Transport og import Erfaringer med Posten(Bring), Postnord og andre fraktselskap

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14

    La først ut denne under off topic. Kanskje ikke så mange som svipper innom der. Synes både at mine erfaringer fortjener å bli lest av flere til "skrekk og advarsel", samt at det kanskje ville være noen lesere som har erfart tilvarende. Kanskje det er noen som har oppnådd å få mere ut av erstatningen enn hva jeg ble tilbydd??

    "Hvor elendig service går det an å levere anno 2015. Tidligere har jeg opplevd at tunge sluttrinn(selv "bygd" inn i trekasse) ikke har kommet helskinnet fram til mottaker pga Postens håndtering. Retur og reparasjon er ikke gøy for noen av partene. Men det jeg nå har opplevd med å sende min NAD 208 til sevice i Sverige tar "kaka". Da dette dreide seg om en gratis service på tidligere utført arbeid, søkte jeg råd hos Posten før forsendelse for å unngå komplikasjoner/kostnader ved retur til Norge. Pakka ble sendt 17.08.2015. Etter utallige telefoner til Sverige kom endelig beskjeden om at pakka var forsvunnet. Av Bring i Sverige ble jeg anmodet om kreve erstatning, hvilket selvfølgelig ble gjort, og svaret kom i dag. Sendinger til UTLANDET blir erstattet etter vekt + utlagt frakt. Jeg sitter igjen med en erstatning på kr.1300. Mitt krav lå på kr.8000+frakt. Dette beløpet har jeg kommet fram til ved å kikke på annonser i bla. Sverige på hva en i dag må ut med for en NAD208. Selv hadde jeg før sending byttet samtlige utgangstransistorer og lytter i strømforsyningen. Jeg regnet med å få tilbake en fullt ytedyktig og nesten "god som ny" NAD 208. Den har tjent meg trofast og godt som subforsterker i over 15 år. Nå sitter jeg igjen med et tomt chassis og en trafo. Synd jeg ikke sendte hele forsterkeren og ikke bare kortene med kjøleprofiler. Det ville ha dratt opp vekta og dermed erstatninga(men det er en gedigen trafo, finner nok en bruk til den).
    At jeg sitter igjen med et betydelig økonomisk tap pga slik rot, gjør meg oppriktig forbanna. Må jeg jeg bære tapet for andres rot? ER det virkelig forskjell på hvilket ansvar Posten har for sending innenlands i forhold til utenlands? Kan erstatningen jeg tilbys "ankes" på noen slags måte, eller må jeg bare " bite i det sure eplet"? Kanskje det er noen som har erfaring med hvordan det er mulig å oppnpå mere enn hva jeg gjorde?"

    Eivind Stillingen
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Ble det skrevet verdi på pakken/tollpapirene?
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Proforma Invoice ble fylt ut med en verdi på kr. 8000. Ingen betydning svarer Posten. Vekta som teller. Så sender du en meget verdifull ting med liten vekt, så sliter du i følge Postens tankegang. Og hvorfor skiller de mellom innenlands og utenlands post????
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Proforma Invoice ble fylt ut med en verdi på kr. 8000. Ingen betydning svarer Posten. Vekta som teller. Så sender du en meget verdifull ting med liten vekt, så sliter du i følge Postens tankegang. Og hvorfor skiller de mellom innenlands og utenlands post????
    du har fått x antall sdr (special drawing rights) basert på vekt. dette er normalt ift. incoterms og det er derfor viktig å tegne tilleggsforsikring ved utlandssending (eller hvis du kjøper noe dyrt fra utlandet og får det befordret feks med jetcarrier).

    ift. ditt tilfelle står det mest sannsynlig her:

    CarryOn cash - pakke til utlandet - posten.no

    Erstatning
    SDR 40 pr pakke pluss SDR 4,50 pr kg ved skade eller tap.

    ---
    kjipt at du ikke visste det, og ikke for å putte salt i såret, men det er en normal løsning internasjonalt, så gjelder ikke bare posten. dyr og kjip lærepenge....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    HURRA for Posten (Bring)

    En liten solskinnshistorie (eller..?)


    Kjøpte to fine stoler (fra verdens største land - Utlandet) til en verdi av EURO 1.300 / stk. for et par-tre uker siden - lørdag ramlet det ned to hentelapper i postkassa; bare å plukke de opp hos butikken på hjørnet 127 m. borti gata, ingenting å betale!!

    Beklager om dette ikke får deg i bedre humør liliya :p - men kunne ikke la være å dreie kniven et par tørn

    BTW, sjekk hjemforsikringen din, mulig den dekker et slikt tilfelle.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    518
    Antall liker
    806
    Torget vurderinger
    8
    HURRA FOR POSTEN OG BRING II
    Har bare positive opplevelser med Posten og Bring. Har fått tilsendt og selv sendt utallige sendinger med hi-fi utstyr, gitarer og gitar-utstyr. Ingen ting er hittil blitt skadet eller blitt borte. Selve forsendelsen foregår også som regel raskt og smertefritt.
    Ventet på en gitar med verdi 40K Denne skulle ta max to dager fra Oslo til Vestlandet.
    Etter 4 dager og ingen oppdatering på sporing begynner jeg å få lett angst og ringer Posten sin Kundeservice. En blid dame får sporingsnummeret og sier hun ringer tilbake om et øyeblikk. 10 min etter får jeg telefon at gitaren står på Kiwi butikken og der har den stått i 2 dager. Feilen her lå hos butikkpersonalet på Kiwi butikken...

    Bestilte i sommer noe datautstyr fra Komplett.no sendt med private Post Nord og som etter sporing ankom terminalen 3 km fra Kiwi butikken natt til tirsdagen. Dette ble liggende helt til fredag formiddag før Post Nord transporterte dette ut til Kiwi butikken og jeg fikk hentemelding på sms. Tok dermed akkurat en uke fra bestilling.
    Så hvis noen tror at private aktører automatisk betyr bedre service stemmer ikke dette.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Posten har jeg litt variert erfaring med.. og her i nord tar det konsekvent 7 dager fra oslo og opp.. med postnord tar det sjeldent mer enn 4... så man kan jo lure..
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Proforma Invoice ble fylt ut med en verdi på kr. 8000. Ingen betydning svarer Posten. Vekta som teller. Så sender du en meget verdifull ting med liten vekt, så sliter du i følge Postens tankegang. Og hvorfor skiller de mellom innenlands og utenlands post????
    du har fått x antall sdr (special drawing rights) basert på vekt. dette er normalt ift. incoterms og det er derfor viktig å tegne tilleggsforsikring ved utlandssending (eller hvis du kjøper noe dyrt fra utlandet og får det befordret feks med jetcarrier).

    ift. ditt tilfelle står det mest sannsynlig her:

    CarryOn cash - pakke til utlandet - posten.no

    Erstatning
    SDR 40 pr pakke pluss SDR 4,50 pr kg ved skade eller tap.

    ---
    kjipt at du ikke visste det, og ikke for å putte salt i såret, men det er en normal løsning internasjonalt, så gjelder ikke bare posten. dyr og kjip lærepenge....
    Og innenlands opererer Posten med maks 10.000 kroner i erstatning. Trådstarter smetter såvidt under dette- og hadde sånn sett klart seg bra - men det er mye hifi-utstyr som koster mer enn 10.000 kroner som sendes rundt omkring i landet, og da er man ille ute om det skulle skje noe.

    Les den lille skriften! Uansett hvor man skal sende pakken eller hvor pakken kommer fra.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kan jo lime inn min kommentar fra en tidligere tråd.

    Ingen problem med posten.
    MEN det er viktig at avsender pakker like godt som om det skulle gått med andre.
    Plast, papp, bobleplast osv er det ikke vanskelig å få tak i + en solid eske. Esker får en gratis fra butikkene.
    Kolliet skal da ligge beskyttet inni med embalasje rundt som også hindrer at det slenger frem og tilbake inni eska.
    Jeg teiper alltid helt rundt kantene på eskens bunn, siden de ofter får slitasjen der. Teiper alle kanter på f.eks høyttalere og sånne ting.
    Da unngår en at eskene går hull på pga slitasje mot gulv, transportbånd, lasteplan osv.

    Forøvrig er det posten som har desidert minst skader/ingen. Skriver ingen fordi det er meget skjeldent skader.
    Jobber hos Norges største offshorebase så her ser vi det.
    Gå litt i dere selv også å se om avsender har pakket godt nok. Ellers har Posten 10.000 i forsikring pr pakke + at du kan få en billig forsikring for dyrere ting.
    Koster ikke mye.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    518
    Antall liker
    806
    Torget vurderinger
    8
    Gå litt i dere selv også å se om avsender har pakket godt nok. Ellers har Posten 10.000 i forsikring pr pakke + at du kan få en billig forsikring for dyrere ting.
    Koster ikke mye.
    Ellers kan en velge den litt dyrere Posten over natten kontant med hurtig levering og en forsikring på 50 000,- pr. pakke.... men som privatperson ville jeg kjørt veldig langt og hentet varen selv (les hi-fi utstyret) hvis den reelle verdien var mye over 50 000,-. Noe jeg forøvrig også har gjort ;D
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Å benytte innboforsikringen skal undersøkes. At flere av dere har "solskinnshistorier" å fortelle skulle bare mangle, vi betaler jo alle en relativ høy pris for de tjenesrter som posten og Bring tilbyr. Det er jo logikken i at i det pakken forlater Norge så er den plutselig mye mindre verdt når jobben ikke blir skikkelig utført og pakka forsvinner som jeg ikke greier å "svelge". I samtalen med Posten sentralt før jeg sendte pakken, så opplyste jeg om hvilken verdi pakken hadde. Da hadde det vært ok og fått en en info om at med så "stor" verdi på innholdet, ville en egen forsikring være fornuftig. Nettopp fordi om uhellet skulle være ute "må du være klar over hvilke regler som gjelder".
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    postens satser er skrekkelige. de burde informert, men til syvende og sist så er det en selv som har ansvaret for å være informert. på fraktbrevet sto også disse opplysningene ift. erstatning ved tap... en veldig sur lærepenge...
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Tilleggsforsikring hos Posten koster 3% av verdien (ekskl. MVA) sist jeg sjekket. Dette benytter vi alltid på forsendelser med kostbart innhold og spesielt i tilfeller hvor det er fare for skade. Vel anvendte penger som ("dessverre") har gjort nytte for seg ved et par anledninger.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    96
    Jeg var sannelig ikke klar over at det gjøres så stor forskjell på innen og utenlandspakker. Man får jo greit erstatning opp til 10000 ved ødelagt eller mistet pakke innenlands.
    Jeg har solgt noen ting via ebay i det siste, og tok det for gitt at samme regler gjaldt her. Dette er virkelig noe jeg må ta i betraktning neste gang jeg skal selge noe på ebay. For trådstarter er dette veldig kjedelig selvsagt. Særdeles dårlig av posten, fy!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    HURRA FOR POSTEN OG BRING II
    Har bare positive opplevelser med Posten og Bring. Har fått tilsendt og selv sendt utallige sendinger med hi-fi utstyr, gitarer og gitar-utstyr. Ingen ting er hittil blitt skadet eller blitt borte. Selve forsendelsen foregår også som regel raskt og smertefritt.
    Ventet på en gitar med verdi 40K Denne skulle ta max to dager fra Oslo til Vestlandet.
    Etter 4 dager og ingen oppdatering på sporing begynner jeg å få lett angst og ringer Posten sin Kundeservice. En blid dame får sporingsnummeret og sier hun ringer tilbake om et øyeblikk. 10 min etter får jeg telefon at gitaren står på Kiwi butikken og der har den stått i 2 dager. Feilen her lå hos butikkpersonalet på Kiwi butikken...

    Bestilte i sommer noe datautstyr fra Komplett.no sendt med private Post Nord og som etter sporing ankom terminalen 3 km fra Kiwi butikken natt til tirsdagen. Dette ble liggende helt til fredag formiddag før Post Nord transporterte dette ut til Kiwi butikken og jeg fikk hentemelding på sms. Tok dermed akkurat en uke fra bestilling.
    Så hvis noen tror at private aktører automatisk betyr bedre service stemmer ikke dette.

    Posten er en privat aktør nå, vel? Postnord er det svenske postverkets norske avdeling, og burde være omtrent tilsvarende.

    Edit: Sorry. Posten Norge AS er 100% eid av Staten.
     
    Sist redigert:

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.398
    Sted
    Nøtterøy
    Har ventet lenge på en pakke fra Kina. Har flyttet og forandret gateadressen min. Forandret dette hos e-bay men den gamle gateadressen min ble oppgitt til selger likevel. Pakken ble da sendt i retur til Kina fra postens side enda jeg har meldt om adresseforandring. Sender i Kina har ikke mottatt pakken. Selger påstår at pakken er utlevert i Norge fordi det står det når en bruker postens sporing, men det stemmer jo ikke. Har snakket med posten og de innrømmer å ha sendt den tilbake for over en måned siden.

    Hva gjør jeg? Hilsen forbannet.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har ventet lenge på en pakke fra Kina. Har flyttet og forandret gateadressen min. Forandret dette hos e-bay men den gamle gateadressen min ble oppgitt til selger likevel. Pakken ble da sendt i retur til Kina fra postens side enda jeg har meldt om adresseforandring. Sender i Kina har ikke mottatt pakken. Selger påstår at pakken er utlevert i Norge fordi det står det når en bruker postens sporing, men det stemmer jo ikke. Har snakket med posten og de innrømmer å ha sendt den tilbake for over en måned siden.

    Hva gjør jeg? Hilsen forbannet.
    Klage skriftelig til Posten og forlage å få erstatning via forsikring - siden det er sporing er den vel forsikret. Det er Posten som har den å må gjøre rede for den så lenge de ikke har dokumentasjon/signatur på at den er utlevert selger.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Har ventet lenge på en pakke fra Kina. Har flyttet og forandret gateadressen min. Forandret dette hos e-bay men den gamle gateadressen min ble oppgitt til selger likevel. Pakken ble da sendt i retur til Kina fra postens side enda jeg har meldt om adresseforandring. Sender i Kina har ikke mottatt pakken. Selger påstår at pakken er utlevert i Norge fordi det står det når en bruker postens sporing, men det stemmer jo ikke. Har snakket med posten og de innrømmer å ha sendt den tilbake for over en måned siden.

    Hva gjør jeg? Hilsen forbannet.
    Kjøp ikke noe fra Kina!
    Jeg kjøpte og betalte i fjor høst.
    Ingen varer og selgeren svarer ikke.
    Lurt av en kinesisk kjeltring.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Handler man fra Kina er Paypal eller kredittkort det en må bruke, og så kjøre chargeback på det om varene ikke dukker opp.

    All den tid dette ikke er selgers feil, ville jeg kjørt erstatningskrav mot posten i første omgang.

    For min del, så har jeg bare gode erfaringer med å shoppe fra Kina, men så har jeg bare kjøpt for 400 kr en gang, og varer for 300kr en annen gang, og begge kom rett i postkassa.

    Johan-Kr
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Min erfaring med Posten er stort sett god.
    Det har alltid ordnet seg, men saksbehandlingen kan gå tregt.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har ventet lenge på en pakke fra Kina. Har flyttet og forandret gateadressen min. Forandret dette hos e-bay men den gamle gateadressen min ble oppgitt til selger likevel. Pakken ble da sendt i retur til Kina fra postens side enda jeg har meldt om adresseforandring. Sender i Kina har ikke mottatt pakken. Selger påstår at pakken er utlevert i Norge fordi det står det når en bruker postens sporing, men det stemmer jo ikke. Har snakket med posten og de innrømmer å ha sendt den tilbake for over en måned siden.

    Hva gjør jeg? Hilsen forbannet.
    Kjøp ikke noe fra Kina!
    Jeg kjøpte og betalte i fjor høst.
    Ingen varer og selgeren svarer ikke.
    Lurt av en kinesisk kjeltring.
    Kjeltringer finnes vel overalt. Jeg har stort sett gode erfaringer med å handle derfra, og det er jo ofte nesten gratis. Det kan ta lang tid, da. Har ventet i månedsvis, enkelte ganger.

    Nå har de vel nettopp feiret kinesisk nyttår en måneds tid også, og da står det ganske stille.

    Uansett er eBay og PayPal relativt trygt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Sender og mottar pakker i hytt og vær, både jobb og privat. Forsterkere til relativt tunge deler innenfor jobben.. Er imponert over at alt kommer frem jeg.

    Enda ikke et feilslag for min del, og er vel de som er max uheldige vi hører om... og med tanke på omfanget dem behandler.. så er glippene relativt lave, men kjedelig for den det skjer.

    Siste pakke, en Hegel H300, brukte 1 dag ifra vestlandet til postkontoret mitt i mjøsregionen.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    502
    Antall liker
    844
    Sted
    Sandnessjøen
    Har opplevd blant annet en Hegel H200 som var knust etter transport. Men posten betalt reparasjonskostnadene heldigvis :)
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Har dessverre også en litt trist sak med posten. Jeg solgte et par Scan-Speak diskanter til en kar utenfor Bergen. Diskantene ble pakket inn i original eske, surret bobleplast rundt, pakket i postens eske og sendte som brev. Det var tabben min. Brev er ikke sporbare og pakken er borte. Nå har det gått over 2 uker og pakken er fortsatt borte :(
    R
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Har dessverre også en litt trist sak med posten. Jeg solgte et par Scan-Speak diskanter til en kar utenfor Bergen. Diskantene ble pakket inn i original eske, surret bobleplast rundt, pakket i postens eske og sendte som brev. Det var tabben min. Brev er ikke sporbare og pakken er borte. Nå har det gått over 2 uker og pakken er fortsatt borte :(
    R
    Og du betalte trolig nær opp til prisen for sporbar / forsikret sending.
    Sparte kr 20,- og tapte to høyttalere.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.398
    Sted
    Nøtterøy
    Var faktisk i kontakt med en hyggelig fyr i posten i dag. Han har sjekket litt rundt min sending fra Kina og innrømmer slett arbeid fra postens side. Har opprettet sak.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hvordan vet du egentlig at feilen skyldes Posten Norge?
    Jeg har opplevd at pakker ikke er kommet frem. Men stort sett har de da forsvunnet ett eller annet sted i utlandet. Har aldri hatt problemer med å få tilbake beløpet - takket være seriøse forhandlere.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det er vanlig at den som er sist i transportkjeden tar ansvar / skyld.
    Hvis ikke blir det håpløst.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.398
    Sted
    Nøtterøy
    Hvordan vet du egentlig at feilen skyldes Posten Norge?
    Jeg har opplevd at pakker ikke er kommet frem. Men stort sett har de da forsvunnet ett eller annet sted i utlandet. Har aldri hatt problemer med å få tilbake beløpet - takket være seriøse forhandlere.
    Posten i Norge sendte pakken min tilbake til Kina pga feil adresse på adresselappen. Ja, jeg har informert posten om adresseforandring. Det står også "utlevert" på sporinssiden i posten. Dette er feil. Det innrømmer dem i posten. Da får jeg problemer med avsenderen i Kina som hele tiden påpeker at "det står jo utlevert på posten i Norge?". Kineseren har heller ikke mottatt pakke i retur. Grrr...
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan vet du egentlig at feilen skyldes Posten Norge?
    Jeg har opplevd at pakker ikke er kommet frem. Men stort sett har de da forsvunnet ett eller annet sted i utlandet. Har aldri hatt problemer med å få tilbake beløpet - takket være seriøse forhandlere.
    Posten i Norge sendte pakken min tilbake til Kina pga feil adresse på adresselappen. Ja, jeg har informert posten om adresseforandring. Det står også "utlevert" på sporinssiden i posten. Dette er feil. Det innrømmer dem i posten. Da får jeg problemer med avsenderen i Kina som hele tiden påpeker at "det står jo utlevert på posten i Norge?". Kineseren har heller ikke mottatt pakke i retur. Grrr...
    Det lyder som om du har en "sak" mod Posten, som jo erkender at ha begået en fejl der koster dig penge. Hvis posten nægter at dække dit tab vil jeg tro du kan ta den til forbrukerrådet. Hvis du orker.
     

    Leggen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2015
    Innlegg
    232
    Antall liker
    82
    Torget vurderinger
    0
    Skytta..

    Hei.

    Tragisk, men det burde du levert på Dalens`s elektronikkservice på Skytta i Nittedal. Der har jeg mine når det skjer noe.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mottar og sender tildels svært kostbare ting gjennom jobben. Stort sett går det greit. For noen år siden var det vanlig å få merkelapper emd "Forsiktig" p ånåe det var noe ømtålig. Nå kan det faktisk og dessverre se ut som at slike merkinger i stedet fungerer som en rød klut og sikrer ekstra hardhent håndtering. Detter er i ferd med å blit et stort ptoblem i feks USA, men man kan faktsik se tendensen her til lands også.
     

    mjkc

    Medlem
    Ble medlem
    07.01.2017
    Innlegg
    27
    Antall liker
    3
    Opplevd mye rart med posten og tollavdelingen til posten.

    Det som virkelig tok kaka var engang jeg bestilte bilvoks fra utlandet, kostet ca 300kr ink frakt. Før momsen fra utlandet ble økt (når det var 200kr grense). 3 måneder etter bestilling mottok jeg varsel fra posten at sending var tatt inn for tollinnspeksjon, de trodde bilvoksen var narkotika og hadde tatt prøver av den. Da hadde den blitt stanset i tollen ca 2 uker etter bestilling, så den hadde ligget i to og en halv måned før jeg fikk varsel.
    For å få ut varen måtte jeg både produsere kvittering med varens verdi, samt erklæring fra selger på hva produktet inneholdt.
    Fikk ordnet dette, og oversendte til posten. Det gikk ytterligere ca 2 måneder før jeg hørte noe.
    Da fikk jeg en hentelapp med et skikkelig krav.

    Posten krevde selvfølgelig moms ifht varens verdi og frakt.
    I tilegg krevde posten et tollgebyr for å kreve moms. Så langt normalt og det vanlige. Posten krever selvfølgelig moms av gebyret.
    I tilegg krevde posten et gebyr fordi varen ble tatt inn til kontroll i tollen. Ca 400kr.
    Posten krevde også moms av gebyret fordi varen var tatt inn i tollen (de mente at de leverte en tjenste de da måtte kreve moms for...)
    Så produktet som kostet meg ca 300kr opprinnelig endte på over 1000kr, og ankom etter ca 6 mnd, selv om det hadde ankommet norge etter 2 uker.
    Kan trygt si at jeg ikke var veldig fornøyd.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Venter på en pakke fra Spania. Siden 22 april - ingen oppdatering. Posten sier jeg skal ta kontakt med Spanske posten og Spanske posten sier jeg skal ta kontkat med norske posten.. Så da så.

    Event Time Location
    The shipment has been sent from origin country.
    2017-04-22 04:03 MADRID AP, Spain
    The shipment has arrived at the export terminal.
    2017-04-21 03:20 MADRID AP, Spain
    The shipment has been collected.
    2017-04-19 17:06 0883001, Spain
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Som man ser av innlegg 35# og 36# er jo dette håpløst.Hvor lenge kan dette holde på?Dette er på ingen måte akseptabelt og drive med slik kundebehandling og burde være gjenstand for diskvalifikasjon fra alt som har med frakting av gods å gjøre.Jeg ventet nesten 14 dager på at Bring skulle komme å hente en stor eske på min bopel.Dette var avtalt men blei til en stor frustrasjon for meg.Ikke kontaktet de meg når hentinga skulle skje.Trøbbel og trøbbel er stikkordet som kommer opp når det er snakk om Posten og Bring.De har nå snart meldt seg ut av distriktene her nord med sine sparetiltak.Men det verste er vel kundebehandlinga man får.
    Mvh Kenneth
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Bedre å bruke Nimber. Da har du personlig kontakt med transportør, kan sjekke hans tilbakemeldinger, samme forsikring som Posten og kan diskutere pris.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    På jobb ha vi såpass mye greier som kommer inn fra utland, at vi har egen tollbehandler hos norsk speditør. Vi bruker nå mye DHL, og dette ser ut til å funke utmerket. Trackingen er i alle fall upåklagelig. Vet ikkehelt hvilke fraktsatser de evt opererer med for private... andre som vet?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Generelt tips: Ikke bruk vanlig post hvis mulig. Bruk en speditør som har ansvaret for hele forsendelsen, f.eks. DHL eller TNT. Ikke vær kjip på transportkostnaden. Bruk sporbar forsendelse som er så rask som du har råd til.

    Hvis du mister en forsendelse til 10000 så føler man seg passe dum fordi man ville spare 270kr på å sende den.....

    Håper det ordner seg. Men ikke ha så hastverk. Fra 22/4 til i dag, 5/5, er bare 13 dager og det kan godt ta lenger tid så lenge det skal tollbehandles osv osv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn