feil med swans F2.2

helge fylla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
116
Antall liker
82
Sted
hemnesberget, 4 mil sør for mo i rana.
Torget vurderinger
1
for 3mnd. siden kjøpte jeg et sett med overnevnte høytt. av en medforumist.
han hadde bare hatt de i et halvt år. han kjøpte de av en bekjent.

så var det lyden da, jeg ble aldri helt fornøyd. byttet kabler i hytt og gevær,
men det ble aldri bra, det var hele tiden en fet"pratebass" det er vel nedre
presens det heter.

jeg synes heller ikke at de gikk spesielt dypt i bassen, mine elac 210A føltes å gå dypere.
her måtte det vøre en feil et sted, eller to. begge høytt. oppførte seg identisk.
av med plata til terminalene.....og hva er det jeg ser,under loddeprosessen har kineserne
byttet om ledningene på øvre og nedre terminal.

bassene er tillkoblet med reletivt fete kabler 4mm2 eller noe slikt. mellom og diskantseksjonen
har en mye tynnere og sølvfarget kabel 1,5mm2. de var i tillegg grovt avmantlet slik at en stor del
av kordellene var kuttet før lodding. det er samme kabel som brukes fra terminalene til delefilteret og
fra filteret til elementene.

som bildet viser er de nederste terminalene inn til bass og mellom/diskant. terminal to er ut fra bassen
i seksjon en. terminal tre er bare en videreføring av lyd fra trinn en, med en tynnere kabel.
der hadde altså fabrikken bommet på opp og ned på begge høyttalerene.

nå er jeg superfornøyd med høyttalerne. "pratebassen" forsvant. jeg har heller ikke behov for å tette noen av bassportene.
jeg har pratet med første eier og det kom fram at han
diverse 071.JPG
ikke var helt fornøyd med de. eier to leser kanskje dette.....

det ville være rart om det bare var mine to som var feil med.

god jul, hilsen Allan
 
N

nysjerrigper

Gjest
jøss. du fikk med andre ord bass i mellomtonen og mellomtone fra bassdelen? triwiring og kabler i hytt og gevær mellom kassene..vinningen går opp i spinningen :D
 

Kivi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2007
Innlegg
116
Antall liker
130
Hmm, eg var liksom aldri fornøyg med mine heller.. Men om du hadde kobla til eit sett med Nordost Vallhalla, så hadde vell det ordna seg sjølv? ;-) Go jul. Akevitten prater litt.. :-D
 

helge fylla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
116
Antall liker
82
Sted
hemnesberget, 4 mil sør for mo i rana.
Torget vurderinger
1
hvis man ser på bildet så ser man at bassene blir foret med en tynn kabel, der mange av kordellene ikke var i bruk grunnet slurv fra produsenten.
jeg kunne enkelt ha fikset det med å snu plata med koblingene opp ned, men da hadde merkingen blitt også blitt op ned.
jeg loddet om vips, nye høyttalere.
 

Goodfidelity

Fersking
Ble medlem
15.12.2019
Innlegg
4
Antall liker
0
Hva ble av disse gamle høyttalerne?

Jeg har prøvd å finne ett par, men er ikke noe av disse til salgs om dagen.
 
Topp Bunn