Diverse FASCINERENDE!

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
16.194
Antall liker
12.745
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
1
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HCS

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
6.998
Fin link! Ikke akkurat nybegynnermat den låta der. :)

Har nevnt noen ganger at jeg kunne ønsket at de betydelige hifiaktørene i Norge (butikker og journalister) hadde fått større oversikt over hvorfor ting låter som det låter. Mulig de har det, men det virker ikke helt slik på meg.. Mulig det også er å ønske seg for mye?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
16.194
Antall liker
12.745
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
1
Fin link! Ikke akkurat nybegynnermat den låta der. :)

Har nevnt noen ganger at jeg kunne ønsket at de betydelige hifiaktørene i Norge (butikker og journalister) hadde fått større oversikt over hvorfor ting låter som det låter. Mulig de har det, men det virker ikke helt slik på meg.. Mulig det også er å ønske seg for mye?
190 spor.........:cool:

Jeg synes at det er på sin plass å huske at musikk i opptak er et kunstprodukt som skal gi en illusjon. Når det låter naturlig, er det fordi noen har brukt mye arbeid på å tweake det slik at det låter naturlig!

mvh
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
4.008
Antall liker
1.016
Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
6.998
Skrevet til det kjedsommelige mener jeg det derfor ikke finnes NOEN fasit på hvordan en STUDIOproduksjon skal gjengis. Etter min mening vil det si at det beste hifiutstyret er kunstprosjekter det også, som får massen til å like musikken bedre gjennom deres utstyr.

Minimalistiske akustiske opptak er etter min mening en annen dans. Der er kunsten klippingen, valget av mikrofoner og mikrofonplassering + noen ting til.

Har stor glede av å skru EQ til hver enkelt plate.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
16.194
Antall liker
12.745
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
1
Ingen tvil om at mange innen hifi burde se/lese seg opp på produksjon av musikk, det ville gjerne gitt litt mer jordnær tilnærming til lyd…………..

Når det er sagt så går det fint å gjøre det enklere en dette, her er to album som er spilt inn på en helt annen måte og låter strålende
....For ikke å snakke om opptak som dette: Overveldende, IMO!
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
13.852
Antall liker
4.094
Jeg så engang Brian Wilson og George Martin leke seg med Good Vibrations og A day in the life. Magi.
(Jeg tror det var en dokumentar om Beach Boys som gikk på NRK for mange år siden.)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
6.998
Ingen tvil om at mange innen hifi burde se/lese seg opp på produksjon av musikk, det ville gjerne gitt litt mer jordnær tilnærming til lyd…………..

Når det er sagt så går det fint å gjøre det enklere en dette, her er to album som er spilt inn på en helt annen måte og låter strålende
....For ikke å snakke om opptak som dette: Overveldende, IMO!
Helt ubetalelig TKR!:):):)
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.499
Antall liker
625
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Legg merke til at han ofte nevner at "det lyder flott på radio" ...:eek:
Og ingenting om "hifi-kvaliteter"...

Arne K
 

mr1derful

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
174
Antall liker
36
Langt på vei de fleste innspillinger gjort i USA i en periode ble vel i utgangspunktet mikset og mastret med "airplay" i tankene - i hvertfall de som hadde slikt potensiale. Og det vil i de fleste tilfelle si mainstream musikk, som jo har variert så til de grader i kvalitet gjennom tidene.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
563
Sted
Bergensregionen
Miksing/mastring for radio

Langt på vei de fleste innspillinger gjort i USA i en periode ble vel i utgangspunktet mikset og mastret med "airplay" i tankene - i hvertfall de som hadde slikt potensiale. Og det vil i de fleste tilfelle si mainstream musikk, som jo har variert så til de grader i kvalitet gjennom tidene.
Hvis jeg har forstått og husker riktig, har radiospilling vært en viktig faktor for USAs hitlister. Det var altså ikke kun platesalg som hadde betydning for rangeringen. Radiospilling gir også inntekter, ikke minst til komponister og tekstforfattere.

Motown mikset/mastret høyst bevisst for radio allerede på 1960-tallet. Vi var i juni innom det i lydstyrkekrigtråden:

Under skrivingen av innlegg #2539 releste jeg deler av Wikipedias "Loudness war", og da fant jeg en del jeg tidligere ikke har fått med meg, muligens fordi den er nyere, muligens fordi jeg har oversett den.

Loudness war startet faktisk før 1980-tallet og CDen:
History
The practice of focusing on loudness in mastering can be traced back to the introduction of the compact disc itself but also existed to some extent when vinyl was the primary released recording medium and when 7" singles were played on jukebox machines in clubs and bars. Jukeboxes were often set to a pre-determined level by the bar owner, yet any record that was mastered "hotter" than the others before or after it would gain the attention of the crowd. The song would stand out. Many record companies would print compilation records, and when artists and producers found their song was quieter than others on the compilation, they would insist that their song be remastered to be competitive. Also, many Motown records pushed the limits of how loud records could be made, and record labels that were "notorious for cutting some of the hottest 45s in the industry."[2] However, because of the limitations of the vinyl format, loudness and compression on a released recording were restricted in order to make the physical medium playable—restrictions that do not exist on digital media such as CDs—and as a result, increasing loudness levels never reached the significance that they have in the CD era.[3] In addition, modern computer-based digital audio effects processing allows mastering engineers to have greater control over the loudness of a song; for example a "brick wall" limiter is able to look ahead at upcoming signal to limit its level.[4]
Motivasjonen bak Loudness war er, mer eller mindre, den samme, og altså (nesten) like gammel som synden.

Jeg hadde ikke tidligere hørt om jukeboksmastering, men jeg har derimot lenge visst at Motown helt bevisst mikset/mastret for at det skulle lyde bra via en vanlig transistorradio (en Radionette Kurér reiseradio er i denne sammenheng high-end) fordi radiolyttere var en meget viktig del av deres kundemasse/lytterskare. Jeg var dog av det inntrykk at dette særlig gjaldt tilpasning av bass siden slike radioer gjerne ruller av tidlig og ikke går særlig dypt. Det gjaldt imidlertid altså mer enn bassen.

Norsk high-end anno ca. 1969:

Radionette Kurér_Blaa_450x338.jpg

Radionette Kurér 1001 FM
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
16.194
Antall liker
12.745
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
1
Legg merke til at han ofte nevner at "det lyder flott på radio" ...:eek:
Og ingenting om "hifi-kvaliteter"...

Arne K
Vel, jeg tror at du skal lete både lenge og vel for å finne mainstream- musikk som er mikset og mastret med "hifi- kvaliteter" for øye.

mvh
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
16.194
Antall liker
12.745
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
1
Nettopp...

Arne K
Hehe, misoppfattet deg......Du har 100% rett!:)

mvh

Et lite apropos. I 1969 var det ikke Kurer som var highend, det var denne: Radionette Explorer.



Husker at jeg kjøpte den i 1969. 800 kroner var mye penger den gangen. Når jeg tenker etter, har jeg nå kastet penger etter highend godlyd i over 40 år ! Gud bedre....
 
Topp Bunn