Fantastiske Cayin`s vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    3.484
    Torget vurderinger
    8
    Takker for svar

    De er forskjellige, men 6sn7 har lavere gain og tåler mer strøm. Men det ser ut som om det også må ha mer strøm for å yte optimalt.
    Mulig jeg må prøve. Det er vel derfor det er sikringer? 🙄
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg også blitt eier av en cs88a.
    Er det noen som har prøvd å bytte ut 6sl7 med 6sn7?
    Det må du ikke finne på å gjøre. Det er helt ulike rør med ulik forsterkning, og heller ikke samme operasjonspunkt . En rørkrets er laget for en viss karakteristikk på røret, putter man inn noe annet blir alt feil. Man kan bytte ekvivalente typer, dvs samme glødestrøm , samme opersasjonspunkt mht strøm og spennning og samme forsterkning. Under gitte forhold kan man bytte til rør lavere forsterkning, men det må sjekkes. Sikringene beskytter ikke mot dumskap og amatørmessig fikling , sorry men det virker som om du ikke har greie på rør og da bør du ikke leke med rørbytter som ikke er mellom identiske rør.

    Forstår du det som står her og hva det innebærer?


     
    Sist redigert:

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    3.484
    Torget vurderinger
    8
    Takker for engasjementet 😄
    Da slapp jeg å lære the hard way…
    Men for å ikke flåse det bort så setter jeg pris på slike advarsler når kreativiteten tar overhånd.
    -ikke bare å være på hytta for lenge…
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Takker for engasjementet 😄
    Da slapp jeg å lære the hard way…
    Men for å ikke flåse det bort så setter jeg pris på slike advarsler når kreativiteten tar overhånd.
    -ikke bare å være på hytta for lenge…
    Noen ganger kan det å spille yatzy og Ludo vær nok kreativitet på hytta😉 god påske!
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.462
    Antall liker
    4.655
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Det var sånn det var ja! 🤗
    14 år etter at jeg ga meg som Fidelityskribent og over ti år etter at jeg ble lei og solgte hele referansesnlegget, er jeg redd jeg er på kjøret igjen gitt!
    Etter i flere år ha konstatert at jeg knapt gadd å høre musikk hjemme på en Geneva XXL, som selvsagt var et gigantisk steg ned fra et anlegg til mange hundre tusen, var det på tide å ta tak i gnisten igjen. Kjøpte noen gamle kjenninger som jeg husket fra egne tester, og en Cayin CS88A brukt. Totem model 1 Signature, Audioquest Rocket 44 høyttalerkabler, en prototype av en signalkabel fra Københavnske Lydbutiken, et par Furutech strømkabler, et DIY bambusrack og en Bluesound node2i og lykken er allerede komplett!

    Hællemåne så deilig å kjenne musikkglede igjen!

    Så får vi se da, hvor lenge Winged C EL34 og kinarør i preampen er godt nok. Og en litt bedre signalkabel, og……. DERRRR var vi gang med galskapen igjen 🤣😱
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.480
    Antall liker
    8.003
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    I fall noen skulle være interessert så rant det nettopp inn en mail fra Drop, som nå har en Cayin MT-12N integrert forsterker til salgs for $479,-, eller ca halv pris i forhold til det jeg ellers ser på nett. 2x2EL84 og 2x9W. 110V versjon (men en step-down koster jo ikke allverden) og kun sølv (sort er utsolgt).
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    3.054
    Torget vurderinger
    2
    Må igjen skryte litt av det integrerte mm riaaet i CS-88A, det som står i Luxman L-501s får veldig gode skussmål men eg syns Cayin er bedre.
    Men Cayin kan uansett være på vei ut her med meg, grunnen ser dere henge over kassettspilleren.
    Det blir for tungvint uten tape-loop og med to platespillere, to kassettspillere og en cdspiller/dac i sving jevnlig så blir det for lite innganger.
    Men du verden så bra det låter, Cayin er magisk.
    IMG_20220805_164917.jpg
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.462
    Antall liker
    4.655
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Må igjen skryte litt av det integrerte mm riaaet i CS-88A, det som står i Luxman L-501s får veldig gode skussmål men eg syns Cayin er bedre.
    Men Cayin kan uansett være på vei ut her med meg, grunnen ser dere henge over kassettspilleren.
    Det blir for tungvint uten tape-loop og med to platespillere, to kassettspillere og en cdspiller/dac i sving jevnlig så blir det for lite innganger.
    Men du verden så bra det låter, Cayin er magisk.
    Vis vedlegget 839162
    Det er en helt rå forsterker til prisen ja. Har sjekket litt hva det vil koste å få noe like bra solid state, pga. lettvinthet og driftsøkonomi uten rør, men det blir fort nord for 50´nypris er jeg redd. Marantz PM10, Accuphase e210, Rotel Michi X3 (de tre jeg har fått testet i moderne tid) eller annet som matcher vil fort doble kostnaden er jeg redd.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    I fall noen skulle være interessert så rant det nettopp inn en mail fra Drop, som nå har en Cayin MT-12N integrert forsterker til salgs for $479,-, eller ca halv pris i forhold til det jeg ellers ser på nett. 2x2EL84 og 2x9W. 110V versjon (men en step-down koster jo ikke allverden) og kun sølv (sort er utsolgt).
    Jeg så den der. Synd de ikke har en 230-240V utgave.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Cayin i Norge forbinder jeg med Norsk Audio Teknikk AS, drevet av kanskje bransjens hyggeligste og mest entusiastiske mann (om jeg får lov) :cool:
    Men om NAT tok inn denne, lurer jeg på hva prisen ville blitt. Uansett om Drop/Massdrop tilbyr denne til en relativt rimelig pris, skal den sendes og tolles inn og i tillegg trengs en step. Da er den ikke så billig lengre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.480
    Antall liker
    8.003
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hadde nok ikke kommet på 4.5K nei, uansett hvor hyggelig innehaveren måtte være.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Men om NAT tok inn denne, lurer jeg på hva prisen ville blitt. Uansett om Drop/Massdrop tilbyr denne til en relativt rimelig pris, skal den sendes og tolles inn og i tillegg trengs en step. Da er den ikke så billig lengre.
    Cayin MT12N eksport utgaven koster i Norge Kr 8.490.- inkl moms. De som selges på div. Asiatiske websider hvor de fleste ikke er autoriserte av Cayin. Er ikke lov å selge utenfor fastland Kina, da dem ikke er produsert etter gjeldene EU reglement mm!
     

    Vegard0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    210
    Antall liker
    246
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Har en cayin cs-100a. Vil ha en cayin cs-150a. Noen som vil bytte? Bill.mrk. vestlandet
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Cayin etter spaopphold på Kongsberg. Dette begynner virkelig å smake fugl, men må få noen flere timer innspilling.
    Duelund Cast PIO, NOS Mullard EL34, NOS GE 6SL7, NOS RCA 6SN7.
    image00000111.jpg
    20221021_180956.jpg
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har testet nye inngangsrør til CS-150A?
    Minst ett av de har begynt å vise tegn til å nærme seg slutten.

    Ser at Audiomix har et rikt utvalg, men jeg kan diddelido og nada om rør. Ryktene vil ha det til at NOS er det man går etter.

    Jeg kan legge til at lang levetid er viktig. Den brukes haugevis at timer hver dag.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Det beste i min Cayin 300b var helt klart Nyproduserte russiske TungSol 6SN7 . Har et skap fullt av NOS rør og kun 2% av dem nådde opp til nye TungSol 6SN7 kjøpt i gitarbutikk. Da mener jeg Målemessig og lyttemessig.Levetiden kan jeg ikke si så mye om spilte på mye rart og uregelmessig tidsbruk og solgte forsterkeren

    Jeg postet måleresultatene i en tråd her.https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/fantastiske-cayin-s-vennetr%C3%A5d.36053/post-3082802

     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Er det noen som har hørt Cayin idac-6 mk2?
    Jeg skal ha meg en ny dac som skal henge på cs150a.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Må si jeg liker CS150A bedre og bedre.

    Akkurat nå henger det en skikkelig DAC (jeg liker iaff Audio Analogue AADAC veldig godt) og jeg har byttet inngangsrør.
    Egentlig bruker jeg en Topping E30 som DAC her, men den er helt livløs, uten sjel, ingen moro, uten detaljer eller luft eller... Så nå kommer det snart en ny DAC som kanskje kan puste like mye liv i CS150 som AADAC kan.
    Ikke at streameren gjør noe positivt heller for det er en Sonos Connect gen.1 som resampler alt og det dreper en del. Ny DAC har også streamer innebygd så da, ja da håper jeg at det blir mer moro i stua :)

    Med hjemmekontor så kan jeg skru opp litt og skiva "Fink - Wheels Turn Beneath My Feet" låter ganske bra.
     

    Vegard0

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    210
    Antall liker
    246
    Sted
    KarmIsland
    Torget vurderinger
    1
    Er du fornøyd med RIAA? Ser dj har CS6-ph
    Hatt riaaen ca. 1 år. Synes den er veldig bra, helt tyst og gjør det den skal. Sammen med ortofon cadenza black og bronze har det vært full klaff. Testet også med en AT95E og det fungerte veldig bra, herlig med en PU til 500.- og et riaa til X. Har en Gold Note ph10 også, skjemmer seg ikke ut den heller. Skulle jeg valgt en av de hadde jeg tatt cayin, tror jeg...
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Hei

    Er det noen som har hørt Cayin idac-6 mk2?
    Jeg skal ha meg en ny dac som skal henge på cs150a.
    Fikk akkurat en i hus i dag tidlig, skal teste den mot Topping D90 mqa.

    For å kunne lese det med liten skrift må man ganske nære.

    20221206_145203.jpg
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Her er litt førsteinntrykk testa opp mot Topping D90 mqa.
    Imponerende dynamikk og størrelse på lydbildet, men Topping har bedre dybde.
    Jeg syns også Topping har en litt renere lyd med bedre svarthet mot bakgrunnen. Topping får fram mikrodetaljer med større renhet, mens Cayin har mere punch i alle frekvenser.
    Med Topping klarer jeg å senke skuldrene og blir dratt mere inn i dybden av musikken.

    Fikk nok ikke helt dreisen på Cayin i anlegget mitt, hvorvidt dette handler om matching eller preferanser er jeg ikke helt sikker på. Cayin har veldig bra oppløsning og gjør de fleste typiske hifi parmatre bra, men jeg opplever altså Topping som renere, jeg kommer litt nærmere sjela i musikken med den.
    I Cayin sitter det en ESS 9028 pro, mens Topping har en AKM 4499. Så om dette resultatet er pga overnevnte dac-chiper fins det en mulighet for, selvom mange mener at det er implementeringa av chipen og ikke hvilken chip det er som er viktigst.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Oppdatering:

    Tror alle negative inntrykk jeg fikk i første rekke må revurderes. Har i mange år brukt en Ifi iSilencer på usb kabelen. Den skal ta bort støy og har alltid fått inntrykk av at den har gjort en grei jobb med det.
    Prøvde uten den i dag og nå viser Cayin seg fra en helt annen side. Den gjorde tydeligvis ugagn med signalet for Cayin. Nå spiller Cayin helt utrolig bra, ekstremt bra! Liker den spesielt godt med rørbuffer, og det er positivt at rørene skrus av når man velger rent transistor signal. Alle positive sider jeg skrev om i forrige innlegg er fortsatt der, pluss at renheten kom på plass nå. Skuldrene senker seg..

    Tommelen opp for Cayin idac-6 mk2!! 👍
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.708
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Du fjernet en slik og fikk bedre lyd?
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Ja, forrige versjon av den. Vanskelig å sette ord på det, men et irriterende innslag i øvre mellomtone / nedre diskant.

    Har lest kritikk som går ut på at den sender ut motstøy for å eliminere støy, men har tidligere hatt inntrykk av at den har bidratt positivt. Men ikke med denne dacen.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Idac 6 mkii er veldig bra, bedre enn Topping D90. Men savner å kunne skru av displayet. Hvor lenge kan et oled display stå på uten fare for innbrenning?
     

    GriMan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.09.2019
    Innlegg
    97
    Antall liker
    64
    Torget vurderinger
    4
    Hvor får man tak i 22DE4-rør, slike som f.eks brukes i Cayin cs150?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn