk (møbelsnekker/lakkerer)?
    Ikke noe jeg har gjort nei.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    De ser utrolige flotte ut! Er jo ikke akkurat dårlige de "andre" du har stående i stua der heller :) Skal du selge de eller?
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    SannaX skrev:
    De ser utrolige flotte ut! Er jo ikke akkurat dårlige de "andre" du har stående i stua der heller :) Skal du selge de eller?
    Om cbt blir som håpet så skal 207.2 selges ja. Jeg har et veldig vanskelig rom når det kommer til bass, noe som har ført til at jeg måtte ha subber til 207.2 og deler dem ved 80hz. Det er jo en smule overkill, og det er grunnen til at jeg startet letingen etter det jeg kalte satelitt høytalere til mine subber.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Er meget spent på hvordan lyden kommer til å bli. Etter en del lesing og titting på youtube videoene, har jeg en følelse av at du kommer til å bli fornøyd :)
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    SannaX skrev:
    Er meget spent på hvordan lyden kommer til å bli. Etter en del lesing og titting på youtube videoene, har jeg en følelse av at du kommer til å bli fornøyd :)
    Det har jeg følelsen av også ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Bælbarskt - og nesten horn-tøft! Surrealistisk design - sikker morsomt å hilse på disse når man er på snurr... Lyden blir garantert som forventet, eller bedre.
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Bælbarskt - og nesten horn-tøft! Surrealistisk design - sikker morsomt å hilse på disse når man er på snurr... Lyden blir garantert som forventet, eller bedre.
    Hehe...du får sagt det Sluket ;D Ser for meg at kroppen har samme stilling som disse utover kvelden...
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Diskantrekka er montert, og testet at det kommer lyd. Dvs. at jeg har fått montert dette riktig. Ikke galt av en fersking. ;)
     

    Vedlegg

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Bra jobba, ta deg god tid så du er sikker på at alt blir riktig!
    Skal du dele passivt eller aktivt?
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    uob skrev:
    Diskantrekka er montert, og testet at det kommer lyd. Dvs. at jeg har fått montert dette riktig. Ikke galt av en fersking. ;)
    Det der ser bare så fullstendig riktig ut. Kjør på!

    :)
    Øyvin
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    FredrikC skrev:
    Bra jobba, ta deg god tid så du er sikker på at alt blir riktig!
    Skal du dele passivt eller aktivt?
    Det blir passiv deling i første omgang, men det er klargjordt for aktiv deling om jeg ønsker å gjøre det etter hvert.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Endelig ferdig med lodding og skruing.

    Mye lytting og eq ratting må gjøres, men det lille (og på lavt volum) jeg har hørt til nå er lovende. Det jeg derimot sliter med er kona, hun synes ikke de er spesielt vakre :eek: (så hytta kan få et utrolig bra anlegg).
     

    Vedlegg

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Vil du ikke få litt utfordinger med balanse/perspektiv når den ene høyttaleren står rett ved et vindu og den andre står fritt, særlig med tanke på at disse sprer bredt i horisontalplanet?

    Spent på fortsettelsen. Du har jo en veldig god referanse i Kefene som er en gjennomtenkt gulvstående som måler skjeldent bra of-axis til komersielt produkt å være.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    FredrikC skrev:
    Vil du ikke få litt utfordinger med balanse/perspektiv når den ene høyttaleren står rett ved et vindu og den andre står fritt, særlig med tanke på at disse sprer bredt i horisontalplanet?

    Spent på fortsettelsen. Du har jo en veldig god referanse i Kefene som er en gjennomtenkt gulvstående som måler skjeldent bra of-axis til kom ersielt produkt å være.
    Du har helt rett i at det kan være et stort problem. Jeg har allerede litt problemer med det på KEFene. Desverre er ikke omplasering et tema. Her må det lyttes, og rattes eq, og måles, og lytte etc..
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Okey, stå på. Jeg hadde samme utfordring i et rom jeg hadde. Jeg kom meg rundt det sånn delvis med bruk av EQ/nivå balansering.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Hva skjer her? Noen lytteinntrykk?

    Leser fra profilen din på avforum at de kan være på vei ut alt pga manglende WAF?
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    FredrikC skrev:
    Hva skjer her? Noen lytteinntrykk?

    Leser fra profilen din på avforum at de kan være på vei ut alt pga manglende WAF?
    Har fått justert nå ja. Resultatet ble veldig bra. Til sammenlikning med mine eksisterende høytalere så har de mere "trøkk" i det øvre bassområdet (så her måtte jeg justere mye eq), så de har my mere å gå på her etter justering av eq. Dynamikken er også bedre. Når det gjelder pinpointing så er det litt merkelig, på noen typer musikk virker KEF bedre, og på andre igjen virker CBT bedre.

    I lytteposisjon etter at jeg har tunet eq er jo forskjellene mellom KEF og CBT faktisk ikke så veldig stor (uten tuning er forskjellen veldig stor). Men utenfor sweetspot så er CBT mye mere uniform i lyden. Så i en kino vil den være mye bedre over et stort området.

    Vinkling inn hjalp mye når det gjaldt lydbildet (reduserte refleksjoner fra vinduet), men ikke helt. Orso ga meg noen tips om akustiske lamellgardiner. Skal se på muligheten for det.

    Nå ser det ut som at jeg ikke vil få beholde CBT i stua. Min bedre halvdel har satt seg på bakbena fulstendig. Men de vil bli grunnstammen i et bra anlegg/kino på hytta. Legger ut KEF 207.2 for salg alikevell, og ser om jeg selger dem. Det er for dumt å ha 207.2 og kutte dem ved 80hz. 205.2 eller 203.2 eller noe helt annet vil erstatte dem. (får jeg ikke en ok pris, så lar jeg de stå).
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.563
    Torget vurderinger
    10
    Hils kona og si at VI syns de er vakre ;)
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Etter at CBT har stått her en stund, har de vokst litt på kona, og vil bli stående permanent (om ikke under stor applaus). Derfor ha et en CBT center også kommet inn.
     

    Vedlegg

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Se der ja! Det er bare å ikke gi seg med andre ord... Skal huske på det. ;)
    Føler du deg i mål med ratting av frekvenrespons osv? Er pin point fortsatt litt ute å sykler? Veldig spennende design med mange gode målbare egenskaper ihvertfall.

    Syntes dog at det blir ganske ulogisk at senteren ligger på "siden". Det vil si at man får smal spredning horisontalt og bred spredning vertikalt... Teoretisk det motsatte av hva man ønsker, kanskje spessielt for en senterhøyttaler. Men mulig det sprer mer horisontalt fordi den er kortere rett og slett.

    Selv så befinner jeg meg i helt andre enden av høyttalerdesign om dagen. Lytter på små fulltoner uten noen form for konstant spredning. Selv om det har klare negative sider både hva angår spredning og dynamikk, er det klart at de gjør enkelte ting meget bra, ting som tydeligvis er vanskelig å få til i store multiveis systemer.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Se der ja! Det er bare å ikke gi seg med andre ord... Skal huske på det. ;)
    Føler du deg i mål med ratting av frekvenrespons osv? Er pin point fortsatt litt ute å sykler? Veldig spennende design med mange gode målbare egenskaper ihvertfall.

    Syntes dog at det blir ganske ulogisk at senteren ligger på "siden". Det vil si at man får smal spredning horisontalt og bred spredning vertikalt... Teoretisk det motsatte av hva man ønsker, kanskje spessielt for en senterhøyttaler. Men mulig det sprer mer horisontalt fordi den er kortere rett og slett.

    Selv så befinner jeg meg i helt andre enden av høyttalerdesign om dagen. Lytter på små fulltoner uten noen form for konstant spredning. Selv om det har klare negative sider både hva angår spredning og dynamikk, er det klart at de gjør enkelte ting meget bra, ting som tydeligvis er vanskelig å få til i store multiveis systemer.
    Jeg synes jeg har kommet veldig langt med frontene, de låter nå utrolig bra, stor sweet, ekstrem dynamikk, en veldig god frekvenskurve (utifra det jeg kan måle med xtz verktøyet mitt). Pga. av vinduet får jeg litt høyere lydtrykk fra høyre side, men siden lyden som reflekteres er så uniform, har jeg bare justert ned denne siden, og resultatet er meget bra. Pin Point er meget bra, men ikke bedre en KEF 207.2 men så var jo KEF veldig bra der.

    Senteren har vel egentlig en litt annen oppgave en hovedhøytalerne. Den skal kunne gi det samme gode trykket, like god dynamikk og en relativt lik klang. Men det som gjør CBT teknologien veldig god her, er at den trekker lyden mot senter selv om du sitter en god del ut til siden, og gir en veldig jevn spredning. Samtidig så sprer jo den liggende veldig uniformt også oppover, så som senter er den utmerket liggende. Se gjerne det på denne linken om Monte Kay`s CBT Center (en ekstrem sak)http://www.mfk-projects.com/center_speaker.htm
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn