Feilsøking: kun lyd fra diskant i begge høyttalere

Ble medlem
03.11.2019
Innlegg
5
Antall liker
0
Eldre anlegg med cayin 252b og patos 301. Sonos som kilde. Nå er det kun lyd i begge diskantelementer, og helt tyst i begge mellomtone/basselementer. Forslag til feilsøking?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Er jumperene mellom terminalene på baksiden montert?
 
Ble medlem
03.11.2019
Innlegg
5
Antall liker
0
Ja. Skjedde brått under spilling. Det var min datter som hadde noen venner på besøk. Moderat volum.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Monter høyttalerkablene rett på bassterminalene, hva skjer da?
 
Ble medlem
03.11.2019
Innlegg
5
Antall liker
0
Hehe. Kun hennes utsagn ja. Bra forslag med å koble meg rett på elementene. Bør det ikke fungere å koble diskant til bassterminalene på høyttalerne også? Jeg vet jo at det er utsignal fra diskanten på forsterkeren. Hadde vært greit å vite om det er i forsterkeren eller høyttalerne feilen sitter. Virker litt rart at begge elementene er gått. Trodde kanskje det skulle komme noe lyd selv om elementene er «sprengt»?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Trenger ikke komme lyd selv om de er sprengt. Kobl fra høyttalerledningene til høyttalerene. Finn et 1,5 volts batteri og koble dette til bassterminalene, fjern batteriet raskt etter kontakt, kommer det ingen lyd eller bevegelse i basselemente da, så er feilen i høyttaleren din. Da har de sprengt elementene dine eller delefilteret.
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
143
Hehe. Kun hennes utsagn ja. Bra forslag med å koble meg rett på elementene. Bør det ikke fungere å koble diskant til bassterminalene på høyttalerne også? Jeg vet jo at det er utsignal fra diskanten på forsterkeren. Hadde vært greit å vite om det er i forsterkeren eller høyttalerne feilen sitter. Virker litt rart at begge elementene er gått. Trodde kanskje det skulle komme noe lyd selv om elementene er «sprengt»?

Hvis der har været tilkoblet en iPhone eller lignende og forstærkeren er DC koblet, kan netop begge basenheder nemt være døde....
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Hehe. Kun hennes utsagn ja. Bra forslag med å koble meg rett på elementene. Bør det ikke fungere å koble diskant til bassterminalene på høyttalerne også? Jeg vet jo at det er utsignal fra diskanten på forsterkeren. Hadde vært greit å vite om det er i forsterkeren eller høyttalerne feilen sitter. Virker litt rart at begge elementene er gått. Trodde kanskje det skulle komme noe lyd selv om elementene er «sprengt»?

Hvis der har været tilkoblet en iPhone eller lignende og forstærkeren er DC koblet, kan netop begge basenheder nemt være døde....
Her har jeg mistet noe?
Hvorfor skulle en DC-koblet forsterker med en iPhone tilkoblet ødelegge bassenehetene?
Ødelegge høytalere kan da lett gjøres uavhengig av kilde.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
At iphone skal ha noe med saken å gjøre kan ikke jeg heller forstå, men jeg er litt skeptisk til den Cayin 252b forsterkeren. Har en kamerat med akkurat samme forsterker og han har blåst flere elementer oppgjennom tidene med den. Nå tør han ikke lenger skru opp volumet noe særlig.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Noen har det jo som hobby å sprenge høyttale...

 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
347
Antall liker
143
Hehe. Kun hennes utsagn ja. Bra forslag med å koble meg rett på elementene. Bør det ikke fungere å koble diskant til bassterminalene på høyttalerne også? Jeg vet jo at det er utsignal fra diskanten på forsterkeren. Hadde vært greit å vite om det er i forsterkeren eller høyttalerne feilen sitter. Virker litt rart at begge elementene er gått. Trodde kanskje det skulle komme noe lyd selv om elementene er «sprengt»?

Hvis der har været tilkoblet en iPhone eller lignende og forstærkeren er DC koblet, kan netop begge basenheder nemt være døde....
Her har jeg mistet noe?
Hvorfor skulle en DC-koblet forsterker med en iPhone tilkoblet ødelegge bassenehetene?
Ødelegge høytalere kan da lett gjøres uavhengig av kilde.
Til at drive en hovedtelefon har en laptop eller en telefon som regel en lille forstærker med en elektrolytkondensator i udgangen. Hvis man måler på hovedtelefonudgangen kan man ofte se et par volt DC (jeg har målt op til 1,5 volt på min mobiltelefon), men når man tilslutter hovedtelefonen bliver elektrolytkondensatorens udgangsside lynhurtigt trukket på plads af hovedtelefonens lave modstand. Anderledes stiller det sig når laptoppen eller telefonen kobles til en DC-koblet forstærker med en høj indgangsmodstand. Det går langsomt med at få ladet elektrolytkondensatoren op og grundet dens uundgåelige lækstrøm bliver resultatet aldrig 0 volt på udgangen.

Med bare 0,5 volt på indgangen til forstærkeren og en typisk forstærkning på 30 gange, er det mere end nok til at ødelægge en bashøjttalers svingspole.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Hehe. Kun hennes utsagn ja. Bra forslag med å koble meg rett på elementene. Bør det ikke fungere å koble diskant til bassterminalene på høyttalerne også? Jeg vet jo at det er utsignal fra diskanten på forsterkeren. Hadde vært greit å vite om det er i forsterkeren eller høyttalerne feilen sitter. Virker litt rart at begge elementene er gått. Trodde kanskje det skulle komme noe lyd selv om elementene er «sprengt»?
Hvis der har været tilkoblet en iPhone eller lignende og forstærkeren er DC koblet, kan netop begge basenheder nemt være døde....
Her har jeg mistet noe?
Hvorfor skulle en DC-koblet forsterker med en iPhone tilkoblet ødelegge bassenehetene?
Ødelegge høytalere kan da lett gjøres uavhengig av kilde.
Til at drive en hovedtelefon har en laptop eller en telefon som regel en lille forstærker med en elektrolytkondensator i udgangen. Hvis man måler på hovedtelefonudgangen kan man ofte se et par volt DC (jeg har målt op til 1,5 volt på min mobiltelefon), men når man tilslutter hovedtelefonen bliver elektrolytkondensatorens udgangsside lynhurtigt trukket på plads af hovedtelefonens lave modstand. Anderledes stiller det sig når laptoppen eller telefonen kobles til en DC-koblet forstærker med en høj indgangsmodstand. Det går langsomt med at få ladet elektrolytkondensatoren op og grundet dens uundgåelige lækstrøm bliver resultatet aldrig 0 volt på udgangen.

Med bare 0,5 volt på indgangen til forstærkeren og en typisk forstærkning på 30 gange, er det mere end nok til at ødelægge en bashøjttalers svingspole.
Dc ut fra forsterker til høyttalerene vil selvfølgelig knekke elementene, har lest om dette før, men det er vel ikke et utbredt problem. Dette kan jo lett ungås med å koble telefonen innom en DAC før forsterker. Cayin 252B er ikke en DC koblet forsterker, så i dette tilfellet et ikke problem med tlf. Men noe rart mistenker jeg at det er med denne konstruksjonen til Cayin.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Hehe. Kun hennes utsagn ja. Bra forslag med å koble meg rett på elementene. Bør det ikke fungere å koble diskant til bassterminalene på høyttalerne også? Jeg vet jo at det er utsignal fra diskanten på forsterkeren. Hadde vært greit å vite om det er i forsterkeren eller høyttalerne feilen sitter. Virker litt rart at begge elementene er gått. Trodde kanskje det skulle komme noe lyd selv om elementene er «sprengt»?

Hvis der har været tilkoblet en iPhone eller lignende og forstærkeren er DC koblet, kan netop begge basenheder nemt være døde....
Her har jeg mistet noe?
Hvorfor skulle en DC-koblet forsterker med en iPhone tilkoblet ødelegge bassenehetene?
Ødelegge høytalere kan da lett gjøres uavhengig av kilde.
Til at drive en hovedtelefon har en laptop eller en telefon som regel en lille forstærker med en elektrolytkondensator i udgangen. Hvis man måler på hovedtelefonudgangen kan man ofte se et par volt DC (jeg har målt op til 1,5 volt på min mobiltelefon), men når man tilslutter hovedtelefonen bliver elektrolytkondensatorens udgangsside lynhurtigt trukket på plads af hovedtelefonens lave modstand. Anderledes stiller det sig når laptoppen eller telefonen kobles til en DC-koblet forstærker med en høj indgangsmodstand. Det går langsomt med at få ladet elektrolytkondensatoren op og grundet dens uundgåelige lækstrøm bliver resultatet aldrig 0 volt på udgangen.

Med bare 0,5 volt på indgangen til forstærkeren og en typisk forstærkning på 30 gange, er det mere end nok til at ødelægge en bashøjttalers svingspole.
Mener du at det vil gi 15 V likespenning ut i fra forsterkeren?
Det er i så fall en helt idiotisk forsterkerkonstruksjon, vil jeg påstå.
Når man konstruerer en forsterker, så er det selvsagt et parameter at kretsen ikke skal svi av høytalerne.
En DC-koblet forsterker har derfor normalt en kondensator på inngangen. Problem solved.
 
Sist redigert:

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Uttørking av kondensatorer i forsterker kan gi DC spenning ut, men en frisk forsterker skal ikke ha dette problemet.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.089
Antall liker
2.509
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Bare en delvis eller permanent dc, feks delvis eller full rails spenning vil blåse basser , men da vil den heller iike spille diskant , Tipper på ampen har dc protection ,Da er enten forsterkeren nå gått i protection mode , hvis ikke vil det ved befinne seg mange volt på høytaler ut gangen, dette kan måles med en vom og ampen påslått. Selv bruker jeg små kilder i feil søking port abel cd eller mobil, ingen har gitt meg DC ut.Alterativt så er den relative store ampen ok , den har bare spillet mindre effekttålige elementer til døde , de går varme og kollapser spolene , men de vil lyde fabelaktig helt til det punkt de brenner spolene
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Er det mulig å få til det beskrevne problemet uten å høre (forutsett at teorien fremlagt stemmer) et BLAM i innkoblingsøyeblikket?

Det burde vel skremme vannet av gåsefjærene til no1og1hver.....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ungdom og moderat volum er en selvmotsigelse.
Sjekk slik du har fått tips om å gjøre.
Et multimeter vil også fortelle deg om bass elementene er kaputt.
 
Sist redigert:
Topp Bunn