FAKTA om ripol bass konstruksjoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    RIPOL - trykk på begge sider av elementene

    ripol.jpg




    SLOB - kun trykk inne i slot'en

    SLOB.jpg



    Grønne linjer - utvidelse av baffel "bredde" for å skape lenger vei for lydbølgene og derved senke kortslutningsfrekvensen.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Vil ikke den i midten skape "tunnel" lyd?
    Mens den til høyre vil bli mer riktig for å oppnå mer dypbass?
    Vil økning av bredden for oppnå mer dypbass gå utover evne til å jobbe godt oppover mot 180-200 hz?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Det er jo det jeg skriver i #39, Bergis...... her vist som eksempel. 180-200 Hz blir minimalt påvirket av bredere baffel som sådan - mer et spørsmål om hvor resten av systemet plasseres.

    Jeg kune godt hatt bredere "vinger" sideveis på mine SLOB dersom jeg hadde hatt større rom - men da måtte sattelittene stå foran baflene sansynligvis. Alt er trade off's som vanlig. I et to-veis system med radialhorn kunne en godt plassere hornet i senter på slot'en (eller foran egentlig), ev. med diskant i tillegg selvsagt. da kan du dra bafflene sammen til de butter i hverandre for så vidt.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kunne dette alternativet gi bedre dypbass nedover?
    Inntil sidevegg med eks. en tykk gummilist for å tette, og sidevanger i bakkant kun på siden som vender ut mot rommet.

    slob1.png


    Jeg tenkte mest for å spare plass, og å kunne ha satelitter ved siden av slob.

    Jeg missa #39, følger ikke med i timen. :p
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Nei - dette hjelper lite da du ikke gjør det på begge sider. Du må alltid tenke avstand fra forside til bakside, Bølgene vil ta korteste vei uansett. Derfor mine SLOB's er bygget fra gulv til tak også.

    Men for all del - dette er billig å teste ut da det ikke er krav til spesielt solide materialer - det er ikke noe trykk inne i bildet her.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bare å spenne fast sikkerhetsbeltene og prøve følge med :)

    Jeg har et spørsmål, til både Sluk & Snickers, bare om jeg klarer formidle det riktig..

    Om en betrakter SLOB/ripol som en kompresjonsdriver, så derfor benytter en kompresjonsdriver som eksempel. Vil gjelde litt i begge tilfeller.


    Kompresjonsdriver.jpg


    Først så har man membran som jobber frem og tilbake, luft vil komprimeres (trykksettes) og dekomprimeres mellom membran og faseplugg.

    Så gjennom "sprekkene" i fasepluggen tolker jeg det til at en vil få høy strømning/fart av luft siden areal av "sprekkene" er mindre enn arealet av membranet.
    I følge fysiske lover, har man høy strømning, så har man mindre trykk.
    Samme som en vannslange, høy hastighet på vannet, lite trykk.

    Spørsmålet blir da: Hvordan er hastigheten på lyd gjennom fasepluggen? Vil den bli høyere enn 340m/s (eller hva den er...)?

    SLOB/Ripol har ikke faseplugg, men en vil gjerne ha samme fenomen i utgang av Sloten?
    I tilfelle vil lydbølge front på SLOB ligge litt fremfor bakbølge?


    Eller er jeg helt på vidda nå? :)
     

    ee

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Innlegg
    140
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg tenkte aksialt i bredden ja. Men 3-4 meter blir i meste laget, jeg får heller gå i DSP-kantina å kjøpe lunsj. 3-4 db notch er vel mulig å leve med? Hva kan jeg forvente av en 80cm bred Ripol opp imot 80cm OB med samme elementer?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Det kommer bl.a. an på om elementene egner seg til nevnte konstruksjoner. Wild Guess.... 6-8 Hz senere start på avrulling i forhold til ren OB. Som følge av prinsippet pluss den lengre avstanden fra signalene foran/bak fra elementene. Hvor mye du mister i følsomhet vet jeg ikke men det er sikkert i området3-6 dB et sted.

    MEN, ikke ta for gitt at du slipper unna med 3-4 dB notch - dette eksempelet er hentet fra mine SLOB som er konstruert for å minimalisere dette UTEN bruk av DSP. Det kan godt være at du får flere problemfrekvenser og muligens større avvik enn 3- dB.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    SLOB/Ripol har ikke faseplugg, men en vil gjerne ha samme fenomen i utgang av Sloten?
    I tilfelle vil lydbølge front på SLOB ligge litt fremfor bakbølge?
    Det stemmer, og denne effekten AVTAR jo lenger unna slot'en en flytter seg - både aksialt og sideveis. Arealet "lydmengden" har til rådighet ut av slot'en er mye mindre enn tilsvarende motfasesignal har fra baksiden.


    ΡΟΟΜΕΤΡΟ(4).gif

    Mer interessant lesning;

    http://galileo.phys.virginia.edu/classes/152.mf1i.spring02/SoundWaves.htm (gode illustrasjoner)

    https://charlesalexander2013.wordpr...ds-density-peak-to-exploit-the-drag-equation/

    https://www.ntnu.no/documents/20046...+SL6.pdf/786a57a6-6831-4886-949a-8efa95b3d8d9
    https://no.wikipedia.org/wiki/Bernoulli-prinsippet

    I en regulær kompresjonsdriver er det gjerne slik at de slissene / hullene som er i fasepluggen har en samlende effekt for at signalet fra membranets forskjellige områder skal treffe exit på samme tid. Dersom du studerer en EV T-350 diskantdriver/horn så har de lagt spesielt vekt på at signalet fra senter av membranen skal komme med - det er der de høyeste frekvensene skapes og følgelig blir det spesielt viktig å ivareta dette for en diskantdriver. For bass blir det annerledes og følgelig vil ikke en faseplugg ha samme funksjon - bølgelengden er så stor at det får ingen betydning.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tror jeg klarte plukke essensen i det, har bladd litt i hvertfall! :)

    At en kan se på Slot på SLOB, og faseplugg i kompdriver, som et venturi.
    Farten øker gjennom venturi, trykket minker, men både før og etter er trykk og fart det samme.

    I praksis om en da skal fase inn en ordinær driver, en kompresjonsdriver og SLOB, så vil en da plassere kompresjonsdriver og SLOB litt bak den ordinære driveren pga dette? Men bør helst måles med impuls for å være sikker?
    Setter spørsmåltegn bak da jeg enda er litt usikker.


    Fant litt om EV 350.
    http://www.cieri.net/Documenti/Istruzioni/Electrovoice - Tweeter T35, T35B, T350.pdf

    Dem beskriver som du nevner! :)
    Ser hvordan faseplugg samler fra side og senter med like lang reise, med høye frekvenser sitter en igjen med kun senter.


    Ser en på JBL så har dem Coherent wave phasing plug, vil si at slissene utjevener membranets bue og lyden ut av faseplugg vil treffe i fase.
    Vil gi bedre effekt i øverste frekvenser så lenge membran fungerer som et stempel.

    Coherent Wave Phasing Plug JBL.png


    Her var det mye skrift......jeg orket ikke lese alt:
    https://patents.google.com/patent/US8121330B2/en
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Du MÅ måle for å få løpetid på stell. I de høyeste frekvensene er det snakk om innenfor 1 mm. for at det skal måle perfekt. OG - det er hørbart ja. Ikke voldsomt, og litt forskjellig fra driverkombinasjon til driverkombinasjon, og enkelte ganger er det vanskelig å høre om ting er riktigere eller bedre osv. Med måling så er du sikker, så da er det ikke nødvendig å gruble mer på det.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Den er greit forståelig! :)

    Og utfordret til det maksimale for å si det mildt.. Litt usikker på om ørene oppfatter den lange avstanden jeg har her, men at en får artifakter som kamfiltereffekt, kanskje det som er mest hørbart...

    Vel det ble litt OT, får tilbake til tema! :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    oks81:

    Det du spør om berører to prinsipper.

    Det første du nevner kalles Bernoullis prinsipp. Det er hentet fra termodynamikken, nærmere bestemt fluiddynamikken, og varianten du sikter til er beregnet for såkalte komprimerbare medier. Hans likning er i overkant nøyaktig og variablene er mange, men man kan velge å se bort fra energiinnholdet, temeraturen osv. Det man da står igjen med er i utgangspunktet masseforflytningen, tettheten og trykket. Det er iofs riktig som du skriver, men den er gyldig langs en kontinuerlig strømningsvei. Det betyr at om man tar tverrsnittet av gassen ett sted ved tiden T1 vil de samme partiklene ha forflyttet seg til et sted lengre borte ved T2, og ved T3, T4, T5 osv har de forflyttet seg videre i samme retning. En lydbølge derimot, er ikke det samme som en luftstrøm. Noen vil da kanskje si "Ja, men det kommer jo lufstrøm ut av bassporten", men da høyner jeg med "det er riktig, men det kommer på sett og vis ikke lyd ut av bassporten, den dannes i hovedsak utenfor bassporten som en konsekvens av luftstrømmen". I fasepluggen er det fortsatt lydbølger. Man kan jo selvsagt benytte ulike definisjoner, men jeg mener det er rimelig gyldig å beholde definisjonen som lydbølger, og det fungerer best på de forklaringsmodellene jeg har sett.

    Det andre du nevner er ikke mye omtalt, men det finnes noe. Jeg har ikke klart å spa opp noe dokumentasjon nå men jeg vet det finnes noe der ute. Prøv å se for deg følgende: Gjennom fasepluggen er det luft, og gjennom den luften skal det bevege seg lydbølger. Lydens hastighet ved høyt trykk er ikke den samme som lydens hastighet ved lavt trykk. Når man sender lyd gjennom en faseplugg vil jeg tro man at i ett punkt, og ett utsnitt av tiden vil kunne beregne det som skjer ved hjelp av Bournellis prinsipp. Men det vil bli et veldig komplekst regnestykke, og jeg tror ikke prinsippet vil være gyldig betraktet som flow, fordi det er bredbåndet og om bølgemodellen skal opphøre ser jeg for meg at det må skje over lydens hastighet, noe som innebærer at fasepluggen oppfører seg som en de Laval-ventil.

    Uansett, når bølgene beveger seg gjennom fasepluggen, bølgelengden er tildels lang sammenliknet med lengden på fasepluggen, og lydhastigheten moduleres av trykket, så får man en effekt der bølgene forskyves litt. Trykktoppene beveger seg en anelse raskere enn trykkbunnene, og man får derfor en sinuskurve som ser ut som om den har vært utsatt for medvind og sterk sol.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    oks81:

    Det du spør om berører to prinsipper.

    Det første du nevner kalles Bernoullis prinsipp. Det er hentet fra termodynamikken, nærmere bestemt fluiddynamikken, og varianten du sikter til er beregnet for såkalte komprimerbare medier. Hans likning er i overkant nøyaktig og variablene er mange, men man kan velge å se bort fra energiinnholdet, temeraturen osv. Det man da står igjen med er i utgangspunktet masseforflytningen, tettheten og trykket. Det er iofs riktig som du skriver, men den er gyldig langs en kontinuerlig strømningsvei. Det betyr at om man tar tverrsnittet av gassen ett sted ved tiden T1 vil de samme partiklene ha forflyttet seg til et sted lengre borte ved T2, og ved T3, T4, T5 osv har de forflyttet seg videre i samme retning. En lydbølge derimot, er ikke det samme som en luftstrøm. Noen vil da kanskje si "Ja, men det kommer jo lufstrøm ut av bassporten", men da høyner jeg med "det er riktig, men det kommer på sett og vis ikke lyd ut av bassporten, den dannes i hovedsak utenfor bassporten som en konsekvens av luftstrømmen". I fasepluggen er det fortsatt lydbølger. Man kan jo selvsagt benytte ulike definisjoner, men jeg mener det er rimelig gyldig å beholde definisjonen som lydbølger, og det fungerer best på de forklaringsmodellene jeg har sett.

    Det andre du nevner er ikke mye omtalt, men det finnes noe. Jeg har ikke klart å spa opp noe dokumentasjon nå men jeg vet det finnes noe der ute. Prøv å se for deg følgende: Gjennom fasepluggen er det luft, og gjennom den luften skal det bevege seg lydbølger. Lydens hastighet ved høyt trykk er ikke den samme som lydens hastighet ved lavt trykk. Når man sender lyd gjennom en faseplugg vil jeg tro man at i ett punkt, og ett utsnitt av tiden vil kunne beregne det som skjer ved hjelp av Bournellis prinsipp. Men det vil bli et veldig komplekst regnestykke, og jeg tror ikke prinsippet vil være gyldig betraktet som flow, fordi det er bredbåndet og om bølgemodellen skal opphøre ser jeg for meg at det må skje over lydens hastighet, noe som innebærer at fasepluggen oppfører seg som en de Laval-ventil.

    Uansett, når bølgene beveger seg gjennom fasepluggen, bølgelengden er tildels lang sammenliknet med lengden på fasepluggen, og lydhastigheten moduleres av trykket, så får man en effekt der bølgene forskyves litt. Trykktoppene beveger seg en anelse raskere enn trykkbunnene, og man får derfor en sinuskurve som ser ut som om den har vært utsatt for medvind og sterk sol.
    Jaha ja, ja så det var sånn, ja! Javel, men det var vel omtrent dette jeg tenkte meg, egentlig, når jeg tenker meg litt om.

    Well, jeg som er trådstarter, spurte om noe - har imidlertid hoppet av for leeeeeenge siden - "jeg ikke forstå...!"

    Utrolig, den kompetanse enkelte individer besitter på dette nettsted. Helt makaløst inn i granskauen utrolig, er det :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Problemet er at det ER faktisk ikke noen enkle kjøreregler slik du etterspør.. det er en god del å sette seg inn i faktisk, ting som ikke kan forklares på en enkel og ferdigtygd måte. Endrer man på en ting så får det konsekvenser for noe annet. Dette er sammensatte problemstillinger og ikke gjort i en håndvending å forstå helt heller. Det hjelper heller ikke noe særlig at produsenter av elementer er rimelig grønne på dette, slik at det er ikke bare å gå inn i en katalog og finne et egnet element for så å putte dette inn i en ferdig formel eller simuleringsprogram og få svaret ut i andre enden. Det er ikke som å smelle sammen en Hypex eller Anaview modulbasert forsterker, ferdig terminert og med kabinet bestilt fra Italia skreddersydd til komponentene. Dessverre.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Snickers:
    Jeg tror jeg forstår, sliter litt i svingene da jeg har reinet mer med ohms lov enn fysikk opp igjennom :)

    Ja, min tilnerming var gjerne mer med tanke på flow og masseforflytning, mens en her har med lyd og trykkbølger å gjøre.
    Muligens kan en ikke helt kombinere dette.


    Sistnevnte var gjerne en fin forklaring og at en heller ender opp med forandre litt på sinuskurve pga fasepluggen i stedenfor at en endrer hastigheten på lyd.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    MusicBear:
    Om målet er å teste en åpen bassløsning så har vanlig OB enklere kjøreregler og dermed enklere å få til enn ripol/slob.
    En kan med vanlig OB til en viss grad gå direkte på driverspec og få resultat etter hva en ønsker og velger.

    Men det tar plass!
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Problemet er at det ER faktisk ikke noen enkle kjøreregler slik du etterspør.. det er en god del å sette seg inn i faktisk, ting som ikke kan forklares på en enkel og ferdigtygd måte. Endrer man på en ting så får det konsekvenser for noe annet. Dette er sammensatte problemstillinger og ikke gjort i en håndvending å forstå helt heller. Det hjelper heller ikke noe særlig at produsenter av elementer er rimelig grønne på dette, slik at det er ikke bare å gå inn i en katalog og finne et egnet element for så å putte dette inn i en ferdig formel eller simuleringsprogram og få svaret ut i andre enden. Det er ikke som å smelle sammen en Hypex eller Anaview modulbasert forsterker, ferdig terminert og med kabinet bestilt fra Italia skreddersydd til komponentene. Dessverre.
    Aaah.. Om gode høyttalere / bassløsninger var så "enkelt" å få tak i som noenlunde transparent elektronikk. Det hadde gjort livet mitt lettere :rolleyes:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Snickers:
    Jeg tror jeg forstår, sliter litt i svingene da jeg har reinet mer med ohms lov enn fysikk opp igjennom :)

    Ja, min tilnerming var gjerne mer med tanke på flow og masseforflytning, mens en her har med lyd og trykkbølger å gjøre.
    Muligens kan en ikke helt kombinere dette.


    Sistnevnte var gjerne en fin forklaring og at en heller ender opp med forandre litt på sinuskurve pga fasepluggen i stedenfor at en endrer hastigheten på lyd.
    Du har tolket innlegget mitt riktig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er at det ER faktisk ikke noen enkle kjøreregler slik du etterspør.. det er en god del å sette seg inn i faktisk, ting som ikke kan forklares på en enkel og ferdigtygd måte. Endrer man på en ting så får det konsekvenser for noe annet. Dette er sammensatte problemstillinger og ikke gjort i en håndvending å forstå helt heller. Det hjelper heller ikke noe særlig at produsenter av elementer er rimelig grønne på dette, slik at det er ikke bare å gå inn i en katalog og finne et egnet element for så å putte dette inn i en ferdig formel eller simuleringsprogram og få svaret ut i andre enden. Det er ikke som å smelle sammen en Hypex eller Anaview modulbasert forsterker, ferdig terminert og med kabinet bestilt fra Italia skreddersydd til komponentene. Dessverre.
    Aaah.. Om gode høyttalere / bassløsninger var så "enkelt" å få tak i som noenlunde transparent elektronikk. Det hadde gjort livet mitt lettere :rolleyes:
    Det er et hovedpoeng i hele hobbyen. Gode høyttalersystemer som spiller på lag med et gitt lytterom er en krevende øvelse, full av kompromisser og motstridende hensyn. Hvis man vil ha kontrollert spredningsmønster i rommet (og det vil man) blir det en kompleks affære. Transparent elektronikk er mye enklere, og kabling etc er trivielt enkelt.

    Jeg drodlet litt på noe ripol-aktig for en tid tilbake. Utgangspunktet var noen elementer jeg har liggende og et ønske om å finne ut hva jeg kan bruke dem til. Det første forsøket på en grov modell for å forstå resonansfrekvenser for elementet var en dobbeltunet båndpass-kasse. Har ikke bygget dem ennå, men vi var innom en del høyttalerprinsipper i diskusjonen: https://www.hifisentralen.no/forume...terkere-etc/69891-gonzo-nesten-dipol-sub.html

    Edit: Den tråden endte med at elementene vil trives best i folded horn-konfigurasjon, men hvis/når jeg bygger dem vil jeg nok forsøke den første ripol-aktige konfigurasjonen. Enklere å hanskes med flat gruppeforsinkelse i DSP enn en som nærmer seg fjorten dager ved enkelte frekvenser.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    På tide å puste liv i tråder med innhold.

    Har du oversikt over hva som kreves av elementer som egner seg i ripol Asbjørn? SLOB-er vil jo gjerne ha litt av de samme egenskapene som horndrivere, mens dipoler gjerne skal være helt i motsatt ende av skalaen... Havner ripol-drivere en plass midt i mellom?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det spørs litt hva en legger i EQ..
    Definerer en stor spole i serie med driver som EQ?

    Jeg har på hver side 2stk JBL 2226 spiller sånn ca 40-150hz i OB. Driverne er parallellkoblet med en 12mH spole i serie.
    For å få samme deling elektronisk har jeg prøvd med First Watt B4 og måtte da sette 20hz 6dB filter for å få samme kurve.
    MEN med B4 så samtidig booster en under 40hz. Det er lite heldig siden Fs på driverne er 40hz. Det ga mye membranvandring langt nede i frekvens.
    Derfor funnet det best å faktisk dele med å bruke spole.

    Alternativ er DSP der en kjører 6dB 20hz filter, samtidig bratt cutoff under Fs.

    Har også prøvd med stor spole i serie med JBL 2220, men der må en være forsiktig pga kort slaglengde.
    På denne måten øker en vel egentlig Qes til driver med spolen samtidig som en deler.

    Jeg snakker her om helt ordinær OB 80cm bred og 40cm vinger.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har på en måte valgt å definere det litt slik selv også, selv om det er en passiv tweak.
    Men man sitter gjerne med noen fordeler likevel i forhold til høy Q drivere.
    Høyere effektomsetining i driver i forhold til tilført effekt?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.222
    Sted
    Østfold
    Ja, det du egentlig gjør er å delvis simulere en strømforsterker, samtidig som du øker virkningsgraden på driveren slik at spenningsfølsomheten i bassen går ned (selv om virkningsgraden går opp).
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En smart setning :)
    Og ja, en strømforsterker er ikke nødvendigvis en dårlig ide til OB bass ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn