Transport og import Erfaringer med Posten(Bring), Postnord og andre fraktselskap

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Tenk på hvor mange millioner pakker som håndteres.
    Mikroskopisk med uhell. De fleste kunne vært unngått hvis sender hadde pakket godt nok.
    Jeg sender pakker med glass (rør) hver dag. Mange år mellom hvert uhell.
    Sist det skjedde må pakken ha vært kjørt over eller mishandlet med noe alt for tungt.
    Røret var blitt til grovt pulver. Erstattet av Posten uten mye diskusjon.
    OBS!
    Ikke alle har like gode vilkår for erstatning ved tap eller skade. Posten er nok best med veldig god margin.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har endret tittelen da tråden også omfatter andre fraktselskap.
    Fint! Men kanskje "faen ta" ikke er helt dekkende for hvordan denne tråden har utviklet seg? Det er jo ikke alle som er like forbanna på fraktselskap som trådstarter. Kanskje "erfaringer med" hadde passet bedre enn "faen ta"?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Fint! Men kanskje "faen ta" ikke er helt dekkende for hvordan denne tråden har utviklet seg? Det er jo ikke alle som er like forbanna på fraktselskap som trådstarter. Kanskje "erfaringer med" hadde passet bedre enn "faen ta"?
    I tillegg har trådstarter forlatt oss for en god stund siden.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Lettere sjokkert!
    Jobben sendte en konvolutt med papirer jeg måtte ha originalene på Stavanger - Trondhjem.
    Tok korte 13 dager!
    Hva i helvete????
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.441
    Antall liker
    35.257
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Lettere sjokkert!
    Jobben sendte en konvolutt med papirer jeg måtte ha originalene på Stavanger - Trondhjem.
    Tok korte 13 dager!
    Hva i helvete????
    Original-papir tar lang tid med post. Stavanger - Kreta tok nesten 13 uker.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    10kg bildeler fra Nederland med dhl. 5dager inkludert fortolling (60% av tiden)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nylig:
    DHL fra Alicante: Plukket hos leverandør torsdag kveld. Levert til min post i butikk tirsdag ettermiddag.
    Posten/Bring: To dager i Sørnorge *2
    Postnord fra Danmark: Tre dager.
    Ingen skader eller fjas.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.679
    Antall liker
    1.917
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    problemet med DHL er prisene, jeg har betalt så mye som 1-1500kr i gebyr for fortolling litt avhengig av hvor mange varelinjer det er.
    Bortsett fra det er DHL de raskeste og beste etter min erfaring
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.575
    Antall liker
    27.681
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt en "interessant" opplevelse med Posten de siste dagene:

    Sendte to defekte pickuper til VAS i USA den 8.3 d.å. Med sporing kom hele fornøyelsen på litt over kr. 400.-. Har gått og ventet på at VAS skal bekrefte mottak, men fikk i stedet en kryptisk SMS fra Posten i dag at jeg måtte sende inn tollpapirene, ellers ville jeg få pakken i retur.

    Hva faen- tollpapirene var da klistret på pakken!

    Prøvde meg på Postens hjemmesider, og det var litt av en X-files opplevelse. Jeg greide å logge meg inn på siden min, som påsto hardnakket at jeg ikke hadde sendt noen pakke. Det var også en jævla ørkenvandring av chatboter og en masse fullstendig nytteløs informasjon om tollbehandling av pakker inn i Norge, ikke et eneste ord om ut av Norge.

    Hvorfor skal for øvrig en utgående pakke tollbehandles? I særdeleshet en pakke som tydelig er merket "til reparasjon?" Hva i Helvete er dette????

    Fant til slutt et terlefonnummer- til "Kundetjeneste", vi kan jo like godt kalle det "Bjørnetjeneste", for å henge bjella på katten. Der fikk jeg etter mye om og men beskjed om at de medfølgende tollpapirene var ufullstendige. Hva var forbrytelsen min? Jeg hadde bare skrevet total verdi, men Posten måtte ha separate verdier for hver ting i pakken, måtte jeg da skjønne.

    Nye tollpapirer er avsendt pr. mail, mens jeg sitter og ergrer meg grønn over en tjenesteytende bedrift som greier å sitte og trykke på en pakke i 14 dager. Og henger seg opp i at pakken inneholdt to ting, mens bare totalverdien var angitt....... Faen til folk! Kunne ikke Posten skifte navn til Trigger eller ASVO med en gang, slik at folk kunne forstå at det dreier seg om en vernet bedrift? :mad:

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det landet to utenlandspakker til meg på Posten Lørenskog forrige mandag, en fra UK via FR og en fra LV. De ble levert i postkassen i dag tirsdag lunch. Ingen oppdateringer i appen fra forrige mandag til i dag tidlig. Forsøkte kundeservice to ganger, men de satt godt på tommelen ja.
    Det sagt er vel dette min første negative opplevelse med Postens kommunikasjonsevne.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Posten og Bring graver sin egen grav.
    Nå skal vi snart fikse alt selv. Selv kjøringen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    9.114
    Har sjeldent hatt tull men akkurat nå har jeg tre pakker på vei, èn med PostNord som av en eller annen grunn havnet i Australia, dette for èn mnd siden og har gitt opp kunderservice hos PostNord, de gjør mye for å være utilgjengelige og når man først finner noen så er det ikke deres bord. En pakke med DHL levert av DHL på feil trapp, sjafføren husker ikke hvor men DHL kundeservice har vært veldig proffe og imøtekommende, og lett tilgjengelige. Så foreløpig så er to av tre borte vekk. Blir litt matt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.931
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Siden Elfa ble oppkjøpt av Distrelec har jeg i jobbsammenheng hatt nesten utallige pakker underveis fra Nederland... det tar under 24t til Oslo...
    derfra tar det 3-5 arbeidsdager nordover... noen få ganger mer....
    For noen år siden solgte jeg en Tandberg kassettspiller... til tross for god pakking (!) klarte Posten å knekke begge sidepanelene.. etter retur til meg fikk jeg erstatning for salgssummen...
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Har hatt en "interessant" opplevelse med Posten de siste dagene:

    Sendte to defekte pickuper til VAS i USA den 8.3 d.å. Med sporing kom hele fornøyelsen på litt over kr. 400.-. Har gått og ventet på at VAS skal bekrefte mottak, men fikk i stedet en kryptisk SMS fra Posten i dag at jeg måtte sende inn tollpapirene, ellers ville jeg få pakken i retur.

    Hva faen- tollpapirene var da klistret på pakken!

    Prøvde meg på Postens hjemmesider, og det var litt av en X-files opplevelse. Jeg greide å logge meg inn på siden min, som påsto hardnakket at jeg ikke hadde sendt noen pakke. Det var også en jævla ørkenvandring av chatboter og en masse fullstendig nytteløs informasjon om tollbehandling av pakker inn i Norge, ikke et eneste ord om ut av Norge.

    Hvorfor skal for øvrig en utgående pakke tollbehandles? I særdeleshet en pakke som tydelig er merket "til reparasjon?" Hva i Helvete er dette????

    Fant til slutt et terlefonnummer- til "Kundetjeneste", vi kan jo like godt kalle det "Bjørnetjeneste", for å henge bjella på katten. Der fikk jeg etter mye om og men beskjed om at de medfølgende tollpapirene var ufullstendige. Hva var forbrytelsen min? Jeg hadde bare skrevet total verdi, men Posten måtte ha separate verdier for hver ting i pakken, måtte jeg da skjønne.

    Nye tollpapirer er avsendt pr. mail, mens jeg sitter og ergrer meg grønn over en tjenesteytende bedrift som greier å sitte og trykke på en pakke i 14 dager. Og henger seg opp i at pakken inneholdt to ting, mens bare totalverdien var angitt....... Faen til folk! Kunne ikke Posten skifte navn til Trigger eller ASVO med en gang, slik at folk kunne forstå at det dreier seg om en vernet bedrift? :mad:

    Mvh
    Neste gang bruker du UPS for sending til USA. De henter hjemme hos deg, ordner fortollingspapirer og holder deg oppdatert hele veien. Det koster litt mer enn posten, men det virker. Og pakken er fremme på to dager.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    toral1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    13
    Opplever at posten i disse trange økonomiske tider er blitt litt vanskeligere med å ta erstatningskrav.
    De krangler mere på at de selv er uskyldig i behandling av pakker, når de vitterlig kaster pakker 50 meter for så og kjøre over pakkene for å sjekke at du vitterlig har pakket godt nok
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    I forhold til det å måtte tollklarere ting ut.
    Vet ikke hvordan det er med post, men vet at ting som føres ut av landet uten å tollklareres, for så å føres tilbake kan bli pålagt fortolling.
    Har ofte med med utstyr/reservedeler på jobbreiser rundt om. Har ved noen anledninger slitt med å få delene tilbake gjennom tolla på flyplasser da jeg ikke har giddet å ordne utførselspapirer ved avreise.
    Litt jobb før utførsel kan gi mye mindre pes ved tilbakevending.
     

    Frxta

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.03.2006
    Innlegg
    57
    Antall liker
    25
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Hei,

    Er det flere enn meg som opplever at pakken de venter på kun reiser i ring i den siste terminalen før utleveringsstedet? Normalt kommer pakkene frem til utleveringsstedet samme dag, hvis de er ankommet terminal og videresendt før kl 12:30. (3 km til utleveringssted fra terminal)

    Sjekket historien på mine sider hos Posten og der var det ikke et eneste avvik på de 110 siste pakkene.

    Denne pakken ble sendt i sin originale emballasje fra Stavanger 5 juli (dessverre ikke kamuflert fra butikk da prisen er høy)
    Screenshot_20230711-201343.jpg



    Postens kundeservice svarte i dag på chat "Jeg beklager dette, men den er nok på vei til ditt hentested. Hvis du ikke skulle få noen ny sporing ila noen virkedager ville jeg dermed tatt kontakt med avsender og be dem etterlyse sendingen videre. Det er avsender som er juridisk eier."

    Ps pakken er stor og veier over 32kg, så ingen liten pakke som lett forsvinner.
     
    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Men når det er 10000 andre pakker med samme vekt og formfaktor kan den forsvinne i mengden….
     

    Frxta

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.03.2006
    Innlegg
    57
    Antall liker
    25
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    "Svar til 425"

    Helt klart. 3 ganger på rad! Håper at det ikke blir 4.

    Takk for input og svar på spørsmålet.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.617
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Bestilte streamer fra Hifisentralen i går, ble sendt med Posten.

    12:24 i går Bestilling lagt inn.
    13:22 samme dag (58 minutter senere): Levert inn på posten av @Høvdingen 🤩
    07:12 I dag: Klar til henting på mitt lokale postkontor!. 🥳
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Bestilte streamer fra Hifisentralen i går, ble sendt med Posten.

    12:24 i går Bestilling lagt inn.
    13:22 samme dag (58 minutter senere): Levert inn på posten av @Høvdingen 🤩
    07:12 I dag: Klar til henting på mitt lokale postkontor!. 🥳
    Stort sett bare positive erfaringer jeg og, så det meste går bra men vi har det med å grave oss ned i det som går dritt - og det er jo ikke bra ! Så derfor heia Posten, Postnord, Porterbuddy, Helt Hjem og hva de nå heter alle sammen. En ting er i alle fall sikkert - prisen har går drastisk ned med konkurranse (y)
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.317
    Torget vurderinger
    49
    Dette er den raskeste leveringen jeg har opplevd, imponerende👍😊

    IMG_1523.png
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg fikk pakke fra en butikk i California til Bærum på 22 timer for noen år siden. Det var imponerende. FedEx!
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.502
    Antall liker
    4.820
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Bestilte fra Gear4M sitt lager i Sverige søndag. Sendt med Posten mandag og hentet nå 👏🏻
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    I følge min Posten app har jeg sendt og mottatt 17 pakker med posten til nå i 2023. Alle pakkene mellom Haugesund/Oslo terminalen ta mindre enn 24 timer mandag-fredag ved innlevering før kl 1500 i Haugesund/Oslo. Flere av disse pakkene er har vært klar til henting i butikk på mindre enn 24 timer.
    En pakket av disse ble borte i 2 uker før den dukket opp igjen i Oslo. Her var lappen som ble satt på i butikken i Strømmen løsnet og forsvunnet...Pakken var da lagret i Oslo og jeg fikk den 2 dager etter den ble funnet i systemet.

    I 2022 solgte jeg også unna en del gitar/hi-fi /kabler utstyr alt sendt med posten. En liten pakke jeg sendte til en kjøper i Kristiansand var en 70 kr. pakke med sporing rett i postkassen. Denne ble levert i postkassen av postbudet og jeg fikk melding i appen at den var levert. Kjøper sjekket ikke postkassen før om kvelden dagen etter. Da var pakken stjålet.. Mottaker sitt ansvar.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Pakke med pickup på vei (?) fra Tønsberg til Aukra.
    Ifølge avsenderen ble den levert inn på
    mandag men pakken ble ikke scannet i butikken og kan dermed ikke spores.
    Ingen oppdatering fra sorteringsterminalene underveis heller.
    Burde vært her i dag… 😡
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Pakke med pickup på vei (?) fra Tønsberg til Aukra.
    Ifølge avsenderen ble den levert inn på
    mandag men pakken ble ikke scannet i butikken og kan dermed ikke spores.
    Ingen oppdatering fra sorteringsterminalene underveis heller.
    Burde vært her i dag… 😡
    Om pakken ikke skannes i butikken (noe som et unormalt) vil den skannes når den kommer til omsorteringsstasjonen.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.617
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk pakke fra en butikk i California til Bærum på 22 timer for noen år siden. Det var imponerende. FedEx!
    Jeg hadde en lignende en gang, jeg bestilte tilfeldigvis noe fra Hong Kong samtidig som jeg sendte en pakke til et eller annet sted i Nord-Norge. Husker ikke lenger nøyaktig hvor lang tid det tok, men pakken fra Hong Kong kom hvertfall frem først. :)
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Pakke med pickup på vei (?) fra Tønsberg til Aukra.
    Ifølge avsenderen ble den levert inn på
    mandag men pakken ble ikke scannet i butikken og kan dermed ikke spores.
    Ingen oppdatering fra sorteringsterminalene underveis heller.
    Burde vært her i dag… 😡
    Fikk du ikke sporingsnummer av selger..? Er dette en 70 kr. pakke rette i postkassen blir ikke disse scannet i butikken som heller ikke har utstyr til dette. Som regel skjer dette alltid først på terminalen på Lørenskog. Hvis dette er en "normal" norgespakke som ikke er scannet ved innlevering er dette litt sløvt av avsender og ikke følge med på. Posten vil da hevde at denne pakken aldri er innlevert av avsender. Jeg følger alltid med på at butikken scanner sending og får en kvittering på innlevert. Dette er også viktig hvis pakken blir sporløst borte ved ev. erstatning opp til kr.10 000, noe som avsender da må kreve av Posten.
     
    Sist redigert:

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Ja, har sporingsnummer. Ble sendt som vanlig norgespakke.
    Selv om det havnet i vogna på butikken så syns jeg at det er rart at den ikke registreres under sorteringen underveis.
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    521
    Antall liker
    817
    Torget vurderinger
    8
    Ja, har sporingsnummer. Ble sendt som vanlig norgespakke.
    Selv om det havnet i vogna på butikken så syns jeg at det er rart at den ikke registreres under sorteringen underveis.
    Ring posten kundeservice og spør...redd du får svar at denne ikke er innlevert. Det er avsender som ev må melde denne savnet...
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Ja, har sporingsnummer. Ble sendt som vanlig norgespakke.
    Selv om det havnet i vogna på butikken så syns jeg at det er rart at den ikke registreres under sorteringen underveis.
    Det er jo muligheter for at selger har vært litt "lur", men la oss anta at det ikke er tilfellet.

    Hvis selger leverte inn pakken til post i butikk på mandagskvelden (og kun påførte sånn frimerke-kode), så ble den nok ikke sent videre før tirsdags ettermiddag.
    Pakken skal så innom Lørenskog (hvor absolutt alt av post skal innom nå), hvor den registreres første gang når de skriver ut ordentlig pakkelapp. Det er der sporingen starter.
    Alt håp er dermed ikke ute, tipper den scannes idag/senest imorgen på Lørenskog så begynner den reisen videre.

    Hvis ikke så må reklamere til selger, selger får da ev etterlyse den til uken hos Posten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn