Fattigmanns 324?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Mange har trolig fått med seg at EAR 324 anses for å være en meget god riaa og at den er blitt rost av både brukere og skribenter i en årrekke. Jeg tviler ikke på at dette stemmer, men samtidig koster den jo en del penger, kanskje for mye for de fleste, inkludert meg selv. Spørsmålet er derfor om det kan finnes en riaa med like god, eller tilnærmet samme lydkvalitet i en enklere og rimeligere utgave? F.eks uten to platespillerinnganger og balanserte utganger, noe jeg godt kan klare meg uten. Det gjør heller ikke noe om den er i standard bredde, 43 - 45 cm.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Det har jeg også lurt på... konstruksjoner med rør er ikke akkurat revolusjonerende, så det hadde vært interessant å sett et skjema på "dyret".... variabel lastimpedans er faktisk ikke annet enn en håndfull deler og god konstruksjonspraksis...
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Det har jeg også lurt på... konstruksjoner med rør er ikke akkurat revolusjonerende, så det hadde vært interessant å sett et skjema på "dyret".... variabel lastimpedans er faktisk ikke annet enn en håndfull deler og god konstruksjonspraksis...
EAR 324 har ikke et eneste rør :)
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Hm... det har du jo f@n meg rett i....:rolleyes: Jeg blander i hop med de rørbaserte modellene :cool:
EAR 834 er det flere som lager «Kloner» av. Finnes en del printkort etc for dette på Bayen :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Måtte google bare for å finne ut hvorfor jeg var så helt på jordet.... har faktisk sett denne før... Interessante bilder.. hagler ikke akkurat av halvledere inni der..... men mye "jern".....
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.948
Antall liker
27.887
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ikke noe "fancy" tøys inne i en 324 nei, den er meget no nonsense.

ShineySmileysBlink.jpg
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Tenkte lenge det samme som trådstarter, nemlig å finne en rimeligere riaa enn 324 som hadde samme huslyd og kvalitet.
Flere gode kandidater var på blokka, endel ble også testet, men til slutt var det bare å bite det i seg og kjøpe en.
Siden jeg testet er tilgangen på riaa'er blitt noe bedre, så det kan vel hende at noe finnes der ute.
Fattigmanns 324 vil jeg tro må være en brukt 324.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10
Ok, da kjøper jeg din...:cool:
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Tenkte lenge det samme som trådstarter, nemlig å finne en rimeligere riaa enn 324 som hadde samme huslyd og kvalitet.
Flere gode kandidater var på blokka, endel ble også testet, men til slutt var det bare å bite det i seg og kjøpe en.
Siden jeg testet er tilgangen på riaa'er blitt noe bedre, så det kan vel hende at noe finnes der ute.
Fattigmanns 324 vil jeg tro må være en brukt 324.
Eg ville ikkje kjøpt ein RIAA-forsterkar som ikkje har balanserte inn- og utgangar. Dei som vil bruka mykje pengar på RIAA-forsterkar bør sjå på MCCI Signature [1], som har balansete inn- og utgangar. Men ubalansert overføring er ein alltid utsett for interferens, ikkje berre brum, men òg RF-interferenas. Balansert overføring, med fire-leiar kabel (star quad) [2][3][4], gir ei svart robust overføring av svake signala frå MC-pickupar. Med balansert overføring mellom RIAA-forsterkaren og forforsterkar eller ADC kan ein nytta lang kabel utan problem og platespelaren kan plasserast langt unna høgtalarane.

Referansar
[1] The MCCI Signature MC Phono RIAA Preamplifier
[2] The Importance of Star-Quad Microphone Cable
[3] Canford
[4] Top Secret Soldering- XLR Female to Star Quad!
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.083
Antall liker
1.063
Torget vurderinger
10

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Spole-kondis-motstand... direkte: et RIAA korreksjonsnett som også bruker spole, - noe som ellers er lite utbredt.... Jeg gikk jo i fella og antok at egså 324 var rørbasert, - til tross for at jeg faktisk hadde sett den før.... JEg leita på nett, men for 324 fant jeg kun bilder som egentlig ikke fortalte ennet enn at det var mistenkelig mye trafoer i denne.... Spole til et LCR-nett bør ikke være så stor fysisk...
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.068
Antall liker
3.049
Torget vurderinger
2
324 og 912 hhv.
1050859-ear-324-phono-stage.jpg
912.jpg


Ble ikke veldig mye klokere, de to mumetal-"cans" er sannsynligvis stepup.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.948
Antall liker
27.887
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg mener også å ha lest et sted at 324 bygger på designet til 912, og at 912 er et LCR design.
Men har ikke funnet noen direkte "bekreftelse" angående 324 på nett, og elektronikkunnskapen er - mildt sagt - utilstrekkelig.

/Morten
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
324 bygger kanskje mer på 312? Som er transistorpreampen til EAR.

Uansett, jeg har både 912 og 324 og familielikheten, lydmessig, er påtagelig. Derfor endte jeg opp som jeg gjorde, har rett og slett ikke funnet noen produkter som passer meg bedre lydmessig enn disse to. Og jeg har prøvd ;D
Har hatt ett 30talls pickuper til lån og eie og alltid fått god lyd gjennom disse produktene, til tross for at den ikke har en bråte med justeringsmuligheter og by på. Men less is more
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
EAR324 er basert på 312 :)


EAR 324 is my first chance to test that claim: a stereo phono preamplifier without a single tube in sight. It isn't TdP's first all-solid-state product: That would be the line-plus-phono EAR 312 preamplifier, introduced to no small fanfare a little over three years ago. For all intents and purposes, the 324 is a standalone version of the phono section of that $18,000 flagship: The designs are virtually identical—excepting, of course, their casework and power supplies.
https://www.stereophile.com/phonopreamps/704ear/index.html
 
Sist redigert:
Topp Bunn